Oude hits
en eigen
werk
4
De GVR Poppenkunstenaar Ha van der Pouw brengt het
fantasieprikkelende boek 'De GVR' van Roald Dahl zondag
tot leven in het CCXL Theater in Vlissingen.
Eva Crutzen stelt met typetjes moderne leven aan de kaak
f* y*1
Strijkers Zapp4
spelen Nirvana
wanneer je een pop neerlegt, wekt
dat de indruk dat hij dood is. Met al
deze aspecten moet je rekening hou
den bij het opbouwen van een show.
Vooral voor de schrijver, Rob Bloem
kolk, is dat heel frustrerend. Hij kan
hele dialogen hebben geschreven die
op het eerste gezicht goed in elkaar
lijken te zitten. Alleen komen de
poppen er pas bij de repetities bij en
dan blijkt pas wat wel of niet moge
lijk is en wat er in de tekst moet wor
den aangepast. Na zo'n eerste kennis
making met mijn mede-acteurs moet
er vaak veel aan de dialogen worden
veranderd."
De kleurrijke vertelster werkt in
middels al zo'n twintig jaar als pop-
Als kind lees
je dit verhaal
keer op keer
van kaft
tot kaft
aan mezelf twijfelmerkt het publiek
dat." Met medespelers die geen kik
geven en neervallen zodra ze worden
losgelaten, ligt daarin best een uitda
ging voor de soliste. „Soms lijkt het
alsof ik mezelf in de reden val. Voor
iedere nieuwe voorstelling moet ik
een pop leren kennen. Het duurt
even voor hij 'uit zichzelf beweegt."
De poppen voor het theaterstuk De
Grote Vriendelijke Reus (GVR) zijn
creaties van Cynthia Borst. Deze
kunstwerken zijn essentieel voor de
beeldvorming en daarom zijn er voor
de voorstelling De GVR twee versies
gemaakt van het meisje Sofie. „Wan
neer ik de reus speel, moet Sofie extra
klein lijken. Dan speel ik met de
kleine pop. Wanneer ik de koningin
verbeeld, moet Sofie in verhouding
natuurlijk helemaal niet zo klein lij
ken. Dan neem ik de grotere pop."
De poppenspeelster hecht er veel
waarde aan dat het verhaal dramatur
gisch gezien klopt. „Een pop kan niet
uit zichzelf opkomen of aflopen en
Voor elke nieuwe
voorstelling moet
ik een pop leren
kennen
p het podium kijkt
de bebrilde meis
jespop nieuwsgie
rig naar de grote
man aan haar zij.
De reus heeft zo
juist een trollen-
knopper gevangen. „Wat is een trol-
lenknopper?", vraagt het kleine ding.
Waarop de enorme verschijning ant
woordt: „Een trollenknopper is een
schrikbibber." „En wat is een schrik-
bibber?" Terwijl het oranjeharige fi
guurtje deze vraag stelt, verschuift de
aandacht van het publiek zich auto
matisch van poppenspeelster Ila van
der Pouw, die met haar lengte van
1,87 meter de reus vertolkt, naar haar
stoffen mede-acteur. De levenloze
lappenpop lijkt zelfstandig te hande
len: de bewegingen, de stem en de
interactie zijn allemaal zo treffend.
Toch ziet de alerte kijker dat de grote
vriendelijke reus opeens een meisjes
stem opzet en dat de bewegingen van
pop Sofie eveneens door diezelfde
grote 'man' worden gestuurd.
Realistisch
„Het publiek kan alleen opgaan in
het verhaal als het natuurlijk over
komt", stelt Ila van der Pouw. „Om
dat te bereiken, is het belangrijk dat
ik er zeifin geloof; dat ik het zelfver
trouwen heb dat mijn handelingen
realistisch zijn. Alleen dan wordt het
voor een ander geloofwaardig. Als ik
5 REDENEN OM UIT TE GAAN
H Cabaret
Grunge
donderdag 17 november 2016
Magisch
poppenspel
44
Ha van der Pouw
4
Janneke Koster
Covers kun je het eigenlijk niet
noemen, als je zelf in de band
hebt gespeeld. Twee oud-leden
van Dire Straits spelen oude hits
van de Britse rockband. Zapp4
speelt wel covers, van Nirvana,
maar op strijkinstrumenten. Eva
Crutzen en Randall Bramblett
brengen eigen werk.
In cabaretland gaan de jaren
niet sneller dan in het gewone
leven. Dus als je 4 bent (dat wil
zeggen: 4 jaar geleden door
brak met de publieksprijs op
het Amsterdams Kleinkunst
Festival), hoef je nog niet vol
wassen te zijn. Toch is Eva
Crutzen hard op weg om al met
haar tweede avondvullende
programma voor vol te worden
aangezien. Spiritus zit vol met
mooie liedjes, lekker up-tempo,
andere muziek dan we van
kleinkunst gewoon zijn. Vol ac
tuele onderwerpen, met focus
op de race tegen klok, werk
druk en qualitytime. Hoe maak-
baar is die wereld vol appjes en
depressies en hoe eenzaam
kan je daarin zijn? De Lim
burgse Eva kaart het allemaal
aan, en is opvallend duidelijk in
haar conclusies.
Vaak doet ze via haar typetjes
over van alles en nog wat een
duit in het zakje. Dat is onder
tussen al haar handelsmerk:
herkenbare typetjes, maar ook
de telkens weer opduikende
'mutsen' Sonja en Ria. Een op
recht en fris programma, vol
geluids- en lichteffecten, die
nog eens extra overtuigen.
Morgen, Luctor et Emergo,
Rilland, 20.00 uur.
Het dynamische strijkkwartet
Zapp4 bestrijkt een breed muzi
kaal spectrum: hedendaagse mu
ziek, wereldmuziek, jazz, klassiek en
pop. Ze zijn zowel in Het
Concertgebouw als op Lowlands te
vinden. Zapp 4 toert nu langs de
theaters met Nir
vana, met bewer
kingen van num
mers van de
Amerikaanse
grungeband.
Morgen, De
Spot, Middelburg,
20.30 uur.