«UV-v
Provincie beslist deze maand over kruispunt Sloeweg
Ondernemers pleiten voor de
snelste, schoonste en veiligste
oplossing voor een kruising in de
Sloeweg. Die kost wel 19,1 miljoen.
Topscorer
Tom Boere
Zeeuwse
Boekenprijs
V.N
vrijdag 4 november 2016 pzc.nl email: walcheren@pzc.nl
CLINGE Honderden
peuters en kleu
ters gaan deze
week in de natuur
op zoek naar pad
denstoelen. De on
derbouw van basis
school De Kame
leon in Terneuzen
trok gisteren, voor
zien van een zoek-
kaart en een eier-
doos om eikels en
dennenappels in te
verzamelen, met
natuurgidsen de
Clingse Bossen in
om de zwammen
op te sporen. Ze
vonden er een hele
boel, klein en
groot. Sheikh,
Umaima en Khalid
(foto) kregen als
eersten de heksen
kring van vliegen-
zwammen in het
Ernst Jan Rozendaal
's-Heerenhoek
Het dagelijks provinciebestuur
neemt volgende week naar ver
wachting een besluit over de nog
ontbrekende schakel in de Sloe
weg: de kruising met de Wester-
scheldetunnelweg en de Bernhard-
weg bij 's-Heerenhoek. Met het
oog daarop hebben de Brabants
Zeeuwse Werkgeversvereniging
(BZW), PORTIZ, TLN, EVO-Fene-
dex en MKB Nederland gisteren
in een gezamenlijk pamflet de po
litiek opgeroepen te kiezen voor
de stervariant. Dat is weliswaar de
duurste -19,1 miljoen euro - maar
volgens hen ook de snelste, de
schoonste en de veiligste. Bij de
stervariant worden drie viaducten
aangelegd, waardoor het verkeer
in alle richtingen probleemloos
door kan rijden.
De ondernemersorganisaties
voeren zes argumenten aan om
hiervoor te kiezen. De vervoerssec
tor zit er met smart op te wach
ten, betogen ze. Van de Zeeuwse
bevolking is 18 procent gelieerd
aan de havens. De logistieke sec
tor heeft 6.550 werknemers. Voor
het haven- en industriële complex
is een ongehinderde doorstroom
tussen Sloegebied en Kanaalzone
van groot belang. Dat geldt ook
voor bedrijven. Een optimale ver
binding tussen Goes en Gent is
een belangrijke vestigingsvoor
waarde voor nieuwe bedrijven.
Als het verkeer zonder vertra
ging doorstroomt, scheelt dat 7 tot
28 seconden in vergelijking met
andere varianten. Een goede door
stroom is niet alleen belangrijk
voor de economie, aldus het pam
flet, maar ook voor het milieu, om
dat verkeer minder vaak afremt en
optrekt.
Omdat de stervariant de enige
conflictvrije variant is, is het ook
de veiligste. Volgens de onderne
mers is het ook de meest toe-
komstbestendige. En dat is belang-
Ondernemersorgani-
saties noemen in een
pamflet zes argu
menten om te kiezen
voor de stervariant
rijk, omdat de economie weer aan
trekt. Tenslotte betogen de onder
nemers dat een variant met de
kortste reistijd hun het meeste
rendement oplevert.
De andere varianten waarover
nog wordt nagedacht zijn de Haar
lemmermeervariant, met een
doorgaande weg tussen Goes en
de Westerscheldetunnel en twee
rotondes naar de andere richtin
gen (12 miljoen euro), de halve
Haarlemmermeervariant met één
rotonde (14 miljoen) en de
trompetvariant (13,3 miljoen).
De beslissing over de kruising
werd vorig jaar geparkeerd, toen
Provinciale Staten zich gedwon
gen zagen 18,5 miljoen euro bij de
passen voor het uit de hand gelo
pen wegenbouwproject. Sinds
dien is gestudeerd op mogelijke
manieren om de kruising vorm te
geven. Er kwamen zes varianten
op tafel, waarvan het dagelijks pro
vinciebestuur er inmiddels twee -
verbetering van de verkeerslich
ten en een rotonde - naast zich
neer heeft gelegd. Er moet nu nog
worden gekozen tussen vier oplos
singen, die tussen de 12 en de 19,1
miljoen euro kosten.
De Walcherse gemeenten heb
ben onlangs in een brief aan de
provincie ook een voorkeur uitge
sproken voor de stervariant.
'Ik geniet van de aan
dacht, maar in mijn
koppie moet ik rustig
blijven.' ZEELAND 14
Wat zijn de kansen
van de kandidaten?
De genomineerden op
een rij. ZEELAND 10
m
oog. FOTO PETER NICOLAI
P
"k - -ti b
Bedrijfsleven kiest
voor duurste variant