Amsterdam
li
'Psychiatrische patiënt
blijft te lang in instelling'
DE FORD KUGA SUV
6 NI
OZKAN AKYOL
FORD KUGA SUV
kuga
Go Further
Column
Bijna elke week kunnen we
in de krant lezen dat Am
sterdam langzamerhand
verandert in een jungle, bevolkt
door dronken toeristen en uitzin
nige dagjesmensen, die zich voor
even in Sodom en Gomorra wa
nen.
Het is er vies, veel te druk en nor
male mensen kunnen in het cen
trum geen huis meer kopen. En
als we de apocalyptische ver
gezichten van burgemeester
Eberhard van der Laan moe
ten geloven, bijvoorbeeld
over de veiligheid van be
zoekers, zal er in de na
bije toekomst ook
geen verbetering
zijn.
Voor een oplos
sing wordt altijd
naar Amsterdam
zelf gekeken, het
is immers hun ter
rein, maar we heb
ben een stadium
bereikt dat we aan
de reputatie van
ons héle land moe
ten denken. Aangezien de oplos
sing lokaal niet wordt gevonden,
is het tijd dat het Rijk zich met de
kwestie gaat bemoeien.
Dat zou kunnen door nieuwe
wetgeving, waardoor de burge
meester meer vat krijgt op welke
ondernemers op bepaalde plek
ken voor anker gaan. Een voor
beeld: als alle danscafés voor hip
sters zich in de zelfde buurten
gaan vestigen, is dat sfeerbepalend
voor een compleet leefgebied. De
gemeente is meer gebaat bij ver
spreiding.
En dat geldt eigenlijk voor het
hele land. We zouden naar de
buitenwereld toe moeten
communiceren dat Neder
land meer is dan alleen
onze hoofdstad. Het is
natuurlijk naïef om te
denken dat jongeren
uit Spanje, Italië en
Engeland vol enthou
siasme met hun rol-
koffertjes naar Nunspeet, Tholen
of Veghel zullen trekken.
Maar het is geen onmogelijk kar
wei, dat bewijst het nietige doch
pittoreske Giethoorn, waar elk
jaar weer honderdduizenden toe
risten op afkomen - voornamelijk
uit China. In Overijssel wordt aan
getoond dat het allemaal om slim
me marketing draait, de mensen
in het buitenland moeten weten
dat er bij ons meer bijzondere
plekken zijn.
Het is logistiek niet eens zo
moeilijk: wij vinden een rit van
de Randstad naar het oosten een
hele opgave. Maar in andere lan
den lachen ze om die afstanden.
Binnen een straal van too kilome
ter kan je bos, strand, stad en at
tractieparken krijgen. Er is wel
een organisatie nodig die deze mo
gelijkheden mondiaal uitdraagt,
en helemaal voorkauwt - voor het
gemak. Dat lijkt me een kolfje
naar de hand van onze overheid.
Binnen 100 kilometer
kan je bos, strand en
attractieparken krijgen
Zo'n 18.000 mensen met psychia
trische en sociale problemen blij
ven nu te lang in psychiatrische
instellingen hangen, waardoor
het steeds moeilijker wordt indi
vidueel te gaan wonen. Vandaag
overhandigt WD-Kamerlid
Ybeltje Berckmoes een initiatief
nota aan haar partijgenoot minis
ter van Wonen Stef Blok om dat
op te lossen.
„Als ze eindelijk een huis heb
ben, zijn ze het niet meer ge
wend om zelf huur te betalen,
de keuken schoon te houden en
dat soort dingen", zegt Berck
moes.
Mensen met psychosociale pro
blemen wonen nu vaak in 'be
schermd wonen'-projecten. Ge
middeld zitten ze daar volgens
Berckmoes drie tot vijf jaar, ter
wijl de wet zegt dat dit maxi
maal een halfjaar moet zijn. Om
nu ruimte maken voor de
groeiende groep 'verwarde perso
nen' die snel opvang nodig heb
ben, moeten mensen die best
zelfstandig kunnen wonen, door
stromen. „Een studio met een
keuken en een bed is beter dan
een doos", aldus het Kamerlid
dat veronderstelt een Kamer
meerderheid te hebben
haar plan.
voor
Als ze eindelijk een
huis hebben, zijn ze
het niet meer
gewend om zelf
huur te betalen
Als psychiatrisch patiënten mak
kelijker zelfstandig kunnen (blij
ven) wonen, scheelt dat aanzien
lijk in de kosten. Een bed in de
nachtopvang kost 20.000 euro
per jaar, beschermd wonen jaar
lijks zelfs 75.000 per persoon. De
kosten voor een sociale huurwo
ning: 8.530 euro per jaar. Om die
reden stimuleert het kabinet al
langer dat mensen zoveel moge
lijk in een 'gewoon' huis gaan
wonen.
2 non - inruil
donderdag 3 november 2016
@ozkanakyol
Onze hoofdstad begint antirecla
me voor Nederland te worden.
De VVD wil dat mensen met
psychosociale problemen ver
sneld zelfstandig gaan wonen.
Gemeenten moeten de regierol
nemen in samenspraak met
zorginstellingen en woningcor
poraties.
Jan Hoedeman
Deborah Jongejan
Den Haag
JE EERSTE GOEDE MAATPAK, JE EERSTE MOOIE HORLOGE, JE EERSTE ECHTE SNOR. HET ZIJN ALLEMAAL MIJLPALEN
DIE ÉÉN DING GEMEEN HEBBEN: JE BENT ER APETROTS OP. ZO VOELT HET OOK WANNEER JE VOOR HET EERST
ACHTER HET STUUR ZIT VAN JE EIGEN SPIKSPLINTERNIEUWE FORD KUGA SUV, DIE ALLEEN NU NOG BIJ DE
DEALER STAAT VOOR DE ABSOLUTE SPOTPRIJS VAN 25.700,- INCLUSIEF 2.000,- GEGARANDEERDE INRUILPREMIE.
EN HEB JE NIETS IN TE RUILEN, DAN KRIJG JE GEWOON 2.000,- KORTING. TIJD DUS, VOOR DIE EERSTE SUV.
Genoemde prijzen zijn consumenten(advies)prijzen in euro's en inclusief BTW, BPM, recyclingsbijdrage, legeskosten en onvermijdbare kosten rijklaarmaken (nul-beurt, 2 kentekenplaten, in- en
uitwendige poetsen en transportkosten). Indien op enig moment voor alle consumenten een (inruil-)premie beschikbaar is, is deze steeds al op de consumenten(advies)prijs in mindering gebracht.
Zie voor kosten en voorwaarden ford.nl/verkoopvoorwaarden. Wijzigingen voorbehouden. De afgebeelde auto kan afwijken van standaardspecificaties. Gemiddeld brandstofverbruik en CO2-
uitstoot: km/liter: 13,51-21,28; liter/100 km: 4,7-7,4; CO2 g/km: 122-171. De opgegeven brandstofverbruiken en C02-emissies zijn gemeten conform de Europese Richtlijnen (EC) 715/2007 en (EC)
692/2008. De daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken, al naar gelang weersomstandigheden, rijgedrag, beladingsgraad, enz.
25.700
INCLUSIEF
wWj PREMIE
(OOK ALS JE NIETS IN TE RUILEN HEBT!)
DMMiAIE
OPZll