Giel 'ouderwets jankend'
over de eindstreep
M
24
ANGELA
KIJKT TV
Het is op tv een doorlopend Sinterklaas
journaal deze dagen. Het ene moment
staat burgemeester Edo Haan met ra
zende reporter Jeroen Kramer te praten over de
stoomboot en de liedjes die het Shantikoor
zingt zodra Sinterklaas van boord stapt. Eén
keer zappen en hij staat tegenover verslaggever
Hans Schutte van RTL Nieuws waar het gaat
over beveiligingspoortjes, demonstranten en
tassen die doorzocht kunnen worden.
Welkom bij hét kinderfeest van het jaar. Of
wat er nog van over is.
Ik weet het niet meer. Als ik eerlijk ben, voelt
het inmiddels als een soort politiek statement
om mijn kinderen naar het Sinterklaasjournaal
te laten kijken. Alsof ik het óók de gewoonste
zaak van de wereld vind dat Zwarte Piet ineens
wit is. Of paars. Of een gezicht heeft als een
schilderij van Mondriaan. Terwijl Zwarte Piet
voor mij gewoon zwart hoort te zijn.
Maar als je dat tegenwoordig nog durft te zeg
gen, word je belaagd bij Pauw aan tafel, ben je
'Henk en Ingrid' of lijk je ineens bij de enge
Nederlandse Volksunie te horen, die gaan de
monstreren bij de intocht vanmiddag, net als
de lui van Kick Out Zwarte Piet.
Maar ik ben geen racist. Net zo min als het gros
van de andere mensen die moeite hebben met
de veranderingen die er nu doorheen geramd
worden bij het Sinterklaasjournaal, op Nicke
lodeon, op RTL 4. Ik koester enkel de herinne
ringen aan het Sinterklaasfeest van mijn jeugd
en wil dat graag doorgeven aan mijn kinderen.
Mét een kindervriend die door de schoorsteen
komt om de schoenen te vullen en aan wie je
niet kunt zien dat het eigenlijk de buurman is.
Of de man van de juffrouw op school. Of die
ene acteur. Want dat krijg je met zo'n witte,
gele of roetveeg Piet. En dan is het sprookje
voor kinderen definitief kapot. Ik zie het ge
beuren thuis.
Blok even opgewekt als anders. Ze zoekt con
tact met Sinterklaas op de stoomboot. Terwijl
ze praten, loopt zoals gewoonlijk achter zijn
rug de boel in de soep en dreigt de intocht in
gevaar te komen.
De werkelijkheid is dat hij vanmiddag keurig
op tijd aanmeert in Maassluis. En dat er tussen
de zwaaiende kinderen op de kades twee soor
ten mafkezen staan, met als enige doel het
feestje grondig te verpesten. En dat niemand
het meer weet.
Vroeger klopte mijn hart deze periode vol ver
wachting. Tegenwoordig houd ik mijn hart
met beide handen vast.
Quote van de dag
'Ik ga ervoor in 2020.
Wens me succes'
Harmsen in
SF-classic
Robbie
staat op 1
LEONARD COHEN 1934-2016
ie stem. Vrij
wel niemand
op het mondi
ale podium
zong zo laag als
hij. Een
gromzang die
soms leek weg te zinken in
gedeprimeerd geprevel. Maar
juist dat sonore gefluister gaf
Leonard Cohens woorden extra
zeggingskracht. Zwaaide hij
zijn geliefde Marianne met een
droevig So long uit, dan voelden
zijn luisteraars de pijn van hun
eigen gestrande liefde weer in
volle hevigheid opvlammen.
Gisteren werd bekend dat
Cohen afgelopen maandag op
82-jarige leeftijd is overleden.
Zijn zoon Adam meldt: „Mijn
vader is vredig heengegaan in
zijn huis in Los Angeles. In de
overtuiging dat hij één van zijn
beste platen ooit had weten af
te maken."
Adam was de producer van
You Want it Darker dat drie
weken geleden verscheen. Een
collectie songs zo duister dat ze
onmogelijk anders te beluis
teren waren dan als een laatste
groet vanuit het voorportaal
van de dood. „Ik ben klaar om
te sterven", zei hij in zijn enige
interview, met The New Yorker.
Om er met zijn kenmerkende
wrange humor aan toe te voe
gen: „Ik hoop dat het niet té on
comfortabel wordt."
De dood reisde de laatste
jaren als een trouwe metgezel
met Cohen mee. In 2012 zong
hij in het nummer Darkness
van zijn album Old Ideas: I've
got no future, I know my days are
few. En op Leaving the Table van
zijn in oktober verschenen al
bum You Want it Darker: I'm
leaving the table, I'm out of the
game.
