Weight for height
Stones of strength
Wheelflip Medley
ZEELAND 21
zaterdag 29 oktober 2016
LUMILëD'
Romario Tewari moet morgen vijf onderdelen goed verteren
om de sterkste man van Nederland te worden, fotos ruben oreel en
krijg tijdens wedstrij
den. Hier liggen dus
kansen."
Dat komt vooral door
de spiergroepen die
belangrijk zijn bij de
Stones of Strength.
„Je moet bukken om
de stenen op te pak
ken en dan naar bo
ven komen. Je benen
en rug zijn cruciaal.
Daar moet de meeste
kracht uit komen. Dat
zit bij mij wel goed."
ging het flink mis.
De wedstrijd werd
op gras gehouden
en ik was bang dat
ik uitgleed. Dat is
geen stevige on
dergrond", kijkt hij
nu terug. Dit jaar
wordt de wedstrijd
echter niet op gras
gehouden. „En ik
heb mijn techniek
de laatste tijd ook
geprobeerd te ver
beteren. We gaan
het zien."
autoi** optillen
Simpel gezegd is
dit gewoon hoog
gooien. Wie een
zak van 25 kilo net
hoogste gooit,
wint. Het klinkt een
voudig, maar dat is
het niet. „De tech
niek waarmee je
de zakken omhoog
gooit, is nog best
lastig te combine
ren met kracht",
vertelt de kracht
sporter. Zelf heeft
hij die nog niet vlek
keloos onder de
knie. „Het is de be
doeling dat je het
gewicht achter je
gooit. Maar door
de kracht die ik
zet, vliegen ze
vaak naar voren. Ik
kan dus wel hoog
gooien, maar moet
ook goed gooien."
Vorig jaar was dit
onderdeel een be
langrijke factor
waardoor hij de ti
tel niet won. „Toen
DOETZE H0VIUS
Een op het oog sim
pel onderdeel: wie de
vijf stenen ballen,
waarvan de zwaarste
170 kilo weegt, het
snelste op het pla
teau legt, wint.
Maar er komt
meer bij kijken
dan alleen
kracht. „Vooral
lef speelt hier een
belangrijke rol. Je
moet over het randje
durven gaan", legt Te
wari uit. „Door die
steen lig je helemaal
open, hij glijdt name
lijk weg. Daar moet je
jezelf doorheen bij
ten." Normaal gespro
ken is dit een onder
deel waarop de Vlis-
singer het verschil
kan maken. „Op een
goede dag krijg ik alle
stenen erop. Het is al
vaak gebeurd dat ik
de enige ben die de
170-steen omhoog
een
De krachtsporters moeten op
dit onderdeel een grote trac
tor- of vrachtwagenband diver
se malen kantelen. Wie dit het
snelste doet, wint. Morgen
gaat het om vier keer 380 kilo
en vier keer 420 kilo.
Bij het oplezen van de ge
wichten, schiet Tewari in
de lach. „Dat zegt al ge
noeg denk ik", vult hij
aan. „Dat zijn niet echt
gewichten waar ik te
genop zie. Dit is so
wieso een onder
deel waarop ik tij
dens wedstrijden
goed presteer."
Vooral de techniek kan bij het
wheelflippen een grote impact
hebben op je prestatie. „Je
kunt het langzaam doen en je
zelf na iedere keer dat je de
band kantelt, even opladen",
vertelt de Vlissinger. „Maar je
kan het ook zo snel mogelijk
doen, in één grote krachtsin
spanning."
Tewari kiest voor dat laatste.
„Ik ben er sterk genoeg voor
en ik wil ook niet te veel tijd
verliezen. Het wordt gewoon
knallen, met hopelijk een mooi
resultaat."