Tiener in warm gezin heeft pas later seks
5
'Vrachtverkeer
veroorzaakt
amper files'
Ik weet hoe f rusterend het
is in de file te staan als je
naar je werk moet
spitsmijden. Havenwerkers in Rotterdam rijden nu
op scooters naar hun werk, waardoor ze - zoals ze zelf
zeggen - lachend langs de file kunnen. Verder gaat
Rijkswaterstaat de bandenspanning van vrachtwa
gens extra controleren. Klapbanden leiden vaak tot fi
les."
„We kijken nu wat we kunnen doen met de
smartphone. Dat is een groot probleem: als je een paar
seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voet
balvelden verder met je auto. Voor de bestuurder is
het al verboden om de telefoon rijdend vast te hou
den. Toch zie je nu automobilisten die voortdurend
de aandacht op de telefoon in de houder richten in
plaats van op de weg, dus we moeten verder kijken.
Verbieden is een optie."
„Dat je überhaupt je telefoon bedient in de auto. Als
het probleem door appende bestuurders groter en
groter wordt, moet je dat pad bewandelen. Maar ik
heb liever dat we slimme technologie krijgen, waar
door je telefoon tijdens de rit compleet wordt overge
nomen door je auto. Of dat bepaalde functies uitgaan
als je rijdt. We gaan daarover in gesprek met telecom-
bedrijven. Als je Pokémons wilt vangen, schakelt de
telefoon ook uit als je te hard gaat."
„Waar het kan, doen we dat al. Maar het kan niet overal,
omdat de hulpdiensten die stroken op sommige plek
ken nodig hebben. We kijken wel of we spitsstroken
sneller open kunnen doen als we files zien."
„De wegen zijn op onze landkaarten breed inge
tekend. Maar maak eens helikoptervlucht en je zult
zien dat er nog heel veel ruimte is. Daarnaast is er
een noodzaak op een aantal plekken om wegen te
verbreden. Zoals de A7, A8, Ag en de verdere aanpak
van de Ars."
„Er is nooit genoeg geld om alle wensen te vervullen
en er is de afgelopen jaren ook in het budget
geschrapt. Tegelijk geven we jaarlijks bijna 6 miljard
euro uit aan verkeersprojecten en voor onderhoud en
beheer."
„Dat weten we nog niet. Eerst moet de minister van
Financiën kijken hoeveel er nodig is om tekorten op
te lossen. Daarna is het mogelijk dat er wat wordt
uitgedeeld, maar nu krijgt niemand iets. Ik vind
overigens dat er best geld bij mag als het beter gaat."
„Het denken daarover staat nooit stil en er zijn
nieuwe technieken die rekeningrijden dichterbij
brengen dan vroeger. Maar vergeet niet, het hele
belastingsysteem moet dan op de schop. Die stap is
immens complex en niet van vandaag op morgen ge
regeld."
„Dat denk ik niet. Ga eens naar een grote stad in een
ander land. Iran, China of Indonesië. Nergens ver
loopt het verkeer zo soepel als hier. We kunnen files
oplossen, juist omdat we geen enorme metropolen
hebben en relatief veel, goed onderhouden snel
wegen."
,Ja dag, dat ga ik echt niet doen! Ik wil vooral zeggen
dat we samen ons best hebben gedaan. We hebben
ontbrekende schakels in het weggennet aangepakt
die taboe waren. Daar wordt de doorstroming zoveel
beter van. Ik ben daar trots op."
Dat zegt Arthur van Dijk, voorzitter
van Transport en Logistiek Nederland
(TLN) in reactie op de uitspraken van
verkeersminister Schultz. „De afgelopen
jaren is er vanwege de crisis voor miljar
den gekort op de budgetten. Met die be
perkte middelen heeft de minister er het
maximale uitgehaald, dat is een huza
renstukje. Nu is het hoog tijd om de
overgebleven knelpunten aan te pak
ken."
Volgens Van Dijk wordt nog geen half
procent van de files veroorzaakt door
vrachtverkeer. „Ik hoor wel eens zeggen:
haal die weg uit de wachtrij. Maar dat is
een fout. Zo halen we het bloed uit de
aderen van de economie. We kunnen
beter slagen maken door extra asfalt,
slimme benutting van de weg en tech
nologische ontwikkelingen."
De ANWB presenteerde onlangs een
inventarisatie van de grootste ergernis
sen door vertraging die weggebruikers
ervaren. CDA-Kamerlid Martijn van
Helvert komt vandaag tijdens een groot
verkeersoverleg met een provinciaal
plan, dat alle knelpunten per provincie
bevat. „Dan kunnen we eens terugkijken
hoe deze minister het heeft gedaan.
Want ze kan lief glimlachen en knip
ogen, maar de problemen zijn groot.
