Hanina Ajarai
S
Dijksma steekt 40 miljoen
in f ietsstallingen stations
hollands
nieuwe.
Voor wie niet voor
onverwacht hoge k
wil komen te staan.
13
Nna
Ik was laatst in een discus
sie beland over de natuur
van de homoseksuele me
demens en dat was zo inte
ressant dat ik daar verslag
van wil doen. De discussie was
niet naar aanleiding van een anti-
homofolder in de bus, maar ge
woon zomaar. Het gezelschap
waarin ik me bevond bestond
uit moslims en niet-moslims.
Uit baldadigheid betichtte ik
een van de aanwezigen van het
hebben van homofobe opvattin
gen zonder dat hij zich daar echt
bewust van is. Ik zei het zo: „Ik
wed dat als we nu allemaal ver
plicht een Impliciete Associatie
Test (IAT) moesten doen over ho
moseksualiteit, jij het slechtst
zou scoren." De IAT is een beken
de test in de psychologie, ge
bruikt om eventueel negatieve
associaties die we hebben bij
zwarte mensen bloot te leggen.
Althans, zo heb ik er ooit mee
kennisgemaakt, als een instru
ment dat meet hoe racistisch je
eigenlijk bent.
De persoon tegen wie ik het
had, was zwaar beledigd. „Hoe
kun je zoiets zeggen, je weet hoe
ik denk over homo's, ik kom al
tijd voor hen op en ik vind het
vreselijk als ze weer eens op
straat in Amsterdam worden aan
gevallen."
Ja dat weet ik, antwoordde ik,
want zo is hij inderdaad. „Ik be
doelde ook meer op het niveau
van je onderbewustzijn." Ik
noemde voorbeelden. „Je maakt
vaak grapjes tegenover je hetero
vrienden over hun vermeende
homoseksualiteit, je gebruikt het
woord 'homo' soms als scheld
woord. Zou je zulke dingen ook
zeggen als er een homo bij is? En
zo ja, wat denk je dat hij ervan
zou vinden?"
Nu was hij niet alleen bele
digd, maar ook boos. „Ongelofe
lijk ben jij! Niemand in deze ka
mer is een grotere homovriend
dan ik. Ik heb zelfs een beste
vriend die homo is. Ik ken meer
dere homo's! Ik ken ze, ik ben
met ze opgegroeid."
Ai, zei ik nog steeds in een bal
dadige bui en totaal niet onder
de indruk van zijn woede. „Dat
is dus geen geldig argument, dat
weet je toch? Zo redeneert ook
een racist die iets racistisch zegt
maar denkt dat hij niet racistisch
is 'want mijn beste vriend is
zwart'." Hij ging verder: „Jongen,
ik ken ze toch, als ik homofoob
was zou ik toch niet bevriend
zijn met homo's? En jij dan, heb
jij ook maar één homo in je
vriendenkring? Nee hè, dat zegt
wat over jou. Nogmaals, een van
mijn beste vrienden is homosek
sueel, ik kén ze, ik weet hoe ze
zijn en hoe ze doen."
Uit baldadigheid
betichtte ik iemand
van het hebben
van homofobe
opvattingen
We waren nu op een punt be
land dat het hard tegen hard
ging. „Hoe ze zijn?!! Hoe bedoel
je: hoe ze zijn? Het enige waarin
een homo van een hetero ver
schilt is zijn seksuele voorkeur!"
Dat vond hij dus niet, want 'ze
hebben bijvoorbeeld vaak een be
ter stijlgevoel dan hetero's'.
„Nou vergeet dat impliciete
van daarnet, want nu ben je ge
woon ronduit met vooroordelen
aan het strooien", beet ik hem
toe. We kwamen er kortom niet
uit samen, dus ik besloot een be
trouwbare derde in te schakelen:
het COC.
Wordt vervolgd.
groen licht. Dat zijn er tientallen.
Die zijn klaar."
In een stralende najaarszon po
seert Sharon Dijksma voor de fiet
senstalling van haar ministerie
met een OV-fiets. Als gemeenten
40 miljoen euro uittrekken voor
nieuwe plannen, dan legt Dijksma
er ook 40 miljoen bij. „Het is nog
te weinig, maar we lossen de gro
te problemen hiermee op. Het is
aan een volgend kabinet om naar
de rest te kijken."
Dijksma: „In de vier grote steden,
maar ook door het land heen, zo
als in Brabant. In Amsterdam heb
ben ze een heel urgent probleem.
Als we daar niets doen, dan krij
gen we daar onwijs veel last van.
Het gaat om heel veel reizigers en
dat maakt dat er ook veel geld no
dig is."
