'mWMv
mm1
1
i w
31
Zanderig teamuitje Red Buil vlak voor laatste Grand Prix van 2016
Aan de vooravond van de laatste Grand Prix van
2016 ging Max Verstappen nog even zandhappen op
een crossmotor in de woestijn in Abu Dhabi.
Ij in))d((f
'iKU/ff
W Y eef Max Verstappen
JL. JL. sponsor Red Buil ter gelegenheid
van de laatste Grand Prix van het
jaar heeft geregeld voor het team
en een legertje journalisten, maar
die heeft Verstappen hier in Abu
Dhabi een jaar eerder al afgevinkt
van zijn bucketlist.
Hij wil nu meer dan een opge
voerd golfkarretje. Dus volgt hij
voor deze ene keer braaf Daniel
Ricciardo. Twee KTM crossmoto
ren staan al klaar. De favoriete
speeltjes van Verstappens ploegge
noot, die thuis op een uurtje rij
den van Perth geregeld het avon
tuur op twee wielen zoekt aan de
woeste Australische westkust.
Ervaring heeft Verstappen niet,
maar hoe moeilijk kan een motor
nou helemaal zijn voor het won
derkind van de Formule t? De
19-jarige Limburger laat zich even
bijpraten door zijn goedlachse
teammaat, maar weet al snel ge
noeg. Alleen nog die helm op en
weg knalt hij, alsof hij nooit an
ders gedaan heeft.
„Privé, op de openbare weg,
moet ik dit maar niet doen",
proest hij, als hij na een halfuurtje
crossen met de zweetdruppels
nog aan zijn neus en die verwil
derde raceblik nog in zijn ogen,
aanschuift voor een babbeltje met
de wereldpers. „Het gevaar voor
een crash is op de openbare weg
voor mij natuurlijk veel te groot.
Beter van niet, dus. Laat mij maar
lekker hier spelen in het zand."
En dat is nou precies wat team
baas Christian Horner wil, aan
het einde van het langste Fi-sei-
zoen ooit (21 GP's). Stoom afbla
zen en nog één keer even lekker
gek doen, voor de laatste opdracht
van het seizoen wacht op het
beeldschone Yas Marina Circuit,
65 kilometer noordelijker.
Te riskant
Verwacht maar niet dat ze bij Mer
cedes met titelkandidaten Nico
Rosberg en Lewis Hamilton in
Abu Dhabi in een paar vrije uur
tjes ook naar de woestijn scheu
ren voor een potje heldhaftigheid
op twee wielen. Veel te riskant.
De vraag of hij niet bang is voor
blessures bij zijn coureurs, lacht
Red Bull-teambaas Horner echter
meteen weg. Hoe zou hij anders
moeten reageren, met als hoofd
sponsor een energiedrankje waar
je vleugels van krijgt?
„De filosofie van Red Bull is dat
wij het vertrouwen hebben dat on
ze coureurs weten waar hun li
miet ligt", legt hij uit. „Daarom
verbieden wij Max en Daniel bij
voorbeeld ook niet om te gaan ski
ën. Het enige wat ik ze van tevo
ren nog even influister is: houd er
wel rekening mee dat je hier zon
dag nog moet werken."
Dat blijkt voldoende, want geen
van de twee haalt echt halsbreken
de toeren uit. „Het is natuurlijk
prachtig om al die power in gang
te zetten met niet meer dan een
simpele polsbeweging, maar de ge
dachte aan gebroken botten klinkt
mij toch niet echt aanlokkelijk in
de oren", vertelt Ricciardo. Het
gaat hem vooral om de vrijheid.
„Dat gevoel om even lekker met je
motor alleen te zijn in al dat zand.
Heel 'peacefull'."
Eerste keer
Hij kan uren over zijn passie pra
ten. Vindt de motor 'misschien
nog wel leuker' dan de Formule
i-auto. „Max pakte het ook goed
op, joh. Voor de eerste keer. Ieder
een weet inmiddels wel dat hij
weinig angst kent en een snelle
leerling is..." En dan, lachend:
„Als we hier een race hadden ge
had, had ik er hem er natuurlijk
wel even van langs gegeven, hè."
Lekker slap lullen over zijn pas
sies zoals karten, Verstappen zou
dat ook wel willen. De realiteit is
echter anders. Na zijn briljante in
haalrace in de Braziliaanse regen
('die race was goed, maar de zege
in Spanje blijft specialer') wordt
zelfs hier in de woestijn van hem
verwacht dat hij in de ene na de
andere microfoon een puntige na-
en voorbeschouwing afsteekt.
Een Duitse verslaggever wil we
ten of hij zondag liever in stuif
zand of regen rijdt. „Nou, doe mij
dan maar regen. Al dat zand is
toch wat lastiger van de auto te
spoelen. Maar de kans op regen is
hier niet zo groot, hoor", klinkt
het, gevat als altijd.
Nog één keer gaat hij zondag
vechten, met als inzet plaats vier
in het WK. „Vijf punten achter
Vettel, daar moét ik voor gaan."
Daarna wacht de rust van de win
ter. „Waar ik het meest naar snak?
Gewoon, naar he-le-maal niets
doen." En hoe lang hij dat vol
houdt, straks? „Zeker twee we
ken", klinkt het, waarna hij moet
lachen om zijn eigen woorden.
„Dan begint de training alweer..."
\f(\\ U j
Onll>
i
1 i
donderdag 24 november 2016
V er stappen en G=
co blazen nog
even stoom af
in de woestijn
Arjan Schouten
'11 'f j 1 ,v 0
i I f f I
i i
W '■u]i i ii
'V
Max Verstappen (links) en teamgenoot Daniel Ricciardo voor de
verandering eens op de crossmotor, fotosgetty images