Hanina Ajarai S Dijksma steekt 40 miljoen in f ietsstallingen stations hollands nieuwe. Voor wie niet voor onverwacht hoge k wil komen te staan. 13 Nna Ik was laatst in een discus sie beland over de natuur van de homoseksuele me demens en dat was zo inte ressant dat ik daar verslag van wil doen. De discussie was niet naar aanleiding van een anti- homofolder in de bus, maar ge woon zomaar. Het gezelschap waarin ik me bevond bestond uit moslims en niet-moslims. Uit baldadigheid betichtte ik een van de aanwezigen van het hebben van homofobe opvattin gen zonder dat hij zich daar echt bewust van is. Ik zei het zo: „Ik wed dat als we nu allemaal ver plicht een Impliciete Associatie Test (IAT) moesten doen over ho moseksualiteit, jij het slechtst zou scoren." De IAT is een beken de test in de psychologie, ge bruikt om eventueel negatieve associaties die we hebben bij zwarte mensen bloot te leggen. Althans, zo heb ik er ooit mee kennisgemaakt, als een instru ment dat meet hoe racistisch je eigenlijk bent. De persoon tegen wie ik het had, was zwaar beledigd. „Hoe kun je zoiets zeggen, je weet hoe ik denk over homo's, ik kom al tijd voor hen op en ik vind het vreselijk als ze weer eens op straat in Amsterdam worden aan gevallen." Ja dat weet ik, antwoordde ik, want zo is hij inderdaad. „Ik be doelde ook meer op het niveau van je onderbewustzijn." Ik noemde voorbeelden. „Je maakt vaak grapjes tegenover je hetero vrienden over hun vermeende homoseksualiteit, je gebruikt het woord 'homo' soms als scheld woord. Zou je zulke dingen ook zeggen als er een homo bij is? En zo ja, wat denk je dat hij ervan zou vinden?" Nu was hij niet alleen bele digd, maar ook boos. „Ongelofe lijk ben jij! Niemand in deze ka mer is een grotere homovriend dan ik. Ik heb zelfs een beste vriend die homo is. Ik ken meer dere homo's! Ik ken ze, ik ben met ze opgegroeid." Ai, zei ik nog steeds in een bal dadige bui en totaal niet onder de indruk van zijn woede. „Dat is dus geen geldig argument, dat weet je toch? Zo redeneert ook een racist die iets racistisch zegt maar denkt dat hij niet racistisch is 'want mijn beste vriend is zwart'." Hij ging verder: „Jongen, ik ken ze toch, als ik homofoob was zou ik toch niet bevriend zijn met homo's? En jij dan, heb jij ook maar één homo in je vriendenkring? Nee hè, dat zegt wat over jou. Nogmaals, een van mijn beste vrienden is homosek sueel, ik kén ze, ik weet hoe ze zijn en hoe ze doen." Uit baldadigheid betichtte ik iemand van het hebben van homofobe opvattingen We waren nu op een punt be land dat het hard tegen hard ging. „Hoe ze zijn?!! Hoe bedoel je: hoe ze zijn? Het enige waarin een homo van een hetero ver schilt is zijn seksuele voorkeur!" Dat vond hij dus niet, want 'ze hebben bijvoorbeeld vaak een be ter stijlgevoel dan hetero's'. „Nou vergeet dat impliciete van daarnet, want nu ben je ge woon ronduit met vooroordelen aan het strooien", beet ik hem toe. We kwamen er kortom niet uit samen, dus ik besloot een be trouwbare derde in te schakelen: het COC. Wordt vervolgd. groen licht. Dat zijn er tientallen. Die zijn klaar." In een stralende najaarszon po seert Sharon Dijksma voor de fiet senstalling van haar ministerie met een OV-fiets. Als gemeenten 40 miljoen euro uittrekken voor nieuwe plannen, dan legt Dijksma er ook 40 miljoen bij. „Het is nog te weinig, maar we lossen de gro te problemen hiermee op. Het is aan een volgend kabinet om naar de rest te kijken." Dijksma: „In de vier grote steden, maar ook door het land heen, zo als in Brabant. In Amsterdam heb ben ze een heel urgent probleem. Als we daar niets doen, dan krij gen we daar onwijs veel last van. Het gaat om heel veel reizigers en dat maakt dat er ook veel geld no dig