Tanks Vopak tot de
rand gevuld met olie
Miljoenendeals voor
Fokker en Aeronamic
17 Dansers. 8 Spotlights. 1 Droom!
E 17
overnamebod voor Nederlandse bezorger
Bod Bpost
is zeer goed
OVERNAME
Omzet (2015)
Winst (2015)
plicht een bod op de hele ondernem
ing te doen.
Hoogleraar Schenk wil de aandeel
houders een waarschuwing
meegeven. Uit voorgaand onderzoek
van hem blijkt dat 65 tot 85 procent
van de overnames en fusies mislukt.
Voor overheidsbedrijven heeft hij dat
niet onderzocht. „Omdat maar zo
weinig overheidsbedrijven gepriva
tiseerd zijn. Wel worden overheids
bedrijven altijd te goedkoop overge
dragen."
„Dat is aan de bovenkant van wat
we hadden verwacht", zegt
financieel topman Jack de Kreij
van 's werelds grootste onafhanke
lijke tankopslagbedrijf.
Het Rotterdamse concern spint
garen bij de lage olieprijs. Hande
laren kopen het 'zwarte goud' in
en slaan het op met de verwach
ting dat het op termijn veel meer
waard wordt. Dat deden ze vorig
jaar ook al en toen noteerde het
bedrijf in dezelfde periode een
bezettingsgraad van liefst 92 pro
cent.
Dat Vopak er nog wat bij heeft
weten te proppen, heeft ook te
maken met het afstoten van
tankparken op minder gewilde
plekken op de wereld. Zo heeft het
bedrijf zijn bezit in het Verenigd
Koninkrijk en Japan van de hand
gedaan.
De omzet is in de eerste negen
maanden van dit jaar dan ook licht
gedaald ten opzichte van dezelfde
periode vorig jaar, maar nog altijd
boven een miljard euro. De winst
is iets gegroeid. Onder de streep
houdt Vopak 254,6 miljoen euro
over.
W De omzet van
Vopak is nog altijd
boven een miljard
euro
Nog verder vullen van de tanks,
wordt lastig. Volledig volle
tankparken bestaan namelijk niet,
omdat er altijd wel een aantal
tanks buiten gebruik zijn voor on
derhoud.
Het jaar 2016, waarin het bedrijf
z'n 400-jarig jubileum viert, voor
spelt een 'financieel solide' jaar te
worden, meldt Vopak zelfbij
monde van De Kreij: „Daar
hebben we ook 400 jaar hard voor
gewerkt."
DEN HAAG Fokker en Aeronamic
doen opnieuw goede
zaken. Het Amerikaanse minis
terie van Defensie heeft gisteren
delen van het onderhoudscontract
van de Europese F-35's, de zoge
noemde Joint Strike Fighter,
toegekend aan de bedrijven.
Volgens het ministerie van De
fensie in Den Haag zijn met de con
tracten de komende jaren honder
den miljoenen euro's gemoeid.
Fokker mag de landingsgestellen
gaan onderhouden. Aeronamic in
Almelo gaat een systeem van de
F-35 onderhouden dat de motor
start, elektriciteit genereert en de
koeling van de cockpit en elektron
ica aan boord regelt. Dit systeem
wordt ook door Aeronamic
gebouwd. Het onderhoud zal
plaatsvinden in Woensdrecht.
Nederland wil in principe 37
F-35's kopen. Die gaan vanaf 2019
de F-16's vervangen. Afspraak
tussen Amerika en Nederland is dat
een deel van het werk aan de JSF's
in ons land wordt verricht. Zowel
Fokker als het Nederlandse Aero
namic in Almelo is geselecteerd
voor het toekomstig onderhoud
van onderdelen van in Europa en in
het Stille Oceaangebied gestation
eerde F-35's. Dat zijn naast de Ned
erlandse F-35's de toestellen van
een aantal andere Europese landen
en de Amerikaanse vliegtuigen.
Fokker heeft het landingsgestel
van de F-i6's en van NH90-
helikopters al jaren in onderhoud.
Tickets vanaf 31,60
KORTING
Bestel uw tickets op pzc.nl/chorusline
uïteit, zelfstandigheid of identiteit
van PostNL te beschermen'. „De aan
delen kun je lang laten uitstaan, we
kunnen zo tijd kopen", zegt voorma
lig BAM-topman Wim van Vonno
die lid van de Stichting is. Hij be
klemtoont dat hij slechts de al
gemene gang van zaken uitlegt en
daarmee niets zegt over het bod door
Bpost. Het aantal aandelen dat de
stichting kan inkopen, bedraagt
maximaal 30 procent. Boven dat
aantal is een koper wettelijk ver-
dinsdag 8 november 2016
PC
Analisten bevestigen dat
het een lucratief bod be
treft. „Ik vind het zelfs
veel te hoog", stelt
André Mulder van Ke
pler Chevreux. „Bpost
kijkt te veel naar de flor
erende pakjestak en on
derschat de risico's.
Maar ja, ze hebben
zoveel geld op hun bal
ans staan, ze willen dit
koste wat kost." Collega
Maarten Bakker van
ABN Amro stelt dat
PostNL-ceo Herna Ver
hagen onder grote druk
staat. „Bpost toont zich
niet vijandig en komt
met een hoger bod en
concessies. Dan is het
logisch dat je moet gaan
praten." Hij denkt dat
weigeren lastig wordt.
„De directie van PostNL
zal met serieuze argu
menten moeten aanto
nen dat ze als zelfs
tandig bedrijf méér
waarde kunnen creëren
voor aandeelhouders."
De olie klotst bij Vopak bijna
over de randen van de opslag
tanks. Het bedrijf, dat in de
havens grote reservoirs ver
huurt aan handelaren in brand
stoffen en chemicaliën, meldt in
de kwartaalcijfers een wereldwi
jde bezettingsgraad van 94 pro
cent.
Leon van Heel
Rotterdam
a....
nment presenteert:
Volg zeventien jonge toptalenten en hun strijd om een podiumplek. Kijk en luister
mee bij hun audities en ontdek de persoonlijke verhalen. Dansen op topniveau en
vele wereldhits in een met prijzen overladen succesmusical!
November 2016 t/m april 2017
Diverse Locaties
Prijzen zijn exci. servicekosten.
Koen van
Gerven, CEO
van Bpost.