GS houden zich op de vlakte Hart voor uw Regio Burn-out De wereld draait zonder jou ook verder Ongeslagen status is geen doel op zich voor voetballers RCS Si- Maandenlang heeft het dagelijks provinciebestuur gedubt over de kruising van de Sloeweg met de Bernhardweg en de Westerschel- detunnelweg bij 's-Heerenhoek. Voor de ontbrekende schakel in de vernieuwde Sloeweg werden zes varianten bekeken en doorgere kend. Vijf daarvan zijn goedkoper dan het oorspronkelijke ontwerp, inmiddels aangeduid als de sterva riant, waarbij het verkeer uit alle richtingen over drie viaducten on belemmerd kan doorrijden. De stervariant heeft de voorkeur van het Zeeuwse bedrijfsleven, de gemeente Borssele, Rijkswater staat, de NV Westerscheldetunnel, Zeeland Seaports en de Veilig heidsregio Zeeland. Maar met 20,1 miljoen euro is hij dus ook de duurste. Aangezien de provincie krap bij kas zit, stelden Gedepu teerde Staten vorige week voor de halve Haarlemmermeervariant aan te leggen, waarbij het verkeer tussen Goes en Gent onbelem merd doorrijdt, en de overige au tomobilisten over rotondes wor den geleid. Die voldoet ook aan alle eisen en is 4,1 miljoen euro goedkoper. Toch is het voorstel tegelijkertijd een enorme voorzet aan Provinci ale Staten om voor de stervariant te kiezen. Alle betrokken partijen willen die, benadrukt het provin ciebestuur, en de NV Westerschel detunnel heeft er zelfs vijf miljoen euro voor over. Dat aanbod is be gin juni al gedaan, maar tot vorige week heeft het dagelijks provin ciebestuur dat niet aan de Staten gemeld. Niet in een brief van half juni over de Sloeweg en niet tij dens de debatten die in september zijn gehouden over de tol in de tunnel. Telkens blijkt dat als de Wester scheldetunnel geld overhoudt, de discussie oplaait over de datum waarop de tol moet worden afge schaft. Gedeputeerde Staten wil den dat debat kennelijk niet aan wakkeren, met het risico dat het geld al weg was voor het zou kun nen worden uitgegeven. Dus zijn eerst de toltarieven voor vier jaar bevroren en is daarmee de discus sie over het tolvrij maken op de lange baan geschoven. Dat maakte het wel moeilijk om zelf de sterva- Telkens blijkt dat als de tunnel geld overhoudt de discussie over afschaffen tol oplaait riant voor te stellen. Nu is de Sta ten formeel geen informatie ont houden, want GS maken geen ge bruik van het aanbod. Daarbij komt dat niet alle partijen voor de stervariant zijn. PvdA en CDA vinden die oplossing te duur. Bo vendien zijn zij gevoelig voor het Zeeuws-Vlaamse sentiment dat tolgeld niet in infrastructuur mag worden gestoken. Bóven de Wes- terschelde dan, want de Sluiskil tunnel is er wel mee betaald. Als aandeelhouder van de tun nel kunnen de Staten de vijf mil joen toch beschikbaar stellen. GS lijken er hun handen niet aan te willen branden. Ze willen voor een stervariant niet de kastanjes uit het vuur halen. Goed zien, maar ook gezien wor den. Fietsverlichting is van groot belang voor de eigen veiligheid in het verkeer én dat van anderen. Gisteren werd het startsein gegeven voor de Zeeuwse fietsverlichtingstour. It dinsdag 15 november 2016 pzc.nl e-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Voorstel Sloeweg is politiek spel De NV Westerscheldetunnel wil vijf miljoen bijdragen aan de aanleg van drie viaducten in de Sloeweg bij 's-Heerenhoek. Dat aanbod leek vorige week uit de hoge hoed te komen, maar is begin juni al gedaan. Waarom zweeg het provinciebestuur daar al die tijd over? Ernst Jan Rozendaal Analyse ZEELAND2 ZEELAND 12 Hart voor uw Regio 1 uit de buurt De leukste winkels bij' De leukste winkels bij u uit de buurt VANDAAG DE SPECIAL BIJ UW KRANT! donker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 1