0) mwm O O lil 16 Volkswagen heeft een groot imagoprobleem, dat bekent Herbert Diess (58), de hoogste baas van Europa's grootste autofabrikant. „Maar echt, wij hebben het milieu niet meer vervuild dan andere automerken." AB Foods Shell Arcelor Mittal INTERVIEW CEO VOLKSWAGEN Als je ziek bent, ben je ziek. Het is onzin dat je die eerste ziektedagen uit eigen zak moet betalen Volkswagen is sinds de affaire ingrijpend veranderd Kort Ook CZ verhoogt premie CZ heeft als eerste grote ziektekosten verzekeraar de premie voor de zorgverzeke ring bekendgemaakt. De premie stijgt vol gend jaar met 7,90 euro per maand. De ver hoging is veel groter dan de 3,50 euro per maand waar minister Edith Schippers van Volksgezondheid op rekende met Prinsjes dag. Het veel kleinere DSW kwam al eerder met een premieverhoging van 9,25 euro per maand op de proppen. Verbod op waterkokers Stroomvretende waterkokers en handdro- gers gaan binnenkort van de markt. Brussel voegt ze toe aan een lijst met apparaten waaraan zeer strenge energie-eisen worden gesteld. De maatregel geldt ook voor liften, koelcontainers en zonnepanelen. Vicevoor- zitter Frans Timmermans van de Europese Commissie maakte dat gisteren bekend. Haardrogers en broodroosters blijven nog even onaangeroerd. „We richten ons op de apparaten waarop we de grootste energie winst kunnen boeken", aldus Timmermans. Toblerone-reep afgeslankt Britse zoetekauwen hebben met onbegrip gereageerd op het besluit om twee soorten Toblerone-chocoladerepen aan te passen. De ruimte tussen de driehoekige partjes is vergroot, met lichtere repen als gevolg. De prijzen bleven gelijk. De fabrikant zegt hier door gedwongen te zijn door de Brexit en de waardevermindering van het Britse pond. Flitsen Quote van de dag Een slechtere start als directeur van wat toen nog de grootste autofabriek ter wereld was, was nauwelijks denk baar. Herbert Diess, die naam ge maakt had bij BMW, trad in augus tus 2015 in dienst bij Volkswagen. Een maand later barstte de bom. Diess praat voor het eerst met een Nederlandse journalist. „Eh, nou, nee: ik geloofde er altijd in dat we het zou den overleven. Omdat we de problemen van begin af aan intensief hebben aange pakt. We hebben eigenlijk voor elk probleem wel een op lossing gevonden. Maar de boe tes zijn natuurlijk heel zwaar. De hoogste boetes in de auto-industrie ooit was geloof ik honderd euro per voertuig. Hoeveel het bij ons is, heb ben we nog niet eens uitgerekend. Het zal in elk geval veel meer zijn. Tot nu toe slaat de Volkswagen Group zich er goed doorheen. We hebben voldoende liquide middelen. We hebben veel financiële reserves opge bouwd, verkopen goed en de Volks wagen Group zal ook dit jaar weer groeien." „Eind dit jaar presenteren we de uit komsten van een uitgebreid onder zoek. Pas dan is het mogelijk een oor deel te vellen. Maar ik kan wel zeggen dat onze onderneming sinds de af faire ingrijpend is veranderd. Iets dergelijks is nu niet meer mogelijk." „Er is veel gewijzigd in de organisatie en in de verantwoordelijkheden. Er wordt opener gecommuniceerd. Er is veel met het personeel gesproken en er zijn duidelijke grenzen aangege ven. Er is inmiddels veel meer open heid in onze onderneming." „De situatie in Amerika is heel an ders en vooral veel ingewikkelder. Er zijn in de VS drie verschillende motoren bij het schandaal betrok ken en de reparatie daarvan is ex treem kostbaar. Sommige klanten moeten twee, drie keer terug naar de garage. Bovendien kunnen we in de VS niet garanderen dat de rijeigen- schappen onveranderd blijven. De Amerikaanse klanten lijden dus dui delijk meer schade dan de Europese. We hebben in Europa inmiddels honderdduizenden auto's van de nieuwe software voorzien. Het aan passen van de software duurt een kwartier en we hebben geen enkele aanwijzing dat dit alles invloed heeft op de restwaarde van de auto." De EU-commissaris voor de Indu strie, Elzbieta Bienkowska, zegt dat Volkswagen 'geen centimeter goodwill' toont naar de Europese klanten. Wat vindt u daarvan? „Aan de ene kant begrijp ik haar ana lyse wel. Maar wat men in Europa heel moeilijk begrijpt, is dat er in de VS heel andere emissie-eisen gelden. In Amerika hebben we zeer verwer pelijk gehandeld, daar hebben we ge probeerd ons voordeel te verschaffen door het manipuleren van de diesel techniek. Maar onze dieselauto's in Europa presteerden zelfs voor de aan- ZIEKTEKOSTEN MILIEUWINST BREXIT O woensdag 9 november 2016 Het Britse moe derbedrijf van Primark presen teerde prima kwartaalcijfers. m Topman Van Beurden voor spelde een ste vige groei van de vrije kasstroom tot en met 2021. De biotechno- loog presteerde het slechtst van de sector. Het staalconcern verloor fors na teleurstellende kwartaalcijfers. GO 'Ik geloof Landen die (bijna) geen vennootschaps belasting heffen en niet meewerken aan in ternationale maatregelen tegen belasting ontwijking komen op een Europese zwarte lijst. De gezamenlijke zwarte lijst voor belas tingparadijzen moet helpen in de strijd tegen wereldwijde belastingontwijking. De vakbonden FNV en VNC kunnen actie blijven voeren tegen een versobering van de cao voor het KLM-cabinepersoneel. Dat heeft de rechter gisteren bepaald. KLM zet op verre vluchten minder stewardessen in. -CNV-onderhandelaar Jan Kampherbeek wil af van de 'wachtdagen'. E o c Wolfsburg Niek Schenk Om maar meteen met de deur in huis te vallen: we zijn ruim een jaar verder. Is er een moment geweest waarop u vreesde dat Volkswagen het gesjoe mel met de dieselmoto ren niet zou overleven? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat is er dan precies veranderd? U kunt tevreden zijn, maar er zijn in Nederland VW-rijders die zich af vragen waarom zij geen schade vergoeding krijgen en uw Ameri kaanse klanten wél?!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16