Zevende haven
van Europa
'Nieuwbouw mag
ook in krimpgebied'
Einde aan conflict
over haventerras
Wat nemen zij mee op de
vlucht voor het water?
2 ZEELAND
Schrobben
Vanaf zaterdag is de dramaserie
'Als de dijken breken' te zien,
over een eigentijdse watersnood.
Wat als die ook echt gebeurt?
OVERSTROMING TV-SERIE
Commentaar
Samen bieden ze werk aan 87.500 mensen, verdeeld over 550
bedrijven. Vorig jaren behandelden ze, bij elkaar opgeteld,
ruim 80 miljoen ton aan goederen. Wanneer ze fuseren wor
den de havens van Gent en Zeeland Seaports de zevende haven
van Europa. Dan zijn ze een speler van formaat.
Dat is hard nodig. Beide havens zijn nu te klein. Niet dat ze moe
ten kunnen opboksen tegen Antwerpen of Rotterdam. De nieuwe
Zeeuws-Vlaamse havencombinatie zal het namelijk niet zoeken in
containers of olie. De mogelijkheden liggen in minder prominente
markten, zoals de bulk. Sinds 1827 is Gent door het Kanaal
Gent-Terneuzen verbonden met de Zeeuwse havens. In 2021 moet
de nieuwe zeesluis in Terneuzen klaar zijn. Die maakt het kanaal
geschikt voor veel grotere binnenschepen. Als straks de Schel-
de-Seineverbinding klaar is, kunnen die doorvaren tot aan Parijs.
Dat opent een enorm achterland. Zeeland-Gent wordt dan een be
langrijk overslagpunt van zee- naar binnenvaart.
Eerder ontplofte een samenwerkingsverband van de Zeeuwse
havens met Rotterdam. Dat waren ongelijke grootheden. De kans
dat het tussen Gent en Zeeland spaak loopt is veel kleiner. Ze zijn
gelijkwaardiger in omvang, werken al geruime tijd samen, hebben
een historische band en hun belangen zijn gemeenschappelijk. Sa
men kunnen ze groeien, iets wat op eigen kracht veel moeilijker
is. Het nieuwe internationale havenbedrijf is door zijn strategische
ligging een aantrekkelijke vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven.
De voorgenomen fusie is dus een sprankje goed nieuws op de de
zelfde dag dat de perikelen bij constructiebedrijf Heerema aantoon
den dat de werkgelegenheid in het Zeeuwse havengebied nog ui
terst broos is.
Samen kunnen Gent en Zeeland
Seaports groeien, iets wat op
eigen kracht veel moeilijker is
De tien woningen komen aan de
nog onbebouwde noordzijde van
de Cadzandseweg. Omwonenden
stapten naar de Raad van State.
Aan de bezwaren van de meeste
tegenstanders kwam de Raad in
houdelijk niet eens toe. Zij had
den niet of te laat gereageerd toen
het ontwerpplan bij de gemeente
Sluis ter inzage lag. Dat is een ver
eiste om in hoger beroep te gaan
bij de Raad van State.
Het bezwaar dat wél behandeld
is, ging over de vraag of de bouw
van de huizen al dan niet in strijd
is met provinciaal en gemeentelijk
beleid. Bouwen in een dorp in een
krimpregio is niet logisch, menen
de bezwaarmakers. De Raad van
State vindt echter dat de gemeen
te Sluis heeft aangetoond dat ook
in dorpen behoefte is aan nieuwe,
kwalitatief goede huizen. De Raad
wijst er ook op dat initiatiefnemer
Buize bijdraagt aan een herstruc
tureringsfonds, waaruit de sloop
van oude woningen wordt bekos
tigd.
Eigenaar Pascal Buize van het
bouwbedrijf is opgelucht. „Dit
sleept al jaren voort. Ik ben blij
dat er nu duidelijkheid is." Er zijn
door de jaren heen al wat opties
genomen op de kavels, geeft Buize
aan. „Maar ik kon potentiële ko
pers geen zekerheid geven. Nu
wel: ik kan actief de markt op."
Kopers schaffen een kavel aan,
waarna ze met Buize in overleg
gaan over het ontwerp van het
huis. Dat wordt vervolgens door
het bedrijf zelf gebouwd.
Almanak
Die Burgh-Haamsteedse dame
had een advertentie geplaatst
voor een interieurverzorgster.
De sollicitante was een kordate
meid van 23 die ook wat noten
op haar zang had. „Ik zeem
geen ramen, boen geen vloeren
en schrob geen badkuipen,"
stelde zij. „Maar speelt u wel
piano?", vroeg de dame. „Nee,"
antwoordde de sollicitante.
„Da's nou jammer," vervolg
de de dame. „Want ik zoek ei
genlijk iemand die piano speelt
als ik de ramen zeem, de vloer
boen en de badkuip schrob."
Kennedylaan
afgesloten
Plein De Oude
Vaart als nieuw
RMDO Sluis
zoekt leden
Oppassen voor slik
op de wegen
De gevreesde superstorm teistert
de Nederlandse en Vlaamse kust.
