20
VINCENT
LUISTERT RADIO
PFv
Je hoort mensen vaak zeggen dat de radio
dood is. Dat alle zenders worden volge
propt met commerciële shit en korte, de-
biliserende reportagetjes over tweede- of der-
dehandsnieuws. Nee, vroeger, dat was wat.
Toen had je Het Gebouw der VPRO, Jacques Pla
fond, VARA'sLijn3,NCRV's Volgspot, Countdown
Café, Dik Voormekaar, Het Weeshuis Van De Hits,
gouden radiotijden.
Ze vergeten voor het gemak dat De Muzikale
Fruitmand van de EO op vrijdagochtend op Hil
versum 3 de oren van de zich net aan de religie
ontworsteld hebbende popluisteraar verdoofde.
Of dat er dagen waren waarop je überhaupt niet
naar de radio kon luisteren, omdat een jou on
welgevallige gezindte dan de mond aan de
roeptoeter mocht zetten.
Knevel gaat
vooruit
#BOOS de
politiek in
zeker waar, maar het medium is allesbehalve
dood. Sterker nog, het heeft meer luistermoge
lijkheden dan ooit. Programma's die je vroeger
gemist had, kon je nooit meer horen, ze waren
vervlogen via de ether op het moment van uit
zending. Je kunt nu via internet veel terugluis
teren. Sterker nog, je kunt ook programma's ho
ren die nooit door de traditionele radio zijn uit
gezonden, podcasts.
Er komen er steeds meer en de kwaliteit
wordt steeds beter. Radiodoc, het documentai
reprogramma op Radio 1, zond er zondag twee
uit.
Goed gemaakte, radiofonisch vernieuwende
podcasts, allebei van selfmade radiomakers die
buiten de omroepen om met het medium zijn
gaan experimenteren. Dat levert een fris en
modern geluid op. Ze komen allebei heel dicht
bij de essentie van radio. Het is een veel beel
dender medium dan televisie. Op tv rollen de
beelden vanzelf je ogen binnen, op de radio
maak je ze zeifin je hoofd, met het geluid en de
stemmen die in mooi stereo je oren binnenko
men.
Ik ga natuurlijk niet vertellen waar deze twee
podcasts, gemaakt door Makersradio en De
Kostgangers, over gaan. Alle info vind je op
npodoc.nl/radiodoc. Dan kun je gelijk eens wat
uitzendingen van Radiodoc zelf terugluisteren.
Ie zult niet weten wat je hoort. Mooie radio be
staat nog wel degelijk, je moet het alleen weten
te vinden. Te vaak wordt het overstemd door
het lawaai van de fastfood-muziek.
Quote van de dag
'We willen
laten zien dat
er ook goeie
dingen waren'
1989
1991
Vaiana, de niet zo
tengere titelheldin
uit de nieuwe ani
matiefilm van Dis
ney, heeft als de 16-
jarige dochter van
een stamhoofd an
dere zaken aan haar hoofd dan haar
uiterlijk. Ze wil haar mede-eilandbe
woners uit Polynesië redden van de
hongersnood. Daarom kiest zij het
ruime sop op een gammel bootje
zoekend naar een oplossing. „Vaiana
is anders dan de vorige Disney-hel-
dinnen", zegt regisseur John Musker
die samen met zijn collega Ron Cle
ments de nieuwste animatiefilm
heeft geregisseerd. „Ze staat stevig
op haar benen. Ze is ongehoorzaam
en is avontuurlijk ingesteld. We heb
ben van haar een actieheldin ge
maakt die haar eigen gang gaat."
Om die reden ziet Vaiana er iets
steviger uit dan bijvoorbeeld de
prinsessenzusters uit Frozen. Cle
ments: „Dit meisje moet in staat zijn
om de zee te bedwingen. Zij moest
daarom een ander postuur hebben
dan de gemiddelde Disney-prinses.
Bovendien hebben wij tijdens onze
research goed gekeken naar de fy
sieke eigenschappen van de Polyne
sische eilandbewoners die soms be
hoorlijk stevig zijn."
Beide regisseurs, 60-plussers in
middels, hebben hun sporen ruim
schoots verdiend met het uitwerken
van de animatieprinsessen. Zij
Vaiana staat
stevig op haar
benen en is
avontuurlijk
ingesteld
woensdag 30 november 2016
Podcasts
TELEVISIE
Het gaat beter
met Andries
Knevel (64). De
EO-coryfee
ging van de in
tensive care
naar de gewone
verpleegafde-
ling. Knevel
werd ruim twee
weken geleden
opgenomen met
een legionella-
besmetting.
TELEVISIE
BNN-presenta-
tor Tim Hofman
breidt zijn You-
Tube-program-
ma #BOOS uit.
Hofman, die
boze jongeren
die in conflict
zijn met een be
drijf helpt,
brengt vanaf
half december
met #BOOS Po-
Ie rtiek in Den
Haag jongeren
in contact met
politici.
Er is tegenwoordig veel gemakzuchtige,
goedkope, in elkaar gestampte radio, dat is
Reageren? vincent@persgroep.nl
—Guus Meeuwis blikt in
Oudejaarslied
samen met Diggy Dex
terug op 2016
1950 Assepoester
Assepoester fungeert
als dienstmeid van haar
stiefmoeder en -zus
ters. Pas door wat
magie en haar huwelijk
met een prins ontsnapt
ze aan haar onderda
nige situatie.
1937 Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is het pro
totype van de passieve
heldin. Als huishoudster
van zeven dwergen
vindt ze onderdak en
haar uiteindelijke lot ligt
in handen van een man.
J
1959 Schone Slaapster
De vervloekte Doorn
roosje, al uitgehuwelijkt
bij haar geboorte, be
landt in een comateuze
slaap. Alleen de ware
liefdeskus van een prins
kan haar redden.
Kleine Zeemeermin
Ariël is al een stuk onaf
hankelijker. Ze redt het
leven van een prins,
maar is ook slachtoffer
van haar verliefdheid.
Pas als haar strenge
vader over zijn hart
strijkt, komt het goed.
Belle en het Beest
Belle laat het vechten
aan de mannen over,
maar is wel actiever als
heldin. Ze zet haar leven
op het spel voor haar
vader en haar kus redt
het Beest.
De nieuwe Disneyprinses heeft
niet langer een perfecte slanke
taille, een delicaat neusje, grote
poppenogen, blond golvend haar.
Ze heeft een steviger postuur
waarmee ze het avontuur tege
moet kan.
Ab Zagt
—John Musker