1
§11
fSiSISP'
E 19
qq nuttin
Als iets 98
procent is
en het kan ook
100 procent
zijn, dan moet
je daarvoor
ook bij Van Gend Loos. Topman worden, van
welk bedrijf dan ook, was nooit een grote droom.
„Het liep gewoon zo."
Aan tafel bij de Argentijnse minister is van on
wennigheid geen sprake. Eibers is ontspannen,
geconcentreerd. De minister geeft de voorzet
door over luchthavenbelastingen te beginnen,
die in Argentinië vrij hoog zijn, Eibers kopt hem
dankbaar in. „Ik ben geen diplomaat, maar het
lijkt mij het juiste moment om ze te verlagen."
14.00 uur
De Zuid-Amerikaanse staf van Air France-KLM
heeft een lunch met klanten geregeld. Aan tafel
gaat het over van alles: schaliegas, Maxima, hypo
theken. De gesprekken hebben één overeen
komst: Eibers neemt eraan deel, meestal als ge
spreksleider. Hij neemt die rol bewust op
zich. „Ik kom hier om dingen te
bereiken en daar moet ik voor
werken. Dat betekent dat ik
constant scherp moet zijn.
Snap je nu waarom ik fit wil
zijn? Als je 's ochtends
sport, ben je scherp. Dat
werkt echt."
Het bezoek aan het
Zuid-Amerikaanse land
is nog niet halverwege,
maar de stemming is
opgetogen. Het be
langrijkste punt, het
verhogen van het
aantal vluchten tus-
sen Amsterdam en
Buenos Aires van
vier naar zeven,
is al binnen.
„Een dag van
een CEO is
kostbaar,
maar het is
het
is uitgelaten, cabaretesk bijna, en Eibers levert
zijn deel. Wie de topman bezig ziet, kan niet an
ders dan bewondering hebben voor zijn ijver. Gis
teren was hij nog in Sao Paulo, morgen vliegt hij
door naar New York. Mensen zouden om minder
omvallen, Eibers verblikt noch verbloost. Gedul
dig beantwoordt hij vragen over zijn bomvolle
schema - ja, het is zwaar, maar ik kan er goed te
gen - maar je ziet het hem denken: waar maak je
je druk om? „Pieter is zo sterk", zeggen zijn colle
ga's bewonderend.
20.00 uur
Alsof hij een robot is, zo gaat hij tekeer. Iedere
minuut die hij aan KLM kan besteden, besteedt
hij Ook 's avonds, als de KLM een feest
je organiseert in hotel Faena, is hij één bonk ener
gie. Hij speecht, praat met klanten, met stewar
dessen, met de minister.Ook twee in oranje ge
hulde mannen krijgen alle aandacht. Het blijken
de presentatoren van La Hora Naranja, een radio
show voor de Nederlandse gemeenschap in Ar
gentinië. Hoeveel luisteraars zouden ze hebben?
Dertig? Honderd? Eibers geeft ze toch een inter
view. Hij verklaart het op zijn Eibers: „Als je er
gens bent, moet je er het maximale uit halen."
Het gaat om het hogere doel: het versterken van
KLM als merk, los van het moederbedrijf, het ver
sterken van het netwerk.
Maar ook Pieter Eibers is geen robot, toch? Als
hij staat te toosten met de minister, zitten zijn
vrouw en kinderen thuis, 10.000 kilometer ver
derop. Hij probeert bij hun hockeywedstrijden te
zijn, maar geeft meteen toe: dat lukt niet altijd.
Of hij het erg vindt? „Soms is het jammer, maar
het groeit zo. Thuis zijn ze het gewend. Je moet
er ook niet te moeilijk over doen."
Gevraagd naar zijn diepere beweegredenen om
alle opofferingen te doen, blijft het lang stil. „Ik
weet niet of er echt iets aan ten grondslag ligt.
i mm
kimmip
- j
waard om hier te zijn. Je hoort zo
veel, ziet hoe het lokale team func
tioneert. Voor hen is het ook een soort
erkenning dat de topman hier is. En het
is goed voor het merk KLM. Uiteindelijk
kunnen we hier gewoon iets bereiken. Ik
ben hier niet voor de gezelligheid."
16.00 uur
Gezelligheid is er in overvloed bij de twee
de minister die vandaag de KLM-delegatie
;r krijgt. Gustavo Santos is mi
nister van Toerisme, en nadat hij 'El Presi
dente Pjetr' welkom heeft geheten, schept
hij er een bijzonder genoegen in om de car
rière van Juan Carlos Heredia uit de doeken
te doen; een Argentijnse voetballer die met
Johan Cruijff bij Barcelona speelde. De sfeer
Als er al iets in zit, is het I j
dat ik wat ik doe goed wil
doen. Ik vind het mooi
als we samen dingen voor
elkaar boksen." Successen:
hij zal ze nooit claimen. Binnen
KLM vinden ze dat hij best wat trotser mag zijn,
bijvoorbeeld op de manier waarop hij de Fransen
buiten de deur houdt. „Hij is de eerste topman
die dat doet. Dat is echt een verdienste."
23.00 uur
de. Of hij moe is, na zo'n
dag? „Nee. Als ik vanavond naar bed ga, ben ik
voldaan over wat we vandaag hebben bereikt. Op
een gegeven moment komt de man met de ha
mer wel voorbij, hoor. Maar ik zorg ervoor dat
die niet langskomt als ik hier sta."
vrijdag 28 oktober 2016
Royal Dutch Airlines
1
.jsflERBBgM&j/
i fe Ukt?4IjV'i