Oude hits en eigen werk 4 De GVR Poppenkunstenaar Ha van der Pouw brengt het fantasieprikkelende boek 'De GVR' van Roald Dahl zondag tot leven in het CCXL Theater in Vlissingen. Eva Crutzen stelt met typetjes moderne leven aan de kaak f* y*1 Strijkers Zapp4 spelen Nirvana wanneer je een pop neerlegt, wekt dat de indruk dat hij dood is. Met al deze aspecten moet je rekening hou den bij het opbouwen van een show. Vooral voor de schrijver, Rob Bloem kolk, is dat heel frustrerend. Hij kan hele dialogen hebben geschreven die op het eerste gezicht goed in elkaar lijken te zitten. Alleen komen de poppen er pas bij de repetities bij en dan blijkt pas wat wel of niet moge lijk is en wat er in de tekst moet wor den aangepast. Na zo'n eerste kennis making met mijn mede-acteurs moet er vaak veel aan de dialogen worden veranderd." De kleurrijke vertelster werkt in middels al zo'n twintig jaar als pop- Als kind lees je dit verhaal keer op keer van kaft tot kaft aan mezelf twijfelmerkt het publiek dat." Met medespelers die geen kik geven en neervallen zodra ze worden losgelaten, ligt daarin best een uitda ging voor de soliste. „Soms lijkt het alsof ik mezelf in de reden val. Voor iedere nieuwe voorstelling moet ik een pop leren kennen. Het duurt even voor hij 'uit zichzelf beweegt." De poppen voor het theaterstuk De Grote Vriendelijke Reus (GVR) zijn creaties van Cynthia Borst. Deze kunstwerken zijn essentieel voor de beeldvorming en daarom zijn er voor de voorstelling De GVR twee versies gemaakt van het meisje Sofie. „Wan neer ik de reus speel, moet Sofie extra klein lijken. Dan speel ik met de kleine pop. Wanneer ik de koningin verbeeld, moet Sofie in verhouding natuurlijk helemaal niet zo klein lij ken. Dan neem ik de grotere pop." De poppenspeelster hecht er veel waarde aan dat het verhaal dramatur gisch gezien klopt. „Een pop kan niet uit zichzelf opkomen of aflopen en Voor elke nieuwe voorstelling moet ik een pop leren kennen p het podium kijkt de bebrilde meis jespop nieuwsgie rig naar de grote man aan haar zij. De reus heeft zo juist een trollen- knopper gevangen. „Wat is een trol- lenknopper?", vraagt het kleine ding. Waarop de enorme verschijning ant woordt: „Een trollenknopper is een schrikbibber." „En wat is een schrik- bibber?" Terwijl het oranjeharige fi guurtje deze vraag stelt, verschuift de aandacht van het publiek zich auto matisch van poppenspeelster Ila van der Pouw, die met haar lengte van 1,87 meter de reus vertolkt, naar haar stoffen mede-acteur. De levenloze lappenpop lijkt zelfstandig te hande len: de bewegingen, de stem en de interactie zijn allemaal zo treffend. Toch ziet de alerte kijker dat de grote vriendelijke reus opeens een meisjes stem opzet en dat de bewegingen van pop Sofie eveneens door diezelfde grote 'man' worden gestuurd. Realistisch „Het publiek kan alleen opgaan in het verhaal als het natuurlijk over komt", stelt Ila van der Pouw. „Om dat te bereiken, is het belangrijk dat ik er zeifin geloof; dat ik het zelfver trouwen heb dat mijn handelingen realistisch zijn. Alleen dan wordt het voor een ander geloofwaardig. Als ik 5 REDENEN OM UIT TE GAAN H Cabaret Grunge donderdag 17 november 2016 Magisch poppenspel 44 Ha van der Pouw 4 Janneke Koster Covers kun je het eigenlijk niet noemen, als je zelf in de band hebt gespeeld. Twee oud-leden van Dire Straits spelen oude hits van de Britse rockband. Zapp4 speelt wel covers, van Nirvana, maar op strijkinstrumenten. Eva Crutzen en Randall Bramblett brengen eigen werk. In cabaretland gaan de jaren niet sneller dan in het gewone leven. Dus als je 4 bent (dat wil zeggen: 4 jaar geleden door brak met de publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival), hoef je nog niet vol wassen te zijn. Toch is Eva Crutzen hard op weg om al met haar tweede avondvullende programma voor vol te worden aangezien. Spiritus zit vol met mooie liedjes, lekker up-tempo, andere muziek dan we van kleinkunst gewoon zijn. Vol ac tuele onderwerpen, met focus op de race tegen klok, werk druk en qualitytime. Hoe maak- baar is die wereld vol appjes en depressies en hoe eenzaam kan je daarin zijn? De Lim burgse Eva kaart het allemaal aan, en is opvallend duidelijk in haar conclusies. Vaak doet ze via haar typetjes over van alles en nog wat een duit in het zakje. Dat is onder tussen al haar handelsmerk: herkenbare typetjes, maar ook de telkens weer opduikende 'mutsen' Sonja en Ria. Een op recht en fris programma, vol geluids- en lichteffecten, die nog eens extra overtuigen. Morgen, Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur. Het dynamische strijkkwartet Zapp4 bestrijkt een breed muzi kaal spectrum: hedendaagse mu ziek, wereldmuziek, jazz, klassiek en pop. Ze zijn zowel in Het Concertgebouw als op Lowlands te vinden. Zapp 4 toert nu langs de theaters met Nir vana, met bewer kingen van num mers van de Amerikaanse grungeband. Morgen, De Spot, Middelburg, 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 51