Vragen bij Nieuwstraat Wijkraad Hulst-Zuid weer op volle kracht ■VLAANDEREN 7 ÉfiiPl Mogelijk centrale parkeerplaats in Koegorspolder M Al sinds 2014 speelt het: buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die het weekend doorbrengen op Zeeuws-Vlaamse parkeerplaatsen. Iets van een oplossing lijkt eindelijk in zicht, alhoewel.... Het blijft vreemd. We leven in één Europe se Unie. Toch zijn er grote verschillen. Zo let België er sinds en kele jaren streng op dat vrachtwa genchauffeurs, met name uit Oost-Europese landen, niet over nachten op onbewaakte parkeer plaatsen. Opdrachtgevers moeten de chauffeurs maar genoeg beta len, zodat ze in een pension of ho tel kunnen slapen, is het idee. Concurrentievervalsing kan op die manier ook worden tegenge gaan. Nederland stelt zich anders op dan onder meer België. Onze zui derbuur handhaaft het overnach tingsverbod sinds half 2014 heel strikt, met als gevolg dat Neder landse parkeerplaatsen bij de grens volstaan met buitenlandse vrachtwagens. De Zeeuws-Vlaam se gemeenten, met name Sluis en Terneuzen, zitten ermee in hun maag. Heel veel kunnen ze er niet tegen doen, tenzij Den Haag de zelfde koers gaat varen als Brussel. Vooralsnog lijkt dat er niet in te zitten. De Terneuzense wethouder Frank van Hulle werd er recent in een raadscommissie weer eens over bevraagd. En zowaar, iets van een oplossing lijkt in zicht. Het slechte nieuws eerst: de pogingen om particuliere investeerders te vinden voor een goede, centrale parkeerplaats met voorzieningen zijn mislukt. „Ze kunnen er niet genoeg aan verdienen", vertelt Van Hulle. „Als chauffeurs ervoor moeten betalen, zullen ze wegblij ven." Het goede nieuws is, dat de gemeente Terneuzen nu zelf actie wil ondernemen. Allereerst rond Sas van Gent. Auto's staan nu gere geld in de kern, op het Suiker plein. Van Hulle: „We praten met Cargill om vlak bij dat bedrijf een eenvoudige parkeervoorziening te maken, onder het zicht van de por tiersloge." Dat klinkt niet slecht, maar, te kent Van Hulle aan: „We zijn er nog niet helemaal uit". Hetzelfde Vijf euro voor een goede plek is voor die chauffeurs vaak al te veel geldt voor een grote sobere par keerplek in de Koegorspolder bij Terneuzen die moet gaan dienen als centrale locatie voor Zeeuws- Vlaanderen. Dat plan wordt uitge werkt met Sluis en Hulst. Van Hul le hoopt dat het ervan komt, al plaatst hij nog wel enkele kantte keningen. „Zullen chauffeurs die nu in Sluis overnachten, wel zo veel kilometer willen rijden?" Een bijdrage van pakweg vijf euro vra gen kan volgens hem ook al te veel zijn. „Ze verdienen vaak niet meer dan drie-, vierhonderd euro per maand." CDA-raadslid Ronald Lippens die vanuit zijn werk met deze pro blematiek te maken heeft, spreekt zelfs van 'moderne slavernij'. „We moeten ervoor zorgen", geeft hij aan, „dat ze ergens samen kunnen staan, voor de veiligheid, want het komt steeds vaker voor dat vluch telingen in vrachtwagens worden ontdekt." Dat maakt een oplos sing, volgens Lippens, steeds ur genter. Wethouder Frank van Hulle vindt dat de gemeente met wo ningcorporatie Clavis en instel ling voor psychiatrische zorg Zeeuwse Gronden de hand schoen nu wél moet oppakken. „Het alternatief is dat wij op on ze handen gaan zitten en voorlo pig niets doen. Dat lijkt mij geen goed idee." Aan de Nieuwstraat-Zuid staat al jaren een rijtje horecapanden leeg. Nieuwbouw moet er komen met appartementen op de verdie- We kunnen ons beter op andere plannen concentreren, omdat dit zo onzeker is pingen én kantoren en dagbeste dingsactiviteiten van Zeeuwse Gronden op de begane grond. Mi chel Barbé (CDA) plaatste vorige week in een raadscommissie vraagtekens bij de financiële haal baarheid voor Zeeuwse Gronden. Hans Vlottes (Provinciaal Belang Zeeland, PBZ) noemde het hele project 'onzeker' en vroeg zich af waarom tot 2018 wordt gewacht met slopen. Van Hulle reageerde niet nog een gat te willen slaan in de bin nenstad. Zeeuwse Gronden is, zei hij, 'een serieuze partij waar mee wij goede ervaringen heb ben'. Directeur Jan van Blarikom reageerde gisteren: „We zouden er natuurlijk niet instappen, als we dit niet rond konden krijgen." Een ruime raadsmeerderheid, inclusief het CDA, steunde overi gens het plan. De Wijkraad Hulst-Zuid is weer op volle sterkte. Eugène Verstra- eten is toegetreden tot de raad, die nu acht personen telt. De wijkraad komt op voor de be langen van bewoners van onder meer woonwijk Witte Brug, de componistenbuurt, Groote Kreek, Steensedijk en Absdaalseweg. We gens onderbezetting waren de ac tiviteiten een tijdlang naar de ach tergrond verdwenen, maar dat is verleden tijd. Een van de speer punten van het nieuwe bestuur is een speeltuin in nieuwbouwwijk Witte Brug realiseren. Kinderen die in de wijk wonen overhandig den wethouder Diana van Dam me onlangs een lijst met handteke ningen. De wijkraad heeft boven dien de gemeente om een bijdra ge van 2.500 euro gevraagd. Dat be drag zou uit het zogenoemde leef baarheidsfonds moeten komen. Ook bouwbedrijf Sprangers uit Breda, aannemer van de wijk, is gevraagd een duit in het zakje te doen. Wethouder Van Damme is positief over het voorstel, aldus de gemeente. „Maar we weten nog niet of het doorgaat, we wachten nog op een reactie", zegt secreta ris Otto Vosveld van de wijkraad. dinsdag 25 oktober 2016 Een vrachtwagenchauffeur kookt zondag zijn maaltje op de in het weekend altijd drukke parkeerplaats aan de Tractaatweg bij Westdor- pe, op een steenworp afstand van de Belgisch- Nederlandse grens. Op een mobiel toilet na zijn er geen voorzieningen, foto peter nioolai ifóxraÉVflHl Uitweg voor slapende chauffeurs Harmen van der Werf Frank van Hulle, wethouder De herontwikkeling van de Nieuwstraat-Zuid in de Terneu zense binnenstad is nog geen gelopen race. Een particuliere investeerder moet nog worden gevonden. Harmen van der Werf Terneuzen Bob Maes Hulst Hans Vlottes, fractievolger PBZ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 76