3 Dominee Woede mocht er in de gereformeerde omgeving van zijn jeugd niet zijn. In zijn boek 'De dominee leert vloeken' breekt theoloog Rikko Voorberg (36) een lans voor vloeken en agressie om veranderingen teweeg te brengen. „Natuurlijk, ik zie veel woede om me heen. Maar ik denk dat we niet per se minder woede moe ten willen, maar bétere woede. Woede is een energieke emotie, die mensen in bewe ging zet. De politiek heeft het vaak over de participatiemaatschappij, een lelijk woord voor bezuiniging. Maar er zit wel wat in. De mens moet zelf weer een schepper worden. We moeten beseffen dat niet ande ren - de politiek, de kerk, grote bedrijven - de wereld gaan vormen tot hoe we die graag zouden willen zien. Als je vindt dat er iets ontbreekt of mankeert aan deze wereld, kun je zélf iets veranderen. Er ligt veel meer in onze macht dan we denken, als we maar in beweging komen." „Vaak kroppen we onze boosheid op omdat kwaad zijn als onfatsoenlijk wordt be schouwd. De mens moet redelijk zijn; woe de is een ongenode gast die we onder con trole moeten houden. Als dat niet lukt, dan zijn ze vaak erg destructief in hun uitingen. Dat vormt vervolgens een bevestiging van de gedachte dat woede onder de duim moet worden gehouden. Ik denk dat we moeten leren dat woede verschillende ui tingsvormen heeft. We moeten de rationele kant van woede oefenen. Het voorbeeld van Benno L., de voor on tucht veroordeelde zwemleraar, vond ik op- vallend. Mensen stonden te protesteren bij de flat waar hij na zijn voorwaardelijke vrij lating kwam wonen. 'Onze kinderen lopen gevaar! Wij moeten ze beschermen tegen deze gevaarlijke man!' Terwijl de kans op recidive vooral groot is als iemand wordt uitgesloten. Dat betekent dat als ik mijn kinderen wil beschermen en deze man om die reden uitsluit, ik de kans vergroot dat hij opnieuw iemand misbruikt. Als ik écht kwaad ben over wat hij heeft gedaan en wil dat iets verandert, moet ik hem de hand schudden. Dat heb ik ook ge daan. Een waarheid die zo ongemakkelijk is, willen we niet onder ogen zien. We hebben meer gemeen met iemand als Benno L. dan we willen weten. Door hem te haten, kunnen we doen alsof we dit kwaad uit de samenleving hebben gebannen. Maar het meeste misbruik vindt plaats in fami lieverband. Het is arrogant te denken dat als je de zelfde opvoeding had gehad, dezelfde situa tie had meegemaakt, hetzelfde karakter had gehad, niet hetzelfde had gedaan." „Voor mij ligt het verschil in het feit dat ik het niet meer goed wil doen om uiteinde lijk een goed mens gevonden te worden; ik voel me verlost van het streven er eentje te worden en dan wordt alles wat we goed doen alleen maar extra tof. Voor mij begint het christelijke verhaal op het moment dat Benno L. wordt aange houden en weet dat zijn dubbelleven op houdt, en daarbij opluchting voelt. Hij on derkent het slechte in hemzelf. Wij zijn al lemaal ten diepste verbonden aan het on recht en het kwaad op deze planeet. Pas als je dat onderkent, kan het beter worden." „Stap één is onderzoeken waarom je precies kwaad bent. Zo kun je vermijden dat je pre cies datzelfde doet en daardoor nieuwe slachtoffers maakt. Zoals mensen uit te sluiten omdat ze 'dat verdiend hebben'. Een goed voorbeeld van hoe je op de juiste manier je woede kunt aanwenden, is het verhaal van de Indiase Dashrath Manjhi, dat ik ook in mijn boek heb opge nomen. Hij woont in India bij een berg. Aan de andere kant ligt een stadje met voorzie ningen. Om medicijnen te krijgen, moeten de