Classical Proms jüÜl
SHOW CULTUUR 23
meeste stammen uit de jaren ze
ventig, toen hij onafgebroken in
de hitparade leek te staan met
vooral komische nummers; in elk
geval scoorde hij elk jaar een dik
ke carnavalshit. Verder waren er el
pees waarop hij in medleyvorm
populair Nederlands repertoire
zong.
„Het idee voor die medleypla
ten had ik op vakantie in Enge
land opgedaan; de komiek Max By-
graves deed daar hetzelfde. Nu is
er bijna niets meer van over, maar
in de jaren zeventig was er nog
echt een platenindustrie. Ik heb
met die platen veel geld ver
diend."
Het dorp
Over de verkoop van zijn Son-
neveldalbum maakt hij zich geen
illusies, maar het opnemen ervan
vond hij heerlijk. „Die man heeft
zulke mooie liedjes gemaakt. Voor
al in die liedjes leeft hij voort, als
enige van de Grote Drie van het
cabaret. Wim Kan? Zijn conferen
ces waren enig, maar héél tijdge
bonden, niemand die er nu nog
iets van snapt. En Toon Hermans
hoor je alleen nog maar in decem
ber, als het weer tijd is voor zijn
sinterklaasconference. Zelfs zijn
24 rozen, toch echt een prachtig
liedje, lijkt vergeten. De liedjes
van Sonneveld zijn tijdloos. Van
Het dorp lijken wel duizend ver
sies te bestaan."
Natuurlijk staat Het dorp ook op
Van Duin zingt Sonneveld, net als
Zo heerlijk rustig en Aan de Amster
damse grachten. Maar er staat ook
onbekender materiaal op, De Bur
gemeester Beekmanlaan bijvoor
beeld. „Het was de beoogde opvol
ger van Het dorp, ook met een
tekst van Friso Wiegersma. Geen
succes. Het tuinpad van mijn va
der, daar kan iedereen zich wat bij
voorstellen. Maar de Burgemeester
Beekmanlaan is te specifiek. Dan
denk je meteen: die ken ik niet,
waar is die dan?"
Van Duin heeft Sonneveld nooit
ontmoet. „Maar ik heb veel over
hem gehoord, onder meer van
Corrie van Gorp, die jaren met
hem heeft gespeeld. Een ontzet
tend onzekere en angstige man
moet het zijn geweest. Hij slikte
pillen voor dit en voor dat, was
bang voor zus en voor zo. Maar
ook vanwege dat turbulente leven
dat hij leidde, leeft hij nu nog
voort. Er is een tv-serie over hem
gemaakt, een musical; net als bij
Hazes biedt zijn leven genoeg
stof."
Geen komiek meer
Een musical over André van Duin,
zou die er ooit komen? Harde
lach. „Ze maken tegenwoordig mu
sicals over alles en iedereen, maar
ik denk toch echt dat ik daar te
saai voor ben."
Saai, iemand met een zo rijke
en succesvolle carrière? „Maar ver
der ben ik heel gewoon. Bij mij
geen problemen met drank en an
dere ellende. Ik heb nooit wat ge
wonnen, maar ik heb heel veel ge
luk gehad. The Sunshine Boys, mijn
eerste serieuze toneelstuk, heeft
prachtige recensies gekregen. En
er keken naar Heel Holland bakt
miljoenen mensen. Wat niet mijn
verdienste was natuurlijk, het pro
gramma was al een enorm succes
voor ik het mocht presenteren,
maar ik vind het geweldig daar op
mijn leeftijd nog deel van te zijn."
Zo'n treurige oude komiek als
hij speelt in The Sunshine Boys, dat
nog tot en met december is te
zien, zal hij niet worden. „Ik ben
klaar met de grappenmakerij en
de hoedjes en de petjes. Acteren,
zingen, presenteren: geweldig.
Maar ik ben geen komiek meer.
Daar moet je op tijd mee stoppen,
voor het zielig wordt. Ik ben bijna
zeventig, het is mooi geweest."
korting
Laatste voorstelling! Mis het niet.
Bestel uw tickets op pzc.nl/proms
donderdag 3 november 2016
FOTO JACQUELINE DE HAAS
'Prijzen zijn excl. servicekosten.
Pianovirtuoos Jan Vayne en dirigent Pieter Jan Leusink hebben een
verrassend klassiek programma samengesteld.
U hoort het beroemde Bach Choir Orchestra of the Netherlands in een
schitterend samenspel met Jan Vayne tijdens 'Ode aan Handel' waarin
'Watermusic' en delen uit de 'Messiah' naar voren komen.
Zaterdag 5 november I Laurenskerk, Rotterdam