Zevende haven van Europa 'Nieuwbouw mag ook in krimpgebied' Einde aan conflict over haventerras Wat nemen zij mee op de vlucht voor het water? 2 ZEELAND Schrobben Vanaf zaterdag is de dramaserie 'Als de dijken breken' te zien, over een eigentijdse watersnood. Wat als die ook echt gebeurt? OVERSTROMING TV-SERIE Commentaar Samen bieden ze werk aan 87.500 mensen, verdeeld over 550 bedrijven. Vorig jaren behandelden ze, bij elkaar opgeteld, ruim 80 miljoen ton aan goederen. Wanneer ze fuseren wor den de havens van Gent en Zeeland Seaports de zevende haven van Europa. Dan zijn ze een speler van formaat. Dat is hard nodig. Beide havens zijn nu te klein. Niet dat ze moe ten kunnen opboksen tegen Antwerpen of Rotterdam. De nieuwe Zeeuws-Vlaamse havencombinatie zal het namelijk niet zoeken in containers of olie. De mogelijkheden liggen in minder prominente markten, zoals de bulk. Sinds 1827 is Gent door het Kanaal Gent-Terneuzen verbonden met de Zeeuwse havens. In 2021 moet de nieuwe zeesluis in Terneuzen klaar zijn. Die maakt het kanaal geschikt voor veel grotere binnenschepen. Als straks de Schel- de-Seineverbinding klaar is, kunnen die doorvaren tot aan Parijs. Dat opent een enorm achterland. Zeeland-Gent wordt dan een be langrijk overslagpunt van zee- naar binnenvaart. Eerder ontplofte een samenwerkingsverband van de Zeeuwse havens met Rotterdam. Dat waren ongelijke grootheden. De kans dat het tussen Gent en Zeeland spaak loopt is veel kleiner. Ze zijn gelijkwaardiger in omvang, werken al geruime tijd samen, hebben een historische band en hun belangen zijn gemeenschappelijk. Sa men kunnen ze groeien, iets wat op eigen kracht veel moeilijker is. Het nieuwe internationale havenbedrijf is door zijn strategische ligging een aantrekkelijke vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven. De voorgenomen fusie is dus een sprankje goed nieuws op de de zelfde dag dat de perikelen bij constructiebedrijf Heerema aantoon den dat de werkgelegenheid in het Zeeuwse havengebied nog ui terst broos is. Samen kunnen Gent en Zeeland Seaports groeien, iets wat op eigen kracht veel moeilijker is De tien woningen komen aan de nog onbebouwde noordzijde van de Cadzandseweg. Omwonenden stapten naar de Raad van State. Aan de bezwaren van de meeste tegenstanders kwam de Raad in houdelijk niet eens toe. Zij had den niet of te laat gereageerd toen het ontwerpplan bij de gemeente Sluis ter inzage lag. Dat is een ver eiste om in hoger beroep te gaan bij de Raad van State. Het bezwaar dat wél behandeld is, ging over de vraag of de bouw van de huizen al dan niet in strijd is met provinciaal en gemeentelijk beleid. Bouwen in een dorp in een krimpregio is niet logisch, menen de bezwaarmakers. De Raad van State vindt echter dat de gemeen te Sluis heeft aangetoond dat ook in dorpen behoefte is aan nieuwe, kwalitatief goede huizen. De Raad wijst er ook op dat initiatiefnemer Buize bijdraagt aan een herstruc tureringsfonds, waaruit de sloop van oude woningen wordt bekos tigd. Eigenaar Pascal Buize van het bouwbedrijf is opgelucht. „Dit sleept al jaren voort. Ik ben blij dat er nu duidelijkheid is." Er zijn door de jaren heen al wat opties genomen op de kavels, geeft Buize aan. „Maar ik kon potentiële ko pers geen zekerheid geven. Nu wel: ik kan actief de markt op." Kopers schaffen een kavel aan, waarna ze met Buize in overleg gaan over het ontwerp van het huis. Dat wordt vervolgens door het bedrijf zelf gebouwd. Almanak Die Burgh-Haamsteedse dame had een advertentie geplaatst voor een interieurverzorgster. De sollicitante was een kordate meid van 23 die ook wat noten op haar zang had. „Ik zeem geen ramen, boen geen vloeren en schrob geen badkuipen," stelde zij. „Maar speelt u wel piano?", vroeg de dame. „Nee," antwoordde de sollicitante. „Da's nou jammer," vervolg de de dame. „Want ik zoek ei genlijk iemand die piano speelt als ik de ramen zeem, de vloer boen en de badkuip schrob." Kennedylaan afgesloten Plein De Oude Vaart als nieuw RMDO Sluis zoekt leden Oppassen voor slik