Tanks Vopak tot de rand gevuld met olie Miljoenendeals voor Fokker en Aeronamic 17 Dansers. 8 Spotlights. 1 Droom! E 17 overnamebod voor Nederlandse bezorger Bod Bpost is zeer goed OVERNAME Omzet (2015) Winst (2015) plicht een bod op de hele ondernem ing te doen. Hoogleraar Schenk wil de aandeel houders een waarschuwing meegeven. Uit voorgaand onderzoek van hem blijkt dat 65 tot 85 procent van de overnames en fusies mislukt. Voor overheidsbedrijven heeft hij dat niet onderzocht. „Omdat maar zo weinig overheidsbedrijven gepriva tiseerd zijn. Wel worden overheids bedrijven altijd te goedkoop overge dragen." „Dat is aan de bovenkant van wat we hadden verwacht", zegt financieel topman Jack de Kreij van 's werelds grootste onafhanke lijke tankopslagbedrijf. Het Rotterdamse concern spint garen bij de lage olieprijs. Hande laren kopen het 'zwarte goud' in en slaan het op met de verwach ting dat het op termijn veel meer waard wordt. Dat deden ze vorig jaar ook al en toen noteerde het bedrijf in dezelfde periode een bezettingsgraad van liefst 92 pro cent. Dat Vopak er nog wat bij heeft weten te proppen, heeft ook te maken met het afstoten van tankparken op minder gewilde plekken op de wereld. Zo heeft het bedrijf zijn bezit in het Verenigd Koninkrijk en Japan van de hand gedaan. De omzet is in de eerste negen maanden van dit jaar dan ook licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar nog altijd boven een miljard euro. De winst is iets gegroeid. Onder de streep houdt Vopak 254,6 miljoen euro over. W De omzet van Vopak is nog altijd boven een miljard euro Nog verder vullen van de tanks, wordt lastig. Volledig volle tankparken bestaan namelijk niet, omdat er altijd wel een aantal tanks buiten gebruik zijn voor on derhoud. Het jaar 2016, waarin het bedrijf z'n 400-jarig jubileum viert, voor spelt een 'financieel solide' jaar te worden, meldt Vopak zelfbij monde van De Kreij: „Daar hebben we ook 400 jaar hard voor gewerkt." DEN HAAG Fokker en Aeronamic doen opnieuw goede zaken. Het Amerikaanse minis terie van Defensie heeft gisteren delen van het onderhoudscontract van de Europese F-35's, de zoge noemde Joint Strike Fighter, toegekend aan de bedrijven. Volgens het ministerie van De fensie in Den Haag zijn met de con tracten de komende jaren honder den miljoenen euro's gemoeid. Fokker mag de landingsgestellen gaan onderhouden. Aeronamic in Almelo gaat een systeem van de F-35 onderhouden dat de motor start, elektriciteit genereert en de koeling van de cockpit en elektron ica aan boord regelt. Dit systeem wordt ook door Aeronamic gebouwd. Het onderhoud zal plaatsvinden in Woensdrecht. Nederland wil in principe 37 F-35's kopen. Die gaan vanaf 2019 de F-16's vervangen. Afspraak tussen Amerika en Nederland is dat een deel van het werk aan de JSF's in ons land wordt verricht. Zowel Fokker als het Nederlandse Aero namic in Almelo is geselecteerd voor het toekomstig onderhoud van onderdelen van in Europa en in het Stille Oceaangebied gestation eerde F-35's. Dat zijn naast de Ned erlandse F-35's de toestellen van een aantal andere Europese landen en de Amerikaanse vliegtuigen. Fokker heeft het landingsgestel van de F-i6's en van NH90- helikopters al jaren in onderhoud. Tickets vanaf 31,60 KORTING Bestel uw tickets op pzc.nl/chorusline uïteit, zelfstandigheid of identiteit van PostNL te beschermen'. „De aan delen kun je lang laten uitstaan, we kunnen zo tijd kopen", zegt voorma lig BAM-topman Wim van Vonno die lid van de Stichting is. Hij be klemtoont dat hij slechts de al gemene gang van zaken uitlegt en daarmee niets zegt over het bod door Bpost. Het aantal aandelen dat de stichting kan inkopen, bedraagt maximaal 30 procent. Boven dat aantal is een koper wettelijk ver- dinsdag 8 november 2016 PC Analisten bevestigen dat het een lucratief bod be treft. „Ik vind het zelfs veel te hoog", stelt André Mulder van Ke pler Chevreux. „Bpost kijkt te veel naar de flor erende pakjestak en on derschat de risico's. Maar ja, ze hebben zoveel geld op hun bal ans staan, ze willen dit koste wat kost." Collega Maarten Bakker van ABN Amro stelt dat PostNL-ceo Herna Ver hagen onder grote druk staat. „Bpost toont zich niet vijandig en komt met een hoger bod en concessies. Dan is het logisch dat je moet gaan praten." Hij denkt dat weigeren lastig wordt. „De directie van PostNL zal met serieuze argu menten moeten aanto nen dat ze als zelfs tandig bedrijf méér waarde kunnen creëren voor aandeelhouders." De olie klotst bij Vopak bijna over de randen van de opslag tanks. Het bedrijf, dat in de havens grote reservoirs ver huurt aan handelaren in brand stoffen en chemicaliën, meldt in de kwartaalcijfers een wereldwi jde bezettingsgraad van 94 pro cent. Leon van Heel Rotterdam a.... nment presenteert: Volg zeventien jonge toptalenten en hun strijd om een podiumplek. Kijk en luister mee bij hun audities en ontdek de persoonlijke verhalen. Dansen op topniveau en vele wereldhits in een met prijzen overladen succesmusical! November 2016 t/m april 2017 Diverse Locaties Prijzen zijn exci. servicekosten. Koen van Gerven, CEO van Bpost.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17