Michiel Vos begon dit jaar een winkel waar hij alleen maar pindakaas ver koopt. Hij heeft er alle vertrouwen in dat dat een succes wordt. „Als je ergens fan van bent, dan kun je daar een win kel in beginnen", stelt hij. „Ik geloof in de extra diepgang die het verkopen van één pro duct geeft. Dat doe je vanzelf met passie." Het afgelopen jaar openden nog minstens zes andere monowinkels op het gebied van food in de hoofdstad. „Het is een grootstede lijk verschijnsel", zegt food-trendwatcher Mar jan Ippel. „Je hebt een behoorlijke kritische massa nodig om te overleven met maar één product. Dankzij internet en ons webshop gedrag kunnen vele zaken blijven bestaan. Mensen zien en proeven een product in de stad en kunnen het dan natuurlijk kopen, maar ze kunnen het ook later online bestellen." Speciaalzaken zijn van alle tijden: omfiet sen voor een goede wijn of lekker brood, wie doet het niet. Retailexpert Carin Frijters: „De monostore noem ik de speciaalzaak der spe ciaalzaken. Ik vind het logisch dat die winkels zich concentreren op etenswaren en dat ze in grote steden ontstaan. Drie keer eten per dag is immers voor steeds meer mensen eerder uitzondering dan regel. En voor eten en drin ken geldt: try before you buy. De monostore is wat dat betreft een mooi visitekaartje." Martijn Doets, die het concept van zelf gemaakt ijs op stokjes bedacht: „Anders zijn en ergens in uitblinken, dat wordt in deze tijd gewaardeerd. Het is een reactie op de indus trialisatie en middelmatigheid. Als je je op één ding focust, word je daar vanzelf goed in." Ook Carin Frijters wijst op de wens je te on derscheiden: „Bij de Lidl kun je ook kleren kopen, bij de Bouwmarkt speelgoed. Het ge volg is dat er minder specialisten zijn. Terwijl we juist het beste van het beste willen, iets waarmee je je omgeving kunt verrassen." Wat ook in deze tijdgeest past is het verlan gen naar ambachtelijkheid. Kijk naar de op komst van de lokale bierbrouwerijen. Eerlijk produceren, liefst biologisch en duurzaam. Geen kunstmatige toevoegingen, weten waar het product vandaan komt. „Het gaat vaak Marlijn (links) en Jaschenka doen de luchtige koekjes in een speciale cadeauverpakking. SUPERSPECLA 28 zaterdag 29 oktober 2016

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 98