Klaag over regels niet bij de EU Paraplu al snel een miskoop 2 ROLAND DUONG Privacy Je googelt donderdag op 'vakantiehuisje Spanje' en vrijdag zie je op sites advertenties terugkomen met vakantiehuisaanbiedingen. Toeval? Nee, adverteerders weten meer van ons dan we denken. Column Iedereen kent die heerlijke momenten dat je echt iets lekkers eet. Die plak romige boerderij kaas, dat stuk worst van de zelfslachtende sla ger. We kunnen die ondernemers met hart voor de zaak niet genoeg eren. Want het leven van een kleine voedselproducent gaat niet over rozen. Je werkt je het schompes voor een grijpstuiver. Je maakt maar een paar honderd kaasjes of worsten per week en daar moet je die hele boerderij of sla gerij van betalen. Je moet zwaar gemotiveerd zijn, wil je dit volhouden. De strenge voedselregeltjes helpen niet mee. Voor het minste of geringste staat de controleur aan de deur en die moeten de middenstanders ook nog zelf betalen. Gedoe, papierwerk, extra kosten terwijl je al elk dubbeltje moet omdraaien. Nie mand wil 'al die regeltjes' en toch zijn er te veel. De Europese Unie wordt vaak genoemd als hoofdschuldige. Maar klopt dat wel? Brussel heeft de voedselregels in heel de EU gelijkge maakt. Dat is zeer gun stig voor Nederland. Als agrarische exportgroot macht is het handig dat je tomaat maar één keer goedgekeurd hoeft te worden en niet voor 28 landen afzonderlijk. Mede dankzij de efficiëntie van de Europese markt is ons kleine kikkerland een van de grootste exporteurs van landbouwpro ducten ter wereld! Maar heeft de EU ook voor een overvloed aan overbodige regels gezorgd die onze kleine ondernemers plagen? Neen! Voor de lokale kaasmaker kunnen we toch wel iets verzinnen? In tegenstelling tot wat veel mensen denken is Brussel geen lomp regeltjesmonster. De Euro pese voedselwetten laten veel ruimte voor natio nale regels. In Italië sprak ik een kaasmaker die in zijn leven nog nooit een controleur had gezien. Dat hoeft ook niet, riep hij uit: ik exporteer ook niks. Als ik een bedorven kaas verkoop, ga ik vanzelf wel failliet, dat pikken mijn klanten niet. Da's vreemd, de Italiaan kan zijn ambachtelijke ding doen zon der hinderlijke overregulering. De Nederlandse ambachtsman is elke week een dag kwijt aan bu reaucratie en controle. Hoe kan dat? De regels voor Nederlandse voedselproductie zijn voor een groot deel opgesteld door de Nederlandse sector zelf. Dat werkt uitstekend, maar met name voor onze grote exportgiganten. De Uniekazen van ons land willen elk risico op een voedselschandaal uitbannen. Lo gisch, één vervelende bacterie op een kaas is een potentiële miljoenenstrop. Voordat je het weet staan twintig vrachtwagens kaas aan een of andere buitengrens weg te schimmelen. We zijn bang dat één verkeerde bacterie onze export in gevaar brengt. Daarom zijn Neder landse voedselregeltjes zo streng! Voor onze lokale kaasmaker kunnen we toch wel een gedoogcon- structie verzinnen met ietsje minder controle? Zo stimuleren we ook het ambacht. Dus beste bur gers. Lekker blijven klagen over strenge regeltjes die de middenstand in de weg zitten. Maar dan bij ons eigen Nederlandse ministerie en bij de Neder landse lobbyorganisaties die achter de schermen zelf de regeltjes maken. PRIJSPEIL TEST 1,2,3 at advertenties inspelen op per soonlijk surfge drag, wordt me duidelijk na de aankoop van een paar sneakers. Ik ben geen uitgebreide internetshop per, maar omdat ik ondertussen weet welke maat Nikes ik heb en de schoen van tien kanten gefotogra feerd zie op de site van Zalando, durf ik