„Dat is niet bekend. Maar je moet
je voorstellen: wij investeren hon
derden miljoenen in spoorboek-
loos rijden. Soms praat je over reis
tijdwinsten van 3, 6 of 10 minu
ten. Als je die nou verliest omdat
je als fietser een halfuur bezig
bent omdat je een plekje zoekt
voor je fiets, dan is die investering
eigenlijk tenietgedaan. Wij moe
ten als overheid groot denken en
problemen die reizigers tegenko
men bij de kop pakken. Bijna de
helft van alle treinreizigers komt
met de fiets naar het station. We
moeten in het belang van de reizi
gers een reis van deur tot deur be
kijken, en niet per los vervoermid
del."
„Daar hebben we geen onderzoek
naar gedaan. Maar andersom we
ten we dat de behoefte aan een
parkeerplek heel groot is. Uit die
cijfers blijkt dat we alleen al
50.000 parkeerplaatsen nodig heb
ben tot 2020, dat is nog niet eens
een regeerperiode weg. En
100.000 tot 2030. Er liggen al heel
veel plannen klaar die wachten op
Er liggen heel
veel plannen klaar
die wachten op
groen licht
zijn klaar.
„Er zijn locaties waarbij het be
waakt stallen de eerste 24 uur al
gratis is. Ik zou willen weten of
het helpt als je het gratis maakt en
of het wel kan. Alles wat gratis is,
moet wel van waarde blijven. Zo
als het nu gaat, is het betaalbaar
en succesvol. Uiteindelijk is het
aan de NS en ondernemers om er
over na te denken. Ik wil wel een
keer experimenteren met een gra
tis bewaakte fietsenstalling."
„Het hangt er vanaf Als gemeente
raden er nu nog niet over hebben
nagedacht, dan komen ze rijkelijk
achteraan in de rij te staan. We
hebben eerder een overschot dan
een gebrek aan goede plannen.
Wat we zien is dat er zoveel plan
nen zijn voor bij stations dat de
hoeveelheid geld daarvoor onvol
doende was en nu een stuk min
der onvoldoende. Eigenlijk zou je
kunnen zeggen dat er met deze
extra investering van 80 miljoen
nog niet genoeg is om aan de
groeiende behoefte te voldoen.
Een nieuw kabinet moet daar ze
ker naar kijken."
hollandsnieuwe.nl/pzc
GEEN TOESTEL NODIG?
Sim Only 1000 slechts 10,- p/mnd!
Samsung Galaxy
A5 2016
1000 MB/MIN/SMS
TOTAAL P/MND
BUNDELVERDUBBELAAR:
dinsdag 1 november 2016
Homo's
Het gebrek aan fietsenstallingen
bij stations is een van de groot
ste ergernissen van de treinreizi
ger. Staatssecretaris Sharon
Dijksma van Infrastructuur en Mi
lieu trekt 40 miljoen euro uit om
het probleem op te lossen.
Jan Hoedeman
Den Haag
Bij welke NS-stations dreigt een
fietsinfarct?
Hoeveel tijd zijn mensen in grote
steden kwijt om hun fiets ergens
te kunnen neerzetten?
Hoeveel mensen nemen de auto
omdat er fietsparkeerproble-
men zijn?
—Sharon Dijksma, staatssecretaris
Kunnen die stallingen op NS-sta
tions bewaakt en gratis zijn? Nu
kost dat gedoe met een bonne
tje ook tijd.
Als een gemeenteraad morgen
aan plan begint voor een fiets-
voorziening bij een station, wan
neer is dat geld dan binnen?
Voor wie niet voor onverwacht hoge kosten wil komen te staan is er hollandsnieuwe. Want bij ons kun je
altijd en overal online je verbruik inzien. En is je tegoed op dan bepaal je zelf of je tegoed wil bijkopen. Kies
ook voor 100% controle met bijvoorbeeld de Samsung Galaxy A5 2016. Nu i.c.m. 1000 MB/MIN/SMS voor
maar 19,- per maand. Voor je toestel t.w.v. 449,- betaal je bij ons gedurende je abonnement slechts 216,-.
En voor slechts 5,- per maand extra verdubbel jij je bundel naar 2000 MB/MIN/SMS.
Per maand €19,- waarvan €10,- abonnement en €9,- toestel. Toestel bijbetaling €0,- eenmalig. Totale toestelprijs €216,-.
Prijs excl. eenmalige kosten ter hoogte van €30,-. Looptijd 24 maanden. Deze actie is geldig tot en met 27 november 2016.
2000 MB/MIN/SMS voor slechts 5,- extra