Meerderheid Staten steunt GS in plan soberder veerdienst Coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en SGP willen de toerist verleiden om vaker op het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens te stappen. Een uurdienst gaat ten koste van leefbaarheid in West-Zeeuws- Vlaanderen. Zo'n 25 honden, hun baasjes en tientallen belangstel lenden ontvingen vrijdagavond de zegen van pastoor Wiel Wiertz tijdens de Sint Hubertusviering in de Heilige Catharinakerk in Hengstdijk. Een dienst, opge dragen aan Sint Hubertus, patroonheilige van de jacht en aangeroepen voor bescherming tegen hondsdol heid. Het was een vrolijke viering, al lukte het een enkeling niet voor het poepen de kerk uit te gaan. Het fietsvoetveer Vlissingen-Bres kens gaat vanaf 2019 minder varen om kosten te besparen. Onrenda bele afvaarten worden geschrapt. Gedeputeerde Staten onderzoe ken wel of ze meer toeristen voor de ferry kunnen porren. Dat zou tot meer inkomsten kunnen lei den. Dat heeft een meerderheid in Provinciale Staten gisteren beslo ten. Het fietsvoetveer is nu te duur. Jaarlijks worden 150.000 reizigers minder vervoerd dan werd aange nomen. Een Statenmeerderheid is dan ook voor het voorstel van het dagelijks provincebestuur om van af 2024 een nieuw groter schip met ruimte voor 299 passagiers in te zetten dat één keer per uur af vaart. Nu is dat op piektijden elk half uur. De provincie wil tevens één van de bestaande ferry's ach ter de hand houden voor noodge vallen. Vooruitlopend daarop wor den vanaf 2019 kosten bespaard door onrendabele afvaarten te schrappen. Dat zou een kleine half miljoen euro moeten opleve ren. Mogelijk worden ook de kaart jes duurder. Het fietsvoetveer zet scholieren, forenzen en toeristen over. Met na me uit de laatste doelgroep valt nog winst te behalen. Daarom dienden de coalitiefracties VVD, CDA, SGP en PvdA een amende ment in, dat gedeputeerde Harry van der Maas spontaan overnam. Het idee is de toerist op de oevers én op de boot meer in de watten leggen. Dat betekent horecavoor- zieningen op beide oevers, wacht lokalen met wifi, informatiepan- len en vlaggen. Om meer toeris ten naar de ferry te trekken, is een stevige marketingcampagne no dig. Dat is volgens Van der Maas een taak van toeristische organisa ties en het bedrijfleven. De oppositiepartijen wilden uit stel van het besluit. De Partij voor Zeeland, Zeeland Lokaal, 50 Plus, GroenLinks en SP vinden dat meer mogelijkheden moeten wor den onderzocht zoals de aanschaf van elektrische schepen. Bressiaan- der Sebastiaan Keijmel, die mari tieme techniek studeert aan de TU in Delft, is in de kwestie gedo ken. Hij heeft volgens de vijf frac ties een zinvol alternatief waar mee in dertig jaar 25 miljoen euro zou kunnen bespaard. Het amen- dent van de vijf kreeg onvoldoe nde steun in de Staten. Gedepu teerde Van der Maas zei overigens in het onderzoek naar de bouw van een nieuw schip een elek trisch aangedreven variant mee te nemen. Volgens SP-Statenlid Ronald Viergever betekent de keuze voor een uurdienst incombinatie met een duurder kaartje het begin van het einde. „We snappen dat we op de kosten moeten letten, maar een uurdienst zal ten koste gaan van de leefbaarheid in West-Zeeuws-Vlaanderen." Nu er steun is van een Staten meerderheid gaat het dagelijks provinciebestuur een zogeheten businesscase uitwerken, waarbij in 2019 de onrendabele afvaarten vervallen, de prijs licht stijgt en in 2024 een nieuw, groter schip met een capaciteit van 300 reizigers in de vaart wordt genomen. Dat gaat een uurdienst varen. Het schip moet moet meerdere motoren aan boord hebben, zodat er bij storin gen kan worden doorgevaren. Bij de ingebruikname in 2004 werd uitgegaan van 800.000 passa giers per jaar. In de praktijk ligt dat rond de 650.000 en de trend is licht dalend. Daardoor legt de pro vincie te veel geld toe op de veer dienst. Bovendien zijn er zorgen over de betrouwbaarheid van de twee swathschepen, zeker nu ze wat ouder worden. Het aantal sto ringen is relatief hoog. EEn van de twee huidige schepen wil de pro vincie in reserve houden. m zaterdag 5 november 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Vanaf 2019 uurdienst ferry Frank Balkenende Middelburg Ronald Viergever, SP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 189