Tiener in warm gezin heeft pas later seks 5 'Vrachtverkeer veroorzaakt amper files' Ik weet hoe f rusterend het is in de file te staan als je naar je werk moet spitsmijden. Havenwerkers in Rotterdam rijden nu op scooters naar hun werk, waardoor ze - zoals ze zelf zeggen - lachend langs de file kunnen. Verder gaat Rijkswaterstaat de bandenspanning van vrachtwa gens extra controleren. Klapbanden leiden vaak tot fi les." „We kijken nu wat we kunnen doen met de smartphone. Dat is een groot probleem: als je een paar seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voet balvelden verder met je auto. Voor de bestuurder is het al verboden om de telefoon rijdend vast te hou den. Toch zie je nu automobilisten die voortdurend de aandacht op de telefoon in de houder richten in plaats van op de weg, dus we moeten verder kijken. Verbieden is een optie." „Dat je überhaupt je telefoon bedient in de auto. Als het probleem door appende bestuurders groter en groter wordt, moet je dat pad bewandelen. Maar ik heb liever dat we slimme technologie krijgen, waar door je telefoon tijdens de rit compleet wordt overge nomen door je auto. Of dat bepaalde functies uitgaan als je rijdt. We gaan daarover in gesprek met telecom- bedrijven. Als je Pokémons wilt vangen, schakelt de telefoon ook uit als je te hard gaat." „Waar het kan, doen we dat al. Maar het kan niet overal, omdat de hulpdiensten die stroken op sommige plek ken nodig hebben. We kijken wel of we spitsstroken sneller open kunnen doen als we files zien." „De wegen zijn op onze landkaarten breed inge tekend. Maar maak eens helikoptervlucht en je zult zien dat er nog heel veel ruimte is. Daarnaast is er een noodzaak op een aantal plekken om wegen te verbreden. Zoals de A7, A8, Ag en de verdere aanpak van de Ars." „Er is nooit genoeg geld om alle wensen te vervullen en er is de afgelopen jaren ook in het budget geschrapt. Tegelijk geven we jaarlijks bijna 6 miljard euro uit aan verkeersprojecten en voor onderhoud en beheer." „Dat weten we nog niet. Eerst moet de minister van Financiën kijken hoeveel er nodig is om tekorten op te lossen. Daarna is het mogelijk dat er wat wordt uitgedeeld, maar nu krijgt niemand iets. Ik vind overigens dat er best geld bij mag als het beter gaat." „Het denken daarover staat nooit stil en er zijn nieuwe technieken die rekeningrijden dichterbij brengen dan vroeger. Maar vergeet niet, het hele belastingsysteem moet dan op de schop. Die stap is immens complex en niet van vandaag op morgen ge regeld." „Dat denk ik niet. Ga eens naar een grote stad in een ander land. Iran, China of Indonesië. Nergens ver loopt het verkeer zo soepel als hier. We kunnen files oplossen, juist omdat we geen enorme metropolen hebben en relatief veel, goed onderhouden snel wegen." ,Ja dag, dat ga ik echt niet doen! Ik wil vooral zeggen dat we samen ons best hebben gedaan. We hebben ontbrekende schakels in het weggennet aangepakt die taboe waren. Daar wordt de doorstroming zoveel beter van. Ik ben daar trots op." Dat zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN) in reactie op de uitspraken van verkeersminister Schultz. „De afgelopen jaren is er vanwege de crisis voor miljar den gekort op de budgetten. Met die be perkte middelen heeft de minister er het maximale uitgehaald, dat is een huza renstukje. Nu is het hoog tijd om de overgebleven knelpunten aan te pak ken." Volgens Van Dijk wordt nog geen half procent van de files veroorzaakt door vrachtverkeer. „Ik hoor wel eens zeggen: haal die weg uit de wachtrij. Maar dat is een fout. Zo halen we het bloed uit de aderen van de economie. We kunnen beter slagen maken door extra asfalt, slimme benutting van de weg en tech nologische ontwikkelingen." De ANWB presenteerde onlangs een inventarisatie van de grootste ergernis sen door vertraging die weggebruikers ervaren. CDA-Kamerlid Martijn van Helvert komt vandaag tijdens een groot verkeersoverleg met een provinciaal plan, dat alle knelpunten per provincie bevat. „Dan kunnen we eens terugkijken hoe deze minister het heeft gedaan. Want ze kan lief