Minder oude studenten in Zeeland ZEELAND 9 NACHT 06 NACHT nvv\r wc cfc>tN H6T NOOIT M67 H6T LICHT A*N/ SPANNED BOG- OPENBARE VRIJWILLIGE ONLINE VEILING SYNCHRO Het aantal 40-plussers dat een mbo-, hbo- of wo-opleiding volgt is sinds 2010 sterk ge daald. Dat blijkt uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onder wijs (DUO). De teller stond in 2010 nog op 1.872 'oudere studenten'. Vo rig jaar zakte dat aantal echter terug naar 611, twee derde min der. Vooral in de levensfase van 46 tot 67 jaar neemt het belang van blijven leren toe De laatste negen jaar waren er gemiddeld duizend 40-plus- sers in Zeeland die studeerden. Sinds 2010 is een sterke daling te zien. De oorzaak daarvan is (deels) dat de overheid in 2011 stopte met de financiering van een tweede studie. Bij het mbo is de daling voor al zichtbaar bij de beroepsbege leidende leerweg (bbl). Door de economische crisis zijn vol gens DUO minder leerwerk- plekken beschikbaar gesteld, waardoor er voor de veertig plussers minder mogelijkheden waren om een bbl-studie te vol gen. COR DE JONGE BRIEVEN 'Thermphos is een bodemloze put' kopt de krant van 22 okto ber. Laten we even terug gaan naar de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Ingepolderde landbouwgrond werd omge doopt tot industriegebied. Het kon niet op; Hoechst, M&T/Billiton, Pechiney enzo voort vestigden zich er. Om dit alles van de benodigde energie te voorzien werd een kerncen trale gebouwd waardoor ook veel huishoudens van uitstoot- vrije energie verzekerd wer den. Mede door kortetermijn- politiek 'te' strenge milieuei- sen en verder falen van onze bestuurders, zowel op landelijk als Europees niveau, werden respectievelijk Pechiney en Thermphos om zeep geholpen. Met als gevolg veel werklozen en schade bij toeleveringsbe drijven. Rest ons nu nog een onrendabele kerncentrale. Met dank aan de knappe koppen die dit alles hadden kunnen zien aankomen. Bij de kringloopwinkel zag ik het jubileumboek van Hoechst, het tegenwoordige Thermphos liggen, voor 50 cent. Een dikke pil over hoeveel onmisbaar 'goeds' door de fabriek aan de mensheid was geschonken. Ik heb overwogen om het aan te schaffen om het binnenste buiten opgevouwen in de eer ste de beste afvalbak te depone ren, omdat het laatste hoofd stuk er niet in staat. Namelijk over de vele protesten tegen lo zing van toxische verbindingen die zo het milieu in werden ge loosd. Zware metalen die onze gezondheid aantasten tot in de eeuwigheid. De rookpluimen die telkens weer een andere kant op waaiden dan de meet stations en over de ingezonden brieven aan de krant die stee vast werden bestempeld als aantasting van de werkgelegen heid. Inderdaad: jammer dat er zoveel banen verloren gingen, maar van de zooi zijn we nog niet af. Met een miljard euro er bij ook niet. Indien er behoefte is om de herinnering aan het slavernij verleden in Middelburg te ver diepen dan hoop ik dat de zee lui uit die tijd niet vergeten worden. Zij waren meer slachtoffer van deze vroegkapitalistische uit was, omarmt door de regenten van onze West Indische Com pagnie, dan de slaven zelf. Tij dens de slavenreizen lieten pro centueel meer zeelieden het le ven dan slaven. De zeelui kos ten geld de slaven brachten op. In 1790 maakte de Jupiter uit Bristol een slavenreis. 46 Man vertrokken, 33 keerden terug. Het is opmerkelijk dat op edu catieve Nederlandse internetsi tes het alleen gaat over datgene wat de slaven, op deze reizen, is aangedaan. Op de Engelse wordt het lot van de bemannin gen mee vermeld. Enige jaren geleden kwam een blijde gedeputeerde melden, dat alle stations in Zeeland nu aangedaan werden. De reistijd werd dan wel langer. Met dit in het achterhoofd heeft NS vermoedelijk gedacht, dat de inwoners van zeeland geen baat hebben bij snellere verbindingen. Vermoedelijk gaat binnenkort een bestuurder van de gemeen te Borsele naar Den Haag, om te pleiten voor aftakkingen van de lijn Hoedekenskerke-Goes richting Vlissingen en Roosen daal, die dan ook een goede kans maakt. Misschien krijgen we dan ook nog wel wat materiaal uit het spoorwegmuseum. Middelburg zaterdag 29 oktober 2016 Bas Bareman Vlissingen U kunt uw brief (maximaal 150 woorden) richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 08801-30210 Thermphos I Kees Baan Wijdauplantsoen 29 Middelburg Thermphos II E. den Heijer Ritthemsestraat 109 Oost-Souburg Slavernij J. W. Minderhout Vredehoflaan 326 Vlissingen NS Jos de Groot Schuitvaartgracht 11 Vlissingen 172 GARAGEBOXEN (grotendeelsverhuurd) Portefeuille van 172 garageboxen gelegen op eigen grond, verdeeld over 12 velden. 5 garageboxen staan op 19 september 2016 leeg. De garageboxen liggen in de woonwijken Griffioen, Stromenwijk, 't Zand, Klarenbeeken Nieuw-Middelburg De netto huurwaarde van de verhuurde garageboxen (167 stuks) bedraagt op jaarbasis circa 136.435,-*. De netto huurwaarde van de lege garageboxen (5 stuks) bedraagt op jaarbasis circa 3.989,-* (*prijspeil 19 september 2016). Alle garageboxen opgeleverd "as is where is" Bieden kan op geheel of op 5 deelkavels Vanaf 10:00 uur start de veiling, uitsluitend via de website: www.bog-auctions.com/auction/index/4164 De garageboxen worden verkocht namens de woningcorporatie Stichting Woongoed te Middelburg Projectnotaris Zeeuwse Alliantie Notarissen, mevr. mr. H.E. Visser, tel.nr. 0118 - 659600 Neem voor meer informatie contact op met Synchro Bedrijfshuisvesting B. V. OB8 - 736 24 76

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 157