Liever geen
afval politie
Film verbindt musea
in westen met elkaar
Meer schadeclaims
in Zeeuwse verkeer
2 ZEELAND
AFVAL ZWARTE BAK, ORANJE BAK,
WhatsApp
Zeeuwse gemeenten zoeken naar
manieren om de afvalstroom beter
te benutten en te verminderen. In
Middelburg helpen afvalcoaches.
Commentaar
Nederlanders moeten afval zien als grondstof. Dat is goed
voor het milieu en misschien ook nog goed voor de porte
monnee. Den Haag wil bereiken dat over vier jaar drie
kwart van al het huishoudelijk afval gescheiden is. Over ruim der
tig jaar zou Nederland helemaal moeten draaien op herbruikbare
grondstoffen. Dat is een mooi streven. Ondertussen tobben ge
meenten overal met het afval. Ze weten duidelijk niet hoe ze dit
varkentje moeten wassen.
Sommige lokale besturen doen proeven met systemen van 'om
gekeerd inzamelen'. Daarbij wordt het waardevolle afval opge
haald. De burger moet zelf het restafval wegbrengen. Dit systeem
zou het grondig scheiden van al het bruikbare afval stimuleren.
Want het is natuurlijk prettig als je maar een klein restje afval
hoeft weg te brengen. Zeker als je er per kilo voor moet betalen.
In Middelburg buigen ambtenaren en bestuurders zich over ver
schillende proeven met inzameling. Er zijn bijvoorbeeld afval-
coaches. Dat klinkt vriendelijk, maar die coaches tikken mensen
op de vingers als ze een foutje maken. Hun vuil wordt dan voor
straf niet meegenomen. Kapelle hanteert de financiële prikkel: hoe
vaker je de grijze container aan de straat zet, des te meer je moet
betalen. Ook van de OLAZ, de Zeeuwse gemeenschappelijke rege
ling voor afvalverwijdering, komt geen duidelijke lijn. Voorzitter
Evert Damen kan niet zeggen of er ooit één systeem voor afvalin
zameling komt. Dat is onacceptabel. Even de tijd nemen om uit te
zoeken wat het beste werkt, is goed. Maar dat hoeft echt niet in el
ke gemeente en het hoeft ook niet erg lang te duren. Het belang
rijkste is, dat er een landelijke regeling komt, met vaste tarieven.
Want dat is de beste manier om draagvlak te kweken.
Nederland is toe aan een
landelijke regeling voor
afval, met vaste tarieven
De gemeente Sluis is opdrachtge
ver, Omroep Scheldemond dient
als 'productiehuis'.
In elk museum komt een touch
screen waarop informatie over al
le musea in de regio is te krijgen.
Elk museum krijgt daarbij een ei
gen promotiefilmpje. Daarnaast
maakt Scheldemond een docu
mentaire over alle musea samen,
en daarmee over de geschiedenis
van West-Zeeuws-Vlaanderen.
De nadruk daarin ligt op het feit
dat de musea elkaar aanvullen, ver
telt gemeentewoordvoerster Mar
jolein Reinhoudt. „We willen dui
delijk maken dat de musea samen
het complete verhaal van de regio
nale geschiedenis vertellen." De
documentaire wordt gebruikt
voor educatieve doeleinden: scho
len en bijvoorbeeld heemkundige
verenigingen kunnen er gebruik
van maken.
Een derde project is de produc
tie van een reclamefilmpje over
de musea. „Die wordt vertoond op
lokale tv-stations in de regio."
De opdracht kost de gemeente
Sluis 51.000 euro. Het project is in
2018 klaar. „Het duurt even, want
Scheldemond werkt met vrijwilli
gers", legt Reinhoudt uit. „Boven
dien weten we dan waarschijnlijk
hoe de toekomst van het Visserij
museum in Breskens en het Ar
cheologisch Museum in Aarden
burg eruit zien. Het zou zonde
zijn als de filmpjes over die musea
meteen verouderd zouden zijn."
Almanak
In een tijd dat snel reageren
nog niet vlug genoeg is, dient
WhatsApp het gemak van de di
gitale mens. En dan kan het zo
maar gebeuren dat een vraag
over iets onduidelijks in de re
dactieagenda bij het hoofd van
de afdeling openbare werken
belandt... Lang geplaagd door
klachten over het welig tieren
de onkruid in de straten van
Zierikee en omstreken, reageer
de de ambtenaar ad rem: „Ik
kan niet in jullie agenda. Je kan
me ook niet overal de schuld
van geven, eeh!" Waarvan acte!
Siesa helemaal
uitverkocht
Niet meer geld
groenbeheer
Vrachtauto's
rijden zich vast
Vacatures in Sluise
bezwarencommissie
Het is maandag en in de Middel
burgse Stromenwijk is vanmor
gen de vuilniswagen geweest om
groencontainers te legen. Maar
niet allemaal. Aan sommige hangt
een gele kaart. Daar hebben de af
valcoaches geconstateerd dat het
afval niet juist gescheiden is.
14.00 uur. Afvalcoach Bennie
van de Voorde kijkt op zijn lijstje.