op de wegen De gevreesde superstorm teistert de Nederlandse en Vlaamse kust. Waterkeringen begeven het, met rampzalige gevolgen. De westelij ke provincies lopen onder. Miljoe nen mensen vrezen voor hun le ven en slaan op de vlucht. Het is het uitgangspunt van de zesdelige dramaserie Als de dijken breken, die vanaf zaterdag is te zien. Het gaat om een 'mozaïekver telling', met onder anderen Gijs Scholten van Aschat, Susan Vis ser, Loek Peters, Aart Staartjes en De dramaserie Als de dijken breken zoomt in op de Randstad, maar zal zeker door veel Zeeuwen met extra interesse worden ge volgd. In de Middelburgse wijk Mor- tiere komen volgens de website Overstroomik.nl veel huizen vijf meter onder water te staan, als het water komt. Zijn de bewo ners daarop voorbereid? Wat ne men ze mee op hun vlucht? DEN HAAG Yerseker oesterkwe ker Jacques Pols heeft ook na de bouw van een nieuw haventerras van zee-eterij De Viskêête genoeg ruimte om zijn oesterschepen langs de kade af te meren. Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad van State. Die hakt daar mee definitief een knoop door in een slepend conflict tussen Pols en buurman en Viskêête-uitbater Jaap van Stee. De Raad stelt vast dat er ook na de bouw van terras en serre half boven het havenbek ken genoeg ruimte voor Pols' sche pen overblijft, waaronder de 31 me ter lange YE-48. Die kunnen bijna tot aan de terrasuitbouw afmeren. De kranen kunnen nog makkelijk bij de oesters op het schip, aldus de Raad. Bovendien is de kade ach ter het afgemeerde schip nog 55 meter langer. Ook de kans op aanvaringen schat de Raad erg klein in. Im mers, Van Stee bouwt nog een aanvaringsvoorziening zodat de kans dat een schip tijdens afmeer- snelheid het terras omver vaart zo goed als uitgesloten is. Kortom, Van Stee kan na jaren van gesteg gel eindelijk beginnen met zijn vu rig gewenste uitbreiding. De Viskêête trekt de laatste jaren heel veel bezoekers die Van Stee nau welijks meer kwijt kan. donderdag 3 november 2016 li Bouwbedrijf Buize mag tien wo ningen bouwen aan de Cadzand- seweg in Nieuwvliet. De Raad van State verwierp gisteren de bezwaren van omwonenden te gen de komst van de huizen. Martijn de Koning Nieuwvliet Tip? redactie@pzc.nl TERNEUZEN De rotonde in de Guido Ge- zellestraat in Terneuzen is vanaf vandaag weer open, maar de volgende ingrijpen de wegafsluiting in Terneu zen komt er alweer aan. Van dinsdag 8 november tot en met vrijdag 11 novem ber is de Kennedylaan bij de Schuttershofweg dicht voor asfalteringswerkzaam- heden. Het vlakbij gelegen tankstation is vanaf de slui zen nog wel bereikbaar. Ver keer wordt omgeleid. TERNEUZEN Christelijke basisschool De Oude Vaart in Terneuzen vierde gisterochtend feest. Na jaren sparen, acties voe ren en plannen maken is het gelukt het schoolplein fors uit te breiden en te ver nieuwen. Wethouder Cees Liefting opende het plein door een potje te voetbal len (foto). Schooldirecteur Chris Dingemanse was su perblij, vooral ook omdat veel vaders en moeders er aan hebben meegewerkt. OOSTBURG De Raad voor Maatschap pelijke en Demografische ontwikkelingen (RMDO) in Sluis zoekt nieuwe leden. De RMDO is een club bur gers die het gemeentebe stuur gevraagd en onge vraagd adviseert over be leid op het gebied van wmo, cultuur en demografische ontwikkeling. Geïnteres seerden kunnen zich mel den via secretariaat@ rmo-sluis.nl. Meer informa tie op rmo-sluis.nl. TERNEUZEN Waterschap Scheldestro- men waarschuwt automobi listen voor slik op de weg. Boeren moeten de weg zo veel mogelijk schoon probe ren te houden en bestuur ders moeten op hun snel heid letten. Wie een gevaar lijke verkeerssituatie ziet, kan dat 24 uur per dag mel den via 088-2461000. Dijken zijn Rolf Bosboom en Ondine van der Vleuten Middelburg Not tonaal ^nsitrstheltli Brugge De overstromingsrisico's voor Zeeland in kaart gebracht via Over- stroomik.nl. Hoe donkerder het blauw, hoe hoger het water komt. Het donkerste blauw betekent vijf meter water.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 93