1 §11 fSiSISP' E 19 qq nuttin Als iets 98 procent is en het kan ook 100 procent zijn, dan moet je daarvoor ook bij Van Gend Loos. Topman worden, van welk bedrijf dan ook, was nooit een grote droom. „Het liep gewoon zo." Aan tafel bij de Argentijnse minister is van on wennigheid geen sprake. Eibers is ontspannen, geconcentreerd. De minister geeft de voorzet door over luchthavenbelastingen te beginnen, die in Argentinië vrij hoog zijn, Eibers kopt hem dankbaar in. „Ik ben geen diplomaat, maar het lijkt mij het juiste moment om ze te verlagen." 14.00 uur De Zuid-Amerikaanse staf van Air France-KLM heeft een lunch met klanten geregeld. Aan tafel gaat het over van alles: schaliegas, Maxima, hypo theken. De gesprekken hebben één overeen komst: Eibers neemt eraan deel, meestal als ge spreksleider. Hij neemt die rol bewust op zich. „Ik kom hier om dingen te bereiken en daar moet ik voor werken. Dat betekent dat ik constant scherp moet zijn. Snap je nu waarom ik fit wil zijn? Als je 's ochtends sport, ben je scherp. Dat werkt echt." Het bezoek aan het Zuid-Amerikaanse land is nog niet halverwege, maar de stemming is opgetogen. Het be langrijkste punt, het verhogen van het aantal vluchten tus- sen Amsterdam en Buenos Aires van vier naar zeven, is al binnen. „Een dag van een CEO is kostbaar, maar het is het is uitgelaten, cabaretesk bijna, en Eibers levert zijn deel. Wie de topman bezig ziet, kan niet an ders dan bewondering hebben voor zijn ijver. Gis teren was hij nog in Sao Paulo, morgen vliegt hij door naar New York. Mensen zouden om minder omvallen, Eibers verblikt noch verbloost. Gedul dig beantwoordt hij vragen over zijn bomvolle schema - ja, het is zwaar, maar ik kan er goed te gen - maar je ziet het hem denken: waar maak je je druk om? „Pieter is zo sterk", zeggen zijn colle ga's bewonderend. 20.00 uur Alsof hij een robot is, zo gaat hij tekeer. Iedere minuut die hij aan KLM kan besteden, besteedt hij Ook 's avonds, als de KLM een feest je organiseert in hotel Faena, is hij één bonk ener gie. Hij speecht, praat met klanten, met stewar dessen, met de minister.Ook twee in oranje ge hulde mannen krijgen alle aandacht. Het blijken de presentatoren van La Hora Naranja, een radio show voor de Nederlandse gemeenschap in Ar gentinië. Hoeveel luisteraars zouden ze hebben? Dertig? Honderd? Eibers geeft ze toch een inter view. Hij verklaart het op zijn Eibers: „Als je er gens bent, moet je er het maximale uit halen." Het gaat om het hogere doel: het versterken van KLM als merk, los van het moederbedrijf, het ver sterken van het netwerk. Maar ook Pieter Eibers is geen robot, toch? Als hij staat te toosten met de minister, zitten zijn vrouw en kinderen thuis, 10.000 kilometer ver derop. Hij probeert bij hun hockeywedstrijden te zijn, maar geeft meteen toe: dat lukt niet altijd. Of hij het erg vindt? „Soms is het jammer, maar het groeit zo. Thuis zijn ze het gewend. Je moet er ook niet te moeilijk over doen." Gevraagd naar zijn diepere beweegredenen om alle opofferingen te doen, blijft het lang stil. „Ik weet niet of er echt iets aan ten grondslag ligt. i mm kimmip - j waard om hier te zijn. Je hoort zo veel, ziet hoe het lokale team func tioneert. Voor hen is het ook een soort erkenning dat de topman hier is. En het is goed voor het merk KLM. Uiteindelijk kunnen we hier gewoon iets bereiken. Ik ben hier niet voor de gezelligheid." 16.00 uur Gezelligheid is er in overvloed bij de twee de minister die vandaag de KLM-delegatie ;r krijgt. Gustavo Santos is mi nister van Toerisme, en nadat hij 'El Presi dente Pjetr' welkom heeft geheten, schept hij er een bijzonder genoegen in om de car rière van Juan Carlos Heredia uit de doeken te doen; een Argentijnse voetballer die met Johan Cruijff bij Barcelona speelde. De sfeer Als er al iets in zit, is het I j dat ik wat ik doe goed wil doen. Ik vind het mooi als we samen dingen voor elkaar boksen." Successen: hij zal ze nooit claimen. Binnen KLM vinden ze dat hij best wat trotser mag zijn, bijvoorbeeld op de manier waarop hij de Fransen buiten de deur houdt. „Hij is de eerste topman die dat doet. Dat is echt een verdienste." 23.00 uur de. Of hij moe is, na zo'n dag? „Nee. Als ik vanavond naar bed ga, ben ik voldaan over wat we vandaag hebben bereikt. Op een gegeven moment komt de man met de ha mer wel voorbij, hoor. Maar ik zorg ervoor dat die niet langskomt als ik hier sta." vrijdag 28 oktober 2016 Royal Dutch Airlines 1 .jsflERBBgM&j/ i fe Ukt?4IjV'i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15