EUWS 11 Zwarte vrijdag lijkt onder invloed van de commercie een plek te veroveren op de winkelkalender. De consument hapt massaal toe. Bol.com evenaart de drukste dag in zijn historie. 'Black Friday begint gemeengoed te worden in Nederland,' meldde Twinkle magazine - vakblad van de online retailers - gisteren. En hoe wel de wens hier in elk geval deels de vader is van de gedachte, is het ook weer niet helemaal uit de lucht gegrepen. Negen van de twintig grootste online winkels, waaronder grote namen als Bol.com, Zalando, Wehkamp en MediaMarkt doen mee. Voor wie niet weet wat Black Fri day is: in Amerika is het al jaren een traditie om de dag na Thanksgiving, dat op de vierde donderdag van no vember valt, massaal naar de win kel te gaan om inkopen te doen. Winkeliers verkopen hun produc ten op die dag met korting, en dat leidt dan weer tot chaotische tafe relen op de winkelvloer. Met de op komst van de grote webshops wordt Black Friday ook steeds meer een online fenomeen. En hoewel niemand hier Thanksgiving viert, wordt het dus ook een Nederlands fenomeen, als de winkeliers hun zin krijgen. Flet lijkt er op dat dit het geval is. In Venlo bijvoorbeeld zag sneaker winkel Calico jack zijn stuntkortin gen beloond met lange rijen voor de deur, in alle vroegte. Een nog betere indicatie vormen de verkoopcijfers van Bol.com. Dat evenaarde giste ren zijn drukste dag van het vorige jaar, meldt een woordvoerster. Met 350.000 bestellingen was de afzet net zo groot als 21 december 2015, de Vergeleken met een normale dag zijn de verkoopcijfers drie tot vier keer hoger dag dat de kerstdrukte zijn piek be reikte. „Het aantal bestellingen was twee keer zo groot als donderdag", vertelt woordvoerster Marjolein Verkerk. „Vergeleken met een nor male dag, in de zomerperiode bij voorbeeld, zijn de verkoopcijfers zelfs drie tot vier keer hoger." De Nederlandse consument toont zich van zijn meest opportu nistische kant: geef ons korting en wij doen mee aan welk commerci eel feestje dan ook. „Mensen zijn nou eenmaal gevoelig voor acties", zegt ING-econoom Dirk Mulder. „En winkeliers doen er natuurlijk alles aan om mensen in beweging te krijgen." Mulder verwacht dat Black Friday een blijvertje wordt. „Ik was in het winkelcentrum en bijna alle winkeliers deden mee." Volle mep Ze doen dat wel met een Neder lands sausje. De kortingen zijn in veel gevallen het hele weekend gel dig, en kruipen zo nog ietsje dichter tegen de sinterklaasinkopen aan. Daarom heeft de ING-econoom een kleine reserve bij de actie. „De vraag is of de mensen de spullen die ze nu met korting kopen niet so wieso zouden hebben aangeschaft, met het oog op Sinterklaas. Maar dan voor de volle mep." Bestedingsinstituut Nibud snapt wel waarom de retailers het op deze manier aanpakken. Ze hopen dat mensen die koopjes meepakken meteen ook wat andere producten kopen, terwijl ze dat vooraf mis schien helemaal niet van plan wa ren. Nibud-directeur Gerjoke Wil mink heeft een duidelijke waar schuwing in huis voor consumen ten. „Focus je op de spullen die je echt wilt hebben. Zulke acties zijn een belangrijke bron voor spijtaan kopen. En controleer even of de aanbieding die je krijgt voorgespie geld wel echt een aanbieding is." zaterdag 26 november 2016 Chaos op Black Friday in Brazilië: koopjesjagers verdringen elkaar in de prijzenslag om als eerste de kassa te halen met anders peperdure televisies, foto reuters/ nachodoce Dringen op Black Friday in Hongarije, fotoepa Black Friday waar het begon: in de VS. fotoafp Sander van Mersbergen —Marjolein Verkerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 11