het aan een nieuw paar 'Nike - MD Runner - zwart' online te bestellen. Dat zal ik niet snel meer vergeten, de weken daarna zie ik advertenties voor soortgelijke schoenen werkelijk o-ve-ral terugkomen. Op mijn Face- book-startpagina, als ik nu.nl bezoek en in het advertentieblokje op mijn Linkedln. Het blokje waar overigens nu een advertentie staat over de Ver zamelaarsjaarbeurs komend week end. Kan kloppen; daar heb ik vorige week over gemaild voor een mogelijk artikel in de krant. Zwangerschapstest In mijn geval zijn de advertenties nog terug te leiden tot een aankoop, maar bij collega Charlotte (36) conclu deerde 'het internet' zelf waar zij be hoefte aan zou hebben: zwanger schapstesten. „Ik ben midden dertig, vrouw en dus val ik kennelijk in de doelgroep voor tests van Clearblue. Terwijl ik nooit heb gezocht op zwan gerschap, test of iets dergelijks. Als ik op Facebook zat of een an dere site dacht ik vaak: ah, daar isie weer." Ook collega Antti (41) heeft een soortgelijke ervaring. „Ik ben een man van rond de 40 en die heeft blijkbaar behoefte aan Oekraïense vrouwen. Op bepaalde sites krijg ik daar in ieder geval telkens aanbiedin gen voor." Dat internetbedrijven weten dat ik houd van Nikes, Charlotte 36 is en Antti misschien wel behoefte heeft aan een Oekraïense date, is best eng. Hoe wéét Facebook, nu.nl of Google dat? Bellen ze even met elkaar? Gaat er een mailtje rond dat bezoeker X inderdaad weieens geïnteresseerd zou kunnen zijn in een paar schoe nen van die nieuwe lijn van Adidas of Nike-schoenen? Bellen doen ze natuurlijk niet, maar gegevens uitwisselen zeer ze ker. Die gegevens over de voorkeuren en interesses van de internetgebrui ker worden verzameld door cookies. Je weet wel, die dingen waar je een 'akkoord' voor geeft voordat je een site bezoekt. Arnold Roosendaal is adviseur bij Terwijl jij de sitenaam intikt, vindt achter de schermen een veiling plaats woensdag 9 november 2016 GO Roland Duong, de nieuwsgierigste man van Nederland, proeft en test producten. Ambachtslieden die al tientallen jaren volgens alle regels waren maken, worden nog steeds gecontroleerd alsof ze staatsgevaarlijk zijn. Reageren? roland.duong@persgroep.nl Een nachtje vorst maakt nog geen winter. Maar het wordt wel frisjes. Muvit Bluetooth Talking Glove Kooprijk.nl €17,95 Multimediaacces- soires.nl €19,95 Smartphone- hoesjes.nl €41,95 Classic Fire Torino Sfeervolverwar- men.nl €52,95 Bonavenda.nl €62,75 Gadgetweb- store.nl €83,95 Unox erwten soep, blik 80 cl Jumbo €1,54 AH €1,56 Plus €1,56 (Prijzen zijn excl. eventuele bezorgkosten) "U O O Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek van paraplu's. November! Dat bete kent vroeg donker, veel regen en storm. En die laatste twee meestal te gelijk. Een gewone pa raplu is hier meestal niet tegen bestand. Drie in genieurs uit Delft be dachten daarom de stormparaplu. Door de afwijkende asymmetri sche vorm zou deze plu minder snel stuk waaien. Tegenwoordig is er veel namaak op de markt. Zo zijn er ook ronde stormparaplu's. De verschillen met de gewone paraplu lijken vooral te zitten in de ge bruikte materialen en de prijs. Een doorsnee plu kost minder dan 10 euro. Een stormplu meer dan 30. De Con sumentenbond koos er uit het grote aanbod van paraplu's vier om te be oordelen, waaronder een stormparaplu. Deze keer geen uitgebreide test in een windtunnel, maar dat bleek ook niet nodig: twee van de vier Online blijft niets geheim Jette Pellemans 44 —Arnold Roosendaal £rw+ei StXLp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 47