Van alles naar niets 18 ECONOMIE Twee jaar staat hij aan het hoofd van KLM. Pieter Eibers (46) moet de luchtvaartreus redden. Deze krant volgde hem op zakenreis in Argentinië. REPORTAGE TOPMAN PIETER ELBERS In de schijnwerpers Nog maar anderhalfjaar geleden werd McArthur herbenoemd als bestuurs voorzitter. In de nieuwe periode van vier jaar moest hij Arcadis terugbrengen aan de top. De top waar het bedrijf van was afge donderd in de jaren daarvoor. In 2ot2 leek McArthur nog de juiste man om het trotse Ar cadis nog verder te brengen. Het bedrijf had een reputatie om u tegen te zeggen. Zowel in New Orleans als New York was Arcadis be trokken bij plannen tegen wateroverlast. En geen prestigieus gebouw, brug of tunnel in de wereld of Arcadis was erbij betrokken. Een kolfje naar de hand van Neil McArthur. De voormalige inge nieur die zijn spo ren had verdiend bij Shell en con- sultancybureau Booz en Compa- W ny, hekelde de zes jescultuur in Ne derland. Hij kon het weten, want hij leefde al 24 jaar in Nederland. 100 procent inzet of niets, was zijn <nieur aan de motto. En zijn am- Universiteit bities waren van Glas- groot. Binnen een paar jaar werden het Britse inge nieursbureau Hy- der en een groot Amerikaans archi tectenbureau ge kocht. Arcadis is nu actief op 6 van de 7 continenten, verkondigde de hoogste baas van het ingenieursbureau trots. Als specialist in fusies en overnames moest de integratie van de bedrijven geen probleem zijn voor McArthur. Maar dat bleek ernstig te gen te vallen. Toen Arcadis na de overnames nog eens goed in de boeken keek, bleek er toch wel erg veel betaald te zijn voor de nieu we dochters. En tot overmaat van ramp bleek de zescontinentenstrategie nadelig uit te pak ken. Zowel in China, het Midden-Oosten en Brazilië gingen de zaken ineens belabberd en werden de rekeningen maar moeizaam be taald. En wat McArthur ook deed, het lukte hem niet het tij te keren. Dat zesje werd hem uiteindelijk fataal. lil Flitsen Relx Besi Arcadis Grand- Vision 7.45 uur In de grote ontbijtzaal van Hotel Emperador in Buenos Aires zit een man in een korte zwarte sportbroek en een felgeel shirt een bordje fruit weg te werken. Hij eet als een sportman: hon gerig, met grote happen. Niet voor de smaak, maar voor de brandstof. Dat het Pieter Eibers is die hier zit, baas van een bedrijf met 30.000 medewerkers en een jaaromzet van bijna 10 miljard euro, je zou het niet meteen zeggen. Zelfs zijn collega's moeten twee keer kijken. Zweetdruppels parelen op zijn voorhoofd. Gê ne? Welnee. Eibers werkt al 24 jaar bij KLM, zijn mensen kennen hem van haver tot gort. Pas nog stond hij bij de viering van 97 jaar KLM op het podium van Hotel New York in Rotterdam You'll Never Walk Alone te zingen, met Lee Towers. De wekker ging vanochtend om 05.00 uur, net als gisteren, net als morgen. Eerst stukken lezen, data in zijn geheugen stampen. „Ik werk heel gestructureerd, wil goed voorbereid zijn. Gelukkig heb ik niet veel tijd nodig om dingen te begrijpen. Ik ken het bedrijf." Struc tuur en discipline, hij leerde het bij de marine. Vandaar ook dat hardlopen, elke dag weer. Hij liet vanochtend speciaal de gym wat eerder opendoen. Het schema is heilig. 