Van alles
naar niets
18 ECONOMIE
Twee jaar staat hij aan het hoofd
van KLM. Pieter Eibers (46) moet de
luchtvaartreus redden. Deze krant volgde
hem op zakenreis in Argentinië.
REPORTAGE TOPMAN PIETER ELBERS
In de schijnwerpers
Nog maar anderhalfjaar geleden werd
McArthur herbenoemd als bestuurs
voorzitter. In de nieuwe periode van
vier jaar moest hij Arcadis terugbrengen aan
de top. De top waar het bedrijf van was afge
donderd in de jaren daarvoor. In 2ot2 leek
McArthur nog de juiste man om het trotse Ar
cadis nog verder te brengen. Het bedrijf had
een reputatie om u tegen te zeggen. Zowel in
New Orleans als New York was Arcadis be
trokken bij plannen tegen wateroverlast. En
geen prestigieus gebouw, brug of tunnel in
de wereld of Arcadis was erbij betrokken.
Een kolfje naar
de hand van Neil
McArthur. De
voormalige inge
nieur die zijn spo
ren had verdiend
bij Shell en con-
sultancybureau
Booz en Compa-
W ny, hekelde de zes
jescultuur in Ne
derland. Hij kon
het weten, want
hij leefde al 24
jaar in Nederland.
100 procent inzet
of niets, was zijn
<nieur aan de motto. En zijn am-
Universiteit bities waren
van Glas- groot. Binnen een
paar jaar werden
het Britse inge
nieursbureau Hy-
der en een groot
Amerikaans archi
tectenbureau ge
kocht. Arcadis is
nu actief op 6 van
de 7 continenten,
verkondigde de
hoogste baas van het ingenieursbureau trots.
Als specialist in fusies en overnames moest
de integratie van de bedrijven geen probleem
zijn voor McArthur. Maar dat bleek ernstig te
gen te vallen. Toen Arcadis na de overnames
nog eens goed in de boeken keek, bleek er
toch wel erg veel betaald te zijn voor de nieu
we dochters. En tot overmaat van ramp bleek
de zescontinentenstrategie nadelig uit te pak
ken. Zowel in China, het Midden-Oosten en
Brazilië gingen de zaken ineens belabberd en
werden de rekeningen maar moeizaam be
taald. En wat McArthur ook deed, het lukte
hem niet het tij te keren. Dat zesje werd hem
uiteindelijk fataal.
lil
Flitsen
Relx
Besi
Arcadis
Grand-
Vision
7.45 uur
In de grote ontbijtzaal van Hotel Emperador in
Buenos Aires zit een man in een korte zwarte
sportbroek en een felgeel shirt een bordje fruit
weg te werken. Hij eet als een sportman: hon
gerig, met grote happen. Niet voor de smaak,
maar voor de brandstof. Dat het Pieter Eibers
is die hier zit, baas van een bedrijf met 30.000
medewerkers en een jaaromzet van bijna 10
miljard euro, je zou het niet meteen zeggen.
Zelfs zijn collega's moeten twee keer kijken.
Zweetdruppels parelen op zijn voorhoofd. Gê
ne? Welnee. Eibers werkt al 24 jaar bij KLM,
zijn mensen kennen hem van haver tot gort.
Pas nog stond hij bij de viering van 97 jaar
KLM op het podium van Hotel New York in
Rotterdam You'll Never Walk Alone te zingen,
met Lee Towers.
De wekker ging vanochtend om 05.00 uur,
net als gisteren, net als morgen. Eerst stukken
lezen, data in zijn geheugen stampen. „Ik
werk heel gestructureerd, wil goed voorbereid
zijn. Gelukkig heb ik niet veel tijd nodig om
dingen te begrijpen. Ik ken het bedrijf." Struc
tuur en discipline, hij leerde het bij de marine.
Vandaar ook dat hardlopen, elke dag weer. Hij
liet vanochtend speciaal de gym wat eerder
opendoen. Het schema is heilig.
10.00 uur
Eibers brengt de duidelijkheid
waaraan het zo ontbrak met Camiel Eurlings
aan het roer. Neem de briefing van vanoch
tend, eendrachtig voorbereid door de Franse
en Nederlandse medewerkers in Argentinië.
tl - r
_"vi"a
Alles verloopt ordentelijk, iedereen zit rustig
op zijn stoel.
