0)
mwm
O
O
lil
16
Volkswagen heeft een groot imagoprobleem,
dat bekent Herbert Diess (58), de hoogste baas van
Europa's grootste autofabrikant. „Maar echt, wij
hebben het milieu niet meer vervuild dan andere
automerken."
AB Foods
Shell
Arcelor
Mittal
INTERVIEW CEO VOLKSWAGEN
Als je ziek bent, ben
je ziek. Het is onzin
dat je die eerste
ziektedagen uit
eigen zak moet
betalen
Volkswagen
is sinds de
affaire
ingrijpend
veranderd
Kort
Ook CZ verhoogt premie
CZ heeft als eerste grote ziektekosten
verzekeraar de premie voor de zorgverzeke
ring bekendgemaakt. De premie stijgt vol
gend jaar met 7,90 euro per maand. De ver
hoging is veel groter dan de 3,50 euro per
maand waar minister Edith Schippers van
Volksgezondheid op rekende met Prinsjes
dag. Het veel kleinere DSW kwam al eerder
met een premieverhoging van 9,25 euro per
maand op de proppen.
Verbod op waterkokers
Stroomvretende waterkokers en handdro-
gers gaan binnenkort van de markt. Brussel
voegt ze toe aan een lijst met apparaten
waaraan zeer strenge energie-eisen worden
gesteld. De maatregel geldt ook voor liften,
koelcontainers en zonnepanelen. Vicevoor-
zitter Frans Timmermans van de Europese
Commissie maakte dat gisteren bekend.
Haardrogers en broodroosters blijven nog
even onaangeroerd. „We richten ons op de
apparaten waarop we de grootste energie
winst kunnen boeken", aldus Timmermans.
Toblerone-reep afgeslankt
Britse zoetekauwen hebben met onbegrip
gereageerd op het besluit om twee soorten
Toblerone-chocoladerepen aan te passen.
De ruimte tussen de driehoekige partjes is
vergroot, met lichtere repen als gevolg. De
prijzen bleven gelijk. De fabrikant zegt hier
door gedwongen te zijn door de Brexit en de
waardevermindering van het Britse pond.
Flitsen
Quote van de dag
Een slechtere start als directeur van
wat toen nog de grootste autofabriek
ter wereld was, was nauwelijks denk
baar. Herbert Diess, die naam ge
maakt had bij BMW, trad in augus
tus 2015 in dienst bij Volkswagen.
Een maand later barstte de bom.
Diess praat voor het eerst met
een Nederlandse journalist.
„Eh, nou, nee: ik geloofde
er altijd in dat we het zou
den overleven. Omdat we
de problemen van begin af
aan intensief hebben aange
pakt. We hebben eigenlijk
voor elk probleem wel een op
lossing gevonden. Maar de boe
tes zijn natuurlijk heel zwaar. De
hoogste boetes in de auto-industrie
ooit was geloof ik honderd euro per
voertuig. Hoeveel het bij ons is, heb
ben we nog niet eens uitgerekend.
Het zal in elk geval veel meer zijn. Tot
nu toe slaat de Volkswagen Group
zich er goed doorheen. We hebben
voldoende liquide middelen. We
hebben veel financiële reserves opge
bouwd, verkopen goed en de Volks
wagen Group zal ook dit jaar weer
groeien."
„Eind dit jaar presenteren we de uit
komsten van een uitgebreid onder
zoek. Pas dan is het mogelijk een oor
deel te vellen. Maar ik kan wel zeggen
dat onze onderneming sinds de af
faire ingrijpend is veranderd. Iets
dergelijks is nu niet meer mogelijk."
„Er is veel gewijzigd in de organisatie
en in de verantwoordelijkheden. Er
wordt opener gecommuniceerd. Er is
veel met het personeel gesproken en
er zijn duidelijke grenzen aangege
ven. Er is inmiddels veel meer open
heid in onze onderneming."
„De situatie in Amerika is heel an
ders en vooral veel ingewikkelder. Er
zijn in de VS drie verschillende
motoren bij het schandaal betrok
ken en de reparatie daarvan is ex
treem kostbaar. Sommige klanten
moeten twee, drie keer terug naar de
garage. Bovendien kunnen we in de
VS niet garanderen dat de rijeigen-
schappen onveranderd blijven. De
Amerikaanse klanten lijden dus dui
delijk meer schade dan de Europese.
We hebben in Europa inmiddels
honderdduizenden auto's van de
nieuwe software voorzien. Het aan
passen van de software duurt een
kwartier en we hebben geen enkele
aanwijzing dat dit alles invloed heeft
op de restwaarde van de auto."
De EU-commissaris voor de Indu
strie, Elzbieta Bienkowska, zegt
dat Volkswagen 'geen centimeter
goodwill' toont naar de Europese
klanten. Wat vindt u daarvan?
„Aan de ene kant begrijp ik haar ana
lyse wel. Maar wat men in Europa
heel moeilijk begrijpt, is dat er in de
VS heel andere emissie-eisen gelden.
In Amerika hebben we zeer verwer
pelijk gehandeld, daar hebben we ge
probeerd ons voordeel te verschaffen
door het manipuleren van de diesel
techniek. Maar onze dieselauto's in
Europa presteerden zelfs voor de aan-
ZIEKTEKOSTEN
MILIEUWINST
BREXIT
O
woensdag 9 november 2016
Het Britse moe
derbedrijf van
Primark presen
teerde prima
kwartaalcijfers.
m
Topman Van
Beurden voor
spelde een ste
vige groei van de
vrije kasstroom
tot en met 2021.
De biotechno-
loog presteerde
het slechtst van
de sector.
Het staalconcern
verloor fors na
teleurstellende
kwartaalcijfers.
GO
'Ik geloof
Landen die (bijna) geen vennootschaps
belasting heffen en niet meewerken aan in
ternationale maatregelen tegen belasting
ontwijking komen op een Europese zwarte
lijst. De gezamenlijke zwarte lijst voor belas
tingparadijzen moet helpen in de strijd tegen
wereldwijde belastingontwijking.
De vakbonden FNV en VNC kunnen actie
blijven voeren tegen een versobering van de
cao voor het KLM-cabinepersoneel. Dat
heeft de rechter gisteren bepaald. KLM zet
op verre vluchten minder stewardessen in.
-CNV-onderhandelaar Jan
Kampherbeek wil af van de
'wachtdagen'.
E
o
c
Wolfsburg
Niek Schenk
Om maar meteen met de
deur in huis te vallen: we
zijn ruim een jaar verder. Is
er een moment geweest
waarop u vreesde dat
Volkswagen het gesjoe
mel met de dieselmoto
ren niet zou overleven?
Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Wat is er dan precies veranderd?
U kunt tevreden zijn, maar er zijn in
Nederland VW-rijders die zich af
vragen waarom zij geen schade
vergoeding krijgen en uw Ameri
kaanse klanten wél?!