Dagelijks bestuur kiest voor knooppunt Sloeweg met viaduct en rotonde Vijf miljoen wil de tunneldirectie bijdragen aan de beste oplossing voor de Sloeweg. Niet nodig, zeggen GS. Walcheren In de Zeeuwse gemeenten blijft Zwarte Piet gewoon zwart. Net als in het grootste deel van de rest van Nederland. De sinterklaascomités zijn de hele discussie beu. Bekijk hoe Zwarte Piet er in Nederland uit ziet in de Pietenatlas op P14 Het geld is er, maar toch kiest het dagelijks provinciebestuur niet voor de beste en tevens duurste 'Stervariant' voor het knooppunt Sloeweg in de N62 bij 's-Heeren- hoek. De NV Westerscheldetunnel hecht zoveel belang aan een onge hinderde verkeersstroom in alle richtingen dat de tunneldirectie bereid is maximaal vijf miljoen euro aan het knooppunt bij te dra gen. Daarmee is de bouw van twee extra viaducten mogelijk. Maar de goedkopere oplossing, de halve Haarlemmermeervariant met één viaduct en een rotonde, voldoet volgens Gedeputeerde Staten ook prima. Deze variant voldoet aan de eis: een vlotte, veilige en toekomst- bestendige verbinding tussen Goes en Gent. Deze variant kost 15,9 mil joen. Dat geld heeft de provincie beschikbaar. De gekozen variant heeft volgens GS de beste prijs- kwaliteitverhouding. In deze vari ant rijdt verkeer op de N254 vanuit het Sloegebied en Middelburg over een rotonde in de richting van Goes. Hetzelfde geldt voor verkeer van de tunnel naar Middelburg. „De Stervariant met drie viaducten noem ik de prima plus. Die kost 4,2 miljoen meer dan de 'halve Haar lemmermeervariant'. Zelf hebben het geld niet om die hogere kosten te dekken", aldus gedeputeerde Harry van der Maas. Het was geen unaniem besluit. Van der Maas' collega Carla Schön- knecht wil de variant met drie via ducten. Ook allerlei belanghebben den, zoals het bedrijfsleven, ge meenten, Rijkswaterstaat en de Veiligheidsregio Zeeland, hebben een voorkeur voor de Stervariant. Deze variant zorgt voor vlotte, veilige en toekomstbestendige verbinding met Gent De directie van de Westerschelde tunnel is zelfs bereid hiervoor de portemonnee te trekken. Eerder werden tolinkomsten gebruikt om de Sluiskiltunnel te financieren. „Ongeveer de helft van het verkeer naar de Westerscheldetunnel komt en gaat via de N254 (richting de ha vens van Vlissingen en Middel burg)", schrijft tunneldirecteur Ha- rald Schoenmakers in een brief. Vijf miljoen euro is de helft van de winst die de tunnel vorig jaar boekte. Overigens is de provincie de enige aandeelhouder van de tunnel en zal dus zelf met de gift moeten instemmen. Schoenmakers' brief is gevoegd bij het voorstel aan Provinciale Sta ten te kiezen voor de 'halve Haar lemmermeervariant'. Zo wijzen GS de financiële route naar de Sterva riant. 6°C Nieuwsmedia Koude vrede 1 Trump en Obama hebben goed gesprek over machtsoverdracht Trump en Obama hebben goed gesprek over machtsoverdracht vertellen In Binnen &Buiten Onder mama's vleugels: Provincie laat 5 miljoen liggen Theo Giele Middelburg Harry van der Maas, gedeputeerde P2: Prima oplossing vrijdag 11 november 2016 In de loop van de dag meer zon pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,00 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530 P8T/M P13 j P8T/M P13 j In Zeeland blijft Piet zwart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 1