ZEELAND 7 e keuken van Neerlands beste restaurant is brandschoon. Hier kun je niet van de vloer eten, want er ligt niks. In deze cleane, bijna laboratorium achtige ruimte van roestvrijstaal is het team van acht koks woensdagoch tend bezig met de mise-en-place. Ze prepareren alle elementen van Jannis Brevets magische composities. Maan dag en dinsdag is manoir-restaurant Inter Scaldes dicht. Woensdagochtend is het daarom alle hens aan dek. Alles moet vandaag opnieuw worden be reid. Sous-chef Jeffrey Laarberg snijdt paling, ingekocht bij de Zeeuwse Pa lingrokerij in Poortvliet. Niet van die scharminkels, die de chef als 'kermis- paling' afserveert, maar vuistdikke, on behandelde paling, gerookt op ber ken- en eikenhout. Zo heeft Jannis het graag. „Ik gebruik alleen het mid dendeel, dat is het mooiste." En van de schoongemaakte spruit blieft de chef uitsluitend drie blaadjes, die zich tussen de buitenkant en het hart van de spruit bevinden. „Het hart is me te bitter voor het gerecht." Achterin staat patisseriekok Bram aan de ijsmachine, groentekok Ruben roert in verschillende groentezalfjes. Alles wordt hier zelf gemaakt, het brood, de patisserie, het ijs. Dat ge beurt geconcentreerd en in plechtige stilte. Als er achterin de keuken pan nen rammelen, verheft de kalme chef even zijn stem. „Hee rustig aan, herrie schopper!" Toewijding, discipline, structuur zijn ingrediënten die je nodig hebt om aan de top te komen en te blijven. Jannis eist dat van zichzelf en ook van zijn team. Vijf dagen per week staat de 57-jarige chef als een kapitein aan het roer van zijn keukenbrigade. Met twee Michelinsterren, topnoteringen in Lekker (nummer één in 2014 en 2015, nummer twee in 2016 en voor 2017 weer goud) en een koppositie in de GaultMillau-gids zou je verwach ten dat de chef wat vaker op zijn lau weren rust. Maar nee... „Ik vind dat ik er gewoon moet staan. Ik voel die ver plichting tegenover mijn gasten. Ze nemen de moeite om ver te reizen om bij ons te komen eten. Ze verwachten dat ik er ben. Ik ben één van de weini ge chefs die altijd in de keuken aanwe zig is. Dat hoort zo, vind ik. Het voelt ook goed. Ik denk ook nog lang niet aan stoppen. Het wordt juist steeds leuker. We hebben niet meer de zor gen van vroeger. Dat je piekert of er voldoende reserveringen komen. We hebben gelukkig een goede basis aan vaste gasten opgebouwd." Uit bijna uit elk pannetje of schaaltje dat de koks onder zijn neus zetten, le pelt de chef een hapje. Hij is een con- trolfreak die wil proeven wat er uitein delijk op het bord belandt. „Te weinig op smaak, iets meer zout", oordeelt hij over de bloemkoolzalf. „De broccolizalf is goed zo", instrueert hij. „Kijk", legt hij uit, „als de basis goed is, heb je 90 procent van het gerecht. De eventuele problemen die je bij de voorbereiding zou kunnen hebben, heb je dan getackeld. Of het wel eens fout gaat? Eigenlijk nooit." Deze chef is een oude rot die weet wat hij wil en hoe het moet. „Ik koop het allerverste en allerbeste in. Vis haal ik spartelvers in Yerseke, maar morgenochtend vroeg rijd ik naar de groothandel in Breda, omdat ik niet al le producten in Zeeland kan vinden. Althans, niet die aan mijn kwaliteitsei sen voldoen." Fruit bijvoorbeeld. Je hebt ananas én ananas. „Ik koop bijvoorbeeld uit sluitend vliegananas in. Dat is ananas die rijp is geoogst en meteen wordt in gevlogen. Daar zit veel meer smaak aan dan ananas die groen wordt gesne den en vervolgens weken in contai ners onderweg is naar Europa. Ik wil ook zien wat ik inkoop, het voelen, er aan ruiken." Een topgerecht ontstaat door am bacht en creativiteit, doceert Jannis. Combinaties die dankzij een minuti euze dosering de fijnproever tot tra nen kunnen bewegen. Eendenlever met popcorn, appel, passievrucht en brioche. Of langoustine met risotto uit de Italiaanse regio Veneto, moeras spirea, mint, koriander en kerrie. Of proef eens een lepel van zijn champag ne-ijs met kerrie, waaraan subtiel wat gember is toegevoegd. Tintelend, span nend, intens zonder dat het prikt of schuurt. Een metafysische ervaring. „De gember haalt de smaak erg mooi op. Het geeft pit en dat maakt het inte ressanter." In de filosofie van Jannis verdient een topproduct een glansrol. „Mijn ge rechten stoelen op de traditionele keu ken, maar zijn tegelijkertijd inventief en kennen een precieze dosering. Bo vendien zijn ze licht verteerbaar. Als je met een topproduct werkt, hoefje er niet veel meer aan toe te voegen. Andere ingrediënten moeten dat pro duct hooguit ondersteunen, waarbij ik met verschillende technieken uiter aard streef naar optimale smaakextrac- tie. Gebruik je maar drie ingrediën ten, dan kun je weinig maskeren. Ze moeten alledrie perfect bereid en ge gaard én in balans zijn. Het is alsof je op de evenwichtsbalk staat. Alles wat op het bord ligt, moet een toegevoeg de waarde hebben." De kunst is alles