Schaar
O
Na een leven
met hard werken
geldzorgen
op de oude dag
100.000 auto's met een stekker
18
PSYCHOLOGELD
Het doorknippen van een credit
card is een terugkerend symbo
lisch moment in tv-program-
ma's over financiële brokkenpi
loten. De schaar gaat in het plas
tic en plotsklaps gaan de brekebeentjes heel
verstandig met hun centen om. Wat een on
zin, dacht ik altijd: het probleem ligt niet bij
het betaalmiddel, maar bij degene die er zo
onbezonnen mee omgaat. De wetenschap
stelt mij echter in het ongelijk. Wie met cre
ditcard betaalt, maakt dommere financiële
keuzes.
Een Amerikaanse wetenschapper onder
zocht de kassabonnen van tweehonderd
supermarktklanten. Klanten die met credit
card betaalden, kochten meer snoep, tijd
schriften en snacks. De cashbetalers gaven
9 dollar uit aan extraatjes; de shoppers met
creditcard kochten voor maar liefst 19 dollar
aan rotzooi. Nog zo'n onderzoek: bedrijfs-
kundestudenten boden op kaartjes voor po
pulaire sportwedstrijden. De ene helft
moest contant betalen, de andere met
creditcard. De studenten die met plastic
dokten, boden gemiddeld twee keer zo veel.
Een creditcard maakt
roekelozer omdat het
een abstract betaalmiddel
is. Wanneer we met
brief- of muntgeld beta
len, hebben we meer ge
voel bij de waarde. Dat
voelt anders als je een
stukje plastic door een
gleuf haalt. En ach, het
duurt toch nog even
voordat het geld echt af
geschreven wordt.
Banken lijken hun klanten dan ook niet
helemaal te vertrouwen met een creditcard.
Zeker als de klant in hun ogen een beetje
dom is. Wanneer je onvoldoende saldo hebt
om je creditcardschuld op tijd af te lossen of
de kredietlimiet overschrijdt, betaal je een
fikse boete. Uit recent Amerikaans onder
zoek blijkt dat klanten die alleen hun mid
delbare school hebben afgerond hogere boe
tes krijgen dan hoogopgeleiden. Er blijkt een
duidelijke relatie: hoe lager de opleiding, des
te hoger de boete. Ik bedacht me tijdens het
schrijven van deze column dat ik geen flauw
idee heb hoe hoog de boete is als ik mijn cre
ditcardschuld te laat terugbetaal. Ik ben dan
wel doctorandus, maar dat is dan wel weer
een beetje dom.
Bankmedewerkers vragen opvallend ge
noeg helemaal niet naar de opleiding van
potentiële klanten. Maar ze houden wel re
kening met schulden uit het verleden en
hoe wereldwijs iemand overkomt. Bankiers
zijn ook maar mensen, dus zo'n risico-in
schatting is best begrijpelijk. Maar het resul
taat is wel dat laagopgeleiden in de VS nog
dieper in de problemen raken bij creditcard
schulden.
Een beter idee is om bij iedere creditcard
standaard een schaar te verstrekken. De rea
liteit is dat we allemaal last hebben van tij
delijke verstandsverbijstering zodra we dat
plastic kaartje uit onze portemonnee halen.
Gelukkig heb je John Williams van het RTL-
programma Dubbeltje op zijn kant niet nodig
om hem door te knippen als het mis gaat.
Wie met
creditcard
betaalt,
maakt
dommere
keuzes
Corbion
Wolters
Kluwer
ABN Amro
Hugo Boss
GELD PENSIOENEN
We worden steeds
ouder en blijven
langer gezond.
In een serie
verhalen
onderzoeken we
wat ouder worden
betekent en welke
(pensioen) keuzes
mensen maken.
Genieten van de oude
dag, het is bijna sy
noniem voor pensi
oen. De huidige ge
neratie ouderen is
rijker dan ooit, dus geld om te ge
nieten is er voldoende. Maar dat
geldt niet voor iedereen.
Scheiding, sterfte en ziekte
leidden bij Trix van der Biezen
(71) uit Nijkerk tot een financieel
zorgelijke oude dag. Na een leven
lang hard werken vol tegenslag op
je oude dag eindigen met geldzor
gen.
