E 17 ILEENPURPERHART GERARD WERKHOVEN DANIEL DE LANGE KEESDEJONG ZIGGY TABACZNIK HARALD SWINKELS DE FEITEN A dinsdag 29 november 2016 tie bij ondernemers genoemd. Ook heb ben ze moeite om aan extra kapitaal te komen om groei te realiseren en missen ze soms kennis en vaardigheden om hun koers te wijzigen. Bedrijven met min der dan vijftig werk nemers zijn nu goed voor dertig procent van de werkgelegen heid in Nederland. Dit percentage moet om hoog. Om de groei aan te zwengelen kunnen ondernemers gratis coaching van topon dernemers krijgen. Nlgroeit, dat begin dit jaar werd gelan ceerd, is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, de Kamer van Koophandel en NL- elevator. Doel is een snellere groei van het mid den- en kleinbedrijf. Want hoewel het aan tal ondernemers de afgelopen jaren flink is gegroeid, daalt het aantal groeiende be drijven in Nederland juist. Als oorzaak voor die haperende groei wordt onder meer het gebrek aan ambi- Alle seinen staan op groen voor Heen Purperhart. Zij heeft dé ambitie om haar Hestia Kinderopvang, nu vier vestigingen, uit te breiden, de cijfers zijn goed, de klanten (kinde ren en hun ouders) én me dewerkers zijn tevreden. Dus: wat houdt haar tegen?! Purperhart lijkt gemangeld tussen de groeiwens en de angst om inhoud en kwali teit uit het oog te verliezen. „Ik wil dat we kinderen een tweede thuis bieden." Nu kan Purperhart gemakkelijk op alle locaties rondlopen en haar medewerkers eventueel bijsturen, maar zodra ze meer locaties opent, dan zal ze erop moeten vertrouwen dat haar personeel datzelfde gevoel uitdraagt. „Hoe houd je vast aan je kern waarden als je meer loca ties opent? Dat hoop ik van Gerard te leren." Voor Gerard Werkhoven een heel herkenbaar di lemma. Tot 2011 was hij ei genaar van Steppin' Out. Hij breidde zijn kleding- keten uit tot 15 vestigingen met 150 medewerkers en tijdens die groeispurt leerde hij veel over hoe je klantwaarde kunt borgen. Wat Werkhoven Purperhart meegeeft: haal mensen binnen die jouw principes delen en uitdragen. „Je me dewerkers zijn je ambassa deurs. Als jouw werk nemers blij en gemotiveerd zijn, dan maken zij je klan ten blij. En: als je groter groeit, krijg jij een andere rol: die van faciliterend lei der." Purperhart heeft wat huis werk van Werkhoven mee gekregen: kijken welke nieuwe locaties in de regio Amsterdam geschikt zijn en onderzoeken of er kinder dagverblijven zijn die ze kan overnemen of die zich bij haar willen aansluiten én die passen bij haar waarde. Gaat dit advies Purperhart nu vleugels geven? „Ik moet er nu wel echt se rieus mee aan de slag. Ge rard is mijn stok achter de deur." Wat voor Werkhoven de reden is om aan het pro gramma mee te doen? „Ik vind nlgroeit een mooi ini tiatief van de Kamers van Koophandel en ik geef graag advies aan onderne mers." Professioneel advies is in middels zijn tweede car rière. In dit geval is het on betaald, maar wie weet le vert dit hem weer - be taald - coachwerk op. „Het ondernemerschap kan soms erg eenzaam zijn. Je moet jezelf altijd weer met je haren uit het moeras trekken. Ik praat veel met andere mensen, maar ik had sterk de be hoefte om eens te sparren met een ervaren onderne mer." Daniel de Lange is eigenaar van het succes volle kinderwagenmerk Easywalker. Hij nam het bedrijf over toen het nood lijdend was, maar inmid dels is het in veertig lan den actief. Easywalker loopt als een tierelier, maar dat wil niet zeggen dat De Lange nooit twijfelt of hij wel goed bezig is. Begin dit jaar stuurde hij via Linke- dln een contactverzoek naar topondernemer Kees de Jong. Hij verwees hem door naar nlgroeit, een programma dat De Jong net aan het opzetten was samen met Economische Zaken en de Kamer van Koophandel. Zo kwamen ze later alsnog met elkaar om tafel te zitten. Terug blikkend zegt De Lange: „Je kunt veel boeken lezen, leiderschapspro gramma's volgen of naar een ashram in India gaan, maar als je zelfreflectie wilt op een praktische ma nier dan is een coachings- gesprek met een topon dernemer echt een aanra der." De belangrijkste tips die hij heeft gekregen? „Stop alle winst in je bedrijf. En blijf in gesprek met talent volle mensen. Vroeg of laat heb je ze nodig in je bedrijf." De Jong heeft nlgroeit geïnitieerd omdat hij denkt dat alle onderne mers wel iemand kunnen gebruiken die ze een spie gel voorhoudt en kritische vragen stelt. „ledereen heeft wel eens een schop onder zijn kont nodig." Bovendien ziet hij dat bedrijven vaak tegen dezelfde obstakels aanlo pen in de verschillende groeifases. „Als je de op lossing weet en die met el kaar deelt, dan gaat het groeien gemakkelijker, sneller en beter. Topspor ters hebben een coach, dus waarom ondernemers ook niet?!" „In de auto op weg naar huis dacht ik: goh zo heb ik nog nooit naar ons bedrijf gekeken." Oud-judoka Ziggy Ta- bacznik runt al twaalf jaar een onderneming in de sportmarketing: 2Ba- sics. Zijn gesprek met topondernemer Harald Swinkels van de Neder landse Energie Maat schappij (NLE) duurde amper 1,5 uur, maar het leverde hem wel wat praktische inzichten op. „Zoals over de rolverde ling tussen mij en mijn compagnon Ruben. Die is nu wat diffuus. De uit komst is dat we terug moeten naar de tekenta fel om af te spreken wie van ons nu waar voor verantwoordelijk is. En Harald vroeg zich af waarom we ons niet rich ten op productontwikke ling. We gaan niet met een onze bedrijfsvoering omgooien, maar dit is wel iets om over na te den ken." Tabacznik neemt zo'n ad vies sneller aan van ie mand als Swinkels dan van de bakker om de hoek; Swinkels heeft NLE uitgebouwd tot het vierde energiebedrijf van Neder land en heeft het faillissement van zijn dot- com-bedrijf overleefd. „Door dit coachingsge- sprek gaan we niet onze omzet verviervoudigen", grapt hij. „Maar om te groeien, komt Haralds kennis en ervaring goed van pas. En heeft hij een groot netwerk." Wat dit coachingswerk Swinkels oplevert? „Ik krijg zelf echt energie van gesprekken met andere ondernemers. Ik heb nu drie ondernemers een uurtje gecoacht én een tje afgewezen. Die zat nog in een iets te prille fase." Of Swinkels stie kem toch ook als inves teerder loert op bedrijven als die van Tabacznik? Daarover zegt Swinkels resoluut: „Ik ben een on dernemer, geen inves teerder."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17