stempel' II 'Sommige kinderen krijgen te jong een EUWS 11 ONDERWIJS KLOOF TUSSEN LEERLINGEN GROEIT Bijna de helft van de directeuren in het middelbare onderwijs erkent nu voor het eerst dat kinderen van laagopgeleide ouders vaker onder hun niveau worden ingedeeld. Directeuren zien dat kinderen van laagopgeleide ouders regelmatig op bijvoorbeeld het vmbo belanden, terwijl ze slim genoeg zijn voor de havo. Dat gebeurt minder vaak bij leerlingen met hoogopgeleide ou ders. Dat blijkt uit een peiling van deze krant en DUO Onderwijson derzoek onder ruim 2.000 leraren en schoolleiders. Het begint met een te laag schooladvies krijgen. Vervolgens worden ze op de mid delbare school niet alsnog naar een hoger onderwijsniveau geplaatst of krijgen ze geen advies om dat na het behalen van een diploma te doen. Afgelopen voorjaar concludeerde de Onderwijsinspectie al dat de kansenongelijkheid tussen leerlin gen groeit. Hoewel ook schoollei ders op basisscholen (31 procent) de groeiende kansenongelijkheid zien, merken vooral middelbare school directeuren (47 procent) op dat af komst telt. „Docenten en directeu ren zeggen minder middelen - geld maar ook extra handen in de klas - te hebben op school", verklaart on derzoeker Liesbeth van der Woud. Leerlingen zijn de dupe van pres- tatiedruk op de scholen, stellen de respondenten. „Kinderen moeten zo snel mogelijk door het onderwijs en voor achterstandsleerlingen zijn beperkte middelen", merkt Rosen- möller. Scholen zijn minder ge neigd leerlingen hoger te plaatsen, omdat ze bang zijn dat de kinderen niet aan de verwachtingen voldoen. De VO-raad zit wel met de Onder wijsinspectie om tafel om daarin verandering te brengen. Bovendien zeggen leraren en schooldirecteuren vooral te worste len met de vele leerlingen die een complexere achtergrond hebben. Ze moeten kinderen begeleiden die extra zorg nodig hebben, met pro blemen thuis worstelen of verschil lende culturen hebben. Daardoor hebben docenten moeite alle leer lingen de aandacht te geven die ze nodig hebben, waardoor minder snel opvalt of een kind beter kan. De consequenties voor de leer lingen kunnen groot zijn. Als ze de prikkel missen om bijvoorbeeld na het vmbo door te gaan naar de havo, zullen ze nooit een diploma op hun eigen niveau halen. Leren ze wel door, kost dat extra tijd. ze ouder worden, weten ze beter waar ze met hun leven heen willen en wat daarvoor nodig is. Wij heb ben bewust dubbele brugklassen, zoals vmbo/havo en havo/vwo. Ik ben voorstander van scholenge meenschappen die vmbo tot en met vwo aanbieden. Elk jaar stroomt bij ons een hele klas van vmbo naar havo en van havo naar vwo." „Dat kan. Het hoeft ook niet erg te zijn om een jaar langer over de middelbare school te doen en meer dere keren examen te doen. Die Het probleem is dat steeds meer scholen alleen nog havo of vwo aanbieden leerlingen bouwen aan een stevige bagage. Het probleem is dat steeds meer scholen alleen nog havo of vwo aanbieden. Dat maakt het lasti ger om vanaf een laag schoolniveau door te stromen, want dan moeten die kinderen naar een andere school." „Ik zie dat er een grotere kloof ont staat tussen thuis en op school. Onze leerlingen krijgen bepaalde dingen niet mee van thuis. We moe ten het samen doen. Wij geven de kinderen bewust sollicitatie trainingen, brengen ze zoveel moge lijk bij over wat er in de wereld ge beurt, beginnen soms met het aan leren van sociale omgangsnormen. „Tegelijkertijd hebben de leerlingen een stimulans van thuis nodig. Het onderwijs verwacht een zekere voorkennis. In een tentamen Engels kunnen bijvoorbeeld teksten over de Brexit zitten. Het is handig als de leerlingen daar iets van weten." Ze kwamen als brugklasser binnen op het vmbo, maar halen jaren later tóch hun vwo-diploma. Het zijn er op de school van directeur Heine meyer jaarlijks zo'n vier, die met een vmbo-, havo- én vwo-diploma het pand verlaten. „Daar doe ik het voor." „Sommige kinderen komen al met een achterstand naar de middelbare school. Die valt weg te poetsen, maar zo'n leerling heeft dan wel dat stem pel van bijvoorbeeld vmbo. Het is las tig uit zo'n hokje te komen. Ik vind het raar dat onze kinderen zo jong een stempel krijgen. Als ze vijftien of zestien zijn kan alsnog blijken dat ze veel potentie hebben." „Ik vind de waarde van de eindtoets veel te hoog. Ouders zien al in groep 7 dat hun kinderen een vmbo-advies gaan krijgen. Vervolgens sturen ze hun kinderen naar allerlei bijlessen. Het is beter om naar de ontwikkeling te kijken die ze in eerdere jaren heb ben doorgemaakt en een leraar daar van een advies te laten opstellen. Nu bestaat er een toetshype." „Hoger opgeleide ouders weten hoe het onderwijssysteem werkt. Zij doen er alles aan om hun kinderen een zo goed mogelijke citoscore te la ten halen. „Laagopgeleide en allochtone ou ders doen dat vaak niet, omdat ze óf het onderwijssysteem niet kennen óf de middelen niet hebben voor bijles sen. Die kinderen krijgen 'gewoon' een vmbo-advies. Ze zitten in één klas, volgen allemaal hetzelfde pro- gramma. Met gepersonaliseerd le ren, kan je meer kansen bieden." „Soms halen die leerlingen inder daad hoge cijfers en in een enkel ge val mogen ze alsnog naar een hoger niveau. Maar een kind van elf is niet bezig met wat het nodig heeft voor de toekomst. Dat doet gewoon wat nodig is om school te halen. Pas als dinsdag 29 november 2016 GO Schooldirecteuren: ja, de kansen zijn ongelijk Ellen van Gaaien Utrecht Maar dan is die kansenongelijk heid toch alsnog opgelost? Jan-Mattijs Heinemeyer Ziet u de kansenongelijkheid zelf toenemen? Directeur Jan-Mattijs Heinemeyer van het Amsterdamse Calandly- ceum ziet hoe het onderwijs systeem leerlingen op achterstand zet. „Hier pakken we dat aan." Ellen van Gaaien Amsterdam Dus een dubbeltje kan een kwartje worden? Afschaffen dat schooladvies? En die leidt tot kansenongelijk heid? Directeur Jan-Mattijs Heinemeyer gelooft in scholen die een beed pakket aanbieden. FOTO PIM RAS Leraren zien toch dat zo'n kind op een te laag niveau zit?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 11