Voor een appel en een ei vliegen naar de VS Franse vakbonden sceptisch over maatregelen E 21 KLM wordt niet uitgehold, vluchten gaan niet naar Parijs. Air France krijgt een budgetdochter. Transavia maakt pas op de plaats. Jean-Marc JANAILLAC Air France moet zijn achterstand op KLM inlopen Na de persconferentie in de Franse hoofd stad restte vooral op luchting bij de top van KLM. Directeur Pieter Eibers glunderde nog net niet. Nou, toch wel. Een beetje. En daar had hij alle reden voor. Zijn nieuwe baas, de Fransman Jean-Marc Janaillac, prees het Ne derlandse KLM de hemel in en hield de genodigden voor om daar een voorbeeld aan te nemen. KLM, zou luidde zijn boodschap, staat als een huis en daar gaat Air France niets aan veranderen. Na afloop kon Eibers tevreden constateren: „Er komt geen veran dering in de KLM-plannen." En dan vragend: „Dit is goed nieuws toch?" Zijn mondhoeken krulden bescheiden op. Gisteren werd daarom een dag van grote opluchting voor perso neel van KLM. Al weken gingen geruchten rond. KLM zou moeten inleveren om het maar moeizaam opkrabbelende Air France te hulp te komen. Personeel, activiteiten of vluchten zouden verhuizen van Amsterdam naar Parijs. Gisteren werd het allemaal naar het land der fabelen verwezen. Wat kregen de genodigden dan wel te horen? Bijvoorbeeld dat Air France-KLM straks een jaaromzet van 28 miljard moet gaan boeken (2015: 26 miljard) en jaarlijks 100 miljoen passagiers (2015: 90 mil joen) moet gaan vervoeren. „De meeste maatregelen betreffen alleen Air France", maakte Ja naillac al snel duidelijk. Zo komt er een nieuwe tak in het concern, naast Air France en KLM, dat con currerend en tegen lage kosten moet gaan vliegen op verre be stemmingen. „Het wordt geen low cost, maar wel een eenvoudiger aanbod voor de klant", aldus Ja naillac. Maar die nieuwe dochter onderneming is een puur Franse aangelegenheid. De nieuwe maat schappij, die nog geen naam heeft, gaat alleen vanaf Parijs vlie gen. „Klanten in Nederland of op Schiphol gaan daar niks van mer ken", zei Eibers. En er wordt verder bezuinigd. Vliegtuigen worden efficiënter in gezet, personeel moet efficiënter werken. Maar: vooral aan de Fran se kant. KLM heeft al stappen ge zet om een High Performance Orga nisation te worden. „Dat gaan we bij Air France ook doen", zei Jean-Marc Janaillac. „Air France moet zijn achterstand op KLM in lopen, zowel qua groei als concur rentiekracht." Transavia De enige tik die in Nederland wordt uitgedeeld, betreft Transavia. „We kunnen ons niet overal tegelijkertijd ontwikkelen", zei Janaillac gisteren. Zijn voor keur hebben de vluchten over lan ge afstanden. En dat doet prijs vechter Transavia nou net niet. „KLM en Transavia gaan intensie ver samenwerken, ook op Schip hol", vatte Eibers het samen. „Het Europese plan voor Transavia gaat daarmee voorlopig niet door. Dat is een investeringskeuze die ge maakt is. We moeten ons focus sen op dat waar we sterk in zijn." Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) noem de in een eerste reactie de nieuwe plannen van de luchtvaartmaat schappij 'positief. Volgens haar is het ook een positieve zaak dat er geen beperkingen worden opg- legd aan de groei van KLM. Dijks ma benadrukte dat ze hecht aan een zelfstandige positie van KLM, dat er geen banen worden overge heveld naar Parijs en dat het net werk van KLM behouden blijft. Franse scepsis De Franse vakbonden hebben op hun beurt wel met het nodige wantrouwen gereageerd op 'pro ject boost', zoals tot nu toe de werknaam is van de nieuwe maat schappij. „We zijn niet per se te gen, maar we willen hoe dan ook geen verslechtering van de ar beidsvoorwaarden van het perso neel en zijn ook tegen extra werk voor de bemanningen", aldus een woordvoerder van de radicale CGT. Volgens Air France loopt het daarmee wel los. Personeel zal vol gens het bedrijf op vrijwillige ba sis worden ingezet of speciaal wor den aangenomen. Volgens bron nen zullen de arbeidsvoorwaar den van nieuw aan te trekken per soneel 'ongeveer dezelfde zijn als bij Transavia'. Dat is tegen het ze re been van de SNPL, de vakbond van piloten. Die slijpt de messen en heeft al laten weten dat alle pi loten die bij Air France-KLM ko men te werken dezelfde arbeids voorwaarden moeten krijgen als de piloten van Air France. „Zo niet, dan is er geen deal', aldus de bond. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over Air-France KLM. Voor die dag komt het kabi net nog met een uitgebreidere schriftelijke reactie op de plannen van de luchtvaartmaatschappij. „Vliegreizigers willen de beste prijs. Alleen de goedkoopste telt voor de consument, als nummer twee ben je nergens." Sküli Mo- gensen wist tot vier jaar geleden niets van vliegtuigen. Een van de bedrijven van de IJslandse multi miljonair moest aan de slag voor Icelandair. Hij kreeg het gevoel dat hij het veel beter zou kunnen. Nu vliegt Mogensens Wow Airli nes met binnenkort zeventien pimpelpaarse Airbussen tussen Europa en de VS, ook vanaf Schip hol. Vanaf 150 euro kan de passa gier de oceaan over. Wel met een overstap in IJsland en bijkomende kosten. Het is zo succesvol, zegt Mogensen dat er vanaf maart een tweede dagelijkse vlucht van Schiphol naar Keflavik bij komt. „En we hebben in de tussentijd onze bestemmingen in Noord- Amerika uitgebreid naar elf loca ties." Binnenkort worden New York en Miami toegevoegd en ver dubbelt het aantal vluchten naar Los Angeles en San Francisco. De nieuwkomer mag de eerste trans-Atlantische budgetvlieger in Nederland zijn, Wow Airlines zal niet lang de enige blijven. Norwe gian Airlines voert al voor enkele- reisprijzen vanaf 160 euro budget- vluchten uit naar New York van uit Londen, Parijs en Oslo en wil zich alleen niet op de termijn vast leggen waarbinnen het ook op Schiphol neerstrijkt. Deze week liet de grootste bud getvlieger ter wereld, het Maleisi sche Air Asia weten dat het naar Europa komt zodra het volgend jaar de eerste van 76 nieuw bestel de langeafstands-Airbussen heeft ontvangen. Volgens Mogensen zul len intercontinentale budgetvlie gers zeker 20 procent van de lange- afstandsmarkt pakken. „Prijzen van 99 euro, of tot onder de 10 eu ro. Wie weet?" vrijdag 4 november 2016 Top KLM haalt opgelucht adem na plan Air France Frank Renout Saint-Denis -Jean-Marc Janaillac Voor 99 euro van Schiphol naar Amerika of Azië vliegen. Onmo gelijk denkt u? Intercontinentale budgetvliegers staan te trappe len om aan de slag te gaan. Herman Stil Amsterdam Sküli Mogensen voor een van de paarse Airbussen van zijn lucht vaartmaatschappij. FOTO WOW AIRLINES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20