adembenemend mooi op het bord samen te brengen. Dat is de chef wel toevertrouwd. Veel creaties ogen als kunstwerkjes, die as sociaties oproepen met het pointillis- me, art deco of Mondriaan. Kijk maar eens naar zijn amuse Modern Capre- se, een variant op de klassieke salade caprese. Of de genoemde eendelever die als een strak gesneden gebakje wordt opgediend. Het ziet eruit als ca ramel met chocola, maar wie erin hapt, beleeft echt een hartige sensatie. Niet toevallig schildert Jannis in zijn vrije tijd. „Een ander gaat voetbal len, ik duik mijn atelier in. Dat is voor mij ontspanning. Kunst is voor mij een belangrijke inspiratiebron. Ik ver zamel kunst, onder meer constructi visme en zero art, wat je kunt om schrijven als de 'kunst van het wegla ten'. Niks is zo moeilijk als dingen weglaten. Dat probeer ik ook dikwijls op het bord: één stuk vis, één saus en één groente. Geen afleidingsmanoeu vres. En natuurlijk strak opgemaakt, daar houd ik van." Al dertig jaar staan chef Jannis en zijn (gast)vrouw Claudia Brevet in restaurantland aan de top. In 1984 na men ze Inter Scaldes over. De twee de ster die hun voorganger Maartje Boudeling had verworven, hielden de Brevets vast. Koken op dit niveau is topsport. In voetbaltermen is Jan nis de Messi onder de chefs: hij is nooit uit vorm en scoort altijd. Sterker nog, met twee sterren kun je driesterrenrestaurants als De Li brije en De Leest 'eruit koken'. De verschillen zijn minimaal, maar vol gens uitgever Annelies Pijper van Lekker is Inter Scaldes hors categorie door de 'ambachtelijk volmaakte en overheerlijke gerechten, de foutloze en gedisciplineerde bediening, kort om, het totale culinaire gezag'. In de hal neemt het twee weken te rug uitgereikte bord 'Lekker Nr 1' dan ook een prominente plek in. „We hebben er uiteraard een glaasje champagne op gedronken. We zijn trots, ook op het team. We investe ren in ons personeel, dragen kennis over, stimuleren ze en als die moeite zich uitbetaalt, is dat prachtig", zeg gen Jannis en Claudia. Jonnie Boer van De Librije feliciteerde hen per sms. Sportief. „Zo gaan we met el kaar om. We zijn goede collega's." Dan komt die onvermijdelijke vraag. Waarom bezit Inter Scaldes nog steeds geen derde ster? Zijn de restau rantgidsen Lekker en GaultMillau klaarwakker en zitten de heren en dames van Michelin te slapen? Claudia: „Ach, in vier jaar tijd staan we drie keer op nummer één in Lekker. Zeven jaar op rij behalen we de hoogste score (19,5 punten) bij GaultMillau. Dat lukt dus ook met twee sterren. Het is wel jammer dat we die derde ster nog niet hebben ge kregen. Wij kunnen hem zeker dra gen." Jannis: „De derde ster is voor mij echter geen obsessie, al zou ik hem wel graag willen hebben. Als je zil- Een strak opgemaakt bord, daar houd ik van Als je zilver hebt, wil je ook goud halen ver hebt, wil je ook goud halen. De am bitie blijft er zeker." Gasten komen van heinde en ver. Som mige zelfs uit Japan. Inter Scaldes biedt immers ook twaalf luxueuze ho telkamers, die drie jaar geleden zijn verbouwd. Gasten kunnen desnoods landen op de helihaven. Misschien kampt Inter Scaldes daardoor met een imago van deftig en duur. Onzin, rea geren de Brevets. „Er zit nu een vader met zijn zoon te eten. In vrijetijdskle- ding!" Niettemin hecht Claudia aan stijl. Personeel in spijkerbroek zul je in Inter Scaldes nooit zien. „Dat past niet bij de uitstraling van ons bedrijf." Er zijn ook gasten die sparen om eens van Jannis' creaties te genieten. Een grote eer, zegt de chef. „We stre ven naar een goede prijs-kwaliteitsver- houding. De gast moet waar voor zijn geld krijgen. Natuurlijk bieden we een menu van acht gangen met alles erop en eraan, maar onze kaart biedt genoeg andere keuzemogelijkheden." Topkwaliteit heeft desondanks zijn prijs. Het personeelsbestand is bovenge middeld groot. Inter Scaldes verzorgt met 22 mensen 45 gasten. Dat is bijna één op twee. Ook onderhoud van res taurant, hotel en tuin kost geld. Jannis, grappend: „Ik ben eigenlijk een kleine zelfstandige!" Als we het statige pand verlaten, re gent het. Maar geen nood. Een dame be geleidt ons naar de auto, met een para plu boven ons hoofd. Bij Inter Scaldes krijg je op elk niveau een koninklijke behandeling. En al zijn wij maar gewo ne stervelingen, het voelt prinsheerlijk. zaterdag 5 november 2016 Frank Balkenende Toewijding en discipline Allerverst en allerbest Kunst Topsport Sterren —Jannis Brevet, chef —Jannis Brevet, chef Met de klok mee: - Eetzaal. - Groentekok Ruben van Helvert maakt pasta. - Sous-chef Jeffrey Laarberg en chef-kok Jannis Bre vet dresseren. - Eendenlever, klaar om uit te serveren. - Restaurantmana ger Bono van Veel- en poetst borden. - Coquilles wachten op verwerking. - Patisseriekok Bram Venhorst. Spijkerbroek Jannis en Claudia Brevet, foto's marcelle davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 195