De vragen van Eibers gaan vooral over de
tails. Heel veel details. Wat voor cadeautje de
ministers krijgen die vandaag met een bezoek
worden vereerd. Een modelvliegtuig. Wat
voor vliegtuig? Een 787, geen 777. Medewer
kers zetten de dozen op tafel, het cadeaupa
pier er nog omheen. „Dat papier moet eraf
hoor. En de doos ook. Het is geen gezicht als
die mensen dat eraf moeten scheuren." Colle
ga's vinden zijn extreme perfectionisme soms
vermoeiend. Alles moet gaan zoals Eibers dat
wil, hoor je dan, het gaat wel eens te ver. „Als
het 98 procent is en het kan ook 100 procent
zijn, dan moet je daarvoor gaan", zegt hij zelf.
En, toegegeven: vaak heeft hij gelijk. „Als je
met hem een gesprek voert over je werk, dan
weet je dat hij weet waarover hij het heeft."
12.00 uur
Dit zijn ze dus, die befaamde achterkamertjes.
De delegaties van Eibers en de Argentijnse
transportminister Guillermo Dietrich zitten
tegenover elkaar, in een statige ruimte op de
elfde verdieping van het ministerie. Pal aan
het Plaza de Mayo, waar de Dwaze Moeders
nog altijd om hun verloren kinderen treuren.
Het is het soort gesprek tussen grootbedrijf en
overheid, dat normaal gesproken no go is voor
spiedende ogen van buiten, en daarmee van
zelf voer is voor de wildste complottheorieën.
De werkelijkheid blijkt veel minder myste
rieus - vandaag in elk geval. De gesprekken
schuren tegen het obligate aan. Mannen in
pak, die het weer van de dag aan een uitgebrei
de analyse onderwerpen. Het even over voet
bal hebben, over de luchtvaartsector in het al
gemeen en uiteindelijk ter zake komen.
Je kunt niet zeggen dat het Eibers' natuurlij
ke omgeving is, de bestuurskamer. Hij werd
niet geholpen door vriendjes van een studen
tencorps ('Dat past niet bij mij'), komt niet uit
een rijke familie. „Mijn ouders lieten me vrij,
ik werd nooit gepusht. Ik nam op jonge leef
tijd een krantenwijk, maar dat was omdat ik
het zelf wilde."
Op zijn tiende verhuisde het gezin naar Oss.
Pieter vertrok op zijn zeventiende, naar de
transportacademie in Venlo, waar hij op ka
mers ging. Dat hij daarna bij KLM ging wer
ken, was min of meer toeval; hij solliciteerde
Arcadis-topman Neil McArthur is per direct
opgestapt bij het ingenieursbureau. De
slechte resultaten werden hem uiteindelijk
fataal.
Peet Vogels
Geboren
1961 in
Schotland
Opleiding:
Civiel inge
nieur aan de
Universiteit
van Glas
gow
Burgerlij
ke staat: Sa
menwo
nend, 4 kin
deren.
Nederland is voor het derde jaar op rij
het sterkste Europese vervoersland. De in
frastructuur is perfect, er zijn weinig ver
keersslachtoffers en ons land heeft veruit
het grootste aantal laadpalen voor stekker
auto's. Dat blijkt uit het scorebord dat Trans
portcommissaris Violeta Bulc gisteren be
kendmaakte.
De iconische Boeing 747, ook wel be
kend onder de naam Jumbo-Jet, lijkt een
langer leven beschoren. Pakketbezorger
UPS heeft veertien jumbo's besteld bij de
Amerikaanse vliegtuigmaker.
O
vrijdag 28 oktober 2016
De positieve
cijfers van de
informatieleve
rancier werden
beloond met een
koerswinst.
De toeleveran
cier aan de chip
industrie werd
bestraft met
koersverlies.
Het aandeel
van het inge-
nieursbedrijf
ging stevig on
deruit na tegen
vallende cijfers.
De cijfers van
het moeder
bedrijf van
optiekketen
Pearle stelden
eveneens teleur.
O
o
o
Mister KLM
ontgaat geen
enkel detail
Sander van Merbergen
Buenos Aires
Het is niet aardig om te zeggen, maar je hoort
het, voelt het, in de buik van de luchtvaart-
4-.-"