dorpelingen om de berg heen lopen of eroverheen, met gevaar voor eigen leven. Wanneer zijn vrouw haar heup breekt en uiteindelijk overlijdt door gebrek aan medi sche middelen, verkoopt hij zijn geiten en begint daar met een hamer en een beitel te beitelen, dag in dag uit, twintig jaar lang, totdat hij een weg heeft uitgehakt van 10 meter diep en 3 meter breed. Dat vind ik een ongelooflijk beeld. Hij was gefrustreerd genoeg om te zeggen: nu is het klaar, nu ga ik er zelf iets aan doen. Frustratie is een heel goede drijfveer. Voor mij is de belangrijkste sleutel dat je gaat brengen wat je zelf mist, en dat je eigen overtuiging vlees en bloed wordt en niet al leen protest blijft." „MH17 was neergestort en ik schreef voor nrc.next essays met geloof als uitganspunt. Bij een onderwerp dat met zoveel pijn, ver driet, angst en frustratie gepaard ging, mocht de toon beslist niet zalvend, oplos send of aai-over-de-bolachtig zijn. Ik zocht een woord dat mij zou passen om die ge voelens tot uitdrukking te brengen. God verdomme is een rauw en onfatsoenlijk woord, en het geeft uitdrukking aan het ge voel dat iets wat naar mijn mening niet bij onze wereld zou moeten horen. Het is voor velen een godslasterlijk woord, en voor hen is het pijnlijk dat ik het gebruik. Dat begrijp ik, maar het wordt ge bruikt in een context waarin een enorme hoeveelheid pijn benoemd móét worden. Als je iets niet langer wenst te accepteren, is de volgende stap in actie komen om de si tuatie te veranderen." dinsdag 25 oktober 2016 GO hoger tempo om te oe fenen om ook dan aan dachtig te zijn. Wel zo prettig, vind ik. Ik voel de zon weer, zie bomen om me heen, herinner me de vakantie en peins over wat ik over deze workshop zal schrijven. „Aandachtig zijn geeft je inzicht in je zelf." Juist ja. Maar ik ben ongeduldig, streng voor mezelf en eigen wijs. Maar ja, ik geniet wel van de natuur. Anke Wel ten Sfeer in de les Het zijn leergierige cursisten die van rust in een mooie omgeving houden. Cursisten die moeite hebben om aandacht op te brengen, trekken juist relatief veel aandacht. Snel aan te haken Kwaliteit van de leraar Ja, zelfs als je niet goed ter been bent. Dan loop je gewoon in je eigen tempo. Je moet het wel wil len, al die aandacht opbrengen. Ben je erg ongeduldig of ge stresst, dan kan het vervelend worden. Zeer ervaren, geduldige en kundige docent. De les is een goede mix van leren door te doen, kennisoverdracht en aandacht voor wat zich voordoet. Geen minpunten. Prijs kwaliteit 20 tot 30 euro voor een hele ochtend. Maar er zijn sessies van anderhalf uur voor 10 euro. De sfeer in de groep en wat je eruit haalt is erg afhankelijk van de groep. Lopen: mindfulness in de natuur, fotoshutterstock Eind oordeel Als het je niet alleen om de natuur gaat. 'Woede zet ons in beweging' Vivian de Gier Je houdt een pleidooi voor woede, vloeken en agres sie. Hebben we daar niet al genoeg van in onze samenleving? Kunnen we nog wel op een goede manier boos worden? M Rikko Voorberg: verlost van het stre ven een goed mensen te worden. FOTO DINGENA MOL Je pleit voor zondebesef: het realiseren dat we allemaal fouten en verkeerde keuzes maken. Waarin verschilt dat van het idee van schuld en boete dat de kerk altijd over de mens uitstortte? Hoe kunnen we leren beter boos te zijn? Waarom hebben we daar 'godverdomme' voor nodig? De dominee leert vloeken van Rikko Voorberg verschijnt vandaag bij De Arbeiderspers. Prijs: 18,99 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44