Schaar O Na een leven met hard werken geldzorgen op de oude dag 100.000 auto's met een stekker 18 PSYCHOLOGELD Het doorknippen van een credit card is een terugkerend symbo lisch moment in tv-program- ma's over financiële brokkenpi loten. De schaar gaat in het plas tic en plotsklaps gaan de brekebeentjes heel verstandig met hun centen om. Wat een on zin, dacht ik altijd: het probleem ligt niet bij het betaalmiddel, maar bij degene die er zo onbezonnen mee omgaat. De wetenschap stelt mij echter in het ongelijk. Wie met cre ditcard betaalt, maakt dommere financiële keuzes. Een Amerikaanse wetenschapper onder zocht de kassabonnen van tweehonderd supermarktklanten. Klanten die met credit card betaalden, kochten meer snoep, tijd schriften en snacks. De cashbetalers gaven 9 dollar uit aan extraatjes; de shoppers met creditcard kochten voor maar liefst 19 dollar aan rotzooi. Nog zo'n onderzoek: bedrijfs- kundestudenten boden op kaartjes voor po pulaire sportwedstrijden. De ene helft moest contant betalen, de andere met creditcard. De studenten die met plastic dokten, boden gemiddeld twee keer zo veel. Een creditcard maakt roekelozer omdat het een abstract betaalmiddel is. Wanneer we met brief- of muntgeld beta len, hebben we meer ge voel bij de waarde. Dat voelt anders als je een stukje plastic door een gleuf haalt. En ach, het duurt toch nog even voordat het geld echt af geschreven wordt. Banken lijken hun klanten dan ook niet helemaal te vertrouwen met een creditcard. Zeker als de klant in hun ogen een beetje dom is. Wanneer je onvoldoende saldo hebt om je creditcardschuld op tijd af te lossen of de kredietlimiet overschrijdt, betaal je een fikse boete. Uit recent Amerikaans onder zoek blijkt dat klanten die alleen hun mid delbare school hebben afgerond hogere boe tes krijgen dan hoogopgeleiden. Er blijkt een duidelijke relatie: hoe lager de opleiding, des te hoger de boete. Ik bedacht me tijdens het schrijven van deze column dat ik geen flauw idee heb hoe hoog de boete is als ik mijn cre ditcardschuld te laat terugbetaal. Ik ben dan wel doctorandus, maar dat is dan wel weer een beetje dom. Bankmedewerkers vragen opvallend ge noeg helemaal niet naar de opleiding van potentiële klanten. Maar ze houden wel re kening met schulden uit het verleden en hoe wereldwijs iemand overkomt. Bankiers zijn ook maar mensen, dus zo'n risico-in schatting is best begrijpelijk. Maar het resul taat is wel dat laagopgeleiden in de VS nog dieper in de problemen raken bij creditcard schulden. Een beter idee is om bij iedere creditcard standaard een schaar te verstrekken. De rea liteit is dat we allemaal last hebben van tij delijke verstandsverbijstering zodra we dat plastic kaartje uit onze portemonnee halen. Gelukkig heb je John Williams van het RTL- programma Dubbeltje op zijn kant niet nodig om hem door te knippen als het mis gaat. Wie met creditcard betaalt, maakt dommere keuzes Corbion Wolters Kluwer ABN Amro Hugo Boss GELD PENSIOENEN We worden steeds ouder en blijven langer gezond. In een serie verhalen onderzoeken we wat ouder worden betekent en welke (pensioen) keuzes mensen maken. Genieten van de oude dag, het is bijna sy noniem voor pensi oen. De huidige ge neratie ouderen is rijker dan ooit, dus geld om te ge nieten is er voldoende. Maar dat geldt niet voor iedereen. Scheiding, sterfte en ziekte leidden bij Trix van der Biezen (71) uit Nijkerk tot een financieel zorgelijke oude dag. Na een leven lang hard werken vol tegenslag op je oude dag eindigen met geldzor gen. Goed verzorgd, keurig gekleed en een mooi appartement in Nij