'Dieselgate'
tot nu toe
M
17
Vooral in
Duitsland
heeft ons
merk veel
vertrouwen
verloren
Deel 1 van de 'vergeten sprookjes'
ZATERDAG IN DE WINKEL!
SCHANDAAL
passing van de software al net zo
goed, of zelfs beter, dan alle andere
diesels. Bij officiële metingen zitten
onze producten steevast in de top
tien van schoonste auto's. Natuur
lijk, we hebben ook in Europa fou
ten gemaakt en dat hebben we toe
gegeven. Maar de gevolgen daarvan
voor de klanten en voor het milieu
zijn niet te vergelijken met de VS. Ik
vind de uitspraken van deze Euro
pese commissaris onterecht."
In Amerika is geklaagd dat de sjoe
melsoftware ten koste is gegaan
van de gezondheid en zelfs tot do
delijke slachtoffers leidt. Voelt u
die verantwoordelijkheid?
„Nee, want het klopt niet. Ook niet in
Amerika. Ook daar zal een doorsnee
Golf voor de reparatie niet drama
tisch meer stikstofoxiden hebben
verspreid dan andere dieselauto's. U
moet begrijpen dat de uitstootmetin-
gevers dat destijds bij het vaststellen
van de testeisen niet voorzien. De
milieubescherming is vooral gericht
op steden, waar over het algemeen
langzamer wordt gereden. Daar is de
regelgeving op gebaseerd. Als je de
motor vervolgens zwaarder belast,
krijg je beduidend meer luchtvervui
ling. Hierdoor ontstaat het vermoe
den dat wij daadwerkelijk het milieu
verontreinigd hebben en dat is niet
terecht. Heus, wij hebben het milieu
niet meer vervuild dan anderen."
„Niet zozeer diesel, maar Volkswa
gen heeft een groot ima-goprobleem.
Vooral in Duitsland heeft ons merk
veel vertrouwen verloren. In Noord-
Amerika is het zelfs dramatisch, al
zien we daar nu al een kleine verbe
tering. In onze verkoopaantallen zien
we niet dat er door deze affaire min
der diesels worden verkocht. In en
kele landen loopt het in som
mige segmenten wel iets te
rug, maar verder blijft het
aandeel diesels in Europa
stabiel."
„Diesel heeft zeker
nog toekomst. We
werken aan een
nieuwe generatie
motoren die bedui
dend zuiniger
wordt. Diesel zal in
Europa zeer belang
rijk blijven en met
de nieuwe motorge
neratie ook heel
schoon worden. En voor
grotere auto's blijft diesel de eerste
keus, zoals voor SUV's en grote se
dans. Maar bij de kleinere modellen
zal het aandeel van diesels wellicht
kleiner worden, want de verkoop
prijs stijgt met ï.ooo tot 1.500 euro."
gen in een laboratorium plaatsvin
den, onder zeer beperkte voorwaar
den. Er wordt met een motorvermo
gen van tien kW gereden. Dat is niet
veel meer dan de stationaire loop.
Zodra je de weg opgaat, zal die auto
dus veel meer verbruiken en ook veel
meer uitlaatgas uitstoten. Tien keer
meer motorvermogen betekent ook
tien keer meer uitlaatgas. Daarom
haalt geen enkele benzine- of diesel
auto op de weg de emissiewaarden
die hij in het laboratorium bereikt.
Als je zo'n motor op de snelweg 150
kW laat leveren, dan verveelvoudigt
de uitstoot. Blijkbaar hebben de wet-
woensdag 9 november 2016
in het overleven'
O.a. verkrijgbaar bij: Bruna, Jumbo en Primera
In september 2015 wordt in de
VS onthuld dat Volkswagen
jarenlang software heeft ge
bruikt die was bedoeld om de
resultaten te beïnvloeden tijdens
wettelijk verplichte emissietes-
ten. De motoren leken daardoor
veel schoner en zuiniger.
Wereldwijd zijn er elf miljoen
auto's met deze sjoemelsoft-
ware verkocht.
Tal van managers, onder wie
topman Martin Winterkorn,
moesten het veld ruimen. Hem
en een aantal andere voormalige
medewerkers hangt nog steeds
strafrechtelijke vervolging boven
het hoofd.
In totaal kost de afwikkeling
van het schandaal alleen al in de
VS 16,5 miljard dollar.
In Nederland hebben 176.000
auto's de sjoemelsoftware aan
boord. Dagelijks worden honder
den updates bij de Nederlandse
dealers uitgevoerd.
Volkswagen heeft voor de
komende jaren ingrijpende
bezuinigingen aangekondigd.
Binnen tien jaar moet het per
soneelsbestand met 10.000 tot
20.000 man zijn teruggebracht.
Gestreefd wordt naar besparin
gen tot 6 miljard euro.
In hoeverre lijdt het imago van die
sel onder deze affaire?
In hoeverre ziet u ei
genlijk nog toe
komst voor diesel?
Herbert Diess leunt
tegen de nieuwe vol
ledig elektrische I.D.
Concept, die onlangs
op de Autosalon in
Parijs werd gepresen
teerd. De auto heeft
een bereik tot 600 ki
lometer en is de eer
ste in een hele reeks
elektrische modellen.
FOTO REUTERS