Minicruise naar York of Leeds
31
Bijna niets is bij net oude
gebleven in het vernieuwde
ijsstadion Thialf, dat morgen
zijn deuren heropent.
P&OK
Het eerste we
reldrecord
heeft Thialf al
op zijn naam.
Onder de 400-
meterbaan ligt de 'vlakst ge
meten betonvloer' ter we
reld. Mocht ook wel, de vori
ge liep een beetje af. Dat je
als schaatser op het ene
rechte stuk bergop reed en
het andere bergaf, is lichte
lijk overdreven. Feit is wel
dat de baan niet meer vol
deed aan de kwaliteitseisen.
Zo had je als schaatser in
Heerenveen door natuurlij
ke luchtstromen voortdu
rend een beetje wind tegen.
En waren er zo weinig
kleedkamers dat Sven Kra
mer zich soms moest omkle
den tussen de kinderen. De
hal was kil en donker en de
techniek voor het maken
van het ijs achterhaald.
„Regelmatig vluchtten wij
als Nederlandse schaatsers
naar betere oorden om te
trainen. Dat is natuurlijk
niet de bedoeling. Ik heb
vaak genoeg gezegd dat ze
die hut maar plat moesten
branden", zei Kramer, kind
van Thialf, gisteren bij een
rondleiding door het ver
nieuwde stadion. Morgen
gaan de deuren weer open,
na een tweede zomer van
verbouwingen. „Als je hier
nu rondloopt. Fantastisch."
Bijna niets is nog hetzelf
de. Ja, de tunnel onder het
ijs. Her en der staan nog
een paar relingen van vroe
ger. De pilaren hebben een
lik verf gekregen. Verder is
alles nieuw. De entree, de
ruimtes voor de vips, de
stoeltjes op de tribune, het
plafond, de enorme bak
licht die uit de ledlampen
komt, de glazen wanden
met blauw plastic langs de
hele baan. „Futuristisch",
zegt sprinter Kai Verbij te
recht. Er is een 'high perfor
mance centre', Innosportlab
heeft een eigen ruimte.
Maar het gaat uiteindelijk
om het ijs. De techniek om
een perfecte vloer aan te leg
gen was voorafgaand aan vo
rig seizoen al aangepakt. Ijs
meester Beert Boomsma
heeft als enige in de wereld
de mogelijkheid om het ijs
in de bocht iets zachter te
maken dan het rechte stuk.
Nu ook de 'buitenkant' is
vernieuwd, slaat het ijs min
der snel aan. De klimaatbe
heersing is verbeterd. Zo
wordt de 'vuile' lucht van
de tribunes nu afgevoerd.
Als duizenden mensen met
hun natte jas op de tribunes
plaatsnemen, heeft dat geen
invloed meer op de kwali
teit van het ijs. Dus: minder
dweilpauzes.
Hardcore ijs
En de tegenwind is 'uit ge
zet'. Om er wind mee van
te maken, ging Boomsma te
ver. „Dat doen ze overal
hoor: Calgary, Erfurt, Asta-
na. Het gekke is dat alles
wordt gemeten bij wedstrij
den, behalve dat. Ik was in
Kolomna, daar hingen de
vlaggen gewoon strak aan
Dit is net een
nieuw meisje. Je
moet haar even
leren kennen
de stok. Maar dat moet je
niet willen. Wij maken
goed ijs. Hardcore ijs."
Waar dat allemaal toe
gaat leiden? Op de langere
nummers weegt goed ijs
niet op tegen het voordeel
van een baan op hoogte, zo
als Calgary. Bij de 500 me
ter ligt dat anders. „Hier
gaan we ook 33'ers rijden",
zegt Michel Mulder. „Maar
ik denk niet bij de eerste
wedstrijd op 9 december."
Boomsma is ook voorzich
tig. „Dit is net een nieuw
meisje. Je moet haar even le
ren kennen. Het oude
Thialf, daar was de rek hele
maal uit. Nu hebben we
weer veel speelruimte."
De vorige verbouwing da
teert van 1986. De tijd dat er
nog volop werd gepaft op
de tribunes. Heerenveen
werd de snelste laagland-
baan, het schaatsmekka van
de wereld. En nu mag
Thialf er ook weer zijn.
NU VANAF
Prachtige historische steden in Noord Engeland!
FERRIES
Bestel uw tickets op pzc.nl/minicruise
vrijdag 4 november 2016
Thialf mag er
,belÜ4iR|
Rik Spekenbrink
Heerenveen
A Thialf is tot vreugde van
de schaatsers nu een futu
ristisch ijsstadion, waar
bijna niets hetzelfde is ge
bleven. FOTO ANP
Ijsmeester Beert Boomsma
Bij een bezoek aan York waant u zich terug in de tijd. Middeleeuwse
stadsmuren ommuren gezellige steegjes gevuld met winkels, boetiekjes,
traditionele pubs, talrijke musea en zandstenen kerken.
Leeds is een levendige stad en staat bekend om zijn culturele
erfgoed, top of the bill shopping en fantastisch eten en drinken.
De ideale bestemming voor een korte break! Het wordt alleen moeilijk kiezen
welke van de twee u wilt ontdekken.
JOUW TRIP. JOUW SCHIP.