Daar moeten ze zijn. Elke contai
ner is gekoppeld aan een adres, zo
dat de 'boosdoener' eenvoudig te
achterhalen is. Samen met collega
Vanessa Mannee loopt hij naar de
deur en belt aan. Vanessa kijkt of
de gordijnen bewegen - soms zijn
ze er wel, maar doen ze niet open
- maar er is echt niemand thuis.
Net als ze weg willen gaan, par
keert aan de overkant een auto.
„Goedemiddag", roept de bestuur
der. „Moet u bij mij zijn?"
De man heet Khaled Maghraby
en hij had vandaag een gele kaart
te pakken. Bennie van de Voorde
licht vriendelijk toe: brood mag in
de groene container, maar niet
met het plastic zakje er nog om
heen. Vandaar: gele kaart. Van
daar: container mocht niet ge
leegd worden. Maghraby knikt:
dat was hem intussen al uitge
legd, het brood is netjes uit de zak-
We hebben jarenlang
het restafval bij de
mensen opgehaald,
dus dit is best
ingrijpend
jes geschud en de zakjes zitten nu
bij het plastic in de oranje contai
ner, die achter staat. „Komt u
maar kijken", zegt hij uitnodi
gend. Maar dat vinden de afval
coaches niet nodig. Even later
Het aantal aanrijdingen in Zee
land is vorig jaar fors gestegen. De
verzekeraars ontvingen vier pro
cent meer schadeclaims na auto
ongevallen. Dat blijkt uit een rap
port dat het Verbond van Verzeke
raars gisteren heeft gepubliceerd.
Uit het hele land kwamen meer
schadeclaims binnen, met uitzon
dering van Limburg. De stijging
was het grootst in Flevoland en
Friesland: negen procent. Ook in
Noord-Holland, Drenthe en Over
ijssel nam het aantal claims aan
zienlijk toe.
Zeeuwen maken relatief veel
brokken, valt af te leiden uit de cij
fers, met vorig jaar 33 schade
claims per 1.000 inwoners. Alleen
in Noord-Brabant en Limburg is
dat nog meer. Automobilisten in
Groningen en Drenthe bezorgen
verzekeraars het minste werk.
De verzekeraars maken zich zor
gen over het toenemende aantal
ongevallen en pleiten voor een
Deltaplan voor verkeer. Dat zou
moeten leiden tot het veiliger ma
ken van gevaarlijke punten en
strengere aanpak van zowel hufter-
gedrag in het verkeer als afleiding
achter het stuur, vooral door het
gebruik van de smartphone.
lekker-
BF~SJES
dinsdag 1 november 2016
li
Omroep Scheldemond gaat voor
de gemeente Sluis drie produc
ties maken over en rond de mu
sea in West-Zeeuws-Vlaande
ren. Het gaat om een documen
taire, een reclamefilmpje en een
serie met filmpjes van de afzon
derlijke musea.
Martijn de Koning
Oostburg
Tip? redactie@pzc.nl
AXEL
Toneelvereniging Siesa
trekt volle zalen. De laatste
voorstellingen van de to
neelclub zijn uitverkocht.
Vrijdag- en zaterdagavond
speelt Siesa uit Sas van
Gent voor het laatste week
end de komedie Wij Gaan
Naar Benidorm, in de Halle
in Axel. Afgelopen weken
speelde Siesa het zonnige
toneelstuk in De Statie in
Sas van Gent. Ook die voor
stellingen waren stuk voor
stuk uitverkocht.
OOSTBURG
Het groenbeheer in de ge
meente Sluis blijft op het
huidige niveau. Dat besloot
de gemeenteraad afgelo
pen week. D66 had graag
gezien dat het niveau om
hoog ging en wilde daar
voor vanaf 2018 extra geld
reserveren. Het voorstel
van D66'er Wim Huigh (fo
to) kon rekenen op sympa
thie, maar alle andere frac
ties vonden dat het geld be
ter aan andere zaken be
steed kan worden.
SCHOONDIJKE
Navigatiesystemen wijzen
vrachtwagens in Schoondij-
ke de verkeerde kant op,
waardoor ze vastlopen in
de woonwijken. Dat pro
bleem kaartte raadslid Lia
Flikweert (Lijst Babijn) in
een raadsvergadering aan
bij B en W. Volgens Flik
weert hebben vrachtauto's
zelfs al voor schade aan tui
nen gezorgd. Wethouder
Christiane van de Vijver be
loofde naar een oplossing
te zoeken.
OOSTBURG
De gemeente Sluis zoekt
twee nieuw leden voor de
commissie bezwaarschrif
ten. Die adviseert B en W na
ingediende bezwaren. Kandi
daten moeten juridische en
bestuurskundige kennis heb
ben en 'communicatief tact
vol en sociaal vaardig' zijn.
Meer informatie op gemeen-
tesluis.nl.
Restafval
Ondine van der Vleuten
Middelburg
—Wethouder Arjan Beekman
Papier en karton horen niet in de groene bak. Ook hier delen de af
valcoaches een gele kaart uit. fotos dirk-jan gjeltema
Rolf Bosboom
Vlissingen