1 2 f 3 Human Nature Hema Piove Wat te doen? de Privacy Company en deed eerder voor de Universiteit van Tilburg on derzoek naar Facebook en haar coo- kiebeleid. „Een cookie is een klein bestandje dat aan je browser wordt gekoppeld samen met een identifier. Zodat de maker van de cookie weet: aha, dat is deze persoon en die zoekt nu op deze website." Recent Amerikaans onderzoek liet zien dat op de duizend populairste si tes in de VS maar liefst 923 keer de cookies van Google werden aange troffen. Negen van de tien keer weet een bedrijf als Google dus waar je uithangt. Of zoals Google-CEO Eric Schmidt het zegt: 'We weten wie je bent. We weten waar je bent ge weest. We kunnen min of meer we ten waar je aan denkt.' Door die cookies kunnen bedrijven als Google, maar ook andere grote da- tamakelaars, een vrij gedetailleerd profiel over je opstellen. Roosendaal: „Als je kunt zien welke sites iemand bezoekt, welke zoektermen hij ge bruikt, welke nieuwsberichten hij leest en voor wat voor bedrag hij aan kopen doet, kun je een behoorlijk goed beeld over iemand krijgen." Daarbij kan Facebook putten uit een zeer waardevolle bron: het profiel waar je zelf eindeloos veel informatie op zet. Je leeftijd, je beroep en je likes voor bepaalde merken of bedrijven. Uit je posts kan Facebook afleiden waar je ongeveer woont en wat voor leven je leidt. Oké: Facebook, Google en andere datahandelaars hebben door cookies en hun platforms dus een vrij accu raat beeld van je. Maar hoe koppelen ze dat aan die op jou toegespitste ad vertenties die je niet alleen op hun eigen sites terugziet, maar ook op nu.nl of de website van dat koffieten- tje om de hoek? Het antwoord: een veiling. Roosendaal: „Laten we het voor beeld aanhouden van nu.nl. Dat moet je zien als een raamwerk met nieuwsberichten en een leeg blokje voor advertentieruimte. Op het mo ment dat jij nu.nl in de zoekbalk in tikt en de site laadt, vindt achter de schermen een veiling plaats over wie dat lege blokje mag invullen. Daar kunnen gerust dertig of veertig ad verteerders aan meedoen. De par tijen kijken wie jij bent en of ze hun advertentie aan jou willen laten zien. Stel je voor dat Zalando een van die partijen is met een advertentie voor Nike-schoenen. Die zien dat jij nu.nl bezoekt en concluderen uit jouw di gitale profiel: die heeft eerder bij ons Nikes gekocht uit diezelfde lijn die wij nu in de aanbieding hebben. Dat vinden wij veel waard. Dus zullen ze Vanaf 5 TIPS een hoog bod uitbrengen. Degene met het hoogste bod, mag de adver tentie plaatsen en die krijg je te zien." Dit klinkt als een uitgebreid proces, maar in werkelijkheid gebeurt dit volautomatisch in 3 of 4 millise conde. Te kort om met je ogen te knipperen. Een bod gaat in centen, of tienden van centen. Klinkt niet als big business, maar als je bedenkt dat nu.nl dagelijks 2,7 miljoen unieke be zoekers heeft, loopt de aanbieder van de advertentieruimte toch behoorlijk binnen. Google heeft een jaaromzet van 70 miljard. Die inkomsten ko men vrijwel geheel uit advertenties. Ziedaar het grote belang van een zo goed mogelijk digitaal profiel en een bijpassende advertentie; het is de kurk waar dat soort organisaties op drijft. Gevaar Vraag is: is dat nou erg? Het heeft ook voordelen dat je passende aanbiedin gen voorbij ziet komen, of dat een Engelstalige site automatisch laadt in het Nederlands door een gps-tracker. Inderdaad best handig, zegt Roosen daal, maar in de selectie zit ook een gevaar. „Als ik zoek op 'vakantie Thailand' krijg ik waarschijnlijk an dere resultaten te zien dan mijn buurman. Dat kan al komen doordat ik zoek vanaf een MacBook en hij niet, maar ook door de gegevens in mijn digitale profiel. Op het gebied van een vakantie is dat nog niet zo erg, maar als er een selectie gaat plaatsvinden in nieuwsberichten of algemene informatie, dan bereikt het een gevaarlijk punt. Want ik weet niet wat ik niét te zien krijg. Dat is een zorgwekkende beperking van de informatie die ik tot me krijg." De mogelijkheden om als consu ment zelf je digitale profiel aan te passen zijn zeer klein, zeg maar ge rust: niet aanwezig. Het enige waar je bedrijven als Google of Facebook mee in beweging kunt krijgen, is grootschalige actie. Roosendaal: „Een tijdje terug was er een relletje om de voorwaarden die bedrijven moesten accepteren voor het gebruik van Google Analytics. Daar was zoveel kritiek op vanuit Europa, dat Google dat heeft aangepast. Die Europese markt kunnen ze niet missen. Of het voorbeeld met het WhatsApp-vinkje van een paar maanden geleden. WhatsApp zou informatie gaan de len met Facebook. Uiteindelijk kwam er een beweging op gang met een op roep het vinkje uit te zetten waarmee je akkoord gaat met het delen van die informatie. Je ziet dus dat wanneer een grote groep consumenten iets signaleert, een groot bedrijf vervol gens iets aanpast." Maar Roosendaal wil niet te veel hoop geven. „Het kan dus wel, maar makkelijk is het niet." woensdag 9 november 2016 GO gingen binnen een uur al kapot. Alleen van de duurste (storm)pa- raplu uit de test, van Human Nature, ver wacht de bond dat hij langer dan een maand meegaat. De plu van Action is dan met 1,70 euro wel het goed koopst. Een aanrader is het zeker niet. Hij was binnen tien minu ten kapot en ook nog eens veel te klein. Bart Rost Vanaf 29,90 Stevig en groot met een doorsnel van 135 centimeter. Met 870 gram aan de zware kant. Vanaf 10 Een van de betere ui de test. Lekker klein makkelijk mee te nemen. Voelt niet stevig aan, veel speling in de steel. a Stijlvol uiterlijk, je waant je een Britse gentleman uit de jaren zestig. Ribben knakken mak kelijk (onherstelbaar) om. O co CO ~z. O O z O cc co H TRIK© 1. Gebruik verschil lende browsers. Een cookie is een be stand dat vastzit aan je browser (bijvoorbeeld Internet Explorer, Mo- zilla Firefox, Google Chrome en Safari). Door verschillende browsers te gebruiken voor verschillende functies (zoals werk en privé), behoud je de scheiding ook in je digi tale profiel. 2. Installeer ad-blockers en cookie-blockers. Door ad-blockers (ad- vertentieblockers) houd je adverteerders tegen in je browser die extra trackers (volgsystemen) willen plaatsen. Cookies blokkeren is een wat lastiger verhaal. Het kan wel, maar het zorgt ervoor dat niet alle functies van een site werken. De cookies eens in de zo veel tijd verwijderen is dweilen met de kraan open. Bij ieder bezoek van een webpagina stroomt immers weer een nieuwe lading coo kies je browser in. 3. Kom in actie Zoals in de gevallen van het Whatsapp-vinkje en Google Analytics is ge bleken, loont groot schalige actie. De be drijven pasten daarna hun voorwaarden aan. Maar grootschalig is dan ook echt groot schalig. Om een idee te geven: een miljoen Fa- cebookgebruikers op een totaal van 1,5 mil jard zet nog geen zoden aan de dijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 48