geen goederenlijnen toe ZEELAND 5 Er is nog maar 22 procent van de 2.000 ton fosfor verwerkt. De methode werkt, maar niet snel genoeg de Thermphos-fabriek niet hele maal leeg te draaien, wreekt zich nu. Er ligt toch een sleutelklare over eenkomst met aannemer Decon tamination Services? Moet die het financiële risico dan niet dra gen? „De aannemer heeft tot 22 decem ber de tijd om het karwei te kla ren. Van het bedrag voor de daad werkelijke sanering, 2t miljoen eu ro, is 13 miljoen verbruikt voor de bouw van een verbrandingsinstal latie. Er is dus nog 8 miljoen. Het probleem is dat het fosforslib zich erg moeilijk laat verpompen naar de filterpers en de verbrandings oven. Daardoor is nog maar 22 pro cent van de 2.000 ton fosfor ver werkt. De methode werkt, maar niet snel genoeg. De vraag is nu of en in hoeverre de aannemer na 22 december financieel aansprake lijk is als alle fosfor niet is ver werkt. Daar wordt zeker naar ge keken. Kan de provincie die beheerskos ten lange tijd ophoesten? Nee. Ze heeft (slechts) een alge mene reserve van 33 miljoen euro en is dus bepaald niet rijk. Het kost 8,4 miljoen euro per jaar om de failliete fabriek veilig te hou den. Dat gaat de draagkracht van de provincie ver te boven. In een brief aan het kabinet vreest ze zelfs dat ze niet mee kan werken aan een oplossing voor de kern centrale als Thermphos een finan ciële molensteen om haar nek wordt. Daarom roept ze dus nu de hulp van het Rijk in? Ja, temeer omdat er geen fonds is voor dit grote maatschappelijke milieuprobleem. Zijn er alternatieven, zoals het stilleggen van de sanering? Daar doet de provincie de komen de maand onderzoek naar. Feit blijft dat dat daarmee de beheers kosten niet of slechts gedeeltelijk van tafel zijn. En de fosfor zal er toch een keer uit moeten. keerd door een zaak die Galmor aanspande. De deal was als volgt: de curato ren betaalden 37,5 miljoen euro uit de boedelopbrengst voor de sa- nering. Zeeland Seaports richtte voor het Thermphos-terrein een speciale sanerings-BV op: Van Cit- ters Beheer (VCB). Gezien het sa neringsbudget werd gekozen voor uitsluitend het weghalen van het fosfor. De provincie besloot zich garant te stellen voor de beheers kosten. Die bedragen zeven ton per maand, omdat er operators en de bedrijfsbrandweer paraat moe ten blijven zolang alle fosfor niet weg is. En daar is de eerste misre kening: de sanering begon met te genslag, zoals de vondst van as best in het ovenhuis. Maar boven al: het schoonmaken van een fos- forfabriek is pionieren, dus een methode testen en weer bijstel len. Door dat geëxperimenteer gaat het veel trager dan verwacht. Het saneringsbudget van in totaal 41 miljoen is nu een eind op. De provincie moet daarom de komen de maanden zijn garantstelling na komen. Zo belandt de sanering in direct op het bord van de belas tingbetaler. Heeft de provincie een cruciale fout gemaakt? Als je de garantstelling een fout wilt noemen: ja. Maar, als de bal alleen bij Zeeland Seaports was gelegd, was ook een probleem ont staan. VCB heeft zelf geen inkom sten en moet het doen met het sa neringsbudget. Als dat op is en de provincie betaalt de beheerskos ten niet, dreigt een faillissement. Zeeland Seaports klopt dan moge lijk aan bij zijn aandeelhouders, waaronder de provincie. De belan gen zijn met elkaar verknoopt. aan Europa en aan het Rijk. Brus sel, dat weigerde een stokje te ste ken voor de dump van fosfor en dus Thermphos aan zijn lot over liet, hield de knip dicht. Ook het Rijk deed weinig. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, toe zichthouder omdat er in de Thermphos-installaties ook licht- radioactief materiaal zit, zegde uit eindelijk 3,5 miljoen euro toe. Pogingen om de schoonmaak kosten te verhalen op de vervuiler mislukten. Voormalig eigenaar Nahum Galmor van Thermphos kon juridisch niet worden aange pakt. Waarom zit de provincie nu met de gebakken peren? Het gesteggel over wie de sane- ringskosten moet betalen, werd zo een juridische strijd tussen enerzijds de curatoren en ander zijds de provincie (verlener van en toezichthouder op de milieu vergunningen) en grondeigenaar Zeeland Seaports. In 2014 beslo ten ze de strijdbijl te begraven en een deal te sluiten. Die overeen komst werd lange tijd geblok- Hebben de curatoren iets ver keerd gedaan? Destijds zagen ze de fosfor als grondstof die bij een doorstart geld zou opleveren. De keuze om voor spoorlijnen, zei eerder dat de regio tot 2028 geduld moet heb ben, omdat het Meerjarenprogram ma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) is volgeboekt. Met de nieuwe duurzaamheids ambities hoopten de vier partners een breekijzer in handen te heb ben, maar Dijksma hield gisteren de deur dicht. Ook volgend jaar wordt er in het MIRT-overleg niet over beide goederensporen gespro ken, zei ze. En als ze eenmaal een keer de agenda halen, wat pas over jaren kan zijn, moet uitge breid worden onderzocht of de goederensporen rendabel zullen zijn. Kortom, de staatssecretaris hield de boot af. „Ik ga niks belo ven wat ik niet waar kan maken." Portiz, Zeeland Seaports, ZMf en provincie oogstten wel lof. Dijksma prees de ambitie om eco- Over goederenlijnen ga ik niks beloven als ik dat niet kan waarmaken nomisch groei gepaard te laten gaan met een beter leefmilieu en schonere lucht en met herstel van getijdenatuur in de Westerschelde en kreken in Zeeuws-Vlaanderen, zodat de bever en de otter er res pectievelijk in 2020 en 2025 terug keren. „Een ijzersterk plan. Ik ben er trots op." Maar daarmee gaf ze de Zeeuw en nog geen tastbare steun voor het plan. De in Zeeland gewenste goederensporen sluiten aan bij het Europese beleid om slimme en duurzame logistieke verbindin gen te maken. Honderden miljoe nen euro's zijn en worden gesto ken in een betere vaarroute tus sen Zeeland en Parijs. In Terneu- zen wordt een tweede zeesluis ge bouwd, maar twee noodzakelijke goederenlijnen die samen niet eens zo gek veel kosten (zo'n 200 miljoen euro), kunnen er voorlo pig niet af. dinsdag 25 oktober 2016 fosfor is een loden last —Sharon Dijksma, staatssecretaris Staatssecretaris Sharon Dijksma neemt in Goes het gezamenlijke duurzaamheidsplan in ontvangst, foto marcelle davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 74