is." „Dat is niet bekend. Maar je moet je voorstellen: wij investeren hon derden miljoenen in spoorboek- loos rijden. Soms praat je over reis tijdwinsten van 3, 6 of 10 minu ten. Als je die nou verliest omdat je als fietser een halfuur bezig bent omdat je een plekje zoekt voor je fiets, dan is die investering eigenlijk tenietgedaan. Wij moe ten als overheid groot denken en problemen die reizigers tegenko men bij de kop pakken. Bijna de helft van alle treinreizigers komt met de fiets naar het station. We moeten in het belang van de reizi gers een reis van deur tot deur be kijken, en niet per los vervoermid del." „Daar hebben we geen onderzoek naar gedaan. Maar andersom we ten we dat de behoefte aan een parkeerplek heel groot is. Uit die cijfers blijkt dat we alleen al 50.000 parkeerplaatsen nodig heb ben tot 2020, dat is nog niet eens een regeerperiode weg. En 100.000 tot 2030. Er liggen al heel veel plannen klaar die wachten op Er liggen heel veel plannen klaar die wachten op groen licht zijn klaar. „Er zijn locaties waarbij het be waakt stallen de eerste 24 uur al gratis is. Ik zou willen weten of het helpt als je het gratis maakt en of het wel kan. Alles wat gratis is, moet wel van waarde blijven. Zo als het nu gaat, is het betaalbaar en succesvol. Uiteindelijk is het aan de NS en ondernemers om er over na te denken. Ik wil wel een keer experimenteren met een gra tis bewaakte fietsenstalling." „Het hangt er vanaf Als gemeente raden er nu nog niet over hebben nagedacht, dan komen ze rijkelijk achteraan in de rij te staan. We hebben eerder een overschot dan een gebrek aan goede plannen. Wat we zien is dat er zoveel plan nen zijn voor bij stations dat de hoeveelheid geld daarvoor onvol doende was en nu een stuk min der onvoldoende. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat er met deze extra investering van 80 miljoen nog niet genoeg is om aan de groeiende behoefte te voldoen. Een nieuw kabinet moet daar ze ker naar kijken." hollandsnieuwe.nl/pzc GEEN TOESTEL NODIG? Sim Only 1000 slechts 10,- p/mnd! Samsung Galaxy A5 2016 1000 MB/MIN/SMS TOTAAL P/MND BUNDELVERDUBBELAAR: dinsdag 1 november 2016 Homo's Het gebrek aan fietsenstallingen bij stations is een van de groot ste ergernissen van de treinreizi ger. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Mi lieu trekt 40 miljoen euro uit om het probleem op te lossen. Jan Hoedeman Den Haag Bij welke NS-stations dreigt een fietsinfarct? Hoeveel tijd zijn mensen in grote steden kwijt om hun fiets ergens te kunnen neerzetten? Hoeveel mensen nemen de auto omdat er fietsparkeerproble- men zijn? —Sharon Dijksma, staatssecretaris Kunnen die stallingen op NS-sta tions bewaakt en gratis zijn? Nu kost dat gedoe met een bonne tje ook tijd. Als een gemeenteraad morgen aan plan begint voor een fiets- voorziening bij een station, wan neer is dat geld dan binnen? Voor wie niet voor onverwacht hoge kosten wil komen te staan is er hollandsnieuwe. Want bij ons kun je altijd en overal online je verbruik inzien. En is je tegoed op dan bepaal je zelf of je tegoed wil bijkopen. Kies ook voor 100% controle met bijvoorbeeld de Samsung Galaxy A5 2016. Nu i.c.m. 1000 MB/MIN/SMS voor maar 19,- per maand. Voor je toestel t.w.v. 449,- betaal je bij ons gedurende je abonnement slechts 216,-. En voor slechts 5,- per maand extra verdubbel jij je bundel naar 2000 MB/MIN/SMS. Per maand €19,- waarvan €10,- abonnement en €9,- toestel. Toestel bijbetaling €0,- eenmalig. Totale toestelprijs €216,-. Prijs excl. eenmalige kosten ter hoogte van €30,-. Looptijd 24 maanden. Deze actie is geldig tot en met 27 november 2016. 2000 MB/MIN/SMS voor slechts 5,- extra

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14