glimlachen en knip ogen, maar de problemen zijn groot. Door de bezuinigingen, waar zij ook mee heeft ingestemd." De CDA'ster denkt dat knelpunten aangepakt kun nen worden met een aantal ingrepen: meer asfalt, goed onderhoud van wegen, investeringen in veiligheid en werken aan communicatie tussen voertuigen. Vooral de relatie met moeders is van belang voor de seksuele ont wikkeling van hun dochters. Bij jongens spelen ouders daarin veel minder een rol. Dat blijkt uit on derzoek van het Erasmus MC dat vandaag in het tijdschrift Pediatrics verschijnt. Het ziekenhuis baseert zich op gezondheidsenquêtes onder bijna 3.000 pubers (12 tot 16 jaar) uit de Jeugdmonitorvande GGD Rotter dam-Rijnmond. Niet eerder is onderzoek gedaan naar relatie tussen de band met zo wel vaders als moeders en seksueel gedrag onder zo veel jongeren en over een langere periode (twee jaar). Jongeren die wachten met seks tot na hun zestiende, gaan bewus ter en verstandiger om met seks, zoals met het gebruik van voorbe hoedsmiddelen. „Een mogelijke verklaring is dat ze dan meer ervaring hebben opge daan met bijvoorbeeld vriend schappen en intimiteit", zegt on derzoekster Nogueira Avelar e Silva. „Ze zijn ook beter op de hoogte van de risico's van onveilige seks." Uit het onderzoek van het Eras mus MC bleek dat 8 procent van de jongeren al voor hun zestiende seks had: twee keer zoveel jongens als meisjes. Zij hadden een relatief minder goede band met hun ou ders. In de enquêtes hebben jongeren Jongeren die pas na hun zestiende seks hebben, zijn beter op de hoogte van risico's vragen beantwoord over de relatie met hun ouders. Gekeken is hoe hecht de band is, in hoeverre ze hun gedachten en gevoelens delen en hoe fijn ze het vinden tijd met hen door te brengen. Invloed Moeders hebben vooral een posi tieve invloed op het seksueel gedrag van dochters. Hoe beter de band met moeder, des te kleiner de kans dat dochter voor haar zestiende al seks heeft. Bij vaders is die samenhang niet zichtbaar. „Nederlandse moeders houden zich traditioneel meer be zig met de zorg in het gezin, en ver vullen vooral voor hun dochters een voorbeeldrol." Vaders zouden hun zonen meer kunnen sturen in hun seksuele ontwikkeling, maar het gebeurt niet omdat ze vaak afwezig zijn. Vergeleken bij vaders brengen moeders twee keer zoveel tijd door met de kinderen. Binnen Europa staan de Nederlandse vaders on deraan als het gaat om quality-time met het gezin. De rol van vaders in de seksuele ontwikkeling van kinderen zal na der moeten worden onderzocht, zegt Nogueira Avelar e Silva. „Het is belangrijk dat wordt gekeken hoe jongens beter kunnen worden be reikt voor seksuele opvoeding en voorlichting, en hoe de rol van de vaders daarin kan worden ver sterkt." maandag 28 november 2016 GO Minister Melanie Schultz van Verkeer: A „De wegen zijn op I A S onze landkaarten voor meer asial t Slecht rijgedrag is ook een belangrijke oorzaak voor veel files. Hoe pakt u dat op? Wat zou u dan exact verbieden? En maatregelen op de weg zelf? Gaan de spits- sproken vaker open, zoals uw partij wil? Hoeveel meer asfalt kun je nog aanleggen in het kleine Nederland? Melanie Schultz van Haegen Is daar wel geld voor? Nu is er net een miljardenmeevaller bekendge maakt. Kunt u die zak geld al ophalen? Ondertussen is berekend dat de komende jaren het reistijdverlies, ondanks alle moeite, met 38 procent stijgt. Tijd voor rekeningrijden? Bent u, wat betreft het oplossen van de files, niet bezig met een onmogelijke missie? Het blijft ge woon vol en krap. Dus welk cijfer krijgt deze verkeersminister na zes jaar f ileaanpak? De komende jaren zijn fikse investe ringen nodig in de infrastructuur, zodat Nederland geen aanhoudend 'verkeersinfarct' krijgt door achter stallig onderhoud. Jongeren die een goede band met hun ouders hebben, begin nen later met seks dan leeftijd genoten bij wie dat niet het geval is. Daardoor lopen ze min der risico op geslachtsziektes en tienerzwangerschappen. Tonny van der Mee Rotterdam —Nogueira Avelar e Silva

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 5