GS houden zich op de vlakte
Hart voor uw Regio
Burn-out
De wereld
draait
zonder
jou ook
verder
Ongeslagen status
is geen doel op zich
voor voetballers RCS
Si-
Maandenlang heeft het dagelijks
provinciebestuur gedubt over de
kruising van de Sloeweg met de
Bernhardweg en de Westerschel-
detunnelweg bij 's-Heerenhoek.
Voor de ontbrekende schakel in de
vernieuwde Sloeweg werden zes
varianten bekeken en doorgere
kend. Vijf daarvan zijn goedkoper
dan het oorspronkelijke ontwerp,
inmiddels aangeduid als de sterva
riant, waarbij het verkeer uit alle
richtingen over drie viaducten on
belemmerd kan doorrijden.
De stervariant heeft de voorkeur
van het Zeeuwse bedrijfsleven, de
gemeente Borssele, Rijkswater
staat, de NV Westerscheldetunnel,
Zeeland Seaports en de Veilig
heidsregio Zeeland. Maar met 20,1
miljoen euro is hij dus ook de
duurste. Aangezien de provincie
krap bij kas zit, stelden Gedepu
teerde Staten vorige week voor de
halve Haarlemmermeervariant
aan te leggen, waarbij het verkeer
tussen Goes en Gent onbelem
merd doorrijdt, en de overige au
tomobilisten over rotondes wor
den geleid. Die voldoet ook aan
alle eisen en is 4,1 miljoen euro
goedkoper.
Toch is het voorstel tegelijkertijd
een enorme voorzet aan Provinci
ale Staten om voor de stervariant
te kiezen. Alle betrokken partijen
willen die, benadrukt het provin
ciebestuur, en de NV Westerschel
detunnel heeft er zelfs vijf miljoen
euro voor over. Dat aanbod is be
gin juni al gedaan, maar tot vorige
week heeft het dagelijks provin
ciebestuur dat niet aan de Staten
gemeld. Niet in een brief van half
juni over de Sloeweg en niet tij
dens de debatten die in september
zijn gehouden over de tol in de
tunnel.
Telkens blijkt dat als de Wester
scheldetunnel geld overhoudt, de
discussie oplaait over de datum
waarop de tol moet worden afge
schaft. Gedeputeerde Staten wil
den dat debat kennelijk niet aan
wakkeren, met het risico dat het
geld al weg was voor het zou kun
nen worden uitgegeven. Dus zijn
eerst de toltarieven voor vier jaar
bevroren en is daarmee de discus
sie over het tolvrij maken op de
lange baan geschoven. Dat maakte
het wel moeilijk om zelf de sterva-
Telkens blijkt dat als
de tunnel geld
overhoudt de
discussie over
afschaffen tol oplaait
riant voor te stellen. Nu is de Sta
ten formeel geen informatie ont
houden, want GS maken geen ge
bruik van het aanbod. Daarbij
komt dat niet alle partijen voor de
stervariant zijn. PvdA en CDA
vinden die oplossing te duur. Bo
vendien zijn zij gevoelig voor het
Zeeuws-Vlaamse sentiment dat
tolgeld niet in infrastructuur mag
worden gestoken. Bóven de Wes-
terschelde dan, want de Sluiskil
tunnel is er wel mee betaald.
Als aandeelhouder van de tun
nel kunnen de Staten de vijf mil
joen toch beschikbaar stellen. GS
lijken er hun handen niet aan te
willen branden. Ze willen voor
een stervariant niet de kastanjes
uit het vuur halen.
Goed zien, maar ook gezien wor
den. Fietsverlichting is van groot
belang voor de eigen veiligheid in
het verkeer én dat van anderen.
Gisteren werd het startsein
gegeven voor de Zeeuwse
fietsverlichtingstour.
It
dinsdag 15 november 2016 pzc.nl e-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Voorstel
Sloeweg is
politiek spel
De NV Westerscheldetunnel wil
vijf miljoen bijdragen aan de
aanleg van drie viaducten in de
Sloeweg bij 's-Heerenhoek. Dat
aanbod leek vorige week uit de
hoge hoed te komen, maar is
begin juni al gedaan. Waarom
zweeg het provinciebestuur
daar al die tijd over?
Ernst Jan Rozendaal
Analyse
ZEELAND2
ZEELAND 12
Hart voor uw Regio
1 uit de buurt
De leukste winkels bij'
De leukste winkels bij u uit de buurt
VANDAAG DE SPECIAL BIJ UW KRANT!
donker