r* i l-d?i s v Provincie beslist deze maand over kruispunt Sloeweg Ondernemers pleiten voor de snelste, schoonste en veiligste oplossing voor een kruising in de Sloeweg. Die kost wel 19,1 miljoen. Topscorer Tom Boere Zeeuwse Boekenprijs vrijdag 4 november 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl CLINGE Honderden peuters en kleu ters gaan deze week in de natuur op zoek naar pad denstoelen. De on derbouw van basis school De Kame leon in Terneuzen trok gisteren, voor zien van een zoek- kaart en een eier- doos om eikels en dennenappels in te verzamelen, met natuurgidsen de Clingse Bossen in om de zwammen op te sporen. Ze vonden er een hele boel, klein en groot. Sheikh, Umaima en Khalid (foto) kregen als eersten de heksen kring van vliegen- zwammen in het Ernst Jan Rozendaal 's-Heerenhoek Het dagelijks provinciebestuur neemt volgende week naar ver wachting een besluit over de nog ontbrekende schakel in de Sloe weg: de kruising met de Wester- scheldetunnelweg en de Bernhard- weg bij 's-Heerenhoek. Met het oog daarop hebben de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW), PORTIZ, TLN, EVO-Fene- dex en MKB Nederland gisteren in een gezamenlijk pamflet de po litiek opgeroepen te kiezen voor de stervariant. Dat is weliswaar de duurste -19,1 miljoen euro - maar volgens hen ook de snelste, de schoonste en de veiligste. Bij de stervariant worden drie viaducten aangelegd, waardoor het verkeer in alle richtingen probleemloos door kan rijden. De ondernemersorganisaties voeren zes argumenten aan om hiervoor te kiezen. De vervoerssec tor zit er met smart op te wach ten, betogen ze. Van de Zeeuwse bevolking is 18 procent gelieerd aan de havens. De logistieke sec tor heeft 6.550 werknemers. Voor het haven- en industriële complex is een ongehinderde doorstroom tussen Sloegebied en Kanaalzone van groot belang. Dat geldt ook voor bedrijven. Een optimale ver binding tussen Goes en Gent is een belangrijke vestigingsvoor waarde voor nieuwe bedrijven. Als het verkeer zonder vertra ging doorstroomt, scheelt dat 7 tot 28 seconden in vergelijking met andere varianten. Een goede door stroom is niet alleen belangrijk voor de economie, aldus het pam flet, maar ook voor het milieu, om dat verkeer minder vaak afremt en optrekt. Omdat de stervariant de enige conflictvrije variant is, is het ook de veiligste. Volgens de onderne mers is het ook de meest toe- komstbestendige. En dat is belang- Ondernemersorgani- saties noemen in een pamflet zes argu menten om te kiezen voor de stervariant rijk, omdat de economie weer aan trekt. Tenslotte betogen de onder nemers dat een variant met de kortste reistijd hun het meeste rendement oplevert. De andere varianten waarover nog wordt nagedacht zijn de Haar lemmermeervariant, met een doorgaande weg tussen Goes en de Westerscheldetunnel en twee rotondes naar de andere richtin gen (12 miljoen euro), de halve Haarlemmermeervariant met één rotonde (14 miljoen) en de trompetvariant (13,3 miljoen). De beslissing over de kruising werd vorig jaar geparkeerd, toen Provinciale Staten zich gedwon gen zagen 18,5 miljoen euro bij de passen voor het uit de hand gelo pen wegenbouwproject. Sinds dien is gestudeerd op mogelijke manieren om de kruising vorm te geven. Er kwamen zes varianten op tafel, waarvan het dagelijks pro vinciebestuur er inmiddels twee - verbetering van de verkeerslich ten en een rotonde - naast zich neer heeft gelegd. Er moet nu nog worden gekozen tussen vier oplos singen, die tussen de 12 en de 19,1 miljoen euro kosten. De Walcherse gemeenten heb ben onlangs in een brief aan de provincie ook een voorkeur uitge sproken voor de stervariant. 'Ik geniet van de aan dacht, maar in mijn koppie moet ik rustig blijven.' ZEELAND 14 Wat zijn de kansen van de kandidaten? De genomineerden op een rij. ZEELAND 10 m oog. FOTO PETER NICOLAI Bedrijfsleven kiest voor duurste variant

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 63