Dagelijks bestuur kiest voor knooppunt Sloeweg met viaduct en rotonde
Vijf miljoen wil de
tunneldirectie
bijdragen aan de
beste oplossing
voor de Sloeweg.
Niet nodig,
zeggen GS.
Walcheren
In de Zeeuwse gemeenten blijft Zwarte Piet gewoon zwart. Net als in het grootste deel van de
rest van Nederland. De sinterklaascomités zijn de hele discussie beu. Bekijk hoe Zwarte Piet
er in Nederland uit ziet in de Pietenatlas op P14
Het geld is er, maar toch kiest het
dagelijks provinciebestuur niet
voor de beste en tevens duurste
'Stervariant' voor het knooppunt
Sloeweg in de N62 bij 's-Heeren-
hoek. De NV Westerscheldetunnel
hecht zoveel belang aan een onge
hinderde verkeersstroom in alle
richtingen dat de tunneldirectie
bereid is maximaal vijf miljoen
euro aan het knooppunt bij te dra
gen. Daarmee is de bouw van twee
extra viaducten mogelijk.
Maar de goedkopere oplossing, de
halve Haarlemmermeervariant met
één viaduct en een rotonde, voldoet
volgens Gedeputeerde Staten ook
prima. Deze variant voldoet aan de
eis: een vlotte, veilige en toekomst-
bestendige verbinding tussen Goes
en Gent. Deze variant kost 15,9 mil
joen. Dat geld heeft de provincie
beschikbaar. De gekozen variant
heeft volgens GS de beste prijs-
kwaliteitverhouding. In deze vari
ant rijdt verkeer op de N254 vanuit
het Sloegebied en Middelburg over
een rotonde in de richting van
Goes. Hetzelfde geldt voor verkeer
van de tunnel naar Middelburg.
„De Stervariant met drie viaducten
noem ik de prima plus. Die kost 4,2
miljoen meer dan de 'halve Haar
lemmermeervariant'. Zelf hebben
het geld niet om die hogere kosten
te dekken", aldus gedeputeerde
Harry van der Maas.
Het was geen unaniem besluit.
Van der Maas' collega Carla Schön-
knecht wil de variant met drie via
ducten. Ook allerlei belanghebben
den, zoals het bedrijfsleven, ge
meenten, Rijkswaterstaat en de
Veiligheidsregio Zeeland, hebben
een voorkeur voor de Stervariant.
Deze variant zorgt
voor vlotte, veilige en
toekomstbestendige
verbinding met Gent
De directie van de Westerschelde
tunnel is zelfs bereid hiervoor de
portemonnee te trekken. Eerder
werden tolinkomsten gebruikt om
de Sluiskiltunnel te financieren.
„Ongeveer de helft van het verkeer
naar de Westerscheldetunnel komt
en gaat via de N254 (richting de ha
vens van Vlissingen en Middel
burg)", schrijft tunneldirecteur Ha-
rald Schoenmakers in een brief. Vijf
miljoen euro is de helft van de
winst die de tunnel vorig jaar
boekte. Overigens is de provincie
de enige aandeelhouder van de
tunnel en zal dus zelf met de gift
moeten instemmen.
Schoenmakers' brief is gevoegd
bij het voorstel aan Provinciale Sta
ten te kiezen voor de 'halve Haar
lemmermeervariant'. Zo wijzen GS
de financiële route naar de Sterva
riant.
6°C
Nieuwsmedia
Koude vrede 1
Trump en Obama
hebben goed gesprek
over machtsoverdracht
Trump en Obama
hebben goed gesprek
over machtsoverdracht
vertellen
In Binnen
&Buiten
Onder
mama's
vleugels:
Provincie laat 5 miljoen liggen
Theo Giele
Middelburg
Harry van der Maas,
gedeputeerde
P2: Prima oplossing
vrijdag 11 november 2016
In de loop
van de dag
meer zon
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 259
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,00
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530
P8T/M P13 j
P8T/M P13 j
In Zeeland blijft
Piet zwart