Giel 'ouderwets jankend' over de eindstreep M 24 ANGELA KIJKT TV Het is op tv een doorlopend Sinterklaas journaal deze dagen. Het ene moment staat burgemeester Edo Haan met ra zende reporter Jeroen Kramer te praten over de stoomboot en de liedjes die het Shantikoor zingt zodra Sinterklaas van boord stapt. Eén keer zappen en hij staat tegenover verslaggever Hans Schutte van RTL Nieuws waar het gaat over beveiligingspoortjes, demonstranten en tassen die doorzocht kunnen worden. Welkom bij hét kinderfeest van het jaar. Of wat er nog van over is. Ik weet het niet meer. Als ik eerlijk ben, voelt het inmiddels als een soort politiek statement om mijn kinderen naar het Sinterklaasjournaal te laten kijken. Alsof ik het óók de gewoonste zaak van de wereld vind dat Zwarte Piet ineens wit is. Of paars. Of een gezicht heeft als een schilderij van Mondriaan. Terwijl Zwarte Piet voor mij gewoon zwart hoort te zijn. Maar als je dat tegenwoordig nog durft te zeg gen, word je belaagd bij Pauw aan tafel, ben je 'Henk en Ingrid' of lijk je ineens bij de enge Nederlandse Volksunie te horen, die gaan de monstreren bij de intocht vanmiddag, net als de lui van Kick Out Zwarte Piet. Maar ik ben geen racist. Net zo min als het gros van de andere mensen die moeite hebben met de veranderingen die er nu doorheen geramd worden bij het Sinterklaasjournaal, op Nicke lodeon, op RTL 4. Ik koester enkel de herinne ringen aan het Sinterklaasfeest van mijn jeugd en wil dat graag doorgeven aan mijn kinderen. Mét een kindervriend die door de schoorsteen komt om de schoenen te vullen en aan wie je niet kunt zien dat het eigenlijk de buurman is. Of de man van de juffrouw op school. Of die ene acteur. Want dat krijg je met zo'n witte, gele of roetveeg Piet. En dan is het sprookje voor kinderen definitief kapot. Ik zie het ge beuren thuis. Blok even opgewekt als anders. Ze zoekt con tact met Sinterklaas op de stoomboot. Terwijl ze praten, loopt zoals gewoonlijk achter zijn rug de boel in de soep en dreigt de intocht in gevaar te komen. De werkelijkheid is dat hij vanmiddag keurig op tijd aanmeert in Maassluis. En dat er tussen de zwaaiende kinderen op de kades twee soor ten mafkezen staan, met als enige doel het feestje grondig te verpesten. En dat niemand het meer weet. Vroeger klopte mijn hart deze periode vol ver wachting. Tegenwoordig houd ik mijn hart met beide handen vast. Quote van de dag 'Ik ga ervoor in 2020. Wens me succes' Harmsen in SF-classic Robbie staat op 1 LEONARD COHEN 1934-2016 ie stem. Vrij wel niemand op het mondi ale podium zong zo laag als hij. Een gromzang die soms leek weg te zinken in gedeprimeerd geprevel. Maar juist dat sonore gefluister gaf Leonard Cohens woorden extra zeggingskracht. Zwaaide hij zijn geliefde Marianne met een droevig So long uit, dan voelden zijn luisteraars de pijn van hun eigen gestrande liefde weer in volle hevigheid opvlammen. Gisteren werd bekend dat Cohen afgelopen maandag op 82-jarige leeftijd is overleden. Zijn zoon Adam meldt: „Mijn vader is vredig heengegaan in zijn huis in Los Angeles. In de overtuiging dat hij één van zijn beste platen ooit had weten af te maken." Adam was de producer van You Want it Darker dat drie weken geleden verscheen. Een collectie songs zo duister dat ze onmogelijk anders te beluis teren waren dan als een laatste groet vanuit het voorportaal van de dood. „Ik ben klaar om te sterven", zei hij in zijn enige interview, met The New Yorker. Om er met zijn kenmerkende wrange humor aan toe te voe gen: „Ik hoop dat het niet té on comfortabel wordt." De dood reisde de laatste jaren als een trouwe metgezel met Cohen mee. In 2012 zong hij in het nummer Darkness van zijn album Old Ideas: I've got no future, I know my days are few. En op Leaving the Table van zijn in oktober verschenen al bum You Want it Darker: I'm leaving the table, I'm out of the game. Was