Was James Brown de Godfa
ther of soul, Cohen gold als de
Godfather of gloom. Ofwel: de
troubadour van de treurnis.
Niemand kon zo mooi troost
rijk over een tragedie of een ro
mance, of het liefst een combi-
Terwijl zijn verraste 3FM-colle-
ga's en de pers zich in en rond de
studio op het Hilversumse Medi
apark had verzameld en er een
enorme fles champagne klaar
stond om te worden ontkurkt,
was de vogel zelf gevlogen. Giel
Beelens laatste ochtenduurtjes
presenteerde hij, soms nerveus
rokend, vanuit zijn eigen auto
(hij zat niet zelf achter het
stuur). „Nog een keer een kut-
geintje, ik kan het niet laten."
De bestemming bleef lange
tijd onbekend. „Onderweg naar
de toekomst", klonk het steeds
tussen het draaien van de laatste
plaatjes, waaronder Home van
Dotan, Ready to Go van Repu-
blica en de in zijn eigen show
groot geworden I Follow Rivers-
cover van Triggerfinger, soms
doorspekt met memorabele mo
menten van de afgelopen 12,5
jaar.
Eerder die ochtend werd zijn
rondreizende telefoon in het
vaste item 'De Giel Mobiel' op
genomen door niemand minder
dan premier Mark Rutte die hem
bedankte.
En de luisteraar maar gissen
naar Beelens eindbestemming.
Reed hij naar de kust om zijn
wekker in zee te werpen of naar
zijn opvolger Domien Verschuu-
ren voor een symbolische wis
sel? Pas in het laatste kwartier
werd duidelijk dat die
eindstreep op een ei
genlijk meer dan lo
gische plek lag: mu
ziektempel Het
Paard van Troje in
Den Haag, waar hij
vier jaar geleden
aanwezig was voor
de finale van het tv-
programma De Beste
Singer Songwriter. De win
naar toen, Douwe Bob, en een
strijkensemble wachtten hem
op.
„De plek waar ik in de nabije
toekomst veel zal zijn", aldus de
dj die het nieuwe livemuziek
programma On Stage gaat pre-
Ik voelde al tranen
toen ik vanochtend
de eerste vogels
hoorde kwetteren
senteren op de vrijdag- en week
endavonden van 3FM. „Daar
waar de muziek is, is nu ook de
begrafenis van mijn ochtend
show."
In de laatste minuut barstte
Beelen dan toch in huilen uit
toen hij 'nog één iemand' wilde
bedanken. Hij kreeg het er met
veel moeite nog net
uitgeperst: „Ik wil jou
bedanken, de luisteraar.
Jij." De dj had na het drogen
van zijn tranen nog kort wat tijd
voor een babbel op afstand met
de in Hilversum verzamelde
pers. „Ik voelde al tranen toen ik
vanochtend de eerste vogels
hoorde kwetteren", zei Giel over
het emotionele afscheid. „Dat ik
tegen mezelf riep: je show moet
nog beginnen man! Maar zo ben
ik ook, ouderwets janken."
En over de onconventionele
vorm van zijn laatste ochtend
show: „Het mocht niet standaard
zijn. Ik wilde nog iets flikken. En
ik vind het ook een beetje onge
makkelijk met alle collega's om
me heen in de studio. Ik wilde
me richten tot de luisteraar en
dan moet je toch weg daar"
Pieten
In het Sinterklaasjournaal is Dieuwertje
Reageren? angela@persgroep.nl
Komiek en Oscar
presentator Chris Rock
stelt zich beschikbaar
voor de volgende
presidentsverkiezingen.
zaterdag 12 november 2016
FILM
Sallie Harmsen
heeft een rol
bemachtigd in
Blade Runner
2049het ver
volg op de sf-
klassieker uit
1982. Harmsen
(27) is na Sylvia
Hoeks de
tweede Neder
landse actrice
die in de film
speelt.
MUZIEK
Het nieuwe
album van Rob
bie Williams,
The Heavy En
tertainment
Show, is in de
Album Top 100
binnengekomen
op 1. Kensington
zakte naar de
tweede plaats.
Opvallend is de
nummer drie:
Kinderen voor
Kinderen met
Voor altijd jong.
to
So Long
voor Leonard
Stefan Raatgever
Cohen, live in 1970.
FOTO TONY RUSSELL/GETTY
Zijn laatste ochtendshow op
NPO 3FM was helemaal des
Giels: met een streek, een on
verwachte twist en een heel
dikke traan. Beelen brak in de
laatste minuut toen hij nog één
iemand wilde bedanken. „Jou,
de luisteraar. Jij!"
Gudo Tienhooven
H A M
Giel Beelen
Gisteren was de
laatste dag dat Giel
de ochtendshow
op NPO 3FM
presenteerde.
FOTO ANP