Stroomsnelweg duikt de klei in bij Rilland W9 v ZEELAND 9 LSTATION Veel graafmachines, hopen zand en bergen grond. Lang was er vanaf de A58 niet veel meer te zien van de eerste grote klus die TenneT uitvoert om een nieuwe stroomsnel weg aan te leggen tussen Borssele en Tilburg. r-si, - ^3NF Daar is vorige week verande ring in gekomen. Wie goed heeft opgelet, kon reusach tige haspels met stroomka bels op het bouwterrein sig naleren. Bij een twintig me ter hoog portaal dat ge bouwd wordt, verdwijnen die kabels straks allemaal onder de grond. Nog voor het eind van het jaar moe ten ze onder spanning staan en de functie van de bovengrondse ïsokV-hoog- spanningsverbinding over nemen. Omgevingsmanager Ra mon Kemperman laat graag zien hoe je twee kilometer hoogspanningsleiding on der de grond legt. „Vanaf de snelweg zie je het niet, maar hier is een grote sleuf van twee meter diep en zes meter breed gegraven. Alle grond die er uit is gekomen, is netjes gesorteerd. Zo kan straks eerst de grijze klei weer terug, dan de bruine aarde en ten slotte de teelt- laag." Op de bodem van de sleuf is eerst een halve me ter zand gelegd. „Dat doen we, omdat de kabels daar het beste hun warmte in kwijt kunnen. Als ze er straks alle zes in liggen, dek ken we ze ook weer af met een laag van vijftig centime ter zand." Na weken van graven en ander voorbereidend werk zoals het inkorten van een gasleiding, kon een week ge leden het leggen van de ka bels beginnen. Een klus die volgens bouwleider Remko Verweijen zorgvuldig moet worden uitgevoerd. Aan het begin houdt een grote kraan de haspel om hoog; een kilometer verder op trekt een lier de kabel voorzichtig naar zich toe. Onderweg wordt stroom- bundel, ondersteund door geleiders, via lopende band jes zachtjes voortgeduwd. „De leverancier van de ka bels heeft ze eerst in de fa briek getest. Ze zijn hier ook Door een dik pak zand van vijf meter dik, kan de klei het komende half jaar goed inklinken De hoogspan ningsmasten zelf worden pas in 2018 afgebroken aanwezig om te kijken of ze goed worden aange bracht. Ook zorgen ze voor de verbinding tussen twee delen en voeren ze ook aan het eind weer een test uit om te kijken of de mantel niet is beschadigd", legt Verweijen uit. De kabel gaat onder de grond, om ruimte te ma ken voor een nieuw, groot 38okV-schakelstation. Van af de A58 is nu al goed te zien waar dat komt te lig gen. Graafmachines en sho vels zijn druk bezig om een pak zand van 180.000 kubieke meter aan te brengen. Dat zand wordt met binnenvaartschepen aangevoerd naar een spe ciaal aangelegde kade aan het Bathse Spuikanaal. Verweijen: „Het gaat over een laag zand van vijf meter dik, die een klein half jaar blijft liggen. Het is een voorbelasting, de grond moet daardoor nu zodanig inklinken dat het schakelstation de komen de dertig jaar maar maxi maal tien centimeter mag verzakken." Voordat de bouw van het schakelsta tion in juni begint, wordt het meeste zand weer weg gehaald. Het station is, wanneer het medio 2019 klaar is, niet te missen. Het beslaat dan een oppervlakte van zes hectare en het bouw werk gaat tot 24 meter de hoogte in. Volgens Verwei jen het eerste schakelsta tion in Nederland dat niet met twee, maar met drie systemen wordt uitge voerd. „Dat doen we om maximale leveringszeker heid te kunnen garande ren. Eenvoudig gezegd heb ben we straks altijd twee reservesystemen." Zodra eind december het nieuwe, ondergrondse deel van de isokV-lijn in werking is gesteld, worden de oude stroomdraden ver wijderd. Kemperman: „De masten zelf worden pas in 2018 afgebroken." PZC ONLINE Vandaag zal toch ook weer niet de geschiedenisboe ken ingaan als een hoogdag voor de medemenselijk heid #Calais Peggy VR @pegskefb dinsdag 25 oktober 2016 J Joeri Wisse Remko Verweijen, bouwleider Ramon Kemperman, omgevingsmanager 5* In totaal worden er twee bundels van drie stroomkabels begraven. Ze nemen de functie van de naastgelegen bovengrondse draden over. foto's marcelle davidse GASTBLOGS Dat een aantal van onze re dacteuren bloggen wist u waarschijnlijk al, maar we heb ben ook gastbloggers! Zeeuw en die schrijven, zingen en vloggen. Over het werk van een boswachter bijvoorbeeld. De lekkerste recepten en kooktips worden gedeeld en vele nummers gecoverd. Of u gaat mee op stap met een vlogger. Bekijk de gastblogs op: pzc.nl/blogs —Tientallen bussen met vluch telingen zijn vertrokken uit Calais. Bij de ingang van het kamp zijn lange rijen ontstaan met honderden vluchtelingen. Het is drukker dan verwacht, maar alles verloopt rustig. Er zijn zo'n 3250 agenten aanwe zig. De vele kinderen krijgen voorrang in de rij. UW REACTIE Zeeland heeft nog niet ge noeg laadpalen op logische plekken voor elektrische au to's. En dus moeten gemeen ten volgens onderzoeksbu reau Over Morgen aan de bak. Tony Impe: „Volgens mij mogen de verkopers van dit soort auto's wel zelf hiervoor zorg dragen." Sjaak Uitden- boogaard: „Het wordt echt tijd dat de waterstofauto die de benzineauto gaat vervan gen." ONLINE TOP 5 Meest gelezen op pzc.nl: 1. De teksten in het program maboekje van VV Arnemuiden zetten bezoekers van Hoek dit weekend voor schut 2. A58 aantal keren dicht 3. Auto in brand na ongeval op A58 bij Nieuw- en Sint Joosland, bestuurster zwaar gewond 4. Kabinet moet als de drom mel steun geven aan Zeeland 5. Waar blijven de laadpalen? Kijk op www.pzc.nl of ©pzcredactie tl facebook.com/depzc GPpzcredactie TWITTER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 34