Door de bezuinigingen, waar zij ook
mee heeft ingestemd." De CDA'ster
denkt dat knelpunten aangepakt kun
nen worden met een aantal ingrepen:
meer asfalt, goed onderhoud van wegen,
investeringen in veiligheid en werken
aan communicatie tussen voertuigen.
Vooral de relatie met moeders is
van belang voor de seksuele ont
wikkeling van hun dochters. Bij
jongens spelen ouders daarin veel
minder een rol. Dat blijkt uit on
derzoek van het Erasmus MC dat
vandaag in het tijdschrift Pediatrics
verschijnt.
Het ziekenhuis baseert zich op
gezondheidsenquêtes onder bijna
3.000 pubers (12 tot 16 jaar) uit de
Jeugdmonitorvande GGD Rotter
dam-Rijnmond.
Niet eerder is onderzoek gedaan
naar relatie tussen de band met zo
wel vaders als moeders en seksueel
gedrag onder zo veel jongeren en
over een langere periode (twee
jaar).
Jongeren die wachten met seks
tot na hun zestiende, gaan bewus
ter en verstandiger om met seks,
zoals met het gebruik van voorbe
hoedsmiddelen.
„Een mogelijke verklaring is dat
ze dan meer ervaring hebben opge
daan met bijvoorbeeld vriend
schappen en intimiteit", zegt on
derzoekster Nogueira Avelar e Silva.
„Ze zijn ook beter op de hoogte van
de risico's van onveilige seks."
Uit het onderzoek van het Eras
mus MC bleek dat 8 procent van de
jongeren al voor hun zestiende seks
had: twee keer zoveel jongens als
meisjes. Zij hadden een relatief
minder goede band met hun ou
ders.
In de enquêtes hebben jongeren
Jongeren die pas na
hun zestiende seks
hebben, zijn beter op
de hoogte van risico's
vragen beantwoord over de relatie
met hun ouders. Gekeken is hoe
hecht de band is, in hoeverre ze
hun gedachten en gevoelens delen
en hoe fijn ze het vinden tijd met
hen door te brengen.
Invloed
Moeders hebben vooral een posi
tieve invloed op het seksueel gedrag
van dochters. Hoe beter de band
met moeder, des te kleiner de kans
dat dochter voor haar zestiende al
seks heeft.
Bij vaders is die samenhang niet
zichtbaar. „Nederlandse moeders
houden zich traditioneel meer be
zig met de zorg in het gezin, en ver
vullen vooral voor hun dochters
een voorbeeldrol."
Vaders zouden hun zonen meer
kunnen sturen in hun seksuele
ontwikkeling, maar het gebeurt
niet omdat ze vaak afwezig zijn.
Vergeleken bij vaders brengen
moeders twee keer zoveel tijd door
met de kinderen. Binnen Europa
staan de Nederlandse vaders on
deraan als het gaat om quality-time
met het gezin.
De rol van vaders in de seksuele
ontwikkeling van kinderen zal na
der moeten worden onderzocht,
zegt Nogueira Avelar e Silva. „Het is
belangrijk dat wordt gekeken hoe
jongens beter kunnen worden be
reikt voor seksuele opvoeding en
voorlichting, en hoe de rol van de
vaders daarin kan worden ver
sterkt."
maandag 28 november 2016
GO
Minister Melanie
Schultz van Verkeer:
A „De wegen zijn op
I A S onze landkaarten
voor meer asial t
Slecht rijgedrag is ook een belangrijke oorzaak
voor veel files. Hoe pakt u dat op?
Wat zou u dan exact verbieden?
En maatregelen op de weg zelf? Gaan de spits-
sproken vaker open, zoals uw partij wil?
Hoeveel meer asfalt kun je nog aanleggen in het
kleine Nederland?
Melanie Schultz van Haegen
Is daar wel geld voor?
Nu is er net een miljardenmeevaller bekendge
maakt. Kunt u die zak geld al ophalen?
Ondertussen is berekend dat de komende jaren
het reistijdverlies, ondanks alle moeite, met 38
procent stijgt. Tijd voor rekeningrijden?
Bent u, wat betreft het oplossen van de files, niet
bezig met een onmogelijke missie? Het blijft ge
woon vol en krap.
Dus welk cijfer krijgt deze verkeersminister na
zes jaar f ileaanpak?
De komende jaren zijn fikse investe
ringen nodig in de infrastructuur,
zodat Nederland geen aanhoudend
'verkeersinfarct' krijgt door achter
stallig onderhoud.
Jongeren die een goede band
met hun ouders hebben, begin
nen later met seks dan leeftijd
genoten bij wie dat niet het
geval is. Daardoor lopen ze min
der risico op geslachtsziektes
en tienerzwangerschappen.
Tonny van der Mee
Rotterdam
—Nogueira Avelar e Silva