u
Eendaagse toegift
van Film by the Sea
8 ZE
Sterke verbeelding van wie wij zijn en waar we staan
Er schuilt een ster in
iedereen.
Debuutalbum
Mighty Atlas
Amanda Ross-Ho maakte voor de Vleeshal
aan de Markt in Middelburg een intrigerende
installatie waarin tijd, ordenen, maken en
betekenis geven centraal staan. Metafoor voor
ons bestaan?
De luiken voor de ramen
zijn dicht. Subtiel gedo
seerd kunstlicht geeft
de Vleeshal iets geheim
zinnigs. Drie grote tafels staan
midden in de ruimte. Aan het
eind een enorme klok, althans
een projectie ervan. In spiegel
beeld, met versneld draaiende wij
zers. Links en rechts hangen zes
enorme broeken voor de nissen
waar ooit de slagers na gedane za
ken hun messen opborgen. Op de
tafels keurig geordende stukken
textiel, spelden, tekenkrijt. En een
verzameling wijzers van oude
klokken. Op de eerste tafel liggen
ze ongeordend op een zwarte lap,
op de tweede tafel precies gerang
schikt, alsof ze deel uitmaken van
een chirurgisch instrumentarium.
Op de derde tafel zie ik er twee.
Ze liggen in een bakje met spel
den.
Amanda Ross-Ho (1975, Chica
go) woont in Los Angeles en verza
melt, maakt, bewerkt, transfor
meert en presenteert objecten die
niet een-twee-drie voor kunst
hoeven door te gaan. Ze hebben
vaak een relatie met het dagelijks
leven. Zo projecteerde zij ooit een
gehaakte onderzetter op een grote
lap textiel, sneed het beeld uit en
hing het als een schilderij aan de
wand. Door de bewerking en de
schaal ga je anders naar zo'n stuk
je functionele huisvlijt kijken, me
de door de context: plaats en tijd.
De tentoonstellingsruimte als
plek van waarneming en reflectie,
het heden als contrast met het ver
leden. Wie in onze tijd nog onder
zetters gebruikt, zal ze zelden nog
zelf gaan haken. Ross-Ho ver
beeldt veranderingen, met name
op het vlak van economie en cul
tuur. Maar haar werk heeft ook
een esthetische en psychologische
laag.
Dat esthetische is zichtbaar in
de zorgvuldige enscenering van
de installatie en in de aandacht
voor vorm, materiaal en composi
tie van wat er op de tafel ligt. Tege
lijkertijd ontkom ik er niet aan
De broeken lijken
op die van
Chaplins collega's.
Zij staan met één
been in de oude en
met het andere in
de nieuwe wereld
om naar betekenis te zoeken. Ik
constateer dat Ross-Ho het materi
aal voor de reuzenbroeken in di
verse stadia van bewerking op ta
fel etaleert. Op rol, geknipt, ge
speld en klaar om in elkaar te zet
ten. De kopjes en glazen verwij
zen naar de menselijke factor in
het productieproces. De installatie
lijkt een gestileerd atelier met ken
merken van een artistieke en een
doorsnee economische praktijk.
Maar het is niet zomaar een plek
van nu. Ross-Ho keert de tijd om
en laat me terugkijken, terwijl de
tijd ondertussen gewoon door
gaat. Zij toont ouderwetse kleding
en een ouderwetse klok. Beide ver
wijzen naar de film Modern Times
waarin Charlie Chaplin de gevol
gen van massaproductie voor de
arbeider (en de samenleving) ver
beeldt. Menselijkheid gaat op in
techniek, liefde voor ambachtelij
ke kwaliteit verliest zijn waarde.
Nu valt me op dat de broeken lij
ken op die van Chaplins collega's
aan de lopende band. Zij staan
met één been in de oude en met
het andere in de nieuwe wereld.
Ik zie de reuzenbroeken als sym
bool voor die spanning. Als con
trast maken kleine, machinaal ge
maakte schoenen deel uit van de
composities op de tafels.
