Lichtjes in
de duisternis
Meerderheid Staten steunt GS in plan soberder veerdienst
Coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en
SGP willen de toerist verleiden om
vaker op het fietsvoetveer
Vlissingen-Breskens te stappen.
Een uurdienst
gaat ten koste
van leefbaarheid
in West-Zeeuws-
Vlaanderen
Een lange sliert van lichtjes trok gisteren door
de binnenstad van Tholen. De organisatie van
de lampionnen- en fakkeloptocht had
gerekend op een paar honderd deelnemers,
het werden er meer dan achthonderd.
Concordia en Accelerando zorgden voor een
muzikale noot. Het evenement vond plaats in
het kader van het feestjaar Tholen 650.
Het fietsvoetveer Vlissingen-Bres
kens gaat vanaf 2019 minder varen
om kosten te besparen. Onrenda
bele afvaarten worden geschrapt.
Gedeputeerde Staten onderzoe
ken wel of ze meer toeristen voor
de ferry kunnen porren. Dat zou
tot meer inkomsten kunnen lei
den. Dat heeft een meerderheid in
Provinciale Staten gisteren beslo
ten.
Het fietsvoetveer is nu te duur.
Jaarlijks worden 150.000 reizigers
minder vervoerd dan werd aange
nomen. Een Statenmeerderheid is
dan ook voor het voorstel van het
dagelijks provincebestuur om van
af 2024 een nieuw groter schip
met ruimte voor 299 passagiers in
te zetten dat één keer per uur af
vaart. Nu is dat op piektijden elk
half uur. De provincie wil tevens
één van de bestaande ferry's ach
ter de hand houden voor noodge
vallen. Vooruitlopend daarop wor
den vanaf 2019 kosten bespaard
door onrendabele afvaarten te
schrappen. Dat zou een kleine
half miljoen euro moeten opleve
ren. Mogelijk worden ook de kaart
jes duurder.
Het fietsvoetveer zet scholieren,
forenzen en toeristen over. Met na
me uit de laatste doelgroep valt
nog winst te behalen. Daarom
dienden de coalitiefracties VVD,
CDA, SGP en PvdA een amende
ment in, dat gedeputeerde Harry
van der Maas spontaan overnam.
Het idee is de toerist op de oevers
én op de boot meer in de watten
leggen. Dat betekent horecavoor-
zieningen op beide oevers, wacht
lokalen met wifi, informatiepan-
len en vlaggen. Om meer toeris
ten naar de ferry te trekken, is een
stevige marketingcampagne no
dig. Dat is volgens Van der Maas
een taak van toeristische organisa
ties en het bedrijfleven.
De oppositiepartijen wilden uit
stel van het besluit. De Partij voor
Zeeland, Zeeland Lokaal, 50 Plus,
GroenLinks en SP vinden dat
meer mogelijkheden moeten wor
den onderzocht zoals de aanschaf
van elektrische schepen. Bressiaan-
der Sebastiaan Keijmel, die mari
tieme techniek studeert aan de
TU in Delft, is in de kwestie gedo
ken. Hij heeft volgens de vijf frac
ties een zinvol alternatief waar
mee in dertig jaar 25 miljoen euro
zou kunnen bespaard. Het amen-
dent van de vijf kreeg onvoldoe
nde steun in de Staten. Gedepu
teerde Van der Maas zei overigens
in het onderzoek naar de bouw
van een nieuw schip een elek
trisch aangedreven variant mee te
nemen.
Volgens SP-Statenlid Ronald
Viergever betekent de keuze voor
een uurdienst in combinatie met
een duurder kaartje het begin van
het einde. „We snappen dat we op
de kosten moeten letten, maar
een uurdienst zal ten koste gaan
van de leefbaarheid in
West-Zeeuws-Vlaanderen."
Nu er steun is van een Staten
meerderheid gaat het dagelijks
provinciebestuur een zogeheten
businesscase uitwerken, waarbij
in 2019 de onrendabele afvaarten
vervallen, de prijs licht stijgt en in
2024 een nieuw, groter schip met
een capaciteit van 300 reizigers in
de vaart wordt genomen. Dat gaat
een uurdienst varen. Het schip
moet moet meerdere motoren aan
boord hebben, zodat er bij storin
gen kan worden doorgevaren.
Bij de ingebruikname in 2004
werd uitgegaan van 800.000 passa
giers per jaar. In de praktijk ligt
dat rond de 650.000 en de trend is
licht dalend. Daardoor legt de pro
vincie te veel geld toe op de veer
dienst. Bovendien zijn er zorgen
over de betrouwbaarheid van de
twee swathschepen, zeker nu ze
wat ouder worden. Het aantal sto
ringen is relatief hoog. Een van de
twee huidige schepen wil de pro
vincie in reserve houden.
m
zaterdag 5 november 2016 pzc.nl email: walcheren@pzc.nl
Vanaf 2019 uurdienst ferry
Frank Balkenende
Middelburg
—Ronald Viergever, SP