u Eendaagse toegift van Film by the Sea 8 ZE Sterke verbeelding van wie wij zijn en waar we staan Er schuilt een ster in iedereen. Debuutalbum Mighty Atlas Amanda Ross-Ho maakte voor de Vleeshal aan de Markt in Middelburg een intrigerende installatie waarin tijd, ordenen, maken en betekenis geven centraal staan. Metafoor voor ons bestaan? De luiken voor de ramen zijn dicht. Subtiel gedo seerd kunstlicht geeft de Vleeshal iets geheim zinnigs. Drie grote tafels staan midden in de ruimte. Aan het eind een enorme klok, althans een projectie ervan. In spiegel beeld, met versneld draaiende wij zers. Links en rechts hangen zes enorme broeken voor de nissen waar ooit de slagers na gedane za ken hun messen opborgen. Op de tafels keurig geordende stukken textiel, spelden, tekenkrijt. En een verzameling wijzers van oude klokken. Op de eerste tafel liggen ze ongeordend op een zwarte lap, op de tweede tafel precies gerang schikt, alsof ze deel uitmaken van een chirurgisch instrumentarium. Op de derde tafel zie ik er twee. Ze liggen in een bakje met spel den. Amanda Ross-Ho (1975, Chica go) woont in Los Angeles en verza melt, maakt, bewerkt, transfor meert en presenteert objecten die niet een-twee-drie voor kunst hoeven door te gaan. Ze hebben vaak een relatie met het dagelijks leven. Zo projecteerde zij ooit een gehaakte onderzetter op een grote lap textiel, sneed het beeld uit en hing het als een schilderij aan de wand. Door de bewerking en de schaal ga je anders naar zo'n stuk je functionele huisvlijt kijken, me de door de context: plaats en tijd. De tentoonstellingsruimte als plek van waarneming en reflectie, het heden als contrast met het ver leden. Wie in onze tijd nog onder zetters gebruikt, zal ze zelden nog zelf gaan haken. Ross-Ho ver beeldt veranderingen, met name op het vlak van economie en cul tuur. Maar haar werk heeft ook een esthetische en psychologische laag. Dat esthetische is zichtbaar in de zorgvuldige enscenering van de installatie en in de aandacht voor vorm, materiaal en composi tie van wat er op de tafel ligt. Tege lijkertijd ontkom ik er niet aan De broeken lijken op die van Chaplins collega's. Zij staan met één been in de oude en met het andere in de nieuwe wereld om naar betekenis te zoeken. Ik constateer dat Ross-Ho het materi aal voor de reuzenbroeken in di verse stadia van bewerking op ta fel etaleert. Op rol, geknipt, ge speld en klaar om in elkaar te zet ten. De kopjes en glazen verwij zen naar de menselijke factor in het productieproces. De installatie lijkt een gestileerd atelier met ken merken van een artistieke en een doorsnee economische praktijk. Maar het is niet zomaar een plek van nu. Ross-Ho keert de tijd om en laat me terugkijken, terwijl de tijd ondertussen gewoon door gaat. Zij toont ouderwetse kleding en een ouderwetse klok. Beide ver wijzen naar de film Modern Times waarin Charlie Chaplin de gevol gen van massaproductie voor de arbeider (en de samenleving) ver beeldt. Menselijkheid gaat op in techniek, liefde voor ambachtelij ke kwaliteit verliest zijn waarde. Nu valt me op dat de broeken lij ken op die van Chaplins collega's aan de lopende band. Zij staan met één been in de oude en met het andere in de nieuwe wereld. Ik zie de reuzenbroeken als sym bool voor die spanning. Als con trast maken kleine, machinaal ge maakte schoenen deel uit van de composities op de tafels. In de tafeloppervlakken weer spiegelt het gotisch gewelf. Zo be nadrukt Ross-Ho het verloop van de tijd. Tevens lijkt het of de objec ten zweven in plaats van dat ze op tafel liggen. Ze bevinden zich als het ware in een andere tijdsdimen sie. Die van de eeuwigheid. En de wijzers van oude klokken? Die spelen hun rol in het verhaal van chaos en orde, van transformeren en beheersen, van denken en creë ren. Ik vat ze op als tekens voor het verlangen naar ordenen en be heersen van de tijd. 'Untiteld Pe riod Piece' is in mijn ogen een rij ke en sterke verbeelding van wie wij zijn en waar we staan. Met een subtiel kritische lading. Een soort Modern Times revisited dus. VERSCHRIKKELIJKE IKKE EXCLUSIEVE VDDRPREMIERE Ga naar pzc.nl/sing Zeven weken geleden werd de achttiende editie van Film by the Sea afgesloten. Morgen pre senteert het festival in bioscoop CineCity in Vlissingen nog een toetje. Onder de naam Film by the Sea Extended worden zes films vertoond die ook tijdens het fes tival te zien waren, maar die nog niet zijn uitgebracht in de Neder landse theaters. Film by the Sea Extended wordt gehouden in twee zalen van CineCity, zodat er steeds twee films tegelijk te zien zijn. Alle films zijn Nederlands onder titeld. Tussendoor is voldoende tijd ingeruimd voor een hapje of een drankje. De geselecteerde films deden het allemaal goed tijdens het filmfestival. Drie ervan haalden uiteindelijk ook de top-10 van publieksfavorieten: Mal de Pierres van regisseur Nicole Garcia, The Light Between Oceans van Derek Cianfrance en Perfetti Sconosciuti van Paolo Genovese De andere drie zijn Neruda van Pablo Larrain, Fai Bei Sogni van Marco Bellocchio en Juste la Fin du Monde van Xavier Dolan, die tijdens het festival Le Prix TVsMonde won, de prijs voor de beste Franstalige film. MIDDELBURG Een jaar geleden verscheen er al een eerste EP. Nu is ook het debuutalbum van muziekcollectief Mighty Atlas uit. Het telt tien nummers. Drijvende krachten achter Mighty Atlas zijn de uit Middel burg afkomstige Neels Smeek- ens en Rogier van Hout. Zij wor den bijgestaan door onder ande ren Wiboud Burkens en Baba Sissoko. Zij omschreven het al bum zelf als 'een waar avontuur in knip- en-plakmuziek'. „Het brengt geluiden uit alle hoeken van de wereld en uiteenlopende tijdperken samen." Dat leidt tot een onalledaagse combinatie van 'future beats', dub, jazz, aan stekelijke grooves en jarentachti- gelektro. Op een van de num mers is de Zeeuwse drummer Salie de Jonge te horen. zaterdag 5 november 2016 Nieuwe 'Modern Times' in Vleeshal Nico Out RECENSIE Amanda Ross-Ho: t/m 11/12 in de Vleeshal, Markt, Middelburg. Wo. t/m vr. 13.00-17.00 uur, za. en zo. 11.00-17.00 uur. Foto boven: In de installatie van Ross-Ho spelen tijd en ruim te de hoofdrol. Foto onder: Aan het ordenen gaat chaos vooraf. VAN DE MAKERS VAN A f M Rolf Bosboom Vlissingen Programma: 10.00 uur: Neru da en Mal de Pierres 13.30 uur: The Light Between Oceans en Fai Bei Sogni 16.15 uur: Juste la Fin du Monde en Perfetti Sconosciuti fremdtunes.bandcamp.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 45