Amsterdam li 'Psychiatrische patiënt blijft te lang in instelling' DE FORD KUGA SUV 6 NI OZKAN AKYOL FORD KUGA SUV kuga Go Further Column Bijna elke week kunnen we in de krant lezen dat Am sterdam langzamerhand verandert in een jungle, bevolkt door dronken toeristen en uitzin nige dagjesmensen, die zich voor even in Sodom en Gomorra wa nen. Het is er vies, veel te druk en nor male mensen kunnen in het cen trum geen huis meer kopen. En als we de apocalyptische ver gezichten van burgemeester Eberhard van der Laan moe ten geloven, bijvoorbeeld over de veiligheid van be zoekers, zal er in de na bije toekomst ook geen verbetering zijn. Voor een oplos sing wordt altijd naar Amsterdam zelf gekeken, het is immers hun ter rein, maar we heb ben een stadium bereikt dat we aan de reputatie van ons héle land moe ten denken. Aangezien de oplos sing lokaal niet wordt gevonden, is het tijd dat het Rijk zich met de kwestie gaat bemoeien. Dat zou kunnen door nieuwe wetgeving, waardoor de burge meester meer vat krijgt op welke ondernemers op bepaalde plek ken voor anker gaan. Een voor beeld: als alle danscafés voor hip sters zich in de zelfde buurten gaan vestigen, is dat sfeerbepalend voor een compleet leefgebied. De gemeente is meer gebaat bij ver spreiding. En dat geldt eigenlijk voor het hele land. We zouden naar de buitenwereld toe moeten communiceren dat Neder land meer is dan alleen onze hoofdstad. Het is natuurlijk naïef om te denken dat jongeren uit Spanje, Italië en Engeland vol enthou siasme met hun rol- koffertjes naar Nunspeet, Tholen of Veghel zullen trekken. Maar het is geen onmogelijk kar wei, dat bewijst het nietige doch pittoreske Giethoorn, waar elk jaar weer honderdduizenden toe risten op afkomen - voornamelijk uit China. In Overijssel wordt aan getoond dat het allemaal om slim me marketing draait, de mensen in het buitenland moeten weten dat er bij ons meer bijzondere plekken zijn. Het is logistiek niet eens zo moeilijk: wij vinden een rit van de Randstad naar het oosten een hele opgave. Maar in andere lan den lachen ze om die afstanden. Binnen een straal van too kilome ter kan je bos, strand, stad en at tractieparken krijgen. Er is wel een organisatie nodig die deze mo gelijkheden mondiaal uitdraagt, en helemaal voorkauwt - voor het gemak. Dat lijkt me een kolfje naar de hand van onze overheid. Binnen 100 kilometer kan je bos, strand en attractieparken krijgen Zo'n 18.000 mensen met psychia trische en sociale problemen blij ven nu te lang in psychiatrische instellingen hangen, waardoor het steeds moeilijker wordt indi vidueel te gaan wonen. Vandaag overhandigt WD-Kamerlid Ybeltje Berckmoes een initiatief nota aan haar partijgenoot minis ter van Wonen Stef Blok om dat op te lossen. „Als ze eindelijk een huis heb ben, zijn ze het niet meer ge wend om zelf huur te betalen, de keuken schoon te houden en dat soort dingen", zegt Berck moes. Mensen met psychosociale pro blemen wonen nu vaak in 'be schermd wonen'-projecten. Ge middeld zitten ze daar volgens Berckmoes drie tot vijf jaar, ter wijl de wet zegt dat dit maxi maal een halfjaar moet zijn. Om nu ruimte maken voor de groeiende groep 'verwarde perso nen' die snel opvang nodig heb ben, moeten mensen die best zelfstandig kunnen wonen, door stromen. „Een studio met een keuken en een bed is beter dan een doos", aldus het Kamerlid dat veronderstelt een Kamer meerderheid te hebben haar plan. voor Als ze eindelijk een huis hebben, zijn ze het niet meer gewend om zelf huur te betalen Als psychiatrisch patiënten mak kelijker zelfstandig kunnen (blij ven) wonen, scheelt dat aanzien lijk in de kosten. Een bed in de nachtopvang kost 20.000 euro per jaar, beschermd wonen jaar lijks zelfs 75.000 per persoon. De kosten voor een sociale huurwo ning: 8.530 euro per jaar. Om die reden stimuleert het kabinet al langer dat mensen zoveel moge lijk in een 'gewoon' huis gaan wonen. 2 non - inruil donderdag 3 november 2016 @ozkanakyol Onze hoofdstad begint antirecla me voor Nederland te worden. De VVD wil dat mensen met psychosociale problemen ver sneld zelfstandig gaan wonen. Gemeenten moeten de regierol nemen in samenspraak met zorginstellingen en woningcor poraties. Jan Hoedeman Deborah Jongejan Den Haag JE EERSTE GOEDE MAATPAK, JE EERSTE MOOIE HORLOGE, JE EERSTE ECHTE SNOR. HET ZIJN ALLEMAAL MIJLPALEN DIE ÉÉN DING GEMEEN HEBBEN: JE BENT ER APETROTS OP. ZO VOELT HET OOK WANNEER JE VOOR HET EERST ACHTER HET STUUR ZIT VAN JE EIGEN SPIKSPLINTERNIEUWE FORD KUGA SUV, DIE ALLEEN NU NOG BIJ DE DEALER STAAT VOOR DE ABSOLUTE SPOTPRIJS VAN 25.700,- INCLUSIEF 2.000,- GEGARANDEERDE INRUILPREMIE. EN HEB JE NIETS IN TE RUILEN, DAN KRIJG JE GEWOON 2.000,- KORTING. TIJD DUS, VOOR DIE EERSTE SUV. Genoemde prijzen zijn consumenten(advies)prijzen in euro's en inclusief BTW, BPM, recyclingsbijdrage, legeskosten en onvermijdbare kosten rijklaarmaken (nul-beurt, 2 kentekenplaten, in- en uitwendige poetsen en transportkosten). Indien op enig moment voor alle consumenten een (inruil-)premie beschikbaar is, is deze steeds al op de consumenten(advies)prijs in mindering gebracht. Zie voor kosten en voorwaarden ford.nl/verkoopvoorwaarden. Wijzigingen voorbehouden. De afgebeelde auto kan afwijken van standaardspecificaties. Gemiddeld brandstofverbruik en CO2- uitstoot: km/liter: 13,51-21,28; liter/100 km: 4,7-7,4; CO2 g/km: 122-171. De opgegeven brandstofverbruiken en C02-emissies zijn gemeten conform de Europese Richtlijnen (EC) 715/2007 en (EC) 692/2008. De daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken, al naar gelang weersomstandigheden, rijgedrag, beladingsgraad, enz. 25.700 INCLUSIEF wWj PREMIE (OOK ALS JE NIETS IN TE RUILEN HEBT!) DMMiAIE OPZll

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 7