'Dieselgate' tot nu toe M 17 Vooral in Duitsland heeft ons merk veel vertrouwen verloren Deel 1 van de 'vergeten sprookjes' ZATERDAG IN DE WINKEL! SCHANDAAL passing van de software al net zo goed, of zelfs beter, dan alle andere diesels. Bij officiële metingen zitten onze producten steevast in de top tien van schoonste auto's. Natuur lijk, we hebben ook in Europa fou ten gemaakt en dat hebben we toe gegeven. Maar de gevolgen daarvan voor de klanten en voor het milieu zijn niet te vergelijken met de VS. Ik vind de uitspraken van deze Euro pese commissaris onterecht." In Amerika is geklaagd dat de sjoe melsoftware ten koste is gegaan van de gezondheid en zelfs tot do delijke slachtoffers leidt. Voelt u die verantwoordelijkheid? „Nee, want het klopt niet. Ook niet in Amerika. Ook daar zal een doorsnee Golf voor de reparatie niet drama tisch meer stikstofoxiden hebben verspreid dan andere dieselauto's. U moet begrijpen dat de uitstootmetin- gevers dat destijds bij het vaststellen van de testeisen niet voorzien. De milieubescherming is vooral gericht op steden, waar over het algemeen langzamer wordt gereden. Daar is de regelgeving op gebaseerd. Als je de motor vervolgens zwaarder belast, krijg je beduidend meer luchtvervui ling. Hierdoor ontstaat het vermoe den dat wij daadwerkelijk het milieu verontreinigd hebben en dat is niet terecht. Heus, wij hebben het milieu niet meer vervuild dan anderen." „Niet zozeer diesel, maar Volkswa gen heeft een groot ima-goprobleem. Vooral in Duitsland heeft ons merk veel vertrouwen verloren. In Noord- Amerika is het zelfs dramatisch, al zien we daar nu al een kleine verbe tering. In onze verkoopaantallen zien we niet dat er door deze affaire min der diesels worden verkocht. In en kele landen loopt het in som mige segmenten wel iets te rug, maar verder blijft het aandeel diesels in Europa stabiel." „Diesel heeft zeker nog toekomst. We werken aan een nieuwe generatie motoren die bedui dend zuiniger wordt. Diesel zal in Europa zeer belang rijk blijven en met de nieuwe motorge neratie ook heel schoon worden. En voor grotere auto's blijft diesel de eerste keus, zoals voor SUV's en grote se dans. Maar bij de kleinere modellen zal het aandeel van diesels wellicht kleiner worden, want de verkoop prijs stijgt met ï.ooo tot 1.500 euro." gen in een laboratorium plaatsvin den, onder zeer beperkte voorwaar den. Er wordt met een motorvermo gen van tien kW gereden. Dat is niet veel meer dan de stationaire loop. Zodra je de weg opgaat, zal die auto dus veel meer verbruiken en ook veel meer uitlaatgas uitstoten. Tien keer meer motorvermogen betekent ook tien keer meer uitlaatgas. Daarom haalt geen enkele benzine- of diesel auto op de weg de emissiewaarden die hij in het laboratorium bereikt. Als je zo'n motor op de snelweg 150 kW laat leveren, dan verveelvoudigt de uitstoot. Blijkbaar hebben de wet- woensdag 9 november 2016 in het overleven' O.a. verkrijgbaar bij: Bruna, Jumbo en Primera In september 2015 wordt in de VS onthuld dat Volkswagen jarenlang software heeft ge bruikt die was bedoeld om de resultaten te beïnvloeden tijdens wettelijk verplichte emissietes- ten. De motoren leken daardoor veel schoner en zuiniger. Wereldwijd zijn er elf miljoen auto's met deze sjoemelsoft- ware verkocht. Tal van managers, onder wie topman Martin Winterkorn, moesten het veld ruimen. Hem en een aantal andere voormalige medewerkers hangt nog steeds strafrechtelijke vervolging boven het hoofd. In totaal kost de afwikkeling van het schandaal alleen al in de VS 16,5 miljard dollar. In Nederland hebben 176.000 auto's de sjoemelsoftware aan boord. Dagelijks worden honder den updates bij de Nederlandse dealers uitgevoerd. Volkswagen heeft voor de komende jaren ingrijpende bezuinigingen aangekondigd. Binnen tien jaar moet het per soneelsbestand met 10.000 tot 20.000 man zijn teruggebracht. Gestreefd wordt naar besparin gen tot 6 miljard euro. In hoeverre lijdt het imago van die sel onder deze affaire? In hoeverre ziet u ei genlijk nog toe komst voor diesel? Herbert Diess leunt tegen de nieuwe vol ledig elektrische I.D. Concept, die onlangs op de Autosalon in Parijs werd gepresen teerd. De auto heeft een bereik tot 600 ki lometer en is de eer ste in een hele reeks elektrische modellen. FOTO REUTERS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17