Goed verzorgd, keurig gekleed
en een mooi appartement in Nij
kerk. Maar schijn bedriegt, Trix
heeft alleen AOW en dat is te
weinig om van rond te komen.
Vanaf haar 16de werkt Trix al.
In de mode en later op kantoor.
„Pensioen opbouwen deed ik
niet. Dat bestond toen nog hele
maal niet voor vrouwen. In die
tijd ben ik getrouwd. Ik werkte
daarna bij Albert Heijn. AH begon
in die tijd met een pensioen voor
vrouwen. Maar daar kwam ik
weer niet voor in aanmerking,
omdat het niet gold voor ge
trouwde vrouwen."
Trix was absoluut niet gelukkig
in het huwelijk en na ruim twaalf
jaar ging ze scheiden. „We waren
toen allebei begin 30. Dat ik recht
had op een deel van het pensioen
van mijn man realiseerde ik me
niet. Ik maakte me ook nergens
druk om. We werden verzorgd
van de wieg tot het graf werd ons
altijd verteld."
Het geluk leek haar toe te lachen
toen ze haar tweede man ont
moette, met wie ze een kind kreeg.
Dat geluk duurde maar kort. „Hij
overleed op zijn 40ste toen onze
zoon 3 jaar oud was. Aangezien hij
al eerder was getrouwd ging het
grootste deel van zijn pensioen
naar zijn ex-vrouw. Ik kreeg een
paar honderd gulden als afkoop
som. Daar heb ik een elektrische
naaimachine van gekocht. Om
mijn eigen kleren te naaien."
Als alleenstaande moeder had
Trix de nodige moeite de eindjes
aan elkaar te knopen. „Een leven
dat je niemand gunt", zegt ze er
zelf over. Slecht betaald werk,
maar net niet slecht genoeg. „Ik
verdiende soms letterlijk een
kwartje te veel om in aanmerking
te komen voor huursubsidie of
Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van
de Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland (RVO).
Volgens het ministerie van Eco
nomische Zaken steeg het aantal
elektrische voertuigen alleen al dit
jaar met 10 procent. Van de 100.000
wagens zijn ruim 12.000 volledig
elektrisch, waaronder enkele dui
zenden Tesla's. Ook de Nissan Leaf
en Renault ZOE zijn in trek.
86.162 wagens rijden gedeeltelijk
elektrisch, die vallen deels in de
categorie plug-inhybrides. Voor alle
elektrische wagens zijn inmiddels
24.405 openbaar toegankelijke op-
laadpunten. Met deze aantallen zit
Nederland in de mondiale top 5.
Gisteren nam de 100.000ste stek
kerrijder, een automobilist in Rijs
wijk, de sleutels van zijn auto offi
cieel in ontvangst.
De populariteit van
elektrisch rijden is
mede te danken aan
onze belastingregels
Minister Kamp (EZ) reageert tevre
den. „Deze nieuwe cijfers laten zien
dat het goed gaat met het elektrisch
vervoer in Nederland. Bedrijven,
organisaties als de ANWB en lokale
overheden werken samen en inves
teren miljoenen euro's in een ver
snelde toename van het elektrisch
vervoer."
Elektrisch rijden kon ook zo'n
vlucht nemen door onze belasting
regels. Kopers van volledig elek
trische auto's betalen tot en met
2020 geen BPM en geen motorrij
tuigenbelasting. Zakelijke rijders
betalen slechts 4 procent bij telling.
Marktaandeel
Op het totale wagenpark blijft het
aandeel van stekkerauto's wel be
perkt. Dit jaar schoot het aantal per
sonenauto's voor het eerst door de
8 miljoen. Daarmee rijdt minder
dan 1,5 procent van de Nederlanders
elektrisch. Toch groeit het markt
aandeel rap, net als de werkgelegen
heid in de sector.
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.
O
donderdag 17 november 2016
De chemicaliën-
producent wil
een joint ven
ture aangaan
met Total.
De informatiele
verancier be
hoorde gisteren
tot de winnaars
indeAEX.
De grootbank
was veruit de
grootste verlie
zer in de AEX-
index.
m
In Frankfurt
waarschuwde
het luxe kleding
merk voor
'magere tijden'.
o
Peet Vogels
Nijkerk
Op de Nederlandse wegen
rijden sinds gisteren 100.000
elektrische auto's.
David Bremmer
Den Haag