Weight for height Stones of strength Wheelflip Medley ZEELAND 21 zaterdag 29 oktober 2016 LUMILëD' Romario Tewari moet morgen vijf onderdelen goed verteren om de sterkste man van Nederland te worden, fotos ruben oreel en krijg tijdens wedstrij den. Hier liggen dus kansen." Dat komt vooral door de spiergroepen die belangrijk zijn bij de Stones of Strength. „Je moet bukken om de stenen op te pak ken en dan naar bo ven komen. Je benen en rug zijn cruciaal. Daar moet de meeste kracht uit komen. Dat zit bij mij wel goed." ging het flink mis. De wedstrijd werd op gras gehouden en ik was bang dat ik uitgleed. Dat is geen stevige on dergrond", kijkt hij nu terug. Dit jaar wordt de wedstrijd echter niet op gras gehouden. „En ik heb mijn techniek de laatste tijd ook geprobeerd te ver beteren. We gaan het zien." autoi** optillen Simpel gezegd is dit gewoon hoog gooien. Wie een zak van 25 kilo net hoogste gooit, wint. Het klinkt een voudig, maar dat is het niet. „De tech niek waarmee je de zakken omhoog gooit, is nog best lastig te combine ren met kracht", vertelt de kracht sporter. Zelf heeft hij die nog niet vlek keloos onder de knie. „Het is de be doeling dat je het gewicht achter je gooit. Maar door de kracht die ik zet, vliegen ze vaak naar voren. Ik kan dus wel hoog gooien, maar moet ook goed gooien." Vorig jaar was dit onderdeel een be langrijke factor waardoor hij de ti tel niet won. „Toen DOETZE H0VIUS Een op het oog sim pel onderdeel: wie de vijf stenen ballen, waarvan de zwaarste 170 kilo weegt, het snelste op het pla teau legt, wint. Maar er komt meer bij kijken dan alleen kracht. „Vooral lef speelt hier een belangrijke rol. Je moet over het randje durven gaan", legt Te wari uit. „Door die steen lig je helemaal open, hij glijdt name lijk weg. Daar moet je jezelf doorheen bij ten." Normaal gespro ken is dit een onder deel waarop de Vlis- singer het verschil kan maken. „Op een goede dag krijg ik alle stenen erop. Het is al vaak gebeurd dat ik de enige ben die de 170-steen omhoog een De krachtsporters moeten op dit onderdeel een grote trac tor- of vrachtwagenband diver se malen kantelen. Wie dit het snelste doet, wint. Morgen gaat het om vier keer 380 kilo en vier keer 420 kilo. Bij het oplezen van de ge wichten, schiet Tewari in de lach. „Dat zegt al ge noeg denk ik", vult hij aan. „Dat zijn niet echt gewichten waar ik te genop zie. Dit is so wieso een onder deel waarop ik tij dens wedstrijden goed presteer." Vooral de techniek kan bij het wheelflippen een grote impact hebben op je prestatie. „Je kunt het langzaam doen en je zelf na iedere keer dat je de band kantelt, even opladen", vertelt de Vlissinger. „Maar je kan het ook zo snel mogelijk doen, in één grote krachtsin spanning." Tewari kiest voor dat laatste. „Ik ben er sterk genoeg voor en ik wil ook niet te veel tijd verliezen. Het wordt gewoon knallen, met hopelijk een mooi resultaat."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 52