In de tafeloppervlakken weer
spiegelt het gotisch gewelf. Zo be
nadrukt Ross-Ho het verloop van
de tijd. Tevens lijkt het of de objec
ten zweven in plaats van dat ze op
tafel liggen. Ze bevinden zich als
het ware in een andere tijdsdimen
sie. Die van de eeuwigheid. En de
wijzers van oude klokken? Die
spelen hun rol in het verhaal van
chaos en orde, van transformeren
en beheersen, van denken en creë
ren. Ik vat ze op als tekens voor
het verlangen naar ordenen en be
heersen van de tijd. 'Untiteld Pe
riod Piece' is in mijn ogen een rij
ke en sterke verbeelding van wie
wij zijn en waar we staan. Met
een subtiel kritische lading. Een
soort Modern Times revisited dus.
VERSCHRIKKELIJKE IKKE
EXCLUSIEVE VDDRPREMIERE
Ga naar pzc.nl/sing
Zeven weken geleden werd de
achttiende editie van Film by
the Sea afgesloten. Morgen pre
senteert het festival in bioscoop
CineCity in Vlissingen nog een
toetje.
Onder de naam Film by the
Sea Extended worden zes films
vertoond die ook tijdens het fes
tival te zien waren, maar die nog
niet zijn uitgebracht in de Neder
landse theaters.
Film by the Sea Extended
wordt gehouden in twee zalen
van CineCity, zodat er steeds
twee films tegelijk te zien zijn.
Alle films zijn Nederlands onder
titeld. Tussendoor is voldoende
tijd ingeruimd voor een hapje of
een drankje.
De geselecteerde films deden
het allemaal goed tijdens het
filmfestival. Drie ervan haalden
uiteindelijk ook de top-10 van
publieksfavorieten: Mal de Pierres
van regisseur Nicole Garcia, The
Light Between Oceans van Derek
Cianfrance en Perfetti Sconosciuti
van Paolo Genovese
De andere drie zijn Neruda
van Pablo Larrain, Fai Bei Sogni
van Marco Bellocchio en Juste la
Fin du Monde van Xavier Dolan,
die tijdens het festival Le Prix
TVsMonde won, de prijs voor de
beste Franstalige film.
MIDDELBURG Een jaar geleden
verscheen er al een eerste EP.
Nu is ook het debuutalbum van
muziekcollectief Mighty Atlas
uit. Het telt tien nummers.
Drijvende krachten achter
Mighty Atlas zijn de uit Middel
burg afkomstige Neels Smeek-
ens en Rogier van Hout. Zij wor
den bijgestaan door onder ande
ren Wiboud Burkens en Baba
Sissoko. Zij omschreven het al
bum zelf als 'een waar avontuur
in knip- en-plakmuziek'. „Het
brengt geluiden uit alle hoeken
van de wereld en uiteenlopende
tijdperken samen." Dat leidt tot
een onalledaagse combinatie
van 'future beats', dub, jazz, aan
stekelijke grooves en jarentachti-
gelektro. Op een van de num
mers is de Zeeuwse drummer
Salie de Jonge te horen.
zaterdag 5 november 2016
Nieuwe 'Modern Times' in Vleeshal
Nico Out
RECENSIE
Amanda Ross-Ho: t/m 11/12 in
de Vleeshal, Markt, Middelburg.
Wo. t/m vr. 13.00-17.00 uur, za. en
zo. 11.00-17.00 uur.
Foto boven: In de installatie
van Ross-Ho spelen tijd en ruim
te de hoofdrol. Foto onder: Aan
het ordenen gaat chaos vooraf.
VAN DE MAKERS VAN
A
f
M
Rolf Bosboom
Vlissingen
Programma: 10.00 uur: Neru
da en Mal de Pierres
13.30 uur: The Light Between
Oceans en Fai Bei Sogni
16.15 uur: Juste la Fin du Monde
en Perfetti Sconosciuti
fremdtunes.bandcamp.com