I 1 Ontworpen en gebouwd in Nederland 8 De relatie tussen minister Jet Bussemaker en haar vader Henk ging jarenlang gepaard met slaande deuren. Maar nadat zij zich meer verdiepte in zijn oorlogsverleden, groeide er een hechte band. Allebei schreven ze een boek over hun familiegeschiedenis en blikken nu samen terug op een bewogen historie. FAMILIE BEIDEN HEBBEN NU HUN BOEK OVER SPLIJTZWAM TWEEDE WERELDOORLOG e zitten naast elkaar in de werkkamer van de minister in Den Haag. Vader Henk (87) drinkt koffie met twee koek- I jes. Dochter Jet (55) luistert geïnteresseerd - het gezicht in de handen - naar het verhaal van haar vader. Dat was wel eens anders: vader en dochter botsten in Jets jeugd regelmatig. Niet over puberza ken, maar over Indië. Voor de bron van de onenigheid gaan Henk en Jet 75 jaar terug in de tijd. Henk woont met zijn ouders en broers in marinestad Soerabaja in toenmalig Nederlands-Indië. Vader Anton (Jets opa) is er onderzeeboot commandant als de Tweede Wereld oorlog in 'de Oost' uitbreekt. Henk weet nog precies hoe zijn moeder hem maande om afscheid te nemen van zijn vader. „Loop maar mee naar de auto. Het is misschien wel de laatste keer dat je hem ziet", zei zij. Ook nu gaat zijn lip trillen als hij dat moment terughaalt. „Ja", klinkt het met een klein stemmetje op de vraag of de toen 12-jarige Henk zich ook echt realiseerde dat zijn va der wellicht niet meer zou terugko men. Jet schiet haar geëmotioneerde vader te hulp: „Jij wist dat het in die periode menens was." Toch was de euforie aanvankelijk groot. Anton wist met zijn Hr. Ms. 016 niet één, niet twee, niet drie, maar vier Japanse troepentrans portschepen te torpederen. Het was de eerste grote overwinning na de vernietigende aanval op Pearl Har bor, die tot in Amerika krantenkop pen haalde. Henk weet nog precies hoe een vriend van zijn vader, een stafofficier, de triomf thuis in Soera baja kwam vertellen. „Ik was trots op mijn vader. We dachten: we kunnen de Japanse stormvloed wel keren." De oorlog duurde voor Anton niet lang. Op 15 december, drie dagen na de geslaagde aanval, liep zijn onder zeeër op een mijn. Dezelfde stafoffi cier die eerder zulk goed nieuws kwam brengen, kwam nu met de on heilstijding bij de Bussemakers thuis. Om 07.00 uur 's ochtends is hij het die het Henk en zijn broer Rob op hun slaapkamer vertelt dat hun vader HR.MS.016 We aten in Jakarta een saté op straat, besteld door mijn vader in vlot Maleis. Hij werd een ander mens... is gesneuveld. De jongens zitten op de rand van hun bed. „We wisten dat het vak van onderzeebootman ge vaarlijk was. Maar het was een klap." Na de Japanse bezetting worden Henk, zijn moeder en broers vastge zet in Jappenkampen. Henk, net 13, moet er urenlang in de brandende zon staan en in het door een luizen plaag geteisterde ziekenhuis doden afleggen. „Een enorm ellendige tijd", zegt hij er zelf over. Henk dierbaarste bezit, het Britse standaardwerk over oorlogsschepen Jane's Fighting Ships, dat hij van zijn vader kreeg, wist hij mee te smokke- 016. len naar het kamp. Hij heeft het niet meer. „De Jappen hebben het wegge nomen." „Jij had altijd al een hele goede band met je vader. Wij kregen die pas veel later", zegt Jet, met spijt in haar stem. De twee 'botsten in eigenwij- zigheid', maar ook in overtuigingen. Jet schopte aan tegen het Neder landse kolonialisme. „Wat deden we daar eigenlijk?" Dat was tegen het zere been van Henk, die Jet voorhield dat zij er zonder de atoombom op Hi roshima niet zou zijn geweest. Hij was dan gestorven in Ambarawa 7. „Ik was er altijd van overtuigd dat de inlanders - zo noemden we ze - veel beter af waren met een Neder lands bestuur." Jet: „Ik vond dat vre selijk paternalistisch. Moest ik nou trots zijn op mijn opa die daar flot- tieljecommandant van de onderzee dienst was geweest en dus ook deel van de Nederlandse bezettingsmacht in Indië? Hij werd een oorlogsheld genoemd. Ik vond dat maar grote woorden." Slaande deuren Thuis in Oegstgeest leidde dat tot ru zies. „Het ging hard tegen hard." Soms met slaande deuren, erkent ook Jet. „Die twee verhalen - het verhaal van mijn vader en het verhaal van mij - botsten. En ik was sowieso al op zoek naar dingen om me tegen af te zetten." Henk reageert met zacht ge grinnik. Uiteindelijk vindt de verzoe ning tussen vader en dochter plaats in Indonesië. „Een idee van Ma- riëtte", benadrukt Henk, die zijn dochter bij haar volledige naam noemt. „Die vond dat er klaarheid moest komen tussen ons. 'Dus we gaan op stap en niemand mag mee', donderdag 24 november 2016 ionesie-reis zoent vadei Hanneke Keultjes Den Haag De Hr. Ms. O 16 werd in Neder land ontworpen en gebouwd door de Koninklijke Maatschap pij de Schelde in Vlissingen. De onderzeeboot werd eind 1936 in dienst genomen en liep vijf jaar later, op 15 december 1941 op een mijn. Het vaartuig was gemaakt van een hardere staalsoort en in plaats van de gebruikelijke klin kers om de staalplaten met el kaar te verbinden, was het schip voor de helft met de veel sterkere lasverbindingen in el kaar gezet. Het wrak van de gezonken on- —Jet Bussemaker De Hr. Ms. 016 op het moment van de tewaterlating bij de werf in Vlissingen. fotoanp derzeeër werd pas in 1995 te ruggevonden. Later werd dui delijk dat dit oorlogsgraf en laatste rustplaats van tientallen opvarenden, vermoedelijk door bergers is geschonden. Op de plek van het wrak was een kraanvaartuig gezien met op het dek een grote hoeveelheid roestig oud ijzer. Het is niet vast komen te staan of dit materiaal ook werkelijk afkomstig was van de Hr. Ms.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 8