Classical Proms jüÜl SHOW CULTUUR 23 meeste stammen uit de jaren ze ventig, toen hij onafgebroken in de hitparade leek te staan met vooral komische nummers; in elk geval scoorde hij elk jaar een dik ke carnavalshit. Verder waren er el pees waarop hij in medleyvorm populair Nederlands repertoire zong. „Het idee voor die medleypla ten had ik op vakantie in Enge land opgedaan; de komiek Max By- graves deed daar hetzelfde. Nu is er bijna niets meer van over, maar in de jaren zeventig was er nog echt een platenindustrie. Ik heb met die platen veel geld ver diend." Het dorp Over de verkoop van zijn Son- neveldalbum maakt hij zich geen illusies, maar het opnemen ervan vond hij heerlijk. „Die man heeft zulke mooie liedjes gemaakt. Voor al in die liedjes leeft hij voort, als enige van de Grote Drie van het cabaret. Wim Kan? Zijn conferen ces waren enig, maar héél tijdge bonden, niemand die er nu nog iets van snapt. En Toon Hermans hoor je alleen nog maar in decem ber, als het weer tijd is voor zijn sinterklaasconference. Zelfs zijn 24 rozen, toch echt een prachtig liedje, lijkt vergeten. De liedjes van Sonneveld zijn tijdloos. Van Het dorp lijken wel duizend ver sies te bestaan." Natuurlijk staat Het dorp ook op Van Duin zingt Sonneveld, net als Zo heerlijk rustig en Aan de Amster damse grachten. Maar er staat ook onbekender materiaal op, De Bur gemeester Beekmanlaan bijvoor beeld. „Het was de beoogde opvol ger van Het dorp, ook met een tekst van Friso Wiegersma. Geen succes. Het tuinpad van mijn va der, daar kan iedereen zich wat bij voorstellen. Maar de Burgemeester Beekmanlaan is te specifiek. Dan denk je meteen: die ken ik niet, waar is die dan?" Van Duin heeft Sonneveld nooit ontmoet. „Maar ik heb veel over hem gehoord, onder meer van Corrie van Gorp, die jaren met hem heeft gespeeld. Een ontzet tend onzekere en angstige man moet het zijn geweest. Hij slikte pillen voor dit en voor dat, was bang voor zus en voor zo. Maar ook vanwege dat turbulente leven dat hij leidde, leeft hij nu nog voort. Er is een tv-serie over hem gemaakt, een musical; net als bij Hazes biedt zijn leven genoeg stof." Geen komiek meer Een musical over André van Duin, zou die er ooit komen? Harde lach. „Ze maken tegenwoordig mu sicals over alles en iedereen, maar ik denk toch echt dat ik daar te saai voor ben." Saai, iemand met een zo rijke en succesvolle carrière? „Maar ver der ben ik heel gewoon. Bij mij geen problemen met drank en an dere ellende. Ik heb nooit wat ge wonnen, maar ik heb heel veel ge luk gehad. The Sunshine Boys, mijn eerste serieuze toneelstuk, heeft prachtige recensies gekregen. En er keken naar Heel Holland bakt miljoenen mensen. Wat niet mijn verdienste was natuurlijk, het pro gramma was al een enorm succes voor ik het mocht presenteren, maar ik vind het geweldig daar op mijn leeftijd nog deel van te zijn." Zo'n treurige oude komiek als hij speelt in The Sunshine Boys, dat nog tot en met december is te zien, zal hij niet worden. „Ik ben klaar met de grappenmakerij en de hoedjes en de petjes. Acteren, zingen, presenteren: geweldig. Maar ik ben geen komiek meer. Daar moet je op tijd mee stoppen, voor het zielig wordt. Ik ben bijna zeventig, het is mooi geweest." korting Laatste voorstelling! Mis het niet. Bestel uw tickets op pzc.nl/proms donderdag 3 november 2016 FOTO JACQUELINE DE HAAS 'Prijzen zijn excl. servicekosten. Pianovirtuoos Jan Vayne en dirigent Pieter Jan Leusink hebben een verrassend klassiek programma samengesteld. U hoort het beroemde Bach Choir Orchestra of the Netherlands in een schitterend samenspel met Jan Vayne tijdens 'Ode aan Handel' waarin 'Watermusic' en delen uit de 'Messiah' naar voren komen. Zaterdag 5 november I Laurenskerk, Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 87