WIM HOFMAN Begraven ZEELAND 13 Op mijn twaalfde begroef ik een dode hond op het strand. Het was een witte hond met een paar zwarte en brui ne vlekken. Een paar jaar later maakte ik in het achtertuintje van mijn ouders een graf voor het wit te konijn van mijn jongste broer, Anton. Het dier was opeens zo maar doodgegaan, niet van de hon ger. Het konijn kreeg steeds vers gras en de bladeren van paarden- bloemen. Het graven van het gat viel niet mee. De klei was droog en hard. Het konijn had rode ogen. Ik wist dat het niet kon zien wat ik aan het doen was. Een echt mensengraf groef ik in 1959. Ik was aangesteld om voor een kleine particuliere begraaf plaats te zorgen. Ik harkte en schoffelde onkruid weg en topte een rij coniferen. Ze hadden een speciale geur en er liep hars uit. Het graven van een serieus graf was nieuw voor mij. Ik mat de kist met een meetlint. Ik vond dat er een vreemde geur om de kist hing. Dat kwam van de medicij nen, zeiden ze tegen me. Ik maakte een mooi en diep gat. Het graven in het zand ging niet moeilijk, maar je moest ervoor zor gen dat de kanten van de rechthoe kige kuil niet instortten. Dat ge beurde wel een beetje en daarom werd het graf extra breed. Ik werk te met planken en een laddertje. Uiteindelijk was er een graf dat er zijn mocht. Groot genoeg. Ruim. Rechte kanten. Als ik erin stond, kon ik bij lange na niet over de rand ervan kijken. Even later ging het regenen en kwam er water in het graf te staan. Misschien had ik het graf te diep gemaakt, vroeg ik me bezorgd af. Maar uiteindelijk vond ik het ook wel een poëtisch idee: een doodskist die te water ge laten wordt, als een boot. De lange treinreistijden in Zee land is onze eigen schuld. Zo blij ven gemeenten (onder meer Ka- pelle) eisen dat bij al hun dorpen wordt gestopt. Hierdoor worden andere Zeeuwen benadeeld. Er zijn in Zeeland negen stations waar de trein elk half uur stopt. Deze dichtheid komt nergens in Nederland voor. Zeeuws-Vlaan- deren kent zelfs geen stations. Hierdoor hebben we in Zeeland geen echte intercity meer, maar een stoptrein. Tussen Roosen daal en Dordrecht bijvoorbeeld stopt de trein nergens. De reis tijd zou veel korter kunnen met bijvoorbeeld vier stations (Vlis- singen, Middelburg, Goes en Ka- pelle). Bussen kunnen dit voor de kleine dorpen prima opvan gen. Zo veel stations kan niet meer. Ga met de NS om tafel om Zee land weer een volwaardige en snelle intercity te geven. Toon so lidariteit met andere reizigers. gang van hetgeen wij met z'n allen willen behouden. Nu krijgt de overheid meer rigi de grip op het onderhoud. Als er één groep particulieren is die het algemeen belang optimaal dient, dan zijn het eigenaren van monu menten. Bemoeit de overheid zich ermee, dan gaat het mis en het kost te veel. Het belastingstel sel wordt complexer en niet, zo als gewenst, eenvoudiger. Het kan zijn dat de minister hoopt dat er eigenaars zijn die zich afzij dig houden van de nieuwe niet-fiscale subsidieregeling. Ik weet dat eigenaren voor de fisca le aftrekbaarheid kiezen, als daar mee voorkomen kan worden dat er subsidies of leningen, met de daarbij behorende rompslomp, aangevraagd moeten worden. De minister stelt dat de beëindiging van de aftrek tot een betere afwe ging van het onderhoud zal lei den. Uit de praktijk blijkt het te gendeel. vrijdag 28 oktober 2016 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Treinen in Zeeland F. Wolfert Jan van Galenstraat 29 Terneuzen Dolf van Dijk De Monumentenmakelaar Nieuwe Haven 27 Middelburg De reistijd per trein zou veel korter kunnen met bijvoorbeeld vier stations (Vlissingen, Middel burg, Goes en Kapelle) oppert F. Wolfert. archieffoto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 91