Onderzoekers hadden na maanden nog geen antwoord op simpel verzoek Van rups tot vlinder LodewijkAsscherin debat met leerlingen Nancy van de Ven kijkt uit naar de zwaarste strand race Mensen die de gemeente Terneuzen online een vraag willen stellen, worden erg slecht bediend. Terneuzen komt als allerslechtste uit de bus in een landelijke test naar online bereikbaarheid. Om een vraag te stellen moet op de website een uitgebreid formulier worden ingevuld, waarbij ook allerlei per soonsgegevens worden verlangd. Desondanks ontvingen de onder zoekers nooit een antwoord, ook niet na het sturen van een herin nering en vier maanden wachten. Het is de tweede keer dat het platform Wij Verdienen Beter de (digitale) bereikbaarheid van gemeenten heeft getest. Alle 390 gemeenten kregen een eenvoudige vraag voorgelegd, over de regels die bestaan voor het kappen van een boom. Als richtlijn geldt dat over heden dergelijke vragen binnen twee werkdagen moeten beantwo orden. Negen van de dertien Zeeuwse gemeenten deden dat. Uitzon deringen waren Terneuzen, Mid delburg, Kapelle en Vlissingen. Middelburg reageerde uiteindelijk pas na ruim een maand. Van Terneuzen kwam zelfs helemaal geen antwoord. Dat geldt voor nog drie gemeenten in het land. Dit had niet mogen gebeuren. We onderzoeken nog hoe dat mogelijk is geweest Terneuzen scoort op alle fronten slecht, stelt Wij Verdienen Beter vast. Er staat geen e-mailadres op de website, waardoor mensen ver plicht zijn een digitaal formulier in te vullen. Daarbij wordt bovendien om 'onnodige informatie' gevraagd, vindt het platform. Zo is het opgeven van het Burgerservi cenummer (BSN) of het inloggen via DigiD verplicht. Landelijk is dat bij slechts zes gemeenten het geval. Wij Verdienen Beter vindt dat die gemeenten onnodige drempels op werpen voor het stellen van vragen. „Het bericht dat is gestuurd is bij ons blijkbaar tussen wal en schip beland", zegt woordvoerder Hans Dullaert van de gemeente Terneuzen in een reactie. „Dat had niet mogen gebeuren. We onder zoeken nog hoe dat mogelijk is ge weest." Dullaert wijst erop dat het onder zoek is gebaseerd op één verstuurd bericht. „Dit is slechts een steekproef. Uit andere onderzoeken blijkt dat onze gemeente wel goed scoort." De gemeente is onder meer behoorlijk actief op sociale media. Via WhatsApp kunnen recht streeks vragen worden gesteld. „Dat is een systeem dat heel goed werkt." Wie een digitaal formulier in vult, hoeft volgens Dullaert niet per se zijn BSN op te geven of in te loggen via DigiD. „Je kunt het for mulier ook anoniem verzenden. Het voordeel van bijvoorbeeld DigiD is dat direct al je persoons gegevens worden ingevuld. Dan kan er ook geen misverstand bestaan over wie de aanvrager is. Dat is op zich wel handig." Danny Vera plukt nu de vruchten van jarenlang knokken. In het hele land treedt hij tegenwoordig op voor volle zalen. „Daar verbaas ik me nog elke keer over." It donderdag 17 november 2016 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND 8 ZEELAND5 ZEELAND14 Terneuzen kent bij stellen online vraag hoge hordes Rolf Bosboom Terneuzen —Hans Dullaert, gemeente Terneuzen Eindelijk succes ZEELAND10 FOTO ESCHA TANIHATU

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 32