Pijlerdam moet wachten Het ziet er slecht uit voor de Grevelingen 8 BIOGRAFIE EEN GETEKEND LEVENA De kraan van Europa, zo noemde minister Jet Bussemaker de Ha ringvlietsluizen gistermiddag, toen zij het Deltawerk tussen Goe- ree-Overflakkee en Voorne-Put- ten officieel tot Rijksmonument verklaarde. En dat is helemaal niet zo gek gezegd, glunderde direc teur-generaal Jan Hendrik Dron- kers van Rijkswaterstaat. „De Ha ringvlietsluizen zijn elke dag in beweging. Aan elke kant zitten zeventien openingen. Bij eb gaan de schui ven open en gaat er dertig miljard kuub water doorheen. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook om de vaarweg op diepte te houden en om te verzilting van het achter land te voorkomen." Toch even wat anders dan de Stormvloedke ring. „Die functioneert alleen als het echt moet." Maar, voegde Dronkers toe, over twee jaar wor den de Haringvlietsluizen ook een soort Stormvloedkering. „Dan wordt de dam deels opengezet, zo dat er een geleidelijker overgang ontstaat tussen zoet en zoet. Dat is beter voor de vissen." Het is pre cies zestig jaar geleden dat werd begonnen met de bouw van de Haringvlietdam, het zesde uitge voerde werk van het Deltaplan. „Zo bruut als beton, zo knap is de ingenieurskunst", zei minister Bussemaker voordat zij met haar gevolg de sluis binnenstapte. „De Deltawerken zijn iconen. Ze staan voor onze succesvolle strijd tegen het water. Waar een klein landje aan de Noordzee groot door is ge worden. We zullen de betekenis nooit vergeten." Die erkenning werd bezegeld met een bordje. Een klein, eenvoudig bordje waarach ter grote trots schuilgaat. Dezelfde trots zag ik een jaar geleden bij de Zeelandbrug, toen die werd beti teld tot Rijksmonument", zei Rob Smouter van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. „Inderdaad, er zijn meer Deltawerken. Maar er staan nu geen aanwijzingen op het programma. En de Oosterschelde- kering is nog zo jong, dat is voor lopig niet aan de orde." De komst van een getijdecentrale in de Brouwersdam en het verbete ren van het water in de Grevelingen lijkt verder weg dan ooit. Er is te weinig geld voor. Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Mi lieu zegt dat 'alles is geprobeerd'. De Kamer, vindt ze, moet nu maar eens de knoop moet doorhakken: het gaat door of niet. Al jaren wordt gepraat over het gezonder maken van de Grevelin gen. Doordat er geen eb en vloed is, zijn diepere delen vrijwel zuurstof loos. Dat is slecht voor bodemleven, kreeften, vissen en recreatie. De op lossing: een opening maken in de Brouwersdam. Dan spoelt zeewater het meer door en kan het getij wor den gebruikt voor het opwekken van energie. Kosten: 139,5 miljoen. Ondanks bijdragen van rijk en regio is er een tekort van 75 miljoen euro. PvdA en WD vroegen er gisteren in de Kamer aandacht voor. „Alle mogelijkheden zijn benut", zei Schultz. „Ik heb met Zeeland, Zuid- Holland en Noord-Brabant twee jaar gewerkt aan sluitende financie ring." PvdA-Kamerlid Lutz Jacobi: „We moeten het oplossen. Wat nu te doen?" Schultz: „We hebben al lemaal ons best gedaan. Ook heb ben we allemaal meer geld bijge legd dan we aanvankelijk wilden. Dit is geen kwestie van nog eens met elkaar praten. Het is ook ge woon een keer een keus van de Ka mer: doen we het wel of niet." Lo van Driel schrijft het levensverhaal van Reimond Kimpe (1885- 1970). Geboren Vlaming, gestorven Zeeuw, mislukt literator, geslaagd kunstschilder, met een Groot- Nederlands hart. Goed? Fout? Op zijn minst be smet. De Vlaams-Zeeuwse kun stschilder Reimond Kimpe is be jubeld en verguisd. Zeker in Zee land, maar ook ruim daarbuiten, werden en worden zijn schilderi jen met Zeeuwse koppen en kled- k 'Tweeling', Collectie Coumou fotoa.verburg erdracht gewaardeerd. Maar: fout in de Eerste Wereldoorlog, en ook niet lekker in de Tweede. Kimpe wordt ervan beschuldigd altijd te veel enthousiasme aan de dag te hebben gelegd voor de Duitse bezetter. Dat hij daarbij vooral de Groot-Nederlandse gedacht in zijn achterhoofd had, een Vlaan deren bevrijd van Franse over heersers, biedt onvoldoende verontschuldiging. Het kunstenaarsleven vol op- en neergang is nu in een omvan grijke biografie gevangen. Mor gen wordt in Middelburg Een getekend leven - Reimond Kimpe gepresenteerd. Lo van Driel (1944) is de biograaf. De in Sint Laurens woonachtige auteur studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en maakte naam met de biografie van Johan Hendrik van Dale, de t9e-eeuwse onder wijzer én woordenboekenmaker uit Sluis. Vorig jaar publiceerde hij het levensverhaal van Jan H. Eekhout (1900-1978), de Sluise streekromanschrijver die tijdens de Tweede Wereldoorlog de kant van de Duitsers koos. Die laatste naam - Eekhout - is van belang. Van Driel noemt zichzelf een biograaf, die altijd met een heel wijd sleepnet vist. Speurend in de archieven vindt hij behalve veel materiaal over zijn hoofdpersoon ook veel infor matie over mensen in de directe PRESENTATIE omgeving. Deze keer ging het zo: „Bij de biografie van Jan Eekhout ontdekte ik dat Eekhout een boek had geschreven over de schilder Kimpe, dat nooit was uitgegeven. Zo kwam ik op het idee om op zoek te gaan naar het archief van Kimpe. Het werd extra interes sant toen bleek dat de vrouw met wie Eekhout rond 1959 een relatie had, korte tijd later de rechter hand van Kimpe werd. Het archief van Kimpe bleek eerst on vindbaar. Via de overlijdensad vertentie van de zoon kwam ik terecht bij de oudste klein dochter, Veerle Kimpe in Maas tricht. Zij bleek het hele fami liearchief te hebben: veel brieven, foto's en ook schilderijen." De eerste zin van de biografie klinkt merkwaardig: „Reimond Kimpe werd naar eigen zeggen op dinsdag 15 november 2016 Kimpe, schilder Willy Dekker (I), minister Jet Bussemaker en Jan Hendrik Dron- kers (r). foto marieke mandemakers Na de Zeelandbrug hebben nu ook de Haringvlietsluizen de status van Rijksmonument. Wendy Wagenmakers Stellendam Jeffrey Kutterink Den Haag Jan van Damme 'Arnemuidense visvrouw met juk' Collectie Zeeuws Museumk FOTO REIN A. VAN DER ZWAN A 'Stadhuis Middelburg na het bombardement,'1940, (Stads- collectie Middelburg) FOTO IVO WENNEKES Reimond Kimpe schilderde in 1940-1941 twee versies van het verwoeste stadhuis van Middelburg. Het ene schilde rij kwam in het weer her stelde stadhuis te hangen. Het tweede dook in 2001 op. Toen de gemeente aanstal ten maakte om dat werk voor 35.000,- gulden aan te kopen, stuitte dat op verzet. 'Kimpe is te fout voor Middel burg', kopte de PZC. Uitein delijk kocht het Rijksmuseum in Amsterdam het doek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 32