Broze Parker maakt indruk in Renesse Muziek als voedsel voor geluk en liefde 20 ZEELAND UITDIEPEN WAAR LATEN WE DE SPECIE? De Westerschelde wordt continu gebaggerd om op diepte te blijven. De specie wordt op speciale plekken in de rivier gestort, waarbij de natuur en het bodemleven worden ontzien. We leren steeds bij over hoe de Westerschelde zich gedraagt Maceo Parker is 73 en dat zie je. Er stond een broze, magere saxofonist zaterdag in het dorpshuis van Ren esse. De muziek van de man, die speelde met James Brown en Prin ce, had ook geen gram te veel. Puur, perfect en niet te hard. Par ker zegt dat zijn repertoire voor 98 procent uit funk en 2 procent uit jazz bestaat. Zaterdag had hij ken nelijk zin in jazz met een eerbe toon - inclusief zwarte bril - aan 'the genious mr. Ray Charles'. Maar ook Marvin Gaye en werkge ver Brown werden geëerd. Vanwe ge het lage volume was het gewau wel achter in de zaal helaas goed te horen. De band klaagde daar niet over, zei organisator Ludo Vlaan der na afloop. „We hebben nog nooit zulk goed geluid gehad." Vla ander heeft met Parker wel een les geleerd. „Het was niet uitverkocht. Met 63,50 euro zijn we over een psychologische grens gegaan." De Zierikzeese die Parker op de voor ste rij in de felle ogen keek, genoot desondanks: „Dat geld had ik er binnen een minuut uit." Waarom is de muziek van Henri Purcell zo aantrekkelijk? Omdat in zijn instrumentale werken de Itali aanse barokinvloed doorsche mert? Of is het de emotie die in de liedteksten zit? De structuur van zijn liederen is in ieder geval gevarieerd; soms een simpele me lodielijn dan weer volledig uitge werkt als een kleine aria. De dra matiek in zijn werken is voelbaar, denk maar aan de pulserende rit mes van Music fot the Funeral of Queen Mary en de emotie in zijn semi-opera's zoals The Fairy Queen en Dido and Aenaes. Het Ensemble Dulcibella: Maar ten Koningsberger (bariton), Sara DeCorso en Yuki Yamaguchi (viool), Regina Albanez (theorbe) en Maaike Boekholt (gamba) brengt afwisselende programma's met muziek van Purcell. Normaal dus vier instrumentalisten en een bariton. Jammer genoeg was Ko ningsberger ziek. Hij werd vervan gen door sopraan Keren Motsari. Daarom was het programma ook licht aangepast, meer geschoeid op de sopraanliederen. Met de ti tel The food of love, werd uitge drukt dat muziek hét voedsel is voor een geluksbeleving. Keren Motsari is duidelijk thuis in de barok. Haar overdracht heeft voldoende dramatische kracht, ook in de humorrijke passages. Soms klonken de hoge tonen wat gespannen en ietwat metalliek. Overtuigend was The Plaint waar de chromatisch dalende toonreek sen aangeven dat het heel triest wordt. Er waren mooie zachte ge zongen momenten en de vioolbe geleiding was opmerkelijk indrin gend. De instrumentalisten leverden maatwerk, met een spannende precisie. De werken van Matthew Locke, delen uit The Tempest, kre gen een sprankelende invulling, vooral de dansante delen klonken ontspannen. De uitvoering kende een grote eensgezindheid in frase ring en nuances. Het overbekende De uitvoering kende een grote eensgezindheid in frasering en nuances lied Music for a while, hoor ik lie ver aan het begin van een concert en de uitvoering was mij iets te vlak. The Flaymakers van Purcell was een vrolijke uitsmijter, vol glans en humor. Dat gold ook voor One charming night, waarin al le vijf de musici op een soepele manier musiceerden. De toegift blonk uit door ontspanning. Een onontbeerlijk element tijdens het musiceren. WESTERSCHELDE 'Nieuwe' stortlocaties Nee, het zal nooit gebeu ren, maar stel dat alle bagger die jaarlijks uit de Wester schelde komt over Middelburg wordt gestort, dan staan de inwoners 20 centi meter in het zand. Bijna elke dag zijn baggerschepen bezig om te zorgen dat de grootste schepen naar Antwerpen kunnen varen. De bagger wordt op speciale plek ken in de rivier gestort. Maar de grenzen ervan komen in zicht. Wat nu? Weinig mensen staan erbij stil, maar bijna elke dag moet worden gebaggerd om de vaargeul 14,5 meter diep te houden. Zo kun nen - onafhankelijk van of het hoog of laag water is - schepen met een diepgang van 13,10 meter naar de Zeeuwse en Antwerpse havens varen. Dat is in 2005 afge sproken en Vlaanderen betaalt dat onderhoud helemaal zelf. Het baggeren is nodig, omdat op aller lei plekken de stroomsnelheid la ger is en er zand neerslaat. Als dat niet wordt weggehaald, lopen de diepste schepen vast. Elk jaar halen twee baggersche pen tussen de 9 a 10 miljoen ku bieke meter zand per jaar weg. Ze storten het in nevengeulen, in diepere delen van de hoofdvaar geul en op de randen van zand platen (onderwater). Elke twee maanden komen Vlaamse en Ne derlandse deskundigen bij elkaar en bepalen op basis van wat on der water gebeurt waar de ko mende tijd gestort mag worden en hoeveel. In die groep zitten ook Gert-Jan Liek van Rijkswater staat en Kirsten Beirinckx van het Vlaamse Departement Mobi liteit en Openbare Werken. Kunnen de schepen de bagger niet zomaar ergens storten? Liek: „Nee. De plaatsen waar ge stort mag worden zijn afgebaken de gebieden waar vergunningen voor zijn verleend. Tot op de me ter en kuub is vastgelegd waar er hoeveel mag worden gestort. Alle stortingen moeten kunnen wor den verantwoord. Er wordt ook op gecontroleerd." Wat is het probleem? Liek: „We hebben op termijn meer stortplekken nodig. Niet zo zeer dat de huidige vol zijn. Maar soms moeten we op een plek wachten totdat het water de spe- maandag 14 november 2016 Saxofonist Maceo Parker liet zaterdag in Renesse horen dat hij ook kan zingen, foto marieke mandemaker Ton van den Nouweland Renesse Jeanette Vergouwen Recensie Gehoord zondag 13 november in Porgy en Bess in Terneuzen. Vlissingen Breskens Suikerplaat Baggeren met het Jeffrey Kutterink Kirsten Beirinckx, Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken Een baggerschip aan het werk in de Westerschelde. FOTO ANP/ LEX VAN LIESHOUT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20