Waterkeringen begeven het, met
rampzalige gevolgen. De westelij
ke provincies lopen onder. Miljoe
nen mensen vrezen voor hun le
ven en slaan op de vlucht.
Het is het uitgangspunt van de
zesdelige dramaserie Als de dijken
breken, die vanaf zaterdag is te
zien. Het gaat om een 'mozaïekver
telling', met onder anderen Gijs
Scholten van Aschat, Susan Vis
ser, Loek Peters, Aart Staartjes en
De dramaserie Als de dijken breken
zoomt in op de Randstad, maar
zal zeker door veel Zeeuwen
met extra interesse worden ge
volgd.
In de Middelburgse wijk Mor-
tiere komen volgens de website
Overstroomik.nl veel huizen vijf
meter onder water te staan, als
het water komt. Zijn de bewo
ners daarop voorbereid? Wat ne
men ze mee op hun vlucht?
DEN HAAG Yerseker oesterkwe
ker Jacques Pols heeft ook na de
bouw van een nieuw haventerras
van zee-eterij De Viskêête genoeg
ruimte om zijn oesterschepen
langs de kade af te meren.
Dat blijkt uit een uitspraak van
de Raad van State. Die hakt daar
mee definitief een knoop door in
een slepend conflict tussen Pols
en buurman en Viskêête-uitbater
Jaap van Stee. De Raad stelt vast
dat er ook na de bouw van terras
en serre half boven het havenbek
ken genoeg ruimte voor Pols' sche
pen overblijft, waaronder de 31 me
ter lange YE-48. Die kunnen bijna
tot aan de terrasuitbouw afmeren.
De kranen kunnen nog makkelijk
bij de oesters op het schip, aldus
de Raad. Bovendien is de kade ach
ter het afgemeerde schip nog 55
meter langer.
Ook de kans op aanvaringen
schat de Raad erg klein in. Im
mers, Van Stee bouwt nog een
aanvaringsvoorziening zodat de
kans dat een schip tijdens afmeer-
snelheid het terras omver vaart zo
goed als uitgesloten is. Kortom,
Van Stee kan na jaren van gesteg
gel eindelijk beginnen met zijn vu
rig gewenste uitbreiding. De
Viskêête trekt de laatste jaren heel
veel bezoekers die Van Stee nau
welijks meer kwijt kan.
donderdag 3 november 2016
li
Bouwbedrijf Buize mag tien wo
ningen bouwen aan de Cadzand-
seweg in Nieuwvliet. De Raad
van State verwierp gisteren de
bezwaren van omwonenden te
gen de komst van de huizen.
Martijn de Koning
Nieuwvliet
Tip? redactie@pzc.nl
TERNEUZEN
De rotonde in de Guido Ge-
zellestraat in Terneuzen is
vanaf vandaag weer open,
maar de volgende ingrijpen
de wegafsluiting in Terneu
zen komt er alweer aan.
Van dinsdag 8 november
tot en met vrijdag 11 novem
ber is de Kennedylaan bij
de Schuttershofweg dicht
voor asfalteringswerkzaam-
heden. Het vlakbij gelegen
tankstation is vanaf de slui
zen nog wel bereikbaar. Ver
keer wordt omgeleid.
TERNEUZEN
Christelijke basisschool De
Oude Vaart in Terneuzen
vierde gisterochtend feest.
Na jaren sparen, acties voe
ren en plannen maken is
het gelukt het schoolplein
fors uit te breiden en te ver
nieuwen. Wethouder Cees
Liefting opende het plein
door een potje te voetbal
len (foto). Schooldirecteur
Chris Dingemanse was su
perblij, vooral ook omdat
veel vaders en moeders er
aan hebben meegewerkt.
OOSTBURG
De Raad voor Maatschap
pelijke en Demografische
ontwikkelingen (RMDO) in
Sluis zoekt nieuwe leden.
De RMDO is een club bur
gers die het gemeentebe
stuur gevraagd en onge
vraagd adviseert over be
leid op het gebied van wmo,
cultuur en demografische
ontwikkeling. Geïnteres
seerden kunnen zich mel
den via secretariaat@
rmo-sluis.nl. Meer informa
tie op rmo-sluis.nl.
TERNEUZEN
Waterschap Scheldestro-
men waarschuwt automobi
listen voor slik op de weg.
Boeren moeten de weg zo
veel mogelijk schoon probe
ren te houden en bestuur
ders moeten op hun snel
heid letten. Wie een gevaar
lijke verkeerssituatie ziet,
kan dat 24 uur per dag mel
den via 088-2461000.
Dijken zijn
Rolf Bosboom en
Ondine van der Vleuten
Middelburg
Not tonaal
^nsitrstheltli
Brugge
De overstromingsrisico's voor Zeeland in kaart gebracht via Over-
stroomik.nl. Hoe donkerder het blauw, hoe hoger het water komt.
Het donkerste blauw betekent vijf meter water.