Goedkoopste varifocale bril met dunne glazen en ontspiegeling Pearle €178 €7297o Fabrikanten verkleinen de inhoud maar prijs blijft gelijk 13 Chocoholics reageerden afgelopen week woedend op Toblerone: ineens kregen ze minder chocola voor hun geld. Het is een bekende kunstgreep van fabrikanten om een prijsverhoging te maskeren. GO£OKOPEr Nee, de kenners vergisten zich niet: de bekende chocoladereep van Toblerone bleek 20 gram min der chocola te bevatten. Toblerone verdedigde zich door te wijzen op de gestegen prijs voor cacao en het zwakke pond. Reden voor consumentenorgan isaties om te waarschuwen voor meer van dit soort acties van fab rikanten. Dat fabrikanten naar shrinkfla- tion grijpen, oftewel krimpflatie, is verklaarbaar. Eerder kondigde Unilever aan de prijs voor een potje Marmite te verhogen van wege de hogere kosten door het gedaalde pond. Dat zorgde voor een golf van verontwaardiging bij de Britse consumenten en een boycot door supermarkten. Unilever trok de prijsverhoging ijlings in. Kunstmatig De term krimpflatie wijst op nog iets anders. Producten die duurder worden, veroorzaken hogere in flatie. Maar bij krimpflatie zie je geen prijsverhoging. Dat houdt de inflatie kunstmatig laag. En dat is verraderlijk. Lonen stijgen minder omdat er toch geen inflatie is. Maar als je pak hagelslag eerder leeg is, moet je wel vaker een nieuw pak kopen. Slinkse prijsver hogingen hollen daardoor de koopkracht onzichtbaar uit. Dat is niet altijd een probleem. „Een bekend voorbeeld van krimpflatie is dat je minder friet in je bakje krijgt als de prijs van de aardappels stijgt," zegt re- taildeskundige Paul Moers. Maar de kans is niet groot dat iemand daarom meerdere bakjes friet bestelt. Echt onderzoek is er in Neder land niet gedaan naar het fenomeen. Bij de Consumenten bond krijgen ze er wel eens klachten over, maar niet vaak. Uit het recente verleden is Grolsch een bekend voorbeeld. De nieuwe flesjes van de fabrikant bevatten ineens maar 30 cl in plaats van 33 cl die daarvóór gebruikelijk was. Of Nutricia melkpoeder voor baby's, dat van 900 gram naar 850 gram ging, voor dezelfde prijs. Internationaal zijn de Mars- en Snickers-repen berucht. Uit Bel gisch en Brits onderzoek blijken die in de loop der jaren zeker tien centimeter gekrompen te zijn. De prijs kromp uiteraard niet mee. Moers begrijpt de fabrikanten. Prijsverhogingen worden altijd slecht ontvangen. Maar de inhoud aanpassen is echt niet meer van deze tijd, volgens hem. „We leven in een transparante tijd, met dank aan social media. Je staat als fab rikant al na vijf minuten op Twit ter. Het is gewoon een lullig trucje." Supermarkten En als het erop aankomt, staan de supermarkten nog klaar als poortwachter. Bij Albert Heijn zijn ze alert op plotselinge veran deringen. „Wij weten hoe de pri jzen van producten zijn opge bouwd. Wijzigingen moeten dus goed onderbouwd worden door de fabrikant," laat een woordvoerder weten. Dat geldt voor alle super markten, denkt Moers. „Super markten zijn tegenwoordig razendscherp. De inkopers zullen dit niet accepteren." Wij vergeleken de prijs van de goedkoopste varifocale bril met dunne glazen en ontspiegeling. Bij Pearle betaalt u voor zo'n bril €307,70. Dat is inclusief hun huidige kortingsactie. Bij Specsavers betaalt u €178 voor zo'n bril. Dat is dus €129,70 goedkoper bij Specsavers. Kom langs en vergelijk het zelf! Vergelijking o.b.v. prijzen en aanbiedingen op specsavers.nl en pearle.nl, Kijk voor alle informatie en voorwaarden op specsavers.nl/vergelijking zaterdag 12 november 2016 Een oude truc: Krimpflatie Peet Vogels Oosterhout ▲Bij de nieuwe reep zit meer ruimte tussen de chocoladepuntjes. €B07/° specsavers.nl R specsaversnederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13