20 VINCENT LUISTERT RADIO PFv Je hoort mensen vaak zeggen dat de radio dood is. Dat alle zenders worden volge propt met commerciële shit en korte, de- biliserende reportagetjes over tweede- of der- dehandsnieuws. Nee, vroeger, dat was wat. Toen had je Het Gebouw der VPRO, Jacques Pla fond, VARA'sLijn3,NCRV's Volgspot, Countdown Café, Dik Voormekaar, Het Weeshuis Van De Hits, gouden radiotijden. Ze vergeten voor het gemak dat De Muzikale Fruitmand van de EO op vrijdagochtend op Hil versum 3 de oren van de zich net aan de religie ontworsteld hebbende popluisteraar verdoofde. Of dat er dagen waren waarop je überhaupt niet naar de radio kon luisteren, omdat een jou on welgevallige gezindte dan de mond aan de roeptoeter mocht zetten. Knevel gaat vooruit #BOOS de politiek in zeker waar, maar het medium is allesbehalve dood. Sterker nog, het heeft meer luistermoge lijkheden dan ooit. Programma's die je vroeger gemist had, kon je nooit meer horen, ze waren vervlogen via de ether op het moment van uit zending. Je kunt nu via internet veel terugluis teren. Sterker nog, je kunt ook programma's ho ren die nooit door de traditionele radio zijn uit gezonden, podcasts. Er komen er steeds meer en de kwaliteit wordt steeds beter. Radiodoc, het documentai reprogramma op Radio 1, zond er zondag twee uit. Goed gemaakte, radiofonisch vernieuwende podcasts, allebei van selfmade radiomakers die buiten de omroepen om met het medium zijn gaan experimenteren. Dat levert een fris en modern geluid op. Ze komen allebei heel dicht bij de essentie van radio. Het is een veel beel dender medium dan televisie. Op tv rollen de beelden vanzelf je ogen binnen, op de radio maak je ze zeifin je hoofd, met het geluid en de stemmen die in mooi stereo je oren binnenko men. Ik ga natuurlijk niet vertellen waar deze twee podcasts, gemaakt door Makersradio en De Kostgangers, over gaan. Alle info vind je op npodoc.nl/radiodoc. Dan kun je gelijk eens wat uitzendingen van Radiodoc zelf terugluisteren. Ie zult niet weten wat je hoort. Mooie radio be staat nog wel degelijk, je moet het alleen weten te vinden. Te vaak wordt het overstemd door het lawaai van de fastfood-muziek. Quote van de dag 'We willen laten zien dat er ook goeie dingen waren' 1989 1991 Vaiana, de niet zo tengere titelheldin uit de nieuwe ani matiefilm van Dis ney, heeft als de 16- jarige dochter van een stamhoofd an dere zaken aan haar hoofd dan haar uiterlijk. Ze wil haar mede-eilandbe woners uit Polynesië redden van de hongersnood. Daarom kiest zij het ruime sop op een gammel bootje zoekend naar een oplossing. „Vaiana is anders dan de vorige Disney-hel- dinnen", zegt regisseur John Musker die samen met zijn collega Ron Cle ments de nieuwste animatiefilm heeft geregisseerd. „Ze staat stevig op haar benen. Ze is ongehoorzaam en is avontuurlijk ingesteld. We heb ben van haar een actieheldin ge maakt die haar eigen gang gaat." Om die reden ziet Vaiana er iets steviger uit dan bijvoorbeeld de prinsessenzusters uit Frozen. Cle ments: „Dit meisje moet in staat zijn om de zee te bedwingen. Zij moest daarom een ander postuur hebben dan de gemiddelde Disney-prinses. Bovendien hebben wij tijdens onze research goed gekeken naar de fy sieke eigenschappen van de Polyne sische eilandbewoners die soms be hoorlijk stevig zijn." Beide regisseurs, 60-plussers in middels, hebben hun sporen ruim schoots verdiend met het uitwerken van de animatieprinsessen. Zij Vaiana staat stevig op haar benen en is avontuurlijk ingesteld woensdag 30 november 2016 Podcasts TELEVISIE Het gaat beter met Andries Knevel (64). De EO-coryfee ging van de in tensive care naar de gewone verpleegafde- ling. Knevel werd ruim twee weken geleden opgenomen met een legionella- besmetting. TELEVISIE BNN-presenta- tor Tim Hofman breidt zijn You- Tube-program- ma #BOOS uit. Hofman, die boze jongeren die in conflict zijn met een be drijf helpt, brengt vanaf half december met #BOOS Po- Ie rtiek in Den Haag jongeren in contact met politici. Er is tegenwoordig veel gemakzuchtige, goedkope, in elkaar gestampte radio, dat is Reageren? vincent@persgroep.nl —Guus Meeuwis blikt in Oudejaarslied samen met Diggy Dex terug op 2016 1950 Assepoester Assepoester fungeert als dienstmeid van haar stiefmoeder en -zus ters. Pas door wat magie en haar huwelijk met een prins ontsnapt ze aan haar onderda nige situatie. 1937 Sneeuwwitje Sneeuwwitje is het pro totype van de passieve heldin. Als huishoudster van zeven dwergen vindt ze onderdak en haar uiteindelijke lot ligt in handen van een man. J 1959 Schone Slaapster De vervloekte Doorn roosje, al uitgehuwelijkt bij haar geboorte, be landt in een comateuze slaap. Alleen de ware liefdeskus van een prins kan haar redden. Kleine Zeemeermin Ariël is al een stuk onaf hankelijker. Ze redt het leven van een prins, maar is ook slachtoffer van haar verliefdheid. Pas als haar strenge vader over zijn hart strijkt, komt het goed. Belle en het Beest Belle laat het vechten aan de mannen over, maar is wel actiever als heldin. Ze zet haar leven op het spel voor haar vader en haar kus redt het Beest. De nieuwe Disneyprinses heeft niet langer een perfecte slanke taille, een delicaat neusje, grote poppenogen, blond golvend haar. Ze heeft een steviger postuur waarmee ze het avontuur tege moet kan. Ab Zagt —John Musker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20