James Brown de Godfa ther of soul, Cohen gold als de Godfather of gloom. Ofwel: de troubadour van de treurnis. Niemand kon zo mooi troost rijk over een tragedie of een ro mance, of het liefst een combi- Terwijl zijn verraste 3FM-colle- ga's en de pers zich in en rond de studio op het Hilversumse Medi apark had verzameld en er een enorme fles champagne klaar stond om te worden ontkurkt, was de vogel zelf gevlogen. Giel Beelens laatste ochtenduurtjes presenteerde hij, soms nerveus rokend, vanuit zijn eigen auto (hij zat niet zelf achter het stuur). „Nog een keer een kut- geintje, ik kan het niet laten." De bestemming bleef lange tijd onbekend. „Onderweg naar de toekomst", klonk het steeds tussen het draaien van de laatste plaatjes, waaronder Home van Dotan, Ready to Go van Repu- blica en de in zijn eigen show groot geworden I Follow Rivers- cover van Triggerfinger, soms doorspekt met memorabele mo menten van de afgelopen 12,5 jaar. Eerder die ochtend werd zijn rondreizende telefoon in het vaste item 'De Giel Mobiel' op genomen door niemand minder dan premier Mark Rutte die hem bedankte. En de luisteraar maar gissen naar Beelens eindbestemming. Reed hij naar de kust om zijn wekker in zee te werpen of naar zijn opvolger Domien Verschuu- ren voor een symbolische wis sel? Pas in het laatste kwartier werd duidelijk dat die eindstreep op een ei genlijk meer dan lo gische plek lag: mu ziektempel Het Paard van Troje in Den Haag, waar hij vier jaar geleden aanwezig was voor de finale van het tv- programma De Beste Singer Songwriter. De win naar toen, Douwe Bob, en een strijkensemble wachtten hem op. „De plek waar ik in de nabije toekomst veel zal zijn", aldus de dj die het nieuwe livemuziek programma On Stage gaat pre- Ik voelde al tranen toen ik vanochtend de eerste vogels hoorde kwetteren senteren op de vrijdag- en week endavonden van 3FM. „Daar waar de muziek is, is nu ook de begrafenis van mijn ochtend show." In de laatste minuut barstte Beelen dan toch in huilen uit toen hij 'nog één iemand' wilde bedanken. Hij kreeg het er met veel moeite nog net uitgeperst: „Ik wil jou bedanken, de luisteraar. Jij." De dj had na het drogen van zijn tranen nog kort wat tijd voor een babbel op afstand met de in Hilversum verzamelde pers. „Ik voelde al tranen toen ik vanochtend de eerste vogels hoorde kwetteren", zei Giel over het emotionele afscheid. „Dat ik tegen mezelf riep: je show moet nog beginnen man! Maar zo ben ik ook, ouderwets janken." En over de onconventionele vorm van zijn laatste ochtend show: „Het mocht niet standaard zijn. Ik wilde nog iets flikken. En ik vind het ook een beetje onge makkelijk met alle collega's om me heen in de studio. Ik wilde me richten tot de luisteraar en dan moet je toch weg daar" Pieten In het Sinterklaasjournaal is Dieuwertje Reageren? angela@persgroep.nl Komiek en Oscar presentator Chris Rock stelt zich beschikbaar voor de volgende presidentsverkiezingen. zaterdag 12 november 2016 FILM Sallie Harmsen heeft een rol bemachtigd in Blade Runner 2049het ver volg op de sf- klassieker uit 1982. Harmsen (27) is na Sylvia Hoeks de tweede Neder landse actrice die in de film speelt. MUZIEK Het nieuwe album van Rob bie Williams, The Heavy En tertainment Show, is in de Album Top 100 binnengekomen op 1. Kensington zakte naar de tweede plaats. Opvallend is de nummer drie: Kinderen voor Kinderen met Voor altijd jong. to So Long voor Leonard Stefan Raatgever Cohen, live in 1970. FOTO TONY RUSSELL/GETTY Zijn laatste ochtendshow op NPO 3FM was helemaal des Giels: met een streek, een on verwachte twist en een heel dikke traan. Beelen brak in de laatste minuut toen hij nog één iemand wilde bedanken. „Jou, de luisteraar. Jij!" Gudo Tienhooven H A M Giel Beelen Gisteren was de laatste dag dat Giel de ochtendshow op NPO 3FM presenteerde. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 24