W** UEi Als je je wilt onderscheiden in het winkelaanbod, verkoop dan één product. De monoshop rukt op. Macaron '11 om jonge mensen met een groot vertrouwen in hun product", zegt Frijters. „Ze hebben geen mega-investering nodig, geen ingewik keld businessplan dat ze moeten voorleggen. Dit type ondernemer past bij deze tijd: ze gaan het gewoon doen." Marjan Ippel signaleerde al enkele jaren geleden de opkomst van de monoshops. „De Zoutkamer en de Waterwinkel bijvoorbeeld. Restaurants die zich in één gerecht specialise ren, zoals pastrami of gehaktballen. Ik noem ze onetrickpony's. Waar het om gaat is dat specialisme leidt tot betere kennis van je pro duct. De kaasboer weet meer van zijn assorti ment dan het meisje op de kaasafdeling in de supermarkt. Dat is altijd zo. Wat er veranderd is, is ónze kennis en ervaring. Consumenten weten meer van eten, door alle kookboeken en culinaire programma's op tv. Ook reizen ze meer: ze proeven het 'echte' eten in het buitenland en laten zich niet meer afsche pen met Chinese soep uit een pakje." Het kopen van culinaire producten past volgens Ippel ook goed in de huidige ca deaucultuur. „Iedereen heeft alles al. Het krijgen van een goede fles olijfolie of lek kere pot pindakaas, dat vindt iedereen leuk. En het gaat gewoon op. Geen verspilling dus, en ook geen cadeau waar je jarenlang mee blijft zitten omdat je daar niet op zat te wachten, maar datje uit goed fatsoen niet weg durfde te doen." -> magazine 29 nïiiCrn!®lF.. tl--. Tekst: Jolanda van der Ploeg Foto's: Joost Hoving Eigenaar: Bert-Jan Lantinga (34) en Ruben Jan Adriaan (34) Adres: Utrechtsestraat 18a Product: twaalf soorten macarons Meest verkocht: gezouten caramel met vanille Prijs: €1,35 per stuk, zes voor €7,50 Niet de eerste maar wel de nieuwste in macarons gespecialiseerde zaak. Patis sier Ruben Jan Adriaan exploiteerde eerder drie macaronwinkels in Zuid- Korea en opende er dit jaar twee in Amsterdam: één in de Cornelis Schuyt- straat en één in de Utrechtsestraat. Mede-eigenaar Bert-Jan Lantinga: „De macaron komt oorspronkelijk uit Parijs, maar is ook in Singapore en Korea heel populair. De belangstelling voor dit luchtige koekje met de zachte vulling in Nederland groeit en ik geloof dat het een blijvende trend is. Het is een vers product, waarmee je eindeloos kunt variëren in smaak: van yoghurt-grape fruit tot de Japanse citrusvrucht yuzu. Er komen veel expats in de winkel en vrouwen die een hightea organiseren. Naast de macarons verkopen we ook andere Franse patisserie." De vitrine met macarons in verschilLende pastel kleuren is de blikvanger. „Het is een fotogeniek product. Zo'n kleine proeve- rij in een doosje is toch net zo leuk om cadeau te geven als een bos bloemen?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 99