Minder
oude
studenten
in Zeeland
ZEELAND 9
NACHT 06 NACHT
nvv\r wc cfc>tN
H6T NOOIT M67
H6T LICHT A*N/
SPANNED
BOG- OPENBARE VRIJWILLIGE ONLINE VEILING
SYNCHRO
Het aantal 40-plussers dat een
mbo-, hbo- of wo-opleiding
volgt is sinds 2010 sterk ge
daald. Dat blijkt uit cijfers van
de Dienst Uitvoering Onder
wijs (DUO).
De teller stond in 2010 nog
op 1.872 'oudere studenten'. Vo
rig jaar zakte dat aantal echter
terug naar 611, twee derde min
der.
Vooral in de levensfase van
46 tot 67 jaar neemt het belang
van blijven leren toe
De laatste negen jaar waren
er gemiddeld duizend 40-plus-
sers in Zeeland die studeerden.
Sinds 2010 is een sterke daling
te zien. De oorzaak daarvan is
(deels) dat de overheid in 2011
stopte met de financiering van
een tweede studie.
Bij het mbo is de daling voor
al zichtbaar bij de beroepsbege
leidende leerweg (bbl). Door
de economische crisis zijn vol
gens DUO minder leerwerk-
plekken beschikbaar gesteld,
waardoor er voor de veertig
plussers minder mogelijkheden
waren om een bbl-studie te vol
gen.
COR DE JONGE
BRIEVEN
'Thermphos is een bodemloze
put' kopt de krant van 22 okto
ber. Laten we even terug gaan
naar de jaren 60 en 70 van de
vorige eeuw. Ingepolderde
landbouwgrond werd omge
doopt tot industriegebied.
Het kon niet op; Hoechst,
M&T/Billiton, Pechiney enzo
voort vestigden zich er. Om dit
alles van de benodigde energie
te voorzien werd een kerncen
trale gebouwd waardoor ook
veel huishoudens van uitstoot-
vrije energie verzekerd wer
den. Mede door kortetermijn-
politiek 'te' strenge milieuei-
sen en verder falen van onze
bestuurders, zowel op landelijk
als Europees niveau, werden
respectievelijk Pechiney en
Thermphos om zeep geholpen.
Met als gevolg veel werklozen
en schade bij toeleveringsbe
drijven. Rest ons nu nog een
onrendabele kerncentrale. Met
dank aan de knappe koppen
die dit alles hadden kunnen
zien aankomen.
Bij de kringloopwinkel zag ik
het jubileumboek van Hoechst,
het tegenwoordige Thermphos
liggen, voor 50 cent. Een dikke
pil over hoeveel onmisbaar
'goeds' door de fabriek aan de
mensheid was geschonken.
Ik heb overwogen om het aan
te schaffen om het binnenste
buiten opgevouwen in de eer
ste de beste afvalbak te depone
ren, omdat het laatste hoofd
stuk er niet in staat. Namelijk
over de vele protesten tegen lo
zing van toxische verbindingen
die zo het milieu in werden ge
loosd. Zware metalen die onze
gezondheid aantasten tot in de
eeuwigheid. De rookpluimen
die telkens weer een andere
kant op waaiden dan de meet
stations en over de ingezonden
brieven aan de krant die stee
vast werden bestempeld als
aantasting van de werkgelegen
heid. Inderdaad: jammer dat er
zoveel banen verloren gingen,
maar van de zooi zijn we nog
niet af. Met een miljard euro er
bij ook niet.
Indien er behoefte is om de
herinnering aan het slavernij
verleden in Middelburg te ver
diepen dan hoop ik dat de zee
lui uit die tijd niet vergeten
worden.
Zij waren meer slachtoffer van
deze vroegkapitalistische uit
was, omarmt door de regenten
van onze West Indische Com
pagnie, dan de slaven zelf. Tij
dens de slavenreizen lieten pro
centueel meer zeelieden het le
ven dan slaven. De zeelui kos
ten geld de slaven brachten op.
In 1790 maakte de Jupiter uit
Bristol een slavenreis. 46 Man
vertrokken, 33 keerden terug.
Het is opmerkelijk dat op edu
catieve Nederlandse internetsi
tes het alleen gaat over datgene
wat de slaven, op deze reizen,
is aangedaan. Op de Engelse
wordt het lot van de bemannin
gen mee vermeld.
Enige jaren geleden kwam een
blijde gedeputeerde melden,
dat alle stations in Zeeland nu
aangedaan werden. De reistijd
werd dan wel langer.
Met dit in het achterhoofd
heeft NS vermoedelijk gedacht,
dat de inwoners van zeeland
geen baat hebben bij snellere
verbindingen.
Vermoedelijk gaat binnenkort
een bestuurder van de gemeen
te Borsele naar Den Haag, om
te pleiten voor aftakkingen van
de lijn Hoedekenskerke-Goes
richting Vlissingen en Roosen
daal, die dan ook een goede
kans maakt.
Misschien krijgen we dan ook
nog wel wat materiaal uit het
spoorwegmuseum.
Middelburg
zaterdag 29 oktober 2016
Bas Bareman
Vlissingen
U kunt uw brief (maximaal 150
woorden) richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
08801-30210
Thermphos I
Kees Baan
Wijdauplantsoen 29
Middelburg
Thermphos II
E. den Heijer
Ritthemsestraat 109
Oost-Souburg
Slavernij
J. W. Minderhout
Vredehoflaan 326
Vlissingen
NS
Jos de Groot
Schuitvaartgracht 11
Vlissingen
172 GARAGEBOXEN (grotendeelsverhuurd)
Portefeuille van 172 garageboxen gelegen op eigen grond, verdeeld over 12
velden. 5 garageboxen staan op 19 september 2016 leeg.
De garageboxen liggen in de woonwijken Griffioen, Stromenwijk, 't Zand,
Klarenbeeken Nieuw-Middelburg
De netto huurwaarde van de verhuurde garageboxen (167 stuks) bedraagt op
jaarbasis circa 136.435,-*. De netto huurwaarde van de lege garageboxen
(5 stuks) bedraagt op jaarbasis circa 3.989,-* (*prijspeil 19 september 2016).
Alle garageboxen opgeleverd "as is where is"
Bieden kan op geheel of op 5 deelkavels
Vanaf 10:00 uur start de veiling, uitsluitend via de website:
www.bog-auctions.com/auction/index/4164
De garageboxen worden verkocht namens de woningcorporatie Stichting
Woongoed te Middelburg
Projectnotaris Zeeuwse Alliantie Notarissen, mevr. mr. H.E. Visser,
tel.nr. 0118 - 659600
Neem voor meer
informatie contact
op met Synchro
Bedrijfshuisvesting B. V.
OB8 - 736 24 76