Vragen bij Nieuwstraat
Wijkraad Hulst-Zuid
weer op volle kracht
■VLAANDEREN 7
ÉfiiPl
Mogelijk centrale parkeerplaats in Koegorspolder
M
Al sinds 2014 speelt het: buitenlandse
vrachtwagenchauffeurs die het weekend
doorbrengen op Zeeuws-Vlaamse
parkeerplaatsen. Iets van een oplossing lijkt
eindelijk in zicht, alhoewel....
Het blijft vreemd. We
leven in één Europe
se Unie. Toch zijn er
grote verschillen. Zo
let België er sinds en
kele jaren streng op dat vrachtwa
genchauffeurs, met name uit
Oost-Europese landen, niet over
nachten op onbewaakte parkeer
plaatsen. Opdrachtgevers moeten
de chauffeurs maar genoeg beta
len, zodat ze in een pension of ho
tel kunnen slapen, is het idee.
Concurrentievervalsing kan op
die manier ook worden tegenge
gaan.
Nederland stelt zich anders op
dan onder meer België. Onze zui
derbuur handhaaft het overnach
tingsverbod sinds half 2014 heel
strikt, met als gevolg dat Neder
landse parkeerplaatsen bij de
grens volstaan met buitenlandse
vrachtwagens. De Zeeuws-Vlaam
se gemeenten, met name Sluis en
Terneuzen, zitten ermee in hun
maag. Heel veel kunnen ze er niet
tegen doen, tenzij Den Haag de
zelfde koers gaat varen als Brussel.
Vooralsnog lijkt dat er niet in te
zitten.
De Terneuzense wethouder
Frank van Hulle werd er recent in
een raadscommissie weer eens
over bevraagd. En zowaar, iets van
een oplossing lijkt in zicht. Het
slechte nieuws eerst: de pogingen
om particuliere investeerders te
vinden voor een goede, centrale
parkeerplaats met voorzieningen
zijn mislukt. „Ze kunnen er niet
genoeg aan verdienen", vertelt
Van Hulle. „Als chauffeurs ervoor
moeten betalen, zullen ze wegblij
ven." Het goede nieuws is, dat de
gemeente Terneuzen nu zelf actie
wil ondernemen. Allereerst rond
Sas van Gent. Auto's staan nu gere
geld in de kern, op het Suiker
plein. Van Hulle: „We praten met
Cargill om vlak bij dat bedrijf een
eenvoudige parkeervoorziening te
maken, onder het zicht van de por
tiersloge."
Dat klinkt niet slecht, maar, te
kent Van Hulle aan: „We zijn er
nog niet helemaal uit". Hetzelfde
Vijf euro voor een
goede plek is
voor die
chauffeurs vaak
al te veel
geldt voor een grote sobere par
keerplek in de Koegorspolder bij
Terneuzen die moet gaan dienen
als centrale locatie voor Zeeuws-
Vlaanderen. Dat plan wordt uitge
werkt met Sluis en Hulst. Van Hul
le hoopt dat het ervan komt, al
plaatst hij nog wel enkele kantte
keningen. „Zullen chauffeurs die
nu in Sluis overnachten, wel zo
veel kilometer willen rijden?" Een
bijdrage van pakweg vijf euro vra
gen kan volgens hem ook al te
veel zijn. „Ze verdienen vaak niet
meer dan drie-, vierhonderd euro
per maand."
CDA-raadslid Ronald Lippens
die vanuit zijn werk met deze pro
blematiek te maken heeft, spreekt
zelfs van 'moderne slavernij'. „We
moeten ervoor zorgen", geeft hij
aan, „dat ze ergens samen kunnen
staan, voor de veiligheid, want het
komt steeds vaker voor dat vluch
telingen in vrachtwagens worden
ontdekt." Dat maakt een oplos
sing, volgens Lippens, steeds ur
genter.
Wethouder Frank van Hulle
vindt dat de gemeente met wo
ningcorporatie Clavis en instel
ling voor psychiatrische zorg
Zeeuwse Gronden de hand
schoen nu wél moet oppakken.
„Het alternatief is dat wij op on
ze handen gaan zitten en voorlo
pig niets doen. Dat lijkt mij geen
goed idee."
Aan de Nieuwstraat-Zuid staat
al jaren een rijtje horecapanden
leeg. Nieuwbouw moet er komen
met appartementen op de verdie-
We kunnen ons beter
op andere plannen
concentreren, omdat
dit zo onzeker is
pingen én kantoren en dagbeste
dingsactiviteiten van Zeeuwse
Gronden op de begane grond. Mi
chel Barbé (CDA) plaatste vorige
week in een raadscommissie
vraagtekens bij de financiële haal
baarheid voor Zeeuwse Gronden.
Hans Vlottes (Provinciaal Belang
Zeeland, PBZ) noemde het hele
project 'onzeker' en vroeg zich af
waarom tot 2018 wordt gewacht
met slopen.
Van Hulle reageerde niet nog
een gat te willen slaan in de bin
nenstad. Zeeuwse Gronden is,
zei hij, 'een serieuze partij waar
mee wij goede ervaringen heb
ben'. Directeur Jan van Blarikom
reageerde gisteren: „We zouden
er natuurlijk niet instappen, als
we dit niet rond konden krijgen."
Een ruime raadsmeerderheid,
inclusief het CDA, steunde overi
gens het plan.
De Wijkraad Hulst-Zuid is weer
op volle sterkte. Eugène Verstra-
eten is toegetreden tot de raad,
die nu acht personen telt.
De wijkraad komt op voor de be
langen van bewoners van onder
meer woonwijk Witte Brug, de
componistenbuurt, Groote Kreek,
Steensedijk en Absdaalseweg. We
gens onderbezetting waren de ac
tiviteiten een tijdlang naar de ach
tergrond verdwenen, maar dat is
verleden tijd. Een van de speer
punten van het nieuwe bestuur is
een speeltuin in nieuwbouwwijk
Witte Brug realiseren. Kinderen
die in de wijk wonen overhandig
den wethouder Diana van Dam
me onlangs een lijst met handteke
ningen. De wijkraad heeft boven
dien de gemeente om een bijdra
ge van 2.500 euro gevraagd. Dat be
drag zou uit het zogenoemde leef
baarheidsfonds moeten komen.
Ook bouwbedrijf Sprangers uit
Breda, aannemer van de wijk, is
gevraagd een duit in het zakje te
doen. Wethouder Van Damme is
positief over het voorstel, aldus de
gemeente. „Maar we weten nog
niet of het doorgaat, we wachten
nog op een reactie", zegt secreta
ris Otto Vosveld van de wijkraad.
dinsdag 25 oktober 2016
Een vrachtwagenchauffeur kookt zondag
zijn maaltje op de in het weekend altijd drukke
parkeerplaats aan de Tractaatweg bij Westdor-
pe, op een steenworp afstand van de Belgisch-
Nederlandse grens. Op een mobiel toilet na
zijn er geen voorzieningen, foto peter nioolai
ifóxraÉVflHl
Uitweg voor slapende chauffeurs
Harmen van der Werf
Frank van Hulle, wethouder
De herontwikkeling van de
Nieuwstraat-Zuid in de Terneu
zense binnenstad is nog geen
gelopen race. Een particuliere
investeerder moet nog worden
gevonden.
Harmen van der Werf
Terneuzen
Bob Maes
Hulst
Hans Vlottes, fractievolger PBZ