kerk. Maar schijn bedriegt, Trix heeft alleen AOW en dat is te weinig om van rond te komen. Vanaf haar 16de werkt Trix al. In de mode en later op kantoor. „Pensioen opbouwen deed ik niet. Dat bestond toen nog hele maal niet voor vrouwen. In die tijd ben ik getrouwd. Ik werkte daarna bij Albert Heijn. AH begon in die tijd met een pensioen voor vrouwen. Maar daar kwam ik weer niet voor in aanmerking, omdat het niet gold voor ge trouwde vrouwen." Trix was absoluut niet gelukkig in het huwelijk en na ruim twaalf jaar ging ze scheiden. „We waren toen allebei begin 30. Dat ik recht had op een deel van het pensioen van mijn man realiseerde ik me niet. Ik maakte me ook nergens druk om. We werden verzorgd van de wieg tot het graf werd ons altijd verteld." Het geluk leek haar toe te lachen toen ze haar tweede man ont moette, met wie ze een kind kreeg. Dat geluk duurde maar kort. „Hij overleed op zijn 40ste toen onze zoon 3 jaar oud was. Aangezien hij al eerder was getrouwd ging het grootste deel van zijn pensioen naar zijn ex-vrouw. Ik kreeg een paar honderd gulden als afkoop som. Daar heb ik een elektrische naaimachine van gekocht. Om mijn eigen kleren te naaien." Als alleenstaande moeder had Trix de nodige moeite de eindjes aan elkaar te knopen. „Een leven dat je niemand gunt", zegt ze er zelf over. Slecht betaald werk, maar net niet slecht genoeg. „Ik verdiende soms letterlijk een kwartje te veel om in aanmerking te komen voor huursubsidie of Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Volgens het ministerie van Eco nomische Zaken steeg het aantal elektrische voertuigen alleen al dit jaar met 10 procent. Van de 100.000 wagens zijn ruim 12.000 volledig elektrisch, waaronder enkele dui zenden Tesla's. Ook de Nissan Leaf en Renault ZOE zijn in trek. 86.162 wagens rijden gedeeltelijk elektrisch, die vallen deels in de categorie plug-inhybrides. Voor alle elektrische wagens zijn inmiddels 24.405 openbaar toegankelijke op- laadpunten. Met deze aantallen zit Nederland in de mondiale top 5. Gisteren nam de 100.000ste stek kerrijder, een automobilist in Rijs wijk, de sleutels van zijn auto offi cieel in ontvangst. De populariteit van elektrisch rijden is mede te danken aan onze belastingregels Minister Kamp (EZ) reageert tevre den. „Deze nieuwe cijfers laten zien dat het goed gaat met het elektrisch vervoer in Nederland. Bedrijven, organisaties als de ANWB en lokale overheden werken samen en inves teren miljoenen euro's in een ver snelde toename van het elektrisch vervoer." Elektrisch rijden kon ook zo'n vlucht nemen door onze belasting regels. Kopers van volledig elek trische auto's betalen tot en met 2020 geen BPM en geen motorrij tuigenbelasting. Zakelijke rijders betalen slechts 4 procent bij telling. Marktaandeel Op het totale wagenpark blijft het aandeel van stekkerauto's wel be perkt. Dit jaar schoot het aantal per sonenauto's voor het eerst door de 8 miljoen. Daarmee rijdt minder dan 1,5 procent van de Nederlanders elektrisch. Toch groeit het markt aandeel rap, net als de werkgelegen heid in de sector. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. O donderdag 17 november 2016 De chemicaliën- producent wil een joint ven ture aangaan met Total. De informatiele verancier be hoorde gisteren tot de winnaars indeAEX. De grootbank was veruit de grootste verlie zer in de AEX- index. m In Frankfurt waarschuwde het luxe kleding merk voor 'magere tijden'. o Peet Vogels Nijkerk Op de Nederlandse wegen rijden sinds gisteren 100.000 elektrische auto's. David Bremmer Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 18