3 Theater heeft ook te maken met klank' 0 Boek Gezond onderweg Waar gaat het mis? Griezelen voor de buis 0 Boek Lachen met Van Duin Documentaire Film ACHTERGROND A Anna dan is het er ook niet.' Dat komt wel Rottier is als een rode draad terug in het stuk." schrijf ster en Onrust hoofd- „Die multiculturele identiteit: die persoon onrust, niet weten waar je thuis van Ogen hoort, altijd die hang naar elders, dat van Sura- moest een verhaal krijgen. Een idee baya. foto van 'weet je wat, misschien kom ik theaterzee- wel thuis als ik naar Zeeland ga'. Nu landia heb ik twee personages gecreëerd, Lotte en Thomas. Een stel dat in Zee land is gaan wonen omdat zij daar een huis heeft geërfd van haar oma en opa. Voor Lotte geldt: 'Dit móet het worden'. Thomas is een dag naar Amsterdam, hij wordt terug ver wacht, maar hij komt maar niet. Al wachtende op hem, komt er van alles los en begint zij maar te praten...." Ogen van Surabaya is moeilijk defi nieerbaar. Het is niet echt een mono logue intérieur. Het is niet en toch ook wel autobiografisch. Het heeft soms iets van stand-up, maar dat is het niet. Het gaat niet om de anekdotiek van een verhaal. Het is theater, maar in een speciale vorm. Muziektheater, dankzij de inspirerende samenwer king met Daniel Cross, oprichter en artistiek leider van het Rosa Ensem ble uit Utrecht. Een stuk van eigen hand ook spe len, dat zorgt voor verrassingen, bij het 'terugzien' en 'terugvoelen' van je eigen tekst. Het zorgt ook voor de wens om een laag dieper te gaan. Dat gebeurt onder andere door die keuze voor muziektheater. Meerstemmig heid wordt daarin een realiteit, een metafoor voor multiculturaliteit. „Anna spreekt met meerdere ton gen", aldus Daniel Cross. Iedereen zal dat op zijn eigen manier beleven. De toeschouwer wordt onderdeel, want bijna iedereen heeft een verhaal. donderdag 27 oktober 2016 PZ tEZII\D Tophockeyster Ellen Hoog deelt haar fit-ge- heimen in het boek Grenzeloos gezond. Met gezonde recepten stimu leert Hoog haar lezers te blijven werken aan hun gezondheid. Het boek biedt ook zes work-outs voor onderweg zodat fit blijven niet alleen iets is voor thuis. Ellen Hoog - Grenzeloos gezond ligt vanaf vrijdag 28 oktober in de winkel. Leonardo DiCaprio zet zich in voor het klimaat. Hij reist de wereld over om te laten zien waar het misgaat. In de documen taire Before the Flood zoekt hij naar een objec tief beeld van oorzaken en gevolgen van klimaatverandering voordat de informatie wordt vervormd door partijen met een fi nancieel belang in fossiele brandstoffen. Before the Flood: 30 oktober te zien op National Geographic Channel, 22.00 uur. Met Halloween hoefje de deur niet uit voor een flinke dosis grie- zelwerk. Film 1 zendt maandag drie horrorfilms uit om zelfs de meest doorgewinterde lief hebbers de stuipen op het lijf te jagen. Eerst een remake van Poltergeist, dan The Flallow en The Taking of Deborah Logan. Doe wél je voordeur op slot! Drie horrorfilms, maandag op Film 1. De bron van de lach is een komisch kinder boek waarin tekenfi guur André van Duin op zoek gaat naar het geheim achter co medy. Marij Sloothaak schreef het verhaal, Richard van de Pol verzorgde de illustraties en op de bijbe horende cd leest niemand minder dan André van Duin zelf het verhaal voor. De bron van de lach verschijnt op dins dag 1 november. 0PHVANOf, ANDRÉ v,*f' V Daniel Cross zorgt voor de muziek van 'Ogen van Su rabaya'. Maar niet alleen door middel van instrumenten. Voor hem klinkt tekst ook als mu ziek. Daniel: „Wat ik eigenlijk doe is proberen om een balans tussen tekst en muziek te vinden. Niet om muziek bij een tekst te maken, maar om muziek van een tekst te maken. Theater heeft te maken met betekenis, maar ook met klank. Ik ben daar heel ex treem in. Ik vind de klank misschien wel belangrijker dan de betekenis. Dat heb ik van Stravinsky ge leerd." Anna: „Het is super interessant. Dan zegt Daniel: 'zeg het alleen maar op die toon'. Dan doe ik dat, heel braaf. En dan vóel ik de betekenis, het krijgt dan ook een an dere betekenis. Niet per se de be tekenis die ik eraan had willen geven, maar net zo goed een goede: een in teressante of een heldere. Zo leuk om op die manier ook met tekst bezig te zijn." Daniel: „Wij zijn in Nederland zo ge wend om eerst het begrip op te pik ken. En het moet wel heel mooi gezegd zijn voor dat je denkt: 'o, dat was een mooie klank'." Regisseur Nina Spijkers haakt aan: „Daar spelen we ook mee, want de tekst wordt daar door ook iets ab stracter. We kiezen er ook voor om sommige teksten echt in een andere taal te doen. Nie mand maakt zich zorgen dat het pu bliek dat niet zal verstaan. Op de een of andere ma nier, binnen de con text, door de inten tie, door de klank verstaan ze het toch wel. We vra gen dan wel aan het publiek om op een andere manier te luisteren dan ze gewend zijn. Men sen zijn het een beetje verleerd om naar klank en inten tie te luisteren." Ogen van Surabaya, 2 november try-out, 3 november première, Scheldetheater Terneuzen, aanvang 20.00 uur. Daarna tournee door Zeeland t/m 1 december.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 53