Pleidooi voor terugkeer grindbakken
Waar
kan ik de
distributieriem
van mijn auto
het snelst laten
vervangen?
Als het ritme van het
voetbal leven stokt
Car som weet het!
00carsom.nl
30
Iets te laat remmen? Voor Max Ver
stappen was het dit weekeinde tij
dens de Grand Prix van Mexico
geen probleem. Hij nam gewoon
de uitloopstrook en kwam daarna
de baan weer op. Lewis Hamilton
deed hetzelfde. De Nederlander
kreeg een straf, de Brit kwam er
mee weg. Daniel Ricciardo en Ni
co Hülkenberg ergerden zich ver
volgens groen en geel aan het voor
deel dat de twee coureurs uit de
uitloopstroken haalden. „Laat de
grindbakken terugkomen, die
Het is nu net een
computerspelletje.
Coureurs voelen
geen spanning, pijn
schrikken tenminste af als je wat
te laat remt", zei Ricciardo.
Tom Coronel, die autocoureur is
en in het verleden de Formule 3
won, kan zich helemaal in die
woorden vinden. „Het is nu toch
net een computerspelletje?",
steekt Coronel van wal. „De cou
reurs voelen door deze regels geen
spanning, geen pijn. Dat was in
mijn tijd wel anders. Dan werd je
wakker met een beurs lijf. Nu is
het nep racen wat ze doen."
Robert Doornbos, oud-Fi-cou-
reur, is van mening dat er zeker
een oplossing moet komen. „De af
schaffing van de grindbakken is
ontstaan vanuit een veiligheids
oogpunt. Daar halen de coureurs
nu voordeel uit. Ze snijden af als
het kan." Hij vindt wel dat de te
rugkeer van de grindbakken niet
per se de uitweg is. „Dan haal je
iets uit de oude doos. Je kunt ook
een commissie opstellen met cou
reurs van nu en vroeger die gaan
nadenken over een oplossing."
Oplossing
Doornbos, die eerder onder ande
re reed voor Red Bull Racing,
noemt eens wat voorbeelden.
„Kunstgras naast de baan zou iets
kunnen zijn, daarop rem je auto
matisch wat af. Maar is dat nat,
dan wordt het ook weer gevaar
lijk. Op de testbaan van de Formu
le 1 in het Franse Paul Ricard ge
bruiken ze momenteel een soort
schuurpapier dat je laat afrem
men. Maar daar verpest je de ban
den mee en verlies je tijd."
Feit is dat de internationale au
tosportbond FIA zich veel ellende
had kunnen besparen, wanneer
het naast Verstappen ook Ha
milton had bestraft. De federatie
meet nu duidelijk met twee ma
ten. De FIA ligt de laatste tijd so
wieso wel vaker onder vuur, zo
ziet ook Coronel. „Ze maken de
Formule 1 kapot. De spelregels
zijn de laatste vijfjaar vaker veran
derd dan in de tijd dat ik race.
Wanneer houdt het een keer op?
Laat voorop staan dat ik voor vei
ligheid ben, maar er is nu veel te
veel discussie. En als er wat ge
beurd? Wat dan nog? Daar zijn ze
toch coureur voor?"
Levensgevaarlijk
De bal ligt nu bij Hermann Tilke,
verantwoordelijk voor de ontwik
keling van de racebanen. De Duit
ser zal de discussie ongetwijfeld
niet aan zich voorbij laten gaan.
Hij moet een balans zien te vin
den in wat wel en niet mogelijk is.
„Het gevaar van de grindbak is
wanneer een coureur onderstebo
ven in het grind terechtkomt. Dan
heb je de druk van de auto op je
nek. Dat is ook weer levensgevaar
lijk", vindt Doornbos. Coronel
hield in zijn periode rekening met
de grindbakken. „Dan stond je
vast en was je wagen kapot. Daar
door verloor je tijd. Maar er was
wel spanning tijdens de race."
Conclusie is dat het niet langer
zo door kan blijven gaan. Doorn
bos: „Er moet efficiëntie komen
qua regels. Je gaat toch ook niet
naar een voetbalwedstrijd kijken
waar na het laatste fluitsignaal de
uitslag wordt veranderd? En: een
stukje risico hoort nou eenmaal
bij de Formule 1. Daar houden de
fans van."
„De beslissing viel vorig week
einde. Drie maanden geleden is
er een MRI-scan gemaakt van
mijn knie en 2,5 week geleden
weer. In de tussentijd heb ik
niets gedaan, maar de knie is
slechter geworden. Wat moet je
dan nog? De dokters adviseerden
me om te stoppen, als ik verder
ga met voetbal, loop ik de knie
helemaal kapot. Dan ga ik er in
mijn dagelijks leven chronisch
last van krijgen. De arts zei dat
als ik amateursporter was ge
weest, ik alleen nog had mogen
zwemmen en fietsen. Ik wil er
geen drama van maken, maar
het doet wel pijn. Ik ben er een
beetje verdrietig van, dat had ik
niet van mezelf verwacht. Dat
komt misschien omdat het nood
gedwongen is. Ik had me inge
steld op nog een seizoen, waar
schijnlijk de laatste, maar dat zei
ik vorig jaar ook. Ik heb mooie
dingen meegemaakt in al die ja
ren, bij FC Twente, bij NEC, Hee
renveen en Heracles. Vorig jaar
was een van de mooiste seizoe
nen ooit. De groep klopte, we za
ten op een lijn, behaalden succes
sen. Vandaag (woensdag, red.)
komt er veel op me af. Ik geef me
zelf in totaal twee maanden,
daarna ga ik volop in mijn eigen
zaak aan de slag. Ik zei vanmor
gen tegen het team dat ik zo blij
ben dat ik niet naar huis hoef te
rijden en er niets op me wacht.
Dat lijkt me echt verschrikkelijk.
Ik rij naar mijn eigen zaak, naar
dat leven, dat is heel fijn."
Ik ben zo blij dat ik
niet naar huis hoef
te rijden en er niets
op me wacht
tSunssi
Vind een overzicht van alle garages bij jou in de buurt op carsom.nl
donderdag 3 november 2016
Daniel Ricciardo en Nico
Hülkenberg willen de grindbak
ken terug in de Formule 1. Als
het aan oud-coureurs Tom Coro-
nel en Robert Doornbos ligt,
komt er snel een oplossing.
Armon Veeneman
Rotterdam
—Tom Coronel
Boven: Max Verstappen wijkt uit over de uitloopstrook en het
gras bij de GP van Mexico. Onder: Vorig jaar strandde hij bij de GP
van Groot-Brittannië, waar nog grindbakken zijn. foto hollandse hoogte
Het is voorbij. Ramon Zomer
(33) is per direct geen voetbal
ler meer. Hij nam gisteren af
scheid van Heracles. De
oud-verdediger vertelt zijn ver
haal in zijn eigen sportzaak in
Nijverdal.
Fardau Wagenaar
Nijverdal
HiCIDEKT OFFICER
2»<SF«"
gums*
Onafhankelijk auto-onderhoud vergelijken