3
Theater heeft ook
te maken met klank'
0 Boek
Gezond onderweg
Waar gaat het mis?
Griezelen voor de buis
0 Boek
Lachen met Van Duin
Documentaire
Film
ACHTERGROND
A Anna dan is het er ook niet.' Dat komt wel
Rottier is als een rode draad terug in het stuk."
schrijf
ster en Onrust
hoofd- „Die multiculturele identiteit: die
persoon onrust, niet weten waar je thuis
van Ogen hoort, altijd die hang naar elders, dat
van Sura- moest een verhaal krijgen. Een idee
baya. foto van 'weet je wat, misschien kom ik
theaterzee- wel thuis als ik naar Zeeland ga'. Nu
landia heb ik twee personages gecreëerd,
Lotte en Thomas. Een stel dat in Zee
land is gaan wonen omdat zij daar
een huis heeft geërfd van haar oma
en opa. Voor Lotte geldt: 'Dit móet
het worden'. Thomas is een dag naar
Amsterdam, hij wordt terug ver
wacht, maar hij komt maar niet. Al
wachtende op hem, komt er van alles
los en begint zij maar te praten...."
Ogen van Surabaya is moeilijk defi
nieerbaar. Het is niet echt een mono
logue intérieur. Het is niet en toch ook
wel autobiografisch. Het heeft soms
iets van stand-up, maar dat is het
niet. Het gaat niet om de anekdotiek
van een verhaal. Het is theater, maar
in een speciale vorm. Muziektheater,
dankzij de inspirerende samenwer
king met Daniel Cross, oprichter en
artistiek leider van het Rosa Ensem
ble uit Utrecht.
Een stuk van eigen hand ook spe
len, dat zorgt voor verrassingen, bij
het 'terugzien' en 'terugvoelen' van
je eigen tekst. Het zorgt ook voor de
wens om een laag dieper te gaan. Dat
gebeurt onder andere door die keuze
voor muziektheater. Meerstemmig
heid wordt daarin een realiteit, een
metafoor voor multiculturaliteit.
„Anna spreekt met meerdere ton
gen", aldus Daniel Cross. Iedereen zal
dat op zijn eigen manier beleven. De
toeschouwer wordt onderdeel, want
bijna iedereen heeft een verhaal.
donderdag 27 oktober 2016
PZ
tEZII\D
Tophockeyster Ellen
Hoog deelt haar fit-ge-
heimen in het boek
Grenzeloos gezond. Met
gezonde recepten stimu
leert Hoog haar lezers te
blijven werken aan hun
gezondheid. Het boek
biedt ook zes work-outs voor onderweg
zodat fit blijven niet alleen iets is voor
thuis.
Ellen Hoog - Grenzeloos gezond ligt
vanaf vrijdag 28 oktober in de winkel.
Leonardo DiCaprio zet
zich in voor het klimaat.
Hij reist de wereld over
om te laten zien waar het
misgaat. In de documen
taire Before the Flood
zoekt hij naar een objec
tief beeld van oorzaken en gevolgen van
klimaatverandering voordat de informatie
wordt vervormd door partijen met een fi
nancieel belang in fossiele brandstoffen.
Before the Flood: 30 oktober te zien op
National Geographic Channel, 22.00 uur.
Met Halloween
hoefje de deur
niet uit voor een
flinke dosis grie-
zelwerk. Film 1
zendt maandag
drie horrorfilms
uit om zelfs de meest doorgewinterde lief
hebbers de stuipen op het lijf te jagen.
Eerst een remake van Poltergeist, dan
The Flallow en The Taking of Deborah
Logan. Doe wél je voordeur op slot!
Drie horrorfilms, maandag op Film 1.
De bron van de lach is
een komisch kinder
boek waarin tekenfi
guur André van Duin
op zoek gaat naar het
geheim achter co
medy. Marij Sloothaak
schreef het verhaal, Richard van de Pol
verzorgde de illustraties en op de bijbe
horende cd leest niemand minder dan
André van Duin zelf het verhaal voor.
De bron van de lach verschijnt op dins
dag 1 november.
0PHVANOf,
ANDRÉ v,*f' V
Daniel Cross zorgt
voor de muziek
van 'Ogen van Su
rabaya'. Maar niet
alleen door middel
van instrumenten.
Voor hem klinkt
tekst ook als mu
ziek.
Daniel: „Wat ik
eigenlijk
doe is
proberen
om een
balans
tussen
tekst en
muziek te
vinden. Niet om
muziek bij een
tekst te maken,
maar om muziek
van een tekst te
maken. Theater
heeft te maken met
betekenis, maar
ook met klank. Ik
ben daar heel ex
treem in. Ik vind de
klank misschien
wel belangrijker
dan de betekenis.
Dat heb ik van
Stravinsky ge
leerd."
Anna: „Het is super
interessant. Dan
zegt Daniel: 'zeg
het alleen maar op
die toon'. Dan doe
ik dat, heel braaf.
En dan vóel ik de
betekenis, het krijgt
dan ook een an
dere betekenis.
Niet per se de be
tekenis die ik eraan
had willen geven,
maar net zo goed
een goede: een in
teressante of een
heldere. Zo leuk om
op die manier ook
met tekst bezig te
zijn."
Daniel: „Wij zijn in
Nederland zo ge
wend om eerst het
begrip op te pik
ken. En het
moet wel
heel mooi
gezegd
zijn voor
dat je
denkt: 'o,
dat was een
mooie klank'."
Regisseur Nina
Spijkers haakt aan:
„Daar spelen we
ook mee, want de
tekst wordt daar
door ook iets ab
stracter. We kiezen
er ook voor om
sommige teksten
echt in een andere
taal te doen. Nie
mand maakt zich
zorgen dat het pu
bliek dat niet zal
verstaan. Op de
een of andere ma
nier, binnen de con
text, door de inten
tie, door de klank
verstaan ze het
toch wel. We vra
gen dan wel aan
het publiek om op
een andere manier
te luisteren dan ze
gewend zijn. Men
sen zijn het een
beetje verleerd om
naar klank en inten
tie te luisteren."
Ogen van Surabaya, 2 november
try-out, 3 november première,
Scheldetheater Terneuzen, aanvang
20.00 uur. Daarna tournee door
Zeeland t/m 1 december.