10.00 uur Eibers brengt de duidelijkheid waaraan het zo ontbrak met Camiel Eurlings aan het roer. Neem de briefing van vanoch tend, eendrachtig voorbereid door de Franse en Nederlandse medewerkers in Argentinië. tl - r _"vi"a Alles verloopt ordentelijk, iedereen zit rustig op zijn stoel. De vragen van Eibers gaan vooral over de tails. Heel veel details. Wat voor cadeautje de ministers krijgen die vandaag met een bezoek worden vereerd. Een modelvliegtuig. Wat voor vliegtuig? Een 787, geen 777. Medewer kers zetten de dozen op tafel, het cadeaupa pier er nog omheen. „Dat papier moet eraf hoor. En de doos ook. Het is geen gezicht als die mensen dat eraf moeten scheuren." Colle ga's vinden zijn extreme perfectionisme soms vermoeiend. Alles moet gaan zoals Eibers dat wil, hoor je dan, het gaat wel eens te ver. „Als het 98 procent is en het kan ook 100 procent zijn, dan moet je daarvoor gaan", zegt hij zelf. En, toegegeven: vaak heeft hij gelijk. „Als je met hem een gesprek voert over je werk, dan weet je dat hij weet waarover hij het heeft." 12.00 uur Dit zijn ze dus, die befaamde achterkamertjes. De delegaties van Eibers en de Argentijnse transportminister Guillermo Dietrich zitten tegenover elkaar, in een statige ruimte op de elfde verdieping van het ministerie. Pal aan het Plaza de Mayo, waar de Dwaze Moeders nog altijd om hun verloren kinderen treuren. Het is het soort gesprek tussen grootbedrijf en overheid, dat normaal gesproken no go is voor spiedende ogen van buiten, en daarmee van zelf voer is voor de wildste complottheorieën. De werkelijkheid blijkt veel minder myste rieus - vandaag in elk geval. De gesprekken schuren tegen het obligate aan. Mannen in pak, die het weer van de dag aan een uitgebrei de analyse onderwerpen. Het even over voet bal hebben, over de luchtvaartsector in het al gemeen en uiteindelijk ter zake komen. Je kunt niet zeggen dat het Eibers' natuurlij ke omgeving is, de bestuurskamer. Hij werd niet geholpen door vriendjes van een studen tencorps ('Dat past niet bij mij'), komt niet uit een rijke familie. „Mijn ouders lieten me vrij, ik werd nooit gepusht. Ik nam op jonge leef tijd een krantenwijk, maar dat was omdat ik het zelf wilde." Op zijn tiende verhuisde het gezin naar Oss. Pieter vertrok op zijn zeventiende, naar de transportacademie in Venlo, waar hij op ka mers ging. Dat hij daarna bij KLM ging wer ken, was min of meer toeval; hij solliciteerde Arcadis-topman Neil McArthur is per direct opgestapt bij het ingenieursbureau. De slechte resultaten werden hem uiteindelijk fataal. Peet Vogels Geboren 1961 in Schotland Opleiding: Civiel inge nieur aan de Universiteit van Glas gow Burgerlij ke staat: Sa menwo nend, 4 kin deren. Nederland is voor het derde jaar op rij het sterkste Europese vervoersland. De in frastructuur is perfect, er zijn weinig ver keersslachtoffers en ons land heeft veruit het grootste aantal laadpalen voor stekker auto's. Dat blijkt uit het scorebord dat Trans portcommissaris Violeta Bulc gisteren be kendmaakte. De iconische Boeing 747, ook wel be kend onder de naam Jumbo-Jet, lijkt een langer leven beschoren. Pakketbezorger UPS heeft veertien jumbo's besteld bij de Amerikaanse vliegtuigmaker. O vrijdag 28 oktober 2016 De positieve cijfers van de informatieleve rancier werden beloond met een koerswinst. De toeleveran cier aan de chip industrie werd bestraft met koersverlies. Het aandeel van het inge- nieursbedrijf ging stevig on deruit na tegen vallende cijfers. De cijfers van het moeder bedrijf van optiekketen Pearle stelden eveneens teleur. O o o Mister KLM ontgaat geen enkel detail Sander van Merbergen Buenos Aires Het is niet aardig om te zeggen, maar je hoort het, voelt het, in de buik van de luchtvaart- 4-.-"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14