Tips aangescherpt. Geen blote lichaamsdelen, geen bikinifoto's, ook niet als dat een vakantiekiekje is, en geen make-up. Die duckfaces neem ik dan op de koop toe, al vind ik het vreselijk. Het ziet er niet uit, hun hele gezicht vervormt. Maar als ik dat zeg rollen ze met hun ogen." Marit Velser liep ook achter de feiten aan. Haar dochter van toen 13 zette meerdere malen per dag een foto op Snapchat. „Ik heb geteld, van de vijftien foto's die ze op een dag postte trok ze op dertien een duckface. Ze krijgt een alien- achtige blik, helemaal als ze er een filter overheen doet waardoor haar gezicht wordt uitgelicht. Toen ik dat tegen haar zei, kon ze maar niet begrijpen dat ik dat zo zag. Ze vond juist haar gezicht heel mooi. Ingevallen wangen, dikke lippen, ze vond echt dat ze er als een model uitzag." Het lijkt psycholoog Irene Verweij vanuit psychologisch oogpunt voor jonge meisjes geen goed idee om een voorbeeld nemen aan iemand als Kim Kardashian. „Het gaat in mijn ogen om respect. Willen we jonge meisjes leren dat ze hun lichaam op zo'n manier moeten tonen aan de buitenwereld? Het zelfbeeld van een kind ontstaat op basis van impliciete en expliciete feedback van anderen. Hoe zorgvuldiger en positiever we reageren op onze kinderen, hoe positiever het zelfbeeld wordt. Een kind heeft vaak geen idee wat er wordt bedoeld met dit soort poses en enige uitleg om deze on schuld weg te nemen kan geen kwaad. Maak het een gesprek over respect voor het vrouwelijk lichaam, en respect voor de vrouw in het algemeen. Dat is zeker niet ouderwets!" Reality-tv Justine Pardoen van Bureau Jeugd en Media noemt het 'heel normaal gedrag'. „Jongeren kopiëren gedrag van volwasse nen in hun omgeving: zo leren ze hoe de wereld in elkaar zit, en met name hoe je je gedraagt in de wereld die ze leren ken nen. Media hebben daar altijd een grote rol in gespeeld. Van verhalen tot films, en nu ook internet en reality-tv. Dat kinde ren zich hieraan spiegelen zegt dat ze ge zond in elkaar zitten." Berit Kamps heeft een dochter van 10 die op een dag een foto op Snapchat plaatste waarop ze achterstevoren op een stoel zit en uitdagend de lens inkijkt. „Toen ik haar ernaar vroeg zei ze dat ze dat had gezien op het Instagram-: van Nicky Minaj." Dochterlief snapte ook in dit geval niet dat haar moeder die foto verafschuwde. „Ik vond hem verschrikke lijk. Niet eens zo zeer om die pose en het schalks in de lens kijken, maar vooral omdat het mijn dochter niet was. Ik keek naar een plaatje van een meisje van 10 dat een 20-jarige rapster probeerde te zijn. Dat is eerder lachwekkend dan ver leidelijk, want het is niks meer dan een klein meisje dat een raar gezicht trekt. Zie dat maar eens uit te leggen. Zij vond het haar beste foto. Het gaat me te ver haar te verbieden om dit soort foto's te plaatsen. Ik ben er niet blij mee, verre van, maar weet ook dat het pas echt inte ressant wordt als het niet meer mag." Moet je het verbieden? Er iets van zeg gen? Je mond houden? Pardoen: „Als op voeders kun je je kind echt wel laten merken watje daarvan vindt. Commen taar is een natuurlijk onderdeel van het socialisatieproces. Als kinderen mensen nadoen, of gedrag van mensen, en je vindt dat niet oké, dan moetje dat ge woon zeggen. Zo wordt het gedrag van kinderen bijgeschaafd. Ook al doet je kind er ogenschijnlijk niks mee, hij of zij luistert echt wel." Spreek over social media met je zoon of doch ter. Plaatst hij of zij selfies? Wat kan wel en wat niet? Zijn er regels? Geef het goede voorbeeld. Het is goed als kinderen zich goed voelen over zichzelf, maar laat hen weten dat ze prima zijn zoals ze zijn. Niet beter of slechter en ook niet mooier of lelijker dan andere kinderen. Het uiterlijk is niet alles. Leg uit dat er andere aspecten zijn waarmee je kunt laten zien wie je bent: met het maken van tekeningen of mu ziek bijvoorbeeld. Vertel dat er een verschil is tussen wat de buitenwereld van je vindt en wie je in werke lijkheid bent. 18 zaterdag 5 november 2016

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 107