Stroomsnelweg
duikt de klei in
bij Rilland
W9
v
ZEELAND 9
LSTATION
Veel graafmachines, hopen zand en bergen
grond. Lang was er vanaf de A58 niet veel
meer te zien van de eerste grote klus die
TenneT uitvoert om een nieuwe stroomsnel
weg aan te leggen tussen Borssele en Tilburg.
r-si,
- ^3NF
Daar is vorige week verande
ring in gekomen. Wie goed
heeft opgelet, kon reusach
tige haspels met stroomka
bels op het bouwterrein sig
naleren. Bij een twintig me
ter hoog portaal dat ge
bouwd wordt, verdwijnen
die kabels straks allemaal
onder de grond. Nog voor
het eind van het jaar moe
ten ze onder spanning
staan en de functie van de
bovengrondse ïsokV-hoog-
spanningsverbinding over
nemen.
Omgevingsmanager Ra
mon Kemperman laat graag
zien hoe je twee kilometer
hoogspanningsleiding on
der de grond legt. „Vanaf de
snelweg zie je het niet,
maar hier is een grote sleuf
van twee meter diep en zes
meter breed gegraven. Alle
grond die er uit is gekomen,
is netjes gesorteerd. Zo kan
straks eerst de grijze klei
weer terug, dan de bruine
aarde en ten slotte de teelt-
laag."
Op de bodem van de
sleuf is eerst een halve me
ter zand gelegd. „Dat doen
we, omdat de kabels daar
het beste hun warmte in
kwijt kunnen. Als ze er
straks alle zes in liggen, dek
ken we ze ook weer af met
een laag van vijftig centime
ter zand."
Na weken van graven en
ander voorbereidend werk
zoals het inkorten van een
gasleiding, kon een week ge
leden het leggen van de ka
bels beginnen. Een klus die
volgens bouwleider Remko
Verweijen zorgvuldig moet
worden uitgevoerd.
Aan het begin houdt een
grote kraan de haspel om
hoog; een kilometer verder
op trekt een lier de kabel
voorzichtig naar zich toe.
Onderweg wordt stroom-
bundel, ondersteund door
geleiders, via lopende band
jes zachtjes voortgeduwd.
„De leverancier van de ka
bels heeft ze eerst in de fa
briek getest. Ze zijn hier ook
Door een dik
pak zand van
vijf meter dik,
kan de klei het
komende half
jaar goed
inklinken
De hoogspan
ningsmasten
zelf worden
pas in 2018
afgebroken
aanwezig om te kijken of
ze goed worden aange
bracht. Ook zorgen ze voor
de verbinding tussen twee
delen en voeren ze ook aan
het eind weer een test uit
om te kijken of de mantel
niet is beschadigd", legt
Verweijen uit.
De kabel gaat onder de
grond, om ruimte te ma
ken voor een nieuw, groot
38okV-schakelstation. Van
af de A58 is nu al goed te
zien waar dat komt te lig
gen. Graafmachines en sho
vels zijn druk bezig om
een pak zand van 180.000
kubieke meter aan te
brengen. Dat zand wordt
met binnenvaartschepen
aangevoerd naar een spe
ciaal aangelegde kade aan
het Bathse Spuikanaal.
Verweijen: „Het gaat
over een laag zand van vijf
meter dik, die een klein
half jaar blijft liggen. Het
is een voorbelasting, de
grond moet daardoor nu
zodanig inklinken dat het
schakelstation de komen
de dertig jaar maar maxi
maal tien centimeter mag
verzakken." Voordat de
bouw van het schakelsta
tion in juni begint, wordt
het meeste zand weer weg
gehaald.
Het station is, wanneer
het medio 2019 klaar is,
niet te missen. Het beslaat
dan een oppervlakte van
zes hectare en het bouw
werk gaat tot 24 meter de
hoogte in. Volgens Verwei
jen het eerste schakelsta
tion in Nederland dat niet
met twee, maar met drie
systemen wordt uitge
voerd. „Dat doen we om
maximale leveringszeker
heid te kunnen garande
ren. Eenvoudig gezegd heb
ben we straks altijd twee
reservesystemen."
Zodra eind december
het nieuwe, ondergrondse
deel van de isokV-lijn in
werking is gesteld, worden
de oude stroomdraden ver
wijderd. Kemperman: „De
masten zelf worden pas in
2018 afgebroken."
PZC ONLINE
Vandaag zal toch
ook weer niet de
geschiedenisboe
ken ingaan als een
hoogdag voor de
medemenselijk
heid #Calais
Peggy VR
@pegskefb
dinsdag 25 oktober 2016
J
Joeri Wisse
Remko Verweijen,
bouwleider
Ramon Kemperman,
omgevingsmanager
5*
In totaal worden er twee bundels van drie stroomkabels begraven. Ze nemen de
functie van de naastgelegen bovengrondse draden over. foto's marcelle davidse
GASTBLOGS
Dat een aantal van onze re
dacteuren bloggen wist u
waarschijnlijk al, maar we heb
ben ook gastbloggers! Zeeuw
en die schrijven, zingen en
vloggen. Over het werk van
een boswachter bijvoorbeeld.
De lekkerste recepten en
kooktips worden gedeeld en
vele nummers gecoverd. Of u
gaat mee op stap met een
vlogger. Bekijk de gastblogs
op: pzc.nl/blogs
—Tientallen bussen met vluch
telingen zijn vertrokken uit
Calais. Bij de ingang van het
kamp zijn lange rijen ontstaan
met honderden vluchtelingen.
Het is drukker dan verwacht,
maar alles verloopt rustig. Er
zijn zo'n 3250 agenten aanwe
zig. De vele kinderen krijgen
voorrang in de rij.
UW REACTIE
Zeeland heeft nog niet ge
noeg laadpalen op logische
plekken voor elektrische au
to's. En dus moeten gemeen
ten volgens onderzoeksbu
reau Over Morgen aan de
bak. Tony Impe: „Volgens mij
mogen de verkopers van dit
soort auto's wel zelf hiervoor
zorg dragen." Sjaak Uitden-
boogaard: „Het wordt echt
tijd dat de waterstofauto die
de benzineauto gaat vervan
gen."
ONLINE TOP 5
Meest gelezen op pzc.nl:
1. De teksten in het program
maboekje van VV Arnemuiden
zetten bezoekers van Hoek
dit weekend voor schut
2. A58 aantal keren dicht
3. Auto in brand na ongeval
op A58 bij Nieuw- en Sint
Joosland, bestuurster zwaar
gewond
4. Kabinet moet als de drom
mel steun geven aan Zeeland
5. Waar blijven de laadpalen?
Kijk op www.pzc.nl of
©pzcredactie
tl facebook.com/depzc
GPpzcredactie
TWITTER