Lorenzo sluit af in stijl voor bondscoach Wolff 9 Uitgerekend in de geboortestad van zijn grote idool bewees Max Verstappen dat hij iets van de grootsheid heeft van Ayrton Senna, het grootste Formule 1-idool uit de historie. maandag 14 november 2016 De beloning in de vorm van een overwinning bleef ach terwege, maar wat deed het er eigenlijk toe? Max Verstappen heeft gisteren racehistorie geschreven. Onder abominabele om standigheden, in de regen op een spekgladde baan, gaf de Limburger een masterclass stuur manskunst. Veelbetekenend, zo niet alleszeggend, was het tafereel na afloop van de race in het rust- kamertje, waar het podiumtrio zich opfrist voor de huldigingsceremonie. Inhaalrace Met open mond, ademloos, met het ongeloof in de ogen, hoorden winnaar Lewis Hamilton en Nico Rosberg (die door de winst van zijn Mercedes-teamgenoot nog altijd niet zeker is van de eindzege) het relaas van Max Verstap pen aan. Hoe hij meteen na de start Kimi Raikkönen inhaalde in de Senna S, de naar zijn grote voorbeeld genoemde slingerbocht na het rechte stuk. Of hoe hij Rosberg buiten om beetnam op een nog nooit eerder vertoon de wijze; hoe hij zijn auto heel hield na een spin bij het opkomen van de start-finishlijn, maar vooral ook over de inhaalrace vanaf plek 13 naar het podium binnen zestien rondjes. De Mercedes-coureurs hoorden het aan en wisten: hier staat de man waaraan de gevestig de orde zich de komende jaren zal moeten spiegelen: Max Verstappen, bij zijn entree in de Formule 1 al een held, sinds gisteren een fe nomeen. De vergelijkingen met Ayrton Senna kon den natuurlijk niet achterwege blijven. De Braziliaan had dagen dat zijn racen werd ver geleken met iets buitenaards. 'De rechtervoet van God' heet zeer treffend de titel van een boek van de hand van de Belg Jan Segers, dat als een aubade aan Senna leest. Max Verstap pen heeft nu al veel trekjes die aan de in 1994 verongelukte drievoudig wereldkampioen doen denken: niet alleen de stuurmanskunst, maar ook het charisma, het vertrouwen, als het moet de brutaliteit, het egoïsme én de voor topsport essentiële meedogenloosheid. Ooit, in 1993 in Donington, reed Senna in de plenzende regen een heroïsche inhaalrace die anno 2016 nog altijd dienst doet als school voorbeeld van inhalen. Sinds gisteren is er een tweede versie: die van Verstappen in de laatste 25 minuten op het circuit van Inter- lagos in Sao Paulo. Historie Helmut Marko, de spijkerharde motorsportad viseur van Red Bell, heeft een glazen oog. Maar zelfs in dat oog leken tranen te staan, na dat Verstappen in het laatste halfuur vanuit het achterveld was opgerukt naar de derde plaats. „Max heeft hier vandaag absoluut autosport historie geschreven. Wat een held", stamelde de doorgaans zo stoïcijnse Oostenrijker. „Dit gaat de boeken in als een van de meest memo rabele dagen in de Formule 1." Christian Hor ner, de teambaas, knuffelde Verstappen alsof het zijn bloedeigen zoon betrof. „Dit is legen darisch." En Verstappen zelf? Die had - en dat is een zeldzaamheid - moeite om uit zijn woorden te komen. Maar de spontaniteit en brede grijns waarmee hij de felicitaties in ontvangst nam, spraken boekdelen. Waar hij succes vaak snel wil relativeren, wist ook de 19-jarige dat dit de definitieve bevestiging was van zijn enorme talent. Honderd meter verderop, in het FIA-hoofd- kwartier, zal Bernie Ecclestone wellicht een vreugdedansje gemaakt hebben. De 86-jarige Formule i-goeroe verdedigde Verstappen al tijd door dik en dun, vooral als er kritiek werd geleverd op de onverschrokken rijstijl van de Limburger. Ecclestone weet dat Ver stappen een godsgeschenk voor de Formule 1 is, een coureur die de komende jaren de men senmenigte weer naar het tv-scherm jaagt. Verstappen senior En Jos Verstappen, de trotse vader van? Die moest afschakelen en zocht even de rust op bij een goede vriend in de pitbox van Sauber. Verstappen senior is niet meer altijd bij alle races present, probeert zijn zoon los te laten in de harde wereld van de topsport, maar toch lijkt zijn aanwezigheid nog gewenst. Het kan bijna geen toeval zijn dat Max vooral top prestaties levert als zijn vader Jos erbij is. Even dat vertrouwde gezicht, even dat kleine tipje van de man die de Formule 1-wereld door en door kent. „Ik heb er geen woorden voor. Wat Max vandaag heeft laten zien is ongelooflijk. Men sen vergelijken hem weieens met Senna, maar zelfs ik begin bijna te geloven dat die vergelijking treft. En dat hier in Brazilië, in de stad van Ayrton Senna." Meer woorden zijn niet nodig. Die ging even open, nadat de emo ties zich in de aanloop naar de sei zoensafsluiter in eigen land lang zaamaan hadden opgebouwd. Na negen MotoGP-seizoenen zou Lo renzo Yamaha verlaten. Het team waarmee hij drie wereldtitels vero verde, waarmee hij liefst 43 over winningen boekte. Een afscheid, kortom, van een periode die telt in de racegeschiedenis. In zijn dankwoord beschreef hij het zelf als 'onvergetelijk' en 'onherhaal baar'. Zou het - voorlopig - laatste optreden van Lorenzo in het blauw er eentje zijn die recht doet aan zijn gouden Yamaha-tijdperk? Er werd aan getwijfeld. Hij stond al elf races droog, een eeu wigheid voor een coureur van zijn kaliber. Bovendien rijdt Lorenzo morgen al de eerste testrondjes voor zijn nieuwe werkgever Duca- ti. Kon Lorenzo het nog één keer opbrengen? Een dag voor de race gaf de Spanjaard een glashelder ant woord op die vraag. Hij reed de snelste kwalificatie ooit in Valen cia. De race verliep zoals Lorenzo ze de afgelopen negen seizoenen zo vaak reed bij Yamaha: starten als eerste, wegrijden bij de rest en solo over de streep komen. De ontlading was groot. Loren zo straalde eindelijk weer eens van oor tot oor. „Ik ben erg, erg, erg, erg blij", zei hij lachend. „Ik kan vanavond lekker slapen, want dit is het perfecte einde bij Ya maha. Dit laatste cadeautje zullen we groots gaan vieren." over om die stap te wagen. „Toen ik na de Olympische Spelen in Rio aan hem vroeg wat er nodig was om de absolute top te halen, adviseerde hij me er de komende vier jaar vol voor te gaan. Ik heb die beslissing om voor de wieler sport te kiezen onlangs geno men. Maar het was natuurlijk niet de bedoeling om dat zonder René Wolff te doen. Die man is olympisch en wereldkampioen geweest, hij kan ons zoveel leren over tactiek en alle andere aspec ten van het vak. Ik zou het zonde vinden als men die kennis zou verliezen. En zelfben ik niet van plan om met iemand anders te gaan werken." De sprinters kregen de afgelo pen tijd de indruk dat de wieler bond KNWU de komende vier jaar op een andere wijze wil ope reren. Volgens de nieuwe tech nisch directeur Johan Lammerts staat er echter nog niets vast en is de KNWU in gesprek met Wolff over een eventuele verlen ging van zijn contract. Hij toon de zich verbaasd over 'de affaire'. Ideeën „Ik was het afgelopen weekeinde bij de wereldbeker, maar de ren ners hebben mij zelf daar niet over aangesproken en ik weet ook niet waar bepaalde ideeën vandaan komen. We willen de voorwaarden scheppen om de sprinters optimaal te laten preste ren de komende jaren. Over de status van de gesprekken met Wolff kan ik nog niets zeggen." Wolff zelf liet in Apeldoorn doorschemeren nog altijd een opening te zien in de gesprekken. „Ik wil graag verder met de bond, anders had ik mijn koffers wel ge pakt. Ik heb mijn bezorgdheid uit gesproken of alle partijen wel het maximale resultaat nastreven, zo als wij ook van onze renners vra gen. Het is zaak daar de komende dagen in alle rust over te gaan praten." vriend en vijand Ivo op den Camp Sao Paulo Max Verstappen: „Ik kon heel makkelijk inhalen en dat gaf een ongelooflijk gevoel." FOTO GETTY IMAGES Een enorme last was van zijn schouders gevallen. En dat was te zien. Jorge Lorenzo oogt voor een camera vaak koel, maar gis termiddag in Valencia liet de 29-jarige Spaanse motorcou reur, die het team van Yamaha na negen seizoenen verlaat, in zijn ziel kijken. Emiel Poeiert Valencia Laurine van Riessen werd in de halve finale sprint geklopt en behaalde uiteindelijk het brons, foto sportfoto photoagenoy

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 37