Pleidooi voor terugkeer grindbakken Waar kan ik de distributieriem van mijn auto het snelst laten vervangen? Als het ritme van het voetbal leven stokt Car som weet het! 00carsom.nl 30 Iets te laat remmen? Voor Max Ver stappen was het dit weekeinde tij dens de Grand Prix van Mexico geen probleem. Hij nam gewoon de uitloopstrook en kwam daarna de baan weer op. Lewis Hamilton deed hetzelfde. De Nederlander kreeg een straf, de Brit kwam er mee weg. Daniel Ricciardo en Ni co Hülkenberg ergerden zich ver volgens groen en geel aan het voor deel dat de twee coureurs uit de uitloopstroken haalden. „Laat de grindbakken terugkomen, die Het is nu net een computerspelletje. Coureurs voelen geen spanning, pijn schrikken tenminste af als je wat te laat remt", zei Ricciardo. Tom Coronel, die autocoureur is en in het verleden de Formule 3 won, kan zich helemaal in die woorden vinden. „Het is nu toch net een computerspelletje?", steekt Coronel van wal. „De cou reurs voelen door deze regels geen spanning, geen pijn. Dat was in mijn tijd wel anders. Dan werd je wakker met een beurs lijf. Nu is het nep racen wat ze doen." Robert Doornbos, oud-Fi-cou- reur, is van mening dat er zeker een oplossing moet komen. „De af schaffing van de grindbakken is ontstaan vanuit een veiligheids oogpunt. Daar halen de coureurs nu voordeel uit. Ze snijden af als het kan." Hij vindt wel dat de te rugkeer van de grindbakken niet per se de uitweg is. „Dan haal je iets uit de oude doos. Je kunt ook een commissie opstellen met cou reurs van nu en vroeger die gaan nadenken over een oplossing." Oplossing Doornbos, die eerder onder ande re reed voor Red Bull Racing, noemt eens wat voorbeelden. „Kunstgras naast de baan zou iets kunnen zijn, daarop rem je auto matisch wat af. Maar is dat nat, dan wordt het ook weer gevaar lijk. Op de testbaan van de Formu le 1 in het Franse Paul Ricard ge bruiken ze momenteel een soort schuurpapier dat je laat afrem men. Maar daar verpest je de ban den mee en verlies je tijd." Feit is dat de internationale au tosportbond FIA zich veel ellende had kunnen besparen, wanneer het naast Verstappen ook Ha milton had bestraft. De federatie meet nu duidelijk met twee ma ten. De FIA ligt de laatste tijd so wieso wel vaker onder vuur, zo ziet ook Coronel. „Ze maken de Formule 1 kapot. De spelregels zijn de laatste vijfjaar vaker veran derd dan in de tijd dat ik race. Wanneer houdt het een keer op? Laat voorop staan dat ik voor vei ligheid ben, maar er is nu veel te veel discussie. En als er wat ge beurd? Wat dan nog? Daar zijn ze toch coureur voor?" Levensgevaarlijk De bal ligt nu bij Hermann Tilke, verantwoordelijk voor de ontwik keling van de racebanen. De Duit ser zal de discussie ongetwijfeld niet aan zich voorbij laten gaan. Hij moet een balans zien te vin den in wat wel en niet mogelijk is. „Het gevaar van de grindbak is wanneer een coureur onderstebo ven in het grind terechtkomt. Dan heb je de druk van de auto op je nek. Dat is ook weer levensgevaar lijk", vindt Doornbos. Coronel hield in zijn periode rekening met de grindbakken. „Dan stond je vast en was je wagen kapot. Daar door verloor je tijd. Maar er was wel spanning tijdens de race." Conclusie is dat het niet langer zo door kan blijven gaan. Doorn bos: „Er moet efficiëntie komen qua regels. Je gaat toch ook niet naar een voetbalwedstrijd kijken waar na het laatste fluitsignaal de uitslag wordt veranderd? En: een stukje risico hoort nou eenmaal bij de Formule 1. Daar houden de fans van." „De beslissing viel vorig week einde. Drie maanden geleden is er een MRI-scan gemaakt van mijn knie en 2,5 week geleden weer. In de tussentijd heb ik niets gedaan, maar de knie is slechter geworden. Wat moet je dan nog? De dokters adviseerden me om te stoppen, als ik verder ga met voetbal, loop ik de knie helemaal kapot. Dan ga ik er in mijn dagelijks leven chronisch last van krijgen. De arts zei dat als ik amateursporter was ge weest, ik alleen nog had mogen zwemmen en fietsen. Ik wil er geen drama van maken, maar het doet wel pijn. Ik ben er een beetje verdrietig van, dat had ik niet van mezelf verwacht. Dat komt misschien omdat het nood gedwongen is. Ik had me inge steld op nog een seizoen, waar schijnlijk de laatste, maar dat zei ik vorig jaar ook. Ik heb mooie dingen meegemaakt in al die ja ren, bij FC Twente, bij NEC, Hee renveen en Heracles. Vorig jaar was een van de mooiste seizoe nen ooit. De groep klopte, we za ten op een lijn, behaalden succes sen. Vandaag (woensdag, red.) komt er veel op me af. Ik geef me zelf in totaal twee maanden, daarna ga ik volop in mijn eigen zaak aan de slag. Ik zei vanmor gen tegen het team dat ik zo blij ben dat ik niet naar huis hoef te rijden en er niets op me wacht. Dat lijkt me echt verschrikkelijk. Ik rij naar mijn eigen zaak, naar dat leven, dat is heel fijn." Ik ben zo blij dat ik niet naar huis hoef te rijden en er niets op me wacht tSunssi Vind een overzicht van alle garages bij jou in de buurt op carsom.nl donderdag 3 november 2016 Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg willen de grindbak ken terug in de Formule 1. Als het aan oud-coureurs Tom Coro- nel en Robert Doornbos ligt, komt er snel een oplossing. Armon Veeneman Rotterdam —Tom Coronel Boven: Max Verstappen wijkt uit over de uitloopstrook en het gras bij de GP van Mexico. Onder: Vorig jaar strandde hij bij de GP van Groot-Brittannië, waar nog grindbakken zijn. foto hollandse hoogte Het is voorbij. Ramon Zomer (33) is per direct geen voetbal ler meer. Hij nam gisteren af scheid van Heracles. De oud-verdediger vertelt zijn ver haal in zijn eigen sportzaak in Nijverdal. Fardau Wagenaar Nijverdal HiCIDEKT OFFICER 2»<SF«" gums* Onafhankelijk